Hjælp til billede i mysql database....
Fra : Jeppe Christensen

Dato : 08-08-05 12:41

Er nu kommet så langt at jeg har kunnet fundet det praktisk at
have nogle billeder i min mySQL databasse...

Men hvordan gør jeg lige det????

Hvis i både kunne svare mig på hvordan man uploader billeder til
mysql, samt hvordan mysql "tabel'el" hvor billedet skal insættes
skal sættes op ville det være dejligt....

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 08-08-05 20:07

Jeppe Christensen skrev:
> Er nu kommet så langt at jeg har kunnet fundet det praktisk at
> have nogle billeder i min mySQL databasse...

Du kan jo lave en side, der kan uploade et billede til en mappe på
serveren, samtidig med at kun navnet på billedet sendes mySQL. Via mySQL
kan du så referere til billedet fra en given php-fil. Du skal have fat i
PHP-funktionen move_uploaded_file()
(http://dk2.php.net/manual/en/function.move-uploaded-file.php).
Derudover har Webcafe skrevet en artikel på dansk om emnet
(http://www.webcafe.dk/artikler/php/upload/).

--
Christoffer Kjeldgaard Petersen
http://www.sappy.dk/

Fra : Jeppe Christensen

Dato : 09-08-05 09:56

Hved godt at man kan bruge den løsning, men ville være mere smart hvis man
havde det i mySQL så en "slet" funktion ville blive nemmere at lave....

Fra : Martin

Dato : 09-08-05 16:45

Jeppe Christensen wrote:
> Hved godt at man kan bruge den løsning, men ville være mere smart hvis man
> havde det i mySQL så en "slet" funktion ville blive nemmere at lave....

Databaser er ikke bygget til at have data inde i sig selv.
Men det kan dog godt lade sig gøre.

En slette funktion er nem nok at lave alligevel.

$sql = mysql_query("SELECT filnavn FROM tabel WHERE id = 2") OR DIE
(mysql_error());
list($filnavn) = mysql_fetch_row($sql);

unlink($filnavn);

sådan

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-08-05 17:59

On Tue, 09 Aug 2005 17:45:10 +0200, Martin <news@natten-i.dk> wrote:

>Databaser er ikke bygget til at have data inde i sig selv.

Databaser er faktisk velkendte for ikke at kunne rumme data, ja

Jeg tror ærligt talt, at hvis fx en MySQL-tabels row_format i forvejen
alligevel ikke er static, men dynamic (hvilket er tilfældet, hvis man
fx har varchar-felter, *text-felter eller *blob-felter), så er der
ikke den store forskel i performance i øvrigt (forudsat at man i de
øvrige tilfælde undlader at hente unødvendige felter ud).

Det kræver selvfølgelig lidt ressourcer og et ekstra led at hive
"store" mængder data ud fra databasen, men evt. fordele kan findes
andre steder (samlet data, integritet). Det må være op til én selv at
veje de to oplagte alternativer (hhv. data i databasen, eller
referencer til filer i databasen) op mod hinanden.

--
- Peter Brodersen