DHCP ?
Fra : Mailund

Dato : 05-06-01 12:37

Hejsa.

Jeg er i gang med at læse bogen "Networking with Microsoft TCP/IP".
Vedr. DHCP er der en ting jeg ikke helt forstår.
Hvordan finder en DHCP-server ud af hvilket netid den skal tilpasse ipadr.
til ?

Mvh
Brian

Fra : Steven Bergstedt

Dato : 05-06-01 13:12

"Mailund" <mailund@image.dk> wrote in
<Kx3T6.70$Uz1.5287@news.get2net.dk>:

> Hvordan finder en DHCP-server ud af hvilket netid den skal tilpasse
> ipadr. til ?

Mener du hvordan DHCP-serveren kan tildele IP'er statisk til klienter, så
de altid har en fast IP?
Hvis det er spørgsmålet skyldes det, at DHCP-serveren registrerer NIC'ets'
MAC-address og derudfra genkende klienten.

--
/* Best regards
   ^Segal^ - Steven Bergstedt

Fra : Mailund

Dato : 05-06-01 15:14

Steven Bergstedt skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Hvis det er spørgsmålet skyldes det, at DHCP-serveren registrerer NIC'ets'
>MAC-address og derudfra genkende klienten.

Det var ikke helt det jeg mente.
Når en klient logger på, tildeles dynamisk en IP-adresse til hosten der
anvendes. (non-static ip)
Som jeg forstår det skal DHCP-serveren derved kende det netid hosten fysisk
er tilsluttet, men hvordan finder den ud af det hvis DHCP-serveren og hosten
ikke er tilsluttet samme netid.
Som jeg læser det følger der ikke MAC-adresse med i "DHCPdiscover message".

Mvh
Brian

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 05-06-01 19:12

Hej,

> Som jeg forstår det skal DHCP-serveren derved kende det netid hosten
fysisk
> er tilsluttet, men hvordan finder den ud af det hvis DHCP-serveren og
hosten

Hvad forstår du ved en netid? Er det det samme som MAC adresse?

> Som jeg læser det følger der ikke MAC-adresse med i "DHCPdiscover
> message".

Der er vel en afsender MAC adresse i alle (gyldige) pakker der sendes på
netværket.

Christian

Fra : Mailund

Dato : 05-06-01 19:59

Christian Worm Mortensen skrev i meddelelsen
<9fj7eb$5t4$1@news.inet.tele.dk>...

>Hvad forstår du ved en netid? Er det det samme som MAC adresse?

Netid forstår jeg som det id der er tilknyttet det netværk man vil tilslutte
sig.
Ip-adressen opbygges af først et netid, så et evt. subnetid og sidst hostid,
right ?

MAC-adressen forstår jeg som en unik hardwarekode tilknyttet den netadapter
man anvender i sin host.
Men som jeg forstår det, ved DHCP'en ikke hvilke MAC-adresser der hører til
hvilket netid.
Derfor må der være en anden måde en DHCP-server, der er tilsluttet flere
netværk, finder ud af hvilket netid klienten sender sin "DHCPdiscover
message" fra.

Mvh
Brian.

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 05-06-01 20:14

Hej,

> [...]
tilslutte
> sig.
> Ip-adressen opbygges af først et netid, så et evt. subnetid og sidst

I praksis består den af to dele - netværksdelen og hostdelen og hvad der
er hvad afgøres af undernetmasken (subnetmasken)).

> MAC-adressen forstår jeg som en unik hardwarekode tilknyttet den
netadapter
> man anvender i sin host.

Det er også korrekt.

> Men som jeg forstår det, ved DHCP'en ikke hvilke MAC-adresser
> der hører til hvilket netid.

En DHCP forespørgsel fra en klient sker ved at lave en broadcast besked
og normalt vil alle de maskiner der kan se en broadcast besked også være
på samme netværk i IP forstand. Hvis ikke de har skal DHCP serveren
konfigureres således at den sender en bestemte konfigurationer til
bestemte MAC adresser.

> Derfor må der være en anden måde en DHCP-server, der er tilsluttet
flere
> netværk, finder ud af hvilket netid klienten sender sin "DHCPdiscover
> message" fra.

Normalt kører man ikke med forskellige netværk i IP forstand blandt
maskiner der kan nå hinanden med broadcast pakker.

Christian

Fra : Claus Bækgaard

Dato : 05-06-01 20:52

> flere
>
> Normalt kører man ikke med forskellige netværk i IP forstand blandt
> maskiner der kan nå hinanden med broadcast pakker.

Det er heller ikke sikkert, at klientmaskinerne kan broadcaste til hinanden.
Det kan jo være, at serveren har flere netkort.

Med NT 4.0 er det faktisk sådan at man laver en pulje for hvert af de net,
hvor man ønsker at uddele IP-adresser.

Jeg mener også, at nogen uddeler IP-adresser på andre net end de, hvor
DHCP-serveren står. Det kræver dels opsætning i routerne og at DHCP-serveren
kan finde ud af sende svaret "den rigtige vej". Spørgsmålet har været
diskuteret i dk.edb.netvaerk.stort i tråden "Et spm om VLAN, subnet og
DHCP-serverens allokering ud fra scope" fra den 27/4-2001.

vh
Claus

Fra : Mailund

Dato : 05-06-01 21:10

Claus Bækgaard skrev i meddelelsen ...

> [...]
>diskuteret i dk.edb.netvaerk.stort i tråden "Et spm om VLAN, subnet og
>DHCP-serverens allokering ud fra scope" fra den 27/4-2001.

Tak til jer der har svaret på mit spørgsmål !
Jeg tager en tur rundt i dk.edb.netvaerk.stort, i den tråd Claus nævner, og
ser om jeg kan finde yderligere information der.

Mvh
Brian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-06-01 22:40

On Tue, 5 Jun 2001 21:14:08 +0200, "Christian Worm Mortensen"
<worm@dkik.dk> wrote:

> En DHCP forespørgsel fra en klient sker ved at lave en broadcast besked
> og normalt vil alle de maskiner der kan se en broadcast besked også være
> på samme netværk i IP forstand.

Hvis DHCP kun kunne fungere sådan, var det meget tæt på ubrug-
ligt, da det ville kræve en frygtelig masse DHCP-servere, nemlig
en til hvert subnet. Det er heldigvis ikke tilfældet.

DHCP-standarden beskriver et DHCP relay, der er et device på et
given netværk, der samle klientens Discover op og forwarder det
til DHCP-serveren. Når relay'et gør det, fortæller den samtidig
serveren, hvilket netværk adressen skal bruges i.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : t.bop@image.dk

Dato : 06-06-01 20:17

On Tue, 05 Jun 2001 23:40:29 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>til DHCP-serveren. Når relay'et gør det, fortæller den samtidig
>serveren, hvilket netværk adressen skal bruges i.

Kan du nævne produkter til dette?

Og er du bekendt med om alle gængse DHCP servere overholder standarden
på dette punkt?

T.BoP.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-06-01 20:31

Hej t.bop@image.dk

>Kan du nævne produkter til dette?

Produkter der kan fungere som DHCP relay?

Det er i sagens natur routere, der håndtere den slags, og jeg har
endnu ikke set en router der ikke kunne forwarde DHCP requests. Godt
nok har jeg så langt fra set alverdens routere, men jeg tvivler på at
ret mange nutidige produkter ikke kan.

Jeg kommer helt i tvivl om jeg misforstår dit spørgsmål.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-06-01 21:59

On Wed, 06 Jun 2001 21:17:23 +0200, t.bop@image.dk wrote:

> Kan du nævne produkter til dette?

Øhm, ja. Fx en Cisco-router, der er konfigureret med 'ip helper'.
(Jeg har på fornemmelsen, at vi misforstår hinanden).

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : t.bop@image.dk

Dato : 07-06-01 20:33

On Wed, 06 Jun 2001 22:58:59 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Øhm, ja. Fx en Cisco-router, der er konfigureret med 'ip helper'.
>(Jeg har på fornemmelsen, at vi misforstår hinanden).

Njae - jeg burde måske have uddybet det. Jeg tænker på situationer
hvor man router via software på f.eks. NT med to netkort.
Jeg forventer ikke at den umiddelbart forwarder dhcp requests.

T.BoP.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-06-01 20:52

Hej t.bop@image.dk

http://www.google.com/search?q=dhcp+relay+windows+nt

--
Lars Kim Lund
"Desillusioneret"

Fra : t.bop@image.dk

Dato : 07-06-01 21:19

On Thu, 07 Jun 2001 21:52:24 +0200, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

>Hej t.bop@image.dk

>http://www.google.com/search?q=dhcp+relay+windows+nt

Ja ja - ok 17100 hits.

men det kan den altså åbenbart:
http://www.worldowindows.com/ntinfo/dhcp_relay.htm

>"Desillusioneret"

Forhåbentlig ikke fordi jeg spurgte?

T.BoP.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-06-01 23:47

On Thu, 07 Jun 2001 21:32:36 +0200, t.bop@image.dk wrote:

> Njae - jeg burde måske have uddybet det. Jeg tænker på situationer
> hvor man router via software på f.eks. NT med to netkort.
> Jeg forventer ikke at den umiddelbart forwarder dhcp requests.

Det gør jeg heller ikke. En NT-server er en dårlig router.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 06-06-01 22:15

Hej,

> Hvis DHCP kun kunne fungere sådan, var det meget tæt på ubrug-
> ligt, da det ville kræve en frygtelig masse DHCP-servere, nemlig
> en til hvert subnet. Det er heldigvis ikke tilfældet.

Øhh, nå. Hvad er det helt præcist i min formulering der er forkert?

Christian

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 06-06-01 22:22

Hej,

Host, overså det lille "kun".

Christian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-06-01 22:37

On Tue, 5 Jun 2001 13:37:29 +0200, "Mailund" <mailund@image.dk>
wrote:

> Hvordan finder en DHCP-server ud af hvilket netid den skal tilpasse ipadr.
> til ?

Den finder det ud fra DHCP relay'ets IP-adresse (giaddr), som
relay'et fylder i pakken, når den ser og forwarder et Discover.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mailund

Dato : 06-06-01 19:01

Asbjorn Hojmark skrev i meddelelsen ...

>Den finder det ud fra DHCP relay'ets IP-adresse (giaddr), som
>relay'et fylder i pakken, når den ser og forwarder et Discover.

Tak for de fine svar !
Det stemmer også fint overens med hvad jeg selv fandt ud af.
Den router klienten skal igennem for at nå DHCP'en skal have en BOOTP
protokol som forsyner "ip-request" med det rigtige netid.

Mvh
Brian