8 skaft og i sønder 5 skaft
Fra : AC Jürgensen

Dato : 13-08-05 19:30

Hej
I forbindelse med min slægtsforskning, er jeg stødt på ovennævnte areal.

Er der nogen, der kender til begrebet 'skaft' ?

Med venlig hilsen
AC Jürgensen
Jus@post.tele.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-08-05 21:08

Den Sat, 13 Aug 2005 20:30:03 +0200, skrev AC Jürgensen:

>I forbindelse med min slægtsforskning, er jeg stødt på ovennævnte areal.
>
>Er der nogen, der kender til begrebet 'skaft' ?

Nøh, ikke umiddelbart, men jeg erindrer udtrykket "at skafte af" = at
skridte af.

Lige et øjeblik. Jeg henter lige bind 19 af "Ordbog over det danske
sprog".........

Bum-bummelum.......

Ah!!! "Kommer af spydets (spydstagens) anvendelse som som målestok. Nu
almindeligvist målt som to skridt, svarende til 6-7 fod".

Elers andet man kan hjælpe med?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : S. larsen

Dato : 14-08-05 08:24

"AC Jürgensen" <jus@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I forbindelse med min slægtsforskning, er jeg stødt på ovennævnte areal.
>
> Er der nogen, der kender til begrebet 'skaft' ?

Prøv et kig i den gamle ordbog på http://stass.dk

Søren larsen

http://stass.dk

Fra : Svend Aage Mikkelsen

Dato : 22-08-05 21:03

> [...]
> I forbindelse med min slægtsforskning, er jeg stødt på ovennævnte areal.
>
> Er der nogen, der kender til begrebet 'skaft' ?

I følge Håndbog for Danske Lokalhistoriker af Johan Hvidtfeldt er det et
noget usikker længdemål:
"Skaft er visse steder navn for målestangen eller rebet, ofte 10 fod.
Agerbolet deltes f.eks. på Stevns i 24 s. (Nord. Kult XXX, 1936, s. 222,
Svend Aakjær: Kong Valdemars Jordebog, 1926-45, II, s. 489). Opgives visse
steder til 3 alen (Feilbergs Ordbog), andre steder til 3 fod. (Danske Vider
og Vedtægter, 1904-38, sagsregistrene)."

mvh
Svend Aage Mikkelsen