editor - problemer med validering
Fra : Hanne Svensmark

Dato : 07-08-05 07:35

Jeg stræber efter at få html-valideret mine sider og er godt på
vej - også hjulpet godt herinde fra.

Jeg har en fejlmelding tilbage, som vedrører at den ikke vil
godtage tegn som ' og - f.eks.

Efter råd har jeg prøvet at gemme min tekst i UTF-8 - men det går
skrækkelig galt med æ,ø og å så.

Er der anden vej end den tunge at kode hver en lille bid?

Se f.eks. siden www.svensmark.net/mine_foredrag.htm

Vh Hanne

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Weberg

Dato : 07-08-05 11:04

> Jeg har en fejlmelding tilbage, som vedrører at den ikke vil
> godtage tegn som ' og - f.eks.

Kan ikke forstå de tegn sku gi et problem.

> Efter råd har jeg prøvet at gemme min tekst i UTF-8 - men det går
> skrækkelig galt med æ,ø og å så.

æøå valideres hvis man istedet bruger:

æ istedet for æ

ø istedet for ø

å istedet for å

--

Mvh Michael Weberg

Fra : Hanne Svensmark

Dato : 07-08-05 12:05

Michael Weberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Kan ikke forstå de tegn sku gi et problem.

Det kan jeg heller ikke - men jeg får fejlmelding på dem, når jeg
validerer

> æøå valideres hvis man istedet bruger:
>
> æ istedet for æ
>
> ø istedet for ø
>
> å istedet for å

Tak for rådet men så kan jeg jo ligeså godt kode ' og - og den slags
eller vænne mig af med at skrive dem så tit. Det et råd mod min
naturlige dovenskab jeg håbede at finde - så den vil godkende uden jeg
skal kode de tegn selv.

Vh hanne
eksempel på mit valideringsproblem ses ved at validere:

Fra : Martin Ploug

Dato : 07-08-05 12:56

> eksempel på mit valideringsproblem ses ved at validere:
> www.svensmark.net/mine_foredrag.htm

Jeg er ikke sikker på, at det kun er æ ø og å fejl.
Jeg har lige prøvet siddet og rettet lidt i linie 29 ved
"<P><strong>Maria Magdalene - den første kristne prædikant.</strong></P>"

Prøv at rette alle de steder hvor du har < B > til < strong > det ser ud til
at løse noget af det.
prøv at slette dine binde steger og skriv dem igen som normalt - måske kan
der være noget med
for meget luft imellem.

- Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 07-08-05 13:10

> [...]
> at løse noget af det.
> prøv at slette dine binde steger og skriv dem igen som normalt - måske kan

Har nu rettet nogle steder på http://www.detour.dk/sven.htm
og den validerer nu.

- Martin

Fra : Hanne Svensmark

Dato : 07-08-05 13:43

Martin Ploug wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> til

Tak for nyttige anvisninger - det minimerer mine fejl så betragteligt at
resten er til at komme igennem. Mine sider er validerede ret snart nu, tror
jeg.

Hanne
www.svensmark.net

Fra : Per Rasmussen

Dato : 07-08-05 16:13

Hanne Svensmark wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> eller vænne mig af med at skrive dem så tit. Det et råd mod min
> naturlige dovenskab jeg håbede at finde - så den vil godkende uden

bindestreg og colon kan godt give problemer hvis man bruger copy paste
fra f.eks. word til en editor, det simple er at man i editoren går ind
og sletter dem, og skriver dem igen.
ø,æ og å har jeg aldrig haft problemer med, og skriver dem altid
normalt.

PerR

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-08-05 15:33

Michael Weberg <supervippen@hotmail.com> skrev:

> æøå valideres hvis man istedet bruger:
>
> &aelig; istedet for æ

Det er slet ikke nødvendigt hvis man bruger det rigtige
tegnsæt fra starten.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Michael Weberg

Dato : 07-08-05 15:42

> Det er slet ikke nødvendigt hvis man bruger det rigtige
> tegnsæt fra starten.

Skal jeg vist lige ha forklaret...

--

Mvh Michael Weberg
http://vippen.homepage.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 07-08-05 16:08

In news:<42f61dbb$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>
Michael Weberg typed:

> Skal jeg vist lige ha forklaret...

Denne linie indsat i head fastsætter det krorrekte tegnsæt der
indeholder æ ø og å.

charset=iso-8859-1"><!-- Latin 1 -->

Hvis man skriver den indledende head tag sådan her, opfattes indholdet
af siden endvidere som dansk.

<head lang="da">

utf8 er overflødigt og får ind i mellem IE til at fejlopfatte æ, ø og å
og de ser så ret sjove ud

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Hanne Svensmark

Dato : 07-08-05 16:52

Johnny Winther Ronnenberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> utf8 er overflødigt og får ind i mellem IE til at fejlopfatte æ, ø og å
> og de ser så ret sjove ud

Ja det var det jeg erfarede - så hellere slås med en bindestreg her og
der

Vh Hanne
www.svensmark.net

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-05 16:54

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Denne linie indsat i head fastsætter det krorrekte tegnsæt der
> indeholder æ ø og å.

> charset=iso-8859-1"><!-- Latin 1 -->

Ja, det plejer at virke, hvis editoren gemmer som ANSI / iso-8859-1

Men hvis editoren er indstillet til at gemme som UTF-8, dur ovenstående
kodelinje desværre ikke. Den skal rettes til dette:

Man skal i øvrigt også være opmærksom på, om ens server er indstillet til
konsekvent at sende siderne som UTF-8, uanset hvilket tegnsæt der vælges i
editoren og defineres i meta-koden.

Jeg ser af og til sider, som ser helt håbløse ud, indtil jeg manuelt beder
browseren skifte tegnsæt i visningen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/