Problem med css til udskrift
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 10-08-05 19:25

Hej gruppe

Jeg har lavet en version af mit css uden menu og topbjælke, som kan bruges
til udskrift fra f.eks. http://lakjer.dk/mikkel/artuyuc.shtml.

Det virker fint at fjerne menuer og topbjælker med et css til print i både
FF, IE og Opera.
Men jeg har to problemer:

1. I Opera er der en lilla lodret streg til venstre. Den ser ud til at komme
fra mit standard-css, men jeg kan virkelig ikke begribe, hvordan den kommer
med over i printet.

2. Jeg har forsøgt at specificere størrelsen af billederne ved udskrift med

img {
border:none;
width:80%;
height:80%;
}

- hvor jeg håbede at 80% ville betyde 80% af billedets oprindelige
størrelse.

Men det virker ikke. (Forskelligt i hver af de tre browsere).

Hvordan kan jeg specificere størrelsen på billedet med korrekt syntaks?

med venlig hilsen,
Mikkel

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-08-05 20:02

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> skrev:

> I Opera er der en lilla lodret streg til venstre. Den ser
> ud til at komme fra mit standard-css, men jeg kan
> virkelig ikke begribe, hvordan den kommer med over
> i printet.

Opera 8.X har en brist på det punkt som forrige versioner
klarede fint. Du kan se det samme fænomen på
http://hjemmesideskolen.dk/ og http://html-faq.dk/

> img {
> border:none;
> width:80%;
> height:80%;
> }

Giv billedet den størrelse det har. Skalering af billeder
har browsere aldrig være gode til, heller ikke på en
udskrift.

Jeg kan se at http://lakjer.dk/mikkel/images/kosmos.bmp
optager 80% af papirets størrelse ved udskrift - det går
virkelig ikke

Pas i øvrigt på med bmp-billeder - det fylder alt for meget.
Din kosmos.bmp fylder 17k - den gemte jeg som gif i 256
farver, og den fyldte 658 bytes, altså 26 gange mindre.
Resultatet blev fuldstændig det samme.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 10-08-05 20:34

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Opera 8.X har en brist på det punkt som forrige versioner
> klarede fint. Du kan se det samme fænomen på
> http://hjemmesideskolen.dk/ og http://html-faq.dk/

Godt så, det må jeg leve med.

> Giv billedet den størrelse det har. Skalering af billeder
> har browsere aldrig være gode til, heller ikke på en
> udskrift.

Øv, så må jeg vel give op. Jeg syntes bare det kunne være smart at lade
billederne være mindre på udskriften end på skærmen.

> Jeg kan se at http://lakjer.dk/mikkel/images/kosmos.bmp
> optager 80% af papirets størrelse ved udskrift - det går
> virkelig ikke

Hm... det ser sådan ud, ja. Og nej, det går ikke! Godt nok er verden stor,
men så stor behøver den dog ikke være på en udskrift.

O.k. Det er rettet nu.

Mikkel

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 10-08-05 20:50

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> "Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

Jeg fandt lige http://www.w3.org/TR/REC-html40/struct/objects.html#visual

De 80% er rigtignok af hele pladsen, ikke billedets størrelse.

Mikkel

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-08-05 20:56

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> skrev:

> være smart at lade billederne være mindre på udskriften
> end på skærmen.

Det kan også lade sig gøre - du har jo selv foreslået
metoden til Anna tidligere i dag

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 10-08-05 21:10

> Det kan også lade sig gøre - du har jo selv foreslået
> metoden til Anna tidligere i dag

åååårrrjaaaa... men nu ledte jeg lige som efter den magiske snuptagsløsning
for alle sider på én gang

Nu må jeg så se om jeg gider lave det om på hver enkelt side på et
tidspunkt... Eller om jeg bare skal vente til browserne bliver bedre til at
skalere, og der kommer en css attribut der virker?

Mikkel

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 10-08-05 22:25

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Det kan også lade sig gøre - du har jo selv foreslået
> metoden til Anna tidligere i dag

Nu du har kigget på mit css:

Det er åbenbart for længe siden jeg har skrevet det, for nu kan jeg ikke
huske, hvad forskellen er på # og div#

som i

#indhold {}

og senere

div#indhold {}

I begge tilfælde er det div'en indhold der kaldes og får attributter.

Men hvis jeg fjerner 'div' fra 'div#indhold' i det andet tilfælde, sættes
attributten ikke.

Hvad er forskellen?

med venlig hilsen,
Mikkel