Hvor langt har du kørt i din dieselvogn?
Fra : Mogens

Dato : 08-08-05 05:53

Affødt af tråden om moderne dieselmotorers holdbarhed kunne
det være interessant at høre om folks erfaringer - hvor langt de
har kørt med deres dieselvogn og med hvilke problemer.

Sidebemærkning:
For mange år siden fik jeg en splinterny Corolla diesel. Den kørte
faktisk ret godt uden motormæssige problemer de 180.000 km,
jeg havde den. Den nye ejer kørte 10.000 km, hvorefter motoren
var færdig.

Jeg kendte værkføreren, der bedømte skaden, og hans klare ud-
melding var dén, at ejerskiftet havde ødelagt motoren. Den nye
"ejer" var et "svin" ved bilen (firmabil).

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 08-08-05 06:39

Nuværende bil = 9000 km i en Golf 1,9 TDI

Tildligere biler:
Sportsvan 120.000 km uden problemer overhovedet (så skiftede jeg
arbejde og havde ikke den bil længere)

Opel Astra 1,6TD Ca 100.000 km og så var motoren død, startede med
vand og olieforbrug og endte med en død motor (og den havde ikek fået
voldsomme høvl...). Firmaet havde 4 biler med samme fejl, men opel var
totalt ligeglade.

Klaus

Fra : Q

Dato : 08-08-05 06:58

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
> Affødt af tråden om moderne dieselmotorers holdbarhed kunne
> det være interessant at høre om folks erfaringer - hvor langt de
> har kørt med deres dieselvogn og med hvilke problemer.

Toyota Hiace 2.4 Diesel, 245.000 km, 12.000 km mens jeg har haft den..

Intet at se i servicebog, som ellers ser ud til at være stemplet mv. hver
gang.. Jeg har kostet en pakning til 25 dask til køleren, ellers intet
endnu... Motoren går og starter stadig fortrinligt omend den bruger en smule
olie ( 1 liter pr 15kkm ca. ), og det er ikke fordi den drypper oile..

> [...]
> faktisk ret godt uden motormæssige problemer de 180.000 km,
> jeg havde den. Den nye ejer kørte 10.000 km, hvorefter motoren

En kammerat kørte en overgang rundt i en Corolla 1.8D fra midt 80erne...
Udover brændstoføkonomien brillierede den med at være stortset
vedligeholdelsfri i motorhenseende..

Den døde på totalskade efter at have gået over 400.000 km uden andet end en
ny toppakning ved 300kkm..
Selvf. var der et antal rep. på dele omkring motoren f.eks starter,
generator og et bagtøj , men det er sku imponerende..

/peter

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 08-08-05 07:39

Hej.

Mercedes Sprinter 316 CDI årg 2001
Kørt 340.000 km. Har været chiptunet til 190 hk og kørt med det over 100.000
km.
Den er dog nu afmonteret da jeg intet havde at bruge de ekstra hk til.
Kører stadig perfekt, og har aldrig fået lavet noget på motoren.
Kører med ASYST kørecomputer og kører ca 33000 til 39000 km mellem
olieskift.
Efterfylder med ca 2 liter olie mellem service intervallerne.
Men den kører kun 8-9 på literen, så det er en dyr hund at køre i.

Mvh.
Frank

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-08-05 09:27

> Affødt af tråden om moderne dieselmotorers holdbarhed kunne
> det være interessant at høre om folks erfaringer - hvor langt de
> har kørt med deres dieselvogn og med hvilke problemer.

Man kan jo ikke undlade at bemærke din interesse for emner, der har at gøre
med (i hvert fald nogle typer) dieselbiler.

Overvejer du at springe på en diesel med mange km på bagen på et
tidspunkt..?

/Jan W Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 08-08-05 17:51

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in message

> Overvejer du at springe på en diesel med mange km på bagen på et
> tidspunkt..?

Ikke med mange km (over 200.000 km).
Jeg ved ikke, hvad der skal ske - lige nu har jeg nok i min amerikaner.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-08-05 19:40

> Ikke med mange km (over 200.000 km).

> Jeg ved ikke, hvad der skal ske - lige nu har jeg nok i min amerikaner.

Det har dem der kører amerikaner - så ved de hvad de skal lave ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Mathias

Dato : 08-08-05 09:53

Nu ved jeg godt min bil er langt fra ny, men:

MB 300D 1991, 630.000 km
Har kørt Taxa, siden haft 3 ejere. Fik ny toppakning ved 550.000 km, ellers
har motoren aldrig svigtet, og altid sprunget igang, selv i hård frost.
Bruger 1L 5w40 olie på 10.000 km.

VH
Mathias

Fra : Kent Nielsen

Dato : 08-08-05 09:55

> [...]
> det være interessant at høre om folks erfaringer - hvor langt de
> har kørt med deres dieselvogn og med hvilke problemer.

Hej,
MB W124 2,5, købt ved 430.000 km, havde kørt 740.000 km da jeg kom af med
den. (Jeg kørte omkring 100.000 km om året)
Rep. på motor var gløderør og en toppakning ved 670.000 km.

Kent Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 11:08

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in message
> Affødt af tråden om moderne dieselmotorers holdbarhed kunne
> det være interessant at høre om folks erfaringer - hvor langt de
> har kørt med deres dieselvogn og med hvilke problemer.

Fiat Punto JTD '01 - 221.000 and counting.

Eneste problem har været koblingen som er slidt op ved omkring 100.000 - og
et tæret kølerør. Bruger under en ½ liter olie mellem eftersyn som er ved
20.000 km. Økonomi ligger på 17-18 km/l ved motorvej ved 130+ km/t.

/Jesper

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-08-05 11:09

"Sunsite News" <jntATthomsen.mail.dk> wrote in

> Eneste problem har været koblingen som er slidt op ved omkring 100.000

Kobling - efter kun 100kkm ?? Damn...

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-05 08:17

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message
> "Sunsite News" <jntATthomsen.mail.dk> wrote in

> Kobling - efter kun 100kkm ?? Damn...

Ja - en konstruktionsfejl siger Fiat, men vil ikke betale en ski' af rep...

Så må de leve med at jeg får skiftet i Tyskland til 3000,- i stedet for 5500
hos Fiat i Dk....

/J

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-05 09:01

> Ja - en konstruktionsfejl siger Fiat, men vil ikke betale en ski' af
> rep...
>
> Så må de leve med at jeg får skiftet i Tyskland til 3000,- i stedet
> for 5500 hos Fiat i Dk....

Ja så kan de lære det, Fiat Danmark.

Fra : Leo Jensen

Dato : 08-08-05 15:39

> [...]
> det være interessant at høre om folks erfaringer - hvor langt de
> har kørt med deres dieselvogn og med hvilke problemer.

Pug 1.9 GTX. 343 kkm da jeg solgte den, nul problemer. OK, det var så en
benziner, men de kan vel også køre langt ? 4000 km/l olie og mekanikeren
mente nye paraplyer ville fjerne olieforbruget.

Leo

Fra : Brian

Dato : 08-08-05 16:21

Mogens wrote:
> Affødt af tråden om moderne dieselmotorers holdbarhed kunne
> det være interessant at høre om folks erfaringer - hvor langt de
> har kørt med deres dieselvogn og med hvilke problemer.

Må firmabiler tælle med ?
Isåfald har "jeg" en VW Transporter fra '96 med ~421.000Km på klokken.
Den er aldrig blevet skånet på nogen måder, men kører stadig som
den slags nu gør.

> [...]
> faktisk ret godt uden motormæssige problemer de 180.000 km,
> jeg havde den. Den nye ejer kørte 10.000 km, hvorefter motoren

Det var/er vist ikke ualmindeligt at dieselmotorer stod af, hvis de kom fra
en lidt mere rolig livsstil, og gik til at få kniven.

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 08-08-05 17:54

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Må firmabiler tælle med ?

Alt !

> Isåfald har "jeg" en VW Transporter fra '96 med ~421.000Km på klokken.
> Den er aldrig blevet skånet på nogen måder, men kører stadig som
> den slags nu gør.

Flot - vore VW Caravelle/transporter kunne slet ikke klare mosten

> Det var/er vist ikke ualmindeligt at dieselmotorer stod af, hvis de kom
> fra
> en lidt mere rolig livsstil, og gik til at få kniven.

Jeg kørte nu ellers altid on/off (speeder) i den Corolla...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-08-05 19:59

Hej,

On Mon, 8 Aug 2005 06:53:21 +0200, "Mogens"
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:

>Affødt af tråden om moderne dieselmotorers holdbarhed kunne
>det være interessant at høre om folks erfaringer - hvor langt de
>har kørt med deres dieselvogn og med hvilke problemer.

2002 - BMW 530dA touring 193 hk (ikke chip'et). Ejet siden 135.000 km,
har lige rundet 195.000 km. Jeg kører cirka 60.000 km/år.

Motoren har der ikke rigtig været noget problemer med, den var lidt
ustabil i tomgang, det klarede et par flasker diesel-dyse-rens.

Ellers - ny kardanaksel ved 165.000 km, højre forbremse satte sig -
nyt bremsehus mm ved 162.000 km. Olieskift for hver cirka 25.000 km og
service for hver cirka 50.000 km.

Bilen bruger stort set ingen olie, kører 80% landevej/motorvej. Kører
i snit 13 km/L på 245 sommerdæk, cirka 14 km/L på 205 vinterdæk.

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 08-08-05 20:02

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> wrote in message

> Ellers - ny kardanaksel ved 165.000 km

Ups!

> Olieskift for hver cirka 25.000 km og service for hver cirka 50.000 km.

Dét kan umuligt være efter bogen?

> Bilen bruger stort set ingen olie, kører 80% landevej/motorvej. Kører
> i snit 13 km/L på 245 sommerdæk, cirka 14 km/L på 205 vinterdæk.

Jow, jow - spændende vogn...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-08-05 20:34

Hej,

On Mon, 8 Aug 2005 21:01:47 +0200, "Mogens"

>Ups!

Ja! De var heller ikke stolte hos BMW, men kunne/ville på den anden
side heller ikke give noget i tilskud - mest begrundet i at den havde
kørt forholdsvist mange kilometer. Surt show Og 6.000 kroner ikke
at forglemme!

>Dét kan umuligt være efter bogen?

Absolut - jeg følger de serviceintervaller som bilen beder om, indtil
videre:

12/10-2004: 136.255 - Olie service
10/02-2005: 162.054 - Service Inspection I
20/07-2005: 189.500 - Olie service

Olie service består blot af olieskift+filter samt kontrol af
bremser/dæk.

>Jow, jow - spændende vogn...

Yeeeee... Vi er glade for den På trods af balladen med
kardanakslen!

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 08-08-05 20:54

> Ja! De var heller ikke stolte hos BMW

Service i Sverige?

> Og 6.000 kroner ikke at forglemme!

Jep

> [...]
> videre:
> 12/10-2004: 136.255 - Olie service
> 10/02-2005: 162.054 - Service Inspection I

Jég synes, det er langt at køre på olien. Det må være
en speciel type long life a la "Lupo's"

> Yeeeee... Vi er glade for den På trods af balladen med
> kardanakslen!

Arvtageren må blive 535d

Fra : Christensen

Dato : 08-08-05 21:12

> Arvtageren må blive 535d

Fik du egentlig prøvet sådan et svin?

/f christensen
320d Touring '02

Fra : Mogens

Dato : 08-08-05 21:14

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> wrote in message

> Fik du egentlig prøvet sådan et svin?

Nope - det gjorde jeg ikke

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 08-08-05 21:22

> Jég synes, det er langt at køre på olien. Det må være
> en speciel type long life a la "Lupo's"

Ikke nødvendigvis en speciel long life olie.

Jeg kører 33000 til 39000 km på ganske almindelig Valvoline HP Diesel olie.
Koster ca 100 kr pr liter, minuset er så at den tager 9,5 liter det bæst.

Mvh.
Frank

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-08-05 22:27

"***Fr@nk***" <Frank.opel@gmx.netdk> wrote in

> Jeg kører 33000 til 39000 km på ganske almindelig Valvoline HP Diesel
> olie. Koster ca 100 kr pr liter, minuset er så at den tager 9,5 liter
> det bæst.

Det kunne jeg godt nok ikke få mig selv til, uanset bil og olie.

Max 10kkm mellem hvert skift.

Men damn.. hvilken bil er det der sluger næsten 10 liter olie?

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 08-08-05 23:08

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Det kunne jeg godt nok ikke få mig selv til, uanset bil og olie.

Den kører med ASYST computer der selv styrer det hele.

> Max 10kkm mellem hvert skift.

Jeg kører 7500 km pr olieskift i min personbil.

> Men damn.. hvilken bil er det der sluger næsten 10 liter olie?

Mercedes Sprinter 316 CDI.

Mvh.
Frank

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-08-05 23:11

"***Fr@nk***" <Frank.opel@gmx.netdk> wrote in news:42f7d7af$0$28440
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Den kører med ASYST computer der selv styrer det hele.

Jeg skal nok selv bestemme hvornår der skal skiftes på min baby :)

> Jeg kører 7500 km pr olieskift i min personbil.

Fornuftigt.

> Mercedes Sprinter 316 CDI.

Altså en firmavogn gætter jeg på?

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 09-08-05 06:37

> Jeg skal nok selv bestemme hvornår der skal skiftes på min baby :)

Ja, men den kører som da den var ny endnu, og så vil jeg da ikke fortælle
den, hvordan andre biler har det
Jeg parkere altid personbilen og varebilen langt fra hinanden, så ikke de
står og snakker sammen om natten.

> Altså en firmavogn gætter jeg på?

Jeps.
Men det er nu ikke fordi den bliver mishandlet og kørt vildt.
Godt nok betaler mester, men det er også mig, så det kan ikke betale sig
ikke at vedligeholde den ordentligt.

Mvh.
Frank

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-08-05 21:55

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Jég synes, det er langt at køre på olien.

Enig.

Det må være
> en speciel type long life a la "Lupo's"

Ikke bare Lupo, alle VAG's fra 98- har et skifteinterval, hvor kørslen iflg.
VW bliver evalueret, og intervallet tilpasset. Jeg tror nu at marketing.afd.
har en "finger med i spillet", læs; det er ikke til motorens bedste, mere
ejerens pengepung ;).

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-08-05 09:50

Hej,

On Mon, 8 Aug 2005 21:53:54 +0200, "Mogens"

>Service i Sverige?

Ja. Men bilen er import fra Tyskland ved 125.000 km. Den har dog fuld
servicehistorie og BMWs garanti gælder. De sidste ved jeg fordi de har
skiftet frontklap og bagklap fordi DE fandt en smule rust da den var
til service, det kostede ikke en øre og inkluderede gratis lånebil. De
var ganske cool, specielt fordi der var en del stenslag i fronten -
nok efter meget tysk motorvej.

Det kan godt være at det havde forholdt sig anderledes hvis vi havde
købt den hos forhandleren i Sverige, det kan man jo kun gætte om.

>Jég synes, det er langt at køre på olien. Det må være
>en speciel type long life a la "Lupo's"

Der er faktisk nogen der mener at man ikke kan bruge service
indiktatoren i bilen til ret meget og anvender faste intervaller i
stedet for. Det kan godt være det er naivt, men jeg tror nu på at når
de nu har gjort sig umagen at lave sådan en indikator er det fordi man
kan bruge den. Men det kan godt være den ville ha' bedst af at blive
skiftet "halvvejs" også.

>Arvtageren må blive 535d

Slet ikke umuligt. Vi går pænt og venter på at de kommer som brugte i
en passende pris. Og vips så en tur til Tyskland og hente

** Lars

Fra : Robert Piil

Dato : 08-08-05 20:37

> [...]

>det være interessant at høre om folks erfaringer - hvor langt de
>har kørt med deres dieselvogn og med hvilke problemer.

Som skrevet i den anden tråd:

Peugeot 306 HDI 2,0 (uden chip). 220.000 km, uden motorproblemer.
--
Robert Piil

Efterlysning af stjålet Fender Precision bas:
<http://piil.org/blog/archives/255-Efterlysning-Fender-Precision-Bas-argang-76-78.html>

Fra : Olesen

Dato : 08-08-05 21:49

> [...]
> det være interessant at høre om folks erfaringer - hvor langt de
> har kørt med deres dieselvogn og med hvilke problemer.

Hej Gruppe

Fik sidste år en w124 MB E300 som nu har kørt 580.000 km jeg har kørt de
40.000 af dem og det eneste problem jeg har haft (har det stadig) er at
motoren om morgenen slår fint igang men så dør den. Starter så fint men skal
holdes igang med speederen ellers dør den igen. Dette varer ca 10-15
sekunder og så snurrer den som en drøm, bruger ikke olie eller vand skifter
selv tager ca 20 minutter.

Mvh

Jens

Fra : RP

Dato : 08-08-05 23:22

> Affødt af tråden om moderne dieselmotorers holdbarhed kunne
> det være interessant at høre om folks erfaringer - hvor langt de
> har kørt med deres dieselvogn og med hvilke problemer.

1. Diesel

Renault Megane (1) 1.9 dCi 102 hk (11/2002)
Kørte ca. 55.000 km, ingen motorproblemer, brugte ca. 0,5 liter olie
mellem service (30.000 km)
Døde i uheld,
http://roald.dk/gallery/uheld-14-07-2005

2. Diesel

Renault Laguna II 1.9 dCi 120 hk (7/2005)
Har kørt 2000 km indtil videre uden problemer

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-05 00:00

"RP" <roald.poulsen@gmail.com> wrote in news:1123539738.438899.296470
@g43g2000cwa.googlegroups.com:

> Renault Megane (1) 1.9 dCi 102 hk (11/2002)
> Kørte ca. 55.000 km, ingen motorproblemer, brugte ca. 0,5 liter olie
> mellem service (30.000 km)

Turde du virkelig køre så langt mellem skift? Så håber jeg for din bils
skyld (æret være dens minde) at den slet ikke oplevede bykørsel.

Bykørsel fordrer IMHO skift ved max 10kkm og helst 8kkm.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 09-08-05 07:32

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse news:Xns96ADA347ED47nononoinvalid@62.243.74.163...
> [...]
> skyld (æret være dens minde) at den slet ikke oplevede bykørsel.
>
> Bykørsel fordrer IMHO skift ved max 10kkm og helst 8kkm.

Langt de fleste moderne dieselbiler (hvis ikke alle) har
jo skifteintervaller på 30-50kkm på olien - jeg forstår
ikke helt hvorfor du ikke tror det kan holde? Det er jo
ikke ligefrem fordi man ofte hører om haverier på disse
motorer....
Mange af dem har jo kørt adskillige hundredetusind km
med de lange intervaller uden problemer.

/Jakob
- 2002 1.9 TDI med 140kkm (der selv be'r om olieskift)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-05 09:00

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in

> Langt de fleste moderne dieselbiler (hvis ikke alle) har
> jo skifteintervaller på 30-50kkm på olien - jeg forstår
> ikke helt hvorfor du ikke tror det kan holde?

Jeg turde bare ikke :/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-08-05 08:06

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Bykørsel fordrer IMHO skift ved max 10kkm og helst 8kkm.

Martin, vågn op, vil lever i 2005 og har moderne olier med rensende
egenskaber. Bilfabrikkerne laver biler med longlifeservice....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-05 09:01

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Martin, vågn op, vil lever i 2005 og har moderne olier med rensende
> egenskaber. Bilfabrikkerne laver biler med longlifeservice....

Ja det er jeg sq godt klar over, men jeg er også klar over at ren bykørsel
er noget som soder en olie til..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-08-05 09:28

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Ja det er jeg sq godt klar over, men jeg er også klar over at ren bykørsel
> er noget som soder en olie til..

Det er bilfabrikanterne også. Derfor er der ikek et fast
serviceinterval, men en serviceindikator, der ikke er km bestemt, men
kørselsbestemt.

"Min" Vito forventer i øjeblikket service ved 37.000 km.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-05 21:49

> Det er bilfabrikanterne også. Derfor er der ikek et fast
> serviceinterval, men en serviceindikator, der ikke er km bestemt, men
> kørselsbestemt.

Spørgsmålet er... tør man stole på sådan en?

Fra : Brian

Dato : 09-08-05 22:16

Martin Johansen [6000] wrote:

> Spørgsmålet er... tør man stole på sådan en?

Du mener at producenterne synes det er en god ide med en død motor ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-05 22:49

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:42f91d0c$0$18637$14726298
@news.sunsite.dk:

> Du mener at producenterne synes det er en god ide med en død motor ?

Jeg mener producenterne strækker den liiiige til grænsen hvor hvis man selv
bestemte så blev det skiftet før.

Fra : Brian

Dato : 10-08-05 16:34

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg mener producenterne strækker den liiiige til grænsen hvor hvis
> man selv bestemte så blev det skiftet før.

Der er vel heller ikke noget galt i at gå til grænsen sålænge det ikke
skader. Der sidder sikkert 100 sensorer der måler alt muligt i olien,
inklusiv vandprocenten. Desuden bestemmer du vel altid selv hvornår du
vil skifte olie.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-05 18:50

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:42fa1e79$0$18637$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
> skader. Der sidder sikkert 100 sensorer der måler alt muligt i olien,
> inklusiv vandprocenten. Desuden bestemmer du vel altid selv hvornår du

Konen og jeg bliver heller ikke syg selvom vi strækker rengøringen til en
gang om måneden, men der for vælger vi alligevel at gøre det oftere :)

Ved ikke om du kan følge mig?

Fra : Brian

Dato : 10-08-05 19:04

Martin Johansen [6000] wrote:

> Konen og jeg bliver heller ikke syg selvom vi strækker rengøringen
> til en gang om måneden, men der for vælger vi alligevel at gøre det
> oftere :)

Fornuftigt

> Ved ikke om du kan følge mig?

Jow da - jeg kan bare ikke se sammenhængen mellem hygiejne og
olieskift på en motor.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-05 19:25

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:42fa41b3$0$18638$14726298
@news.sunsite.dk:

> Jow da - jeg kan bare ikke se sammenhængen mellem hygiejne og
> olieskift på en motor.

Nemt - det handler om det samme = at gøre nogle ting noget oftere for at
være god ved sig selv/sin bil.

Fra : Brian

Dato : 10-08-05 20:08

Martin Johansen [6000] wrote:

> Nemt - det handler om det samme = at gøre nogle ting noget oftere for
> at være god ved sig selv/sin bil.

Jaja, men hele humlen ligger i om det overhovedet gavner bilen at skifte
olien ?!
Jeg tror ikke det har nogen betydning, og du tror det modsatte

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-08-05 00:03

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:42fa5093$0$18640$14726298
@news.sunsite.dk:

> Jaja, men hele humlen ligger i om det overhovedet gavner bilen at skifte
> olien ?!

IMHO yep.

> Jeg tror ikke det har nogen betydning, og du tror det modsatte

Yep :)

Fra : Brian

Dato : 11-08-05 15:46

Martin Johansen [6000] wrote:

> IMHO yep.

Ikke for at nedgøre dig på nogen måde, men jeg tager de bayerske
ingeniører mere seriøst end din ydmyge mening

Når du skifter olie på din bil, hvordan ser den så ud ?

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 11-08-05 19:19

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke for at nedgøre dig på nogen måde, men jeg tager de bayerske
> ingeniører mere seriøst end din ydmyge mening

Ja, tyske ingeniører er skam dygtige. De mente heller ikke at Mercedes
A-klassen fejlede noget, den væltede blot alligevel. De har go'e meninger de
tyske ingeniører.

Fra : Brian

Dato : 11-08-05 20:15

Henrik B. wrote:

> Ja, tyske ingeniører er skam dygtige. De mente heller ikke at Mercedes
> A-klassen fejlede noget, den væltede blot alligevel. De har go'e
> meninger de tyske ingeniører.

Åhhh neeeiijjjj... kommer Saab-banden efter mig nu ?
Vågner jeg imorgen med et fly-cockpit i fodenden ?

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-08-05 21:17

Brian wrote:
> Åhhh neeeiijjjj... kommer Saab-banden efter mig nu ?
> Vågner jeg imorgen med et fly-cockpit i fodenden ?

Hvis det er fra en Dragen, så pris dig lykkelig. Det er nok ved at kunne
betragtes som et samlerobjekt.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-08-05 00:41

On 2005-08-11 21:14:54 +0200, "Brian" <briank@vip.cybercity.dk> said:

> Åhhh neeeiijjjj... kommer Saab-banden efter mig nu ?

Har du først opdaget os nu? Vi har længe ligget i røven af dig i ægte
Stealth-mode

MVH

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-08-05 00:40

On 2005-08-11 16:45:35 +0200, "Brian" <briank@vip.cybercity.dk> said:

> Ikke for at nedgøre dig på nogen måde, men jeg tager de bayerske
> ingeniører mere seriøst end din ydmyge mening

Det står dig frit for :)

> Når du skifter olie på din bil, hvordan ser den så ud ?

Det skal jeg fortælle dig når jeg får plader på og kan begynde at køre
nogle km.

MVH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-08-05 07:41

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Konen og jeg bliver heller ikke syg selvom vi strækker rengøringen til en
> gang om måneden, men der for vælger vi alligevel at gøre det oftere :)

Men ligefrem at gøre rent, hver anden dag ?

Det kaldes rengøringsvanvid.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-08-05 12:01

> Men ligefrem at gøre rent, hver anden dag ?
>
> Det kaldes rengøringsvanvid.

Jamen jeg er også vanvittig :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-08-05 18:40

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Jamen jeg er også vanvittig :)

Det er så her at jeg ikke vil modsige dig...

Fra : Brian

Dato : 14-08-05 21:04

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Det er så her at jeg ikke vil modsige dig...

Ikke engang bare for at støve en diskussion op ?
Det plejer sgu (ikke sku) da ikke at stoppe dig

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-08-05 21:42

Brian skriver:

> Ikke engang bare for at støve en diskussion op ?

Nix, ikke når han selv skriver det...

> Det plejer sgu (ikke sku) da ikke at stoppe dig

ROFL

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-08-05 07:34

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Spørgsmålet er... tør man stole på sådan en?

Ja.

Okay, det er ej heller en SÅB jeg har...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-05 07:38

> Okay, det er ej heller en SÅB jeg har...

Man kan jo ikke vinde hver gang... ROFL!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-08-05 07:56

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Man kan jo ikke vinde hver gang... ROFL!

Nej, det har du jo fundet ud af

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-05 18:49

> Nej, det har du jo fundet ud af

Jeg vidste det... jeg ¤#"¤" det

Fra : Henrik B.

Dato : 10-08-05 16:23

> "Martin Johansen [6000]" skriver:

> Martin, vågn op, vil lever i 2005 og har moderne olier med rensende
> egenskaber. Bilfabrikkerne laver biler med longlifeservice....

Ikke desto mindre er der grænser for, hvor meget sod/skidt en olie kan
optage. Olien nedbrydes alt imens den optager sod.

Ang. longlifeservice, så er det fordi, at det er blevet et
konkurrenceparameter.

Fra : Fly Christensen

Dato : 10-08-05 11:10

On 8 Aug 2005 15:22:18 -0700, "RP" <roald.poulsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Renault Megane (1) 1.9 dCi 102 hk (11/2002)
>Kørte ca. 55.000 km, ingen motorproblemer, brugte ca. 0,5 liter olie

Hvad er der sket der? Set lidt underligt ud.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Deaster

Dato : 09-08-05 08:17

Mogens wrote:
> Affødt af tråden om moderne dieselmotorers holdbarhed kunne
> det være interessant at høre om folks erfaringer - hvor langt de
> har kørt med deres dieselvogn og med hvilke problemer.

Golf IV TDI (chiptunet) 252.000 intet olieforbrug eller lign. inden motoren
blev totalskadet ( i et trafikuheld). Nuværende motor 210.000 (også
chiptunet) intet olieforbug eller lign.

Toyota Corolla fra 88, havde kørt 412.000 km inden den blev solgt, brugte
ca. 0,5 liter olie pr. 1500 km.

Mvh
Deaster

--
Jeg beskyttes ikke af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få -1 spam-mails.

Fra : RP

Dato : 09-08-05 10:55

> Turde du virkelig køre så langt mellem skift? Så håber jeg for din bils
> skyld (æret være dens minde) at den slet ikke oplevede bykørsel.
>
> Bykørsel fordrer IMHO skift ved max 10kkm og helst 8kkm.

Næsten kun motorvej og max 7-8 måneder mellem skift, det burde den
vel godt kunne klare...
Det siger Renault ihvertfald, ved brug af den olie de anbefaler selvf.

Fra : RP

Dato : 09-08-05 11:01

> Ja det er jeg sq godt klar over, men jeg er også klar over at ren bykørsel
> er noget som soder en olie til..

I manualen til min bil, står der decideret at ved meget bykørsel og
taxikørsel med meget tomgang, gælder service intervallerne på
normalt 30.000
km ikke...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-08-05 13:21

RP skriver:

> I manualen til min bil, står der decideret at ved meget bykørsel og
> taxikørsel med meget tomgang, gælder service intervallerne på
> normalt 30.000 km ikke...

Den er vel heller ikke med "intelligent serviceindikator" ??

Fra : Peter

Dato : 09-08-05 15:06

> [...]
> det være interessant at høre om folks erfaringer - hvor langt de
> har kørt med deres dieselvogn og med hvilke problemer.

Min Xantia HDi har kørt 208.000 km. Hvoraf ex-fruen og jeg har trillet de
sidste 88.000. Sikkert 80.000 med boks.

Brændstofpumpen er skiftet hvilket vist er sædvanligt. Ind til for en måned
siden ingen problemer, men den er begyndt at få lidt dårligt ved
laveomdrejninger hvilket er søgt afhjulpet en gang uden hjælp så nu på
værkstedet forsøge sig igen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jens

Dato : 09-08-05 17:53

> [...]

> det være interessant at høre om folks erfaringer - hvor langt de
> har kørt med deres dieselvogn og med hvilke problemer.

Xantia HDi fra 1999, kørt 252.000 km uden andre problemer end skift af
luftmængdemåler og - for en uge siden - skift af katalysator pga.
gennemtæring af røret foran kat'en.
--

Jens F

Fra : Peter

Dato : 09-08-05 19:29

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Xantia HDi fra 1999, kørt 252.000 km uden andre problemer end skift af
> luftmængdemåler og - for en uge siden - skift af katalysator pga.
> gennemtæring af røret foran kat'en.

Hvordan opførte bilen sig da luftmængdemåleren var kaput?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jens

Dato : 09-08-05 22:08

Peter <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Hvordan opførte bilen sig da luftmængdemåleren var kaput?

Motoren døde - kort og godt. Den kunne køres, med _meget_ let fod på
speederen; men ved moderat acceleration gik motoren ud.

Sk..e ubehageligt på en motorvej

Så de godt 800 kr +montering +moms var en lettelse.
--

Jens F

Fra : RP

Dato : 09-08-05 22:08

> Den er vel heller ikke med "intelligent serviceindikator" ??

niks, så avanceret er Renault vist ikke endnu
(min er ihvertfald ikke)

Fra : RP

Dato : 10-08-05 13:29

> Hvad er der sket der? Set lidt underligt ud.

Den røde 306 bil holder i en svingbane for at svinge ind til en mindre
by, jeg kører ligeud af en landevej med 80 km/t.

I sidste sekund inden jeg passerer 306'eren, drejer han ud foran mig,
så jeg rammer hans højre front. Hans bil bliver slynget 5-10 meter
væk og min bil fortsætter over i den grå 206 som holder for
hajtænder.

På stedet er der ikke andet end fine oversigtsforhold, så hvordan den
røde bil overser mig, er mig en gåde... ingen personskade udover blå
mærker og en hjernerystelse til mig efter airbaggen. Alle involveret
brugte sikkerhedssele.

Fra : Fly Christensen

Dato : 10-08-05 14:59

On 10 Aug 2005 05:29:14 -0700, "RP" <roald.poulsen@gmail.com> wrote:

>Den røde 306 bil holder i en svingbane for at svinge ind til en mindre
>by, jeg kører ligeud af en landevej med 80 km/t.
[snip]
>På stedet er der ikke andet end fine oversigtsforhold, så hvordan den
>røde bil overser mig, er mig en gåde...
[snip]

Du kørte sikkert for langsomt. Alt under 90 km/t er en traktor.

Godt, at I alle slap med skrækken og bulede biler.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Mogens

Dato : 11-08-05 16:37

> [...]

> det være interessant at høre om folks erfaringer - hvor langt de
> har kørt med deres dieselvogn og med hvilke problemer.

Okay - det var meget godt. Der er blot ikke så fandens mange, der
har kørt rigtigt langt, hva' :)
--
Mvh Mogens
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Brian

Dato : 11-08-05 17:42

Mogens wrote:

> Okay - det var meget godt. Der er blot ikke så fandens mange, der
> har kørt rigtigt langt, hva' :)

Folk køber jo ikke diesel fordi de kører mange kilometer - de køber
dem for at få en billig sporstvogn og føle sig som James Bond

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 11-08-05 18:00

> Folk køber jo ikke diesel fordi de kører mange kilometer - de køber
> dem for at få en billig sporstvogn og føle sig som James Bond

OK - så må der være noget, de hélt har misforstået! :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-08-05 20:58

Brian skriver:

> Folk køber jo ikke diesel fordi de kører mange kilometer - de køber
> dem for at få en billig sporstvogn og føle sig som James Bond

Hvad skrev du ?
Sporvogn ??

Fra : Brian

Dato : 11-08-05 21:05

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hvad skrev du ?

Sporstvogn = sportsvogn

Det kan godt være det bare er mig der oplever det sådan, men det
er altså fedt for den alm. dansker at kunne fortælle naboen at
bilen har turbo
En moderne Turbodiesel føles jo også ganske imponerende i forhold
til en alm. benzintraver, hvilket ikke gør indtrykket af sporstvogn
mindre.

Og ja, jeg ved godt at du på ingen måde har samme oplevelse som jeg har

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-08-05 21:16

Brian skriver:

> Det kan godt være det bare er mig der oplever det sådan, men det
> er altså fedt for den alm. dansker at kunne fortælle naboen at
> bilen har turbo

Næh, det har næsten alle dieseler i dag alligevel (også min

> En moderne Turbodiesel føles jo også ganske imponerende i forhold
> til en alm. benzintraver, hvilket ikke gør indtrykket af sporstvogn
> mindre.

Ganske imponerende er vel så meget sagt, de går da okay, lidt som en god
gammeldags benzinmotor....

> Og ja, jeg ved godt at du på ingen måde har samme oplevelse som jeg har

Hov hov...

Fra : Brian

Dato : 11-08-05 21:32

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Næh, det har næsten alle dieseler i dag alligevel (også min

Jaja, gudskelov er det er særsyn uden turbo.

> Ganske imponerende er vel så meget sagt, de går da okay, lidt som en
> god gammeldags benzinmotor....

Jeg skrev at det _føles_ imponerende - ikke at det er det
De trækker jo godt fra bunden hvilket man ikke er vant til i en normal
benziner - det skub i ryggen imponerer mange på deres første
dieseltur.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-08-05 21:37

Brian skriver:

> [...]
> De trækker jo godt fra bunden hvilket man ikke er vant til i en normal
> benziner - det skub i ryggen imponerer mange på deres første

Okay, jeg valgte netop en diesel, fordi det er de eneste der tilbyder
det budtræk jeg var vant til fra min benziner...

Fra : Brian

Dato : 12-08-05 16:03

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Okay, jeg valgte netop en diesel, fordi det er de eneste der tilbyder
> det budtræk jeg var vant til fra min benziner...

Husker jeg forkert, eller kørte du ikke Golf3 1.8 før ?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-08-05 20:16

Brian skriver:

> Husker jeg forkert, eller kørte du ikke Golf3 1.8 før ?

Korrekt.