Monitorering af klient forbrug på ADSL-for~
Fra : Thomas Axelsen

Dato : 05-06-01 13:52

Hej

Setup som følger:
-----------------------------------
1 stk. Linux server (Mandrake 8.0)
10 windows-klienter af blandet karakter (w98, w95, w2000)
1 stk. ADSL-router

Klienterne kører pt. "udenom" serveren
-----------------------------------

Kan det lade sig gøre at monitorere hvor meget båndbredde den enkelte klient
bruger - har leget lidt med MRTG, men jeg kan kun finde ud af at "måle" den
samlede belastning "ud af huset" - og det jeg er interesseret i er hvor
meget den enkelte opkoblede computer bruger vores fælles
internetforbindelse.

Håber at en eller anden kan fortælle mig, om routeren (speedstream 5711) via
eks. SNMP samler data om trafik fordelt pr. "opkoblet" IP-nummer"??

Er vældigt interesseret i at høre om eventuelle andre metoder.

På forhånd tak for hjælpen
Thomas Axesen

xpost til: dk.edb.netvaerk, dk.edb.system.unix

Undskyld såfremt denne post optræder flere gange, har haft lidt problemer
med news-server opsætning.

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 05-06-01 18:38

Hej,

> Kan det lade sig gøre at monitorere hvor meget båndbredde den enkelte
klient
> bruger

Du kan evt bruge wipl som beskrevet på http://wipl-wrr.sourceforge.net.

Det kræver dog at serveren kan se alt trafikken til og fra routeren.
Dette vil den eksempelvis kunne gøre hvis den sluttes til den hub som
routeren har indbygget.

Christian

Fra : Thomas Axelsen

Dato : 05-06-01 20:43

Hej

Jeg har et lille problem at compile wipl (under mandrake 8.0). Får flg.
fejlmeddelse:

g++ -O2 -g -I/usr/include/pcap -I/usr/include/g++-2 -c -o common.o
src/common.cc
src/common.cc: In method 'const char *Time::tostr () const':
og så en lang række ikke-definerede variable.
make: *** [common.o] Error 1

pcap 0.4 installeret i /usr/local/lib, tilføjet ld.so.conf og har kørt
ldconfig
Har også prøvet at installere libpcap-0.6.1 (rpm fra mandrake CD'en) og
prøvet at ændre i makefile (g++-2 til g++-3 - som lib hedder i mandrake)

Nogen forslag - på forhånd tak
Thomas Axelsen

Christian Worm Mortensen <worm@dkik.dk> wrote in message

[snip]
> [...]
>
> Det kræver dog at serveren kan se alt trafikken til og fra routeren.
> Dette vil den eksempelvis kunne gøre hvis den sluttes til den hub som
[snip]

Serveren er tilsluttet hubben - så det burde da kunne lade sig gøre - hvis
det virker tror jeg, at jeg prøver at rode lidt med rrdtool - lidt grafik
pepper vel kun op.

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 06-06-01 22:16

Hej,

> Nogen forslag - på forhånd tak

Ja - send de præcise fejlmeddelelser til forfatteren af programmet.

Christian

Fra : Anders Johannsen

Dato : 05-06-01 20:31

> Kan det lade sig gøre at monitorere hvor meget båndbredde den enkelte
> klient bruger...

Nåh ... kan det lade sig gøre at _overvåge_ hvor meget båndbredde den
enkelte klient bruger

Jeg ved at ntop kan gøre noget i den retning.

/A

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-06-01 20:44

"Thomas Axelsen" <t.axelsen@get2net.dk> wrote:

>Er vældigt interesseret i at høre om eventuelle andre metoder.

Jeg ved, hvordan jeg ville gøre det på en Linux-version, som kører
ipchains (det ip-filter-program, der blev brugt til 2.2-kernerne):

1. Sæt Linux-maskinen mellem routeren og netværket.

2. Opsæt med ipchains en forwarding-regel på Linux-maskinen pr.
maskine på lokalnettet.

3. Spørg med jævne mellemrum ipchains på antal bytes, der har ramt
hver regel.

Jeg går ud fra, at man kan gøre det samme med ipfilter (som MD8 og
andre distributioner med 2.4-kerne bruger i stedet for ipchains).
Ellers findes der sikkert skræddersyede programmer til formålet.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer