Hul i udstødning
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 06-08-05 19:55

Hejsa,

Der er hul i udstødningen på min gamle (1995) Fiat Punto. Ved at sætte
i prop i enden på udstødningen har jeg lokaliseret hullet til et sted
ikke så langt fra motoren, i en samling, hvor en flettet sag går over
i resten af røret (rigtig gættet, jeg er ikke nogen haj til biler).

Jeg har lagt et par billeder i binear.dk:

Der er ikke noget synlig hul, men det er tydeligvis her, at
udstødningsgasserne fiser ud.

Hvad har jeg med at gøre? Kan jeg lave det selv? Er det dyrt at få
fikset på et værksted? Kan det bedst betale sig at leve med det høje
støjniveau i stedet for at få det lavet?

Håber på svar fra nogen, der har lidt mere tjek på tingene end jeg
selv!

Mvh
Henrik Pedersen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-05 20:03

Henrik Pedersen <h.bendix@SLETDETTEget2net.dk> wrote in

> [...]
> ikke så langt fra motoren, i en samling, hvor en flettet sag går over
> i resten af røret (rigtig gættet, jeg er ikke nogen haj til biler).

Lyder som et flexrør.

> Jeg har lagt et par billeder i binear.dk:

Virker ikke her. Evt. link på en webside?

> Hvad har jeg med at gøre?

Få det lavet :)

> Kan jeg lave det selv?

Uden at du skal blive fornærmet - nej. Som du selv skrev overfor så er
du ingen haj til biler.

Bolte, skruer og møtrikker i forbindelse med udstødning kan være noget
så rusten at det ikke er til at skille ad.

> Er det dyrt at få
> fikset på et værksted?

Nja det er jo relativt - men vælg en mindre uafhængig en af slagsen.

> Kan det bedst betale sig at leve med det høje
> støjniveau i stedet for at få det lavet?

Aldrig. En ting kan du være sikker på og det er, at det bliver værre -
meget værre.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 06-08-05 21:41

>Virker ikke her. Evt. link på en webside?

Okie dokie, kig her:
http://dyt.sludder.dk/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-08-05 22:37

> Okie dokie, kig her:
> http://dyt.sludder.dk/

Yes, flex it is.

Fra : Anders Thorup

Dato : 07-08-05 08:16

Martin Johansen [6000] wrote:
> Henrik Pedersen <h.bendix@SLETDETTEget2net.dk> wrote in

> Yes, flex it is.

Har selv haft en punto som var utæt samme sted.

Hvis du har adgang til lift, og boltene ikke er rustet fast tager det max.
en ½ time at skifte. Jeg var heldig at mine bolte var lige til at få af, så
det tog 10min effektivt arbejde, så var det ordnet.
Husk at bruge lidt gun-gum(udstødnings-tætner) ved samlingerne, så er du
sikker på det slutter tæt.

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Ex. Honda VFR750F ejer
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup

Fra : Gert

Dato : 06-08-05 21:42

"Henrik Pedersen" <h.bendix@SLETDETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> støjniveau i stedet for at få det lavet?
>
> Håber på svar fra nogen, der har lidt mere tjek på tingene end jeg

ja det er et flex rør, og at lappe det er nok næsten umuligt, ihvertfald så
det er en holdbar løsning.

jeg tror nu godt du selv kan skifte det, men du skal helt sikkert være
forberedt på forrevne knoer mm.
din bil ser jo fin og nysselig ud neden under og møtrikker ser ikke alt for
slemme ud (rustne) så mon ik
det er noget et værksted ka klare på ½ -1 time, så har du jo os din garanti
hvis skidtet blir utæt

syns specielt det kan være drilsk med at få det ordentlig tæt, når man
sætter en ny del ind mellem gamle.

laves det bør det ihvertfald, ellers kan du være sikker på det går helt i
udu når det er mindst belejligt + at de dampe der
kommer der fra bestemt ikke er sunde

Mvh
Gert

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 07-08-05 12:38

Tusind tak for hjælpen. Idet jeg er den lykkelige indehaver af en
garage med smøregrav, må jeg jo hellere prøve selv

Er det rigtigt forstået, at flexstykket i mit tilfælde (Fiat Punto 1,2
75ELX fra 1994) er en del af forrøret, og at jeg altså skal have fat i
sådan en sag her:
http://www.krogslund.dk/templates/krogslund_product.asp?ProductGuid=12%2E1112&ModelGuid=273&backurl=%2Ftemplates%2Fkrogslund%5Fgroup%2Easp%3FGroupGuid%3D273&backtitle=Fiat+Punto+75+1200+11%2F93%2D07%2F99

Og at det altså skulle være til at udskifte, hvis det hele ikke er
rustet alt for godt sammen?

Jeg prøver i hvert fald

Mvh
Henrik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-08-05 20:18

> Og at det altså skulle være til at udskifte, hvis det hele ikke er
> rustet alt for godt sammen?

Hvis det ikke er rustet helt sammen så kan du sikkert godt - men er det
umuligt at få fra hinanden skal du enten have ilt+gas eller vinkelsliber på
sagen.

> Jeg prøver i hvert fald

God fornøjelse :)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-08-05 22:11

"Henrik Pedersen" <h.bendix@SLETDETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse
Kan jeg lave det selv? Er det dyrt at få
> fikset på et værksted?

Det er en døds-sejler at forsøge rep., byt til nyt.

Kan det bedst betale sig at leve med det høje
> støjniveau i stedet for at få det lavet?

Du risikere at motoren, fx. toppakning,ventiler, tager skade. Dog kun hvis
den bliver belastet hårdt.