Diesel-os og skidt gang
Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 08-08-05 19:52

Hej,
Jeg har netop erhvervet en Mazda 626 GF 2.0 DiTD som har kørt en del km, ca
220.000, men som ellers normalt kører overbevisende godt. Den holder 18 km/l
og viser ikke tegn på træthed.
Så i morges så jeg skulle starte den osede den helt vildt og havde en skidt
skidt motorgang. Jeg forvarmede som jeg skulle og intet blev forhastet eller
halvgjort.
Jeg slukkede den prøvede igen med samme resultat. Slukkede igen og tændte
for 3. gang og så var det normalt igen.
Jeg kørte på Mazda ganske fluks, men computeren kunne ikke aflæses af det
udstyr manden havde. Den skulle vist på en anden tester, men det kunne kun
værkføreren finde ud af, så vi må vente til uge 34..Tror faktisk at det var
manden der var fjolset og ikke maskinen...

Har I nogle bud på årsagen?
Jeg gætter selv på kedelige gløderør, da det kun er sket ved koldstart.

Michael

Fra : Sorensen

Dato : 08-08-05 21:01

Det tror jeg også, men den fejl finder de da ikke med en computer. Der må
alm målinger til og det er ganske nemt at checke.

Fra : snusken

Dato : 09-08-05 15:03

Mazdas DITD motorer samler (også iflg. Mazda serviceanvisninger) en del
dieselstøj/os, særligt ved langvarig kørsel ved lave/moderate
omdrejninger. Løsningen er, iflg. Mazda, at køre motoren varm,
ud på motorvej, 3. gear og ca. 5 min. med omdrejningstæller
tæt på det røde felt. Husk lige at have god afstand til bagvedkørende,
ellers bliver udsynet meget mørkt for dem.
Efter et hundrede km. "MORFAR"-kørsel kalder det røde felt igen !!
MEN pas på motoren, for det er også hvad mange ældre dieselmotorer
er stået af på, når synshallen netop "oser ud" før en røggasmåling..

mvh erik

--
fjern ii i email adressen

mvh eric