At gemme en downloaded fil...
Fra : Tine Gade

Dato : 09-08-05 09:41

Hej

Jeg har lavet en side hvor jeg gerne ville hente en fil fra
serveren og gemme lokalt på min PC.

Jeg har brugt nedenstående kode:
<A HREF="/testside.xxx">Testside på lanbox<br></A>
-meget simpelt!

I midlertid åbner browseren filen i stedet for at gemme den...
-selvom det er en fil af typen "xxx" (som jo er noget vrøvl!).
Også selvom indholdet af filen ikke er noget der kan vises i en
browser forsøger den, og viser et rødt kryds som om det var et
billeder der ikke kunne vises!!!

Jeg kan kun få det til at fungere med zip-filer, kan det
virkeligt passe??

Siderne ligger ikke tilgængeligt, derfor ingen link. Desværre...

Pft,
Tine

(Jeg håber jeg har postet rigtigt...)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-08-05 09:48

Den 09-08-05 10.40 skrev Tine Gade følgende:

> Jeg har lavet en side hvor jeg gerne ville hente en fil fra
> serveren og gemme lokalt på min PC.
>
> I midlertid åbner browseren filen i stedet for at gemme den...

Andre kan muligvis hjælpe dig med at fastsætte en filtype på filen, så
den automatisk downloades i stedet for at blive åbnet. Jeg vil blot give
dig en her og nu-løsning: Højreklik på linket og vælg "Gem link som"
(eller hvad det nu hedder i din browser), alternativt burde du også få
åbnet downloadvinduet, hvis du holder skift-tasten nede, mens du klikker
på linket.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange

Fra : Tine Gade

Dato : 09-08-05 09:55

<snip>
> [...]
> (eller hvad det nu hedder i din browser), alternativt burde du også få
> åbnet downloadvinduet, hvis du holder skift-tasten nede, mens du klikker

Tak, det er selvfølgelig sidste udvej!
Jeg havde håbet at kunne lave en kønnere løsning. Filen kan hedde hvad som
helst til "efternavn", da den blot skal kunne oploades til et tilsvarende
system igen, -det må da kunne lade sig gøre med andet end .zip? Jeg kan
nemlig ikke umiddelbart zippe mine filer fra mit system.

Tine

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-08-05 10:58

Tine Gade <tinegade@webspeed.dk> skrev:

> Filen kan hedde hvad som helst til "efternavn"

Så er zip-løsningen den bedste udvej.

> Jeg kan nemlig ikke umiddelbart zippe mine filer fra mit
> system.

Hent

http://www.totalcommander.dk/index.php?page=download

Programmet kan ind- og udpakke filer, og en hel masse
andet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Tine Gade

Dato : 09-08-05 11:45

> Hent
>
> http://www.totalcommander.dk/index.php?page=download
>
> Programmet kan ind- og udpakke filer, og en hel masse
> andet.

Tak, men jeg arbejder på et embedded system, så jeg kan ikke
umiddelbart installere et program!

Kan man virkeligt ikke tvinge PC'en til at gemme i stedet for at
åbne blot vha html, type eller indhold på filen?

Tine

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-08-05 12:20

Tine Gade skrev:

>Kan man virkeligt ikke tvinge PC'en til at gemme i stedet for at
>åbne blot vha html, type eller indhold på filen?

Jo, hvis du kan bruge noget serverside, asp eller php.

Kan du det, så spørg i den relevante serversidegruppe.
--
Knud

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-08-05 16:49

In news:<42f88914$0$18638$14726298@news.sunsite.dk>
Tine Gade typed:

> [...]
>
> Kan man virkeligt ikke tvinge PC'en til at gemme i stedet for at
> åbne blot vha html, type eller indhold på filen?

Det lyder som noget der forgår på et intranet og hvis det er word, excel
filer med videre er den eneste rigtige løsning, at give brugerne en
lille vejledning i at gemme dokumtet selv. Det er afsindigt svært I
IE skal man vælge Filer->gem som, så hvis linket er ledsaget af en lille
forklarende tekst, så vil selv de mest tungnemme lære det på et
tidspunkt. Men det tager tid at få folk til at vænne sig til tingene og
til at lære at bruge dem rigtigt.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--