"Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> skrev i
en meddelelse
news:42f5dfdc$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote in
> message
> news:42f49c75$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> SNIP - så sandt som det er sagt.
>
> Vel skrevet.
> Du mestrer da sarkasmen
Tak - men det er nu godt og skidt - min hang til sarkasme
falder en hel del for brystet - også i det offentlige, der
ikke kan lide at man kritiserer tingene eller siger det som
det er - flere i forvaltningsregi (på ledelsesplan) har
forsøgt at hindre mig i at ytre mig med "kammeratlige
samtaler" og "det er faldet nogen for brystet, at... " -
naturligvis uden navn nævnelse - og slet skjulte "trusler"om
henvendelse til min chef - men lige meget hjælper det -
;.) - jeg har altså tænkt at skrive hvad jeg synes er
korrekt - men når det er sagt, så behøver man jo heller ikke
altid at ytre sig om alt hele tiden - så derfor holder jeg
mig bevidst tilbage i visse sammenhænge.
Det var jo heller ikke alle, der ubetinget syntes om
Scherfig (uden dog at jeg sammenligner mig med ham - ham er
jeg bestemt ikke på niveau med) - og han fik da også mange
hug for at udtale sig som han gjorde, men han var jo også
medlem af et parti, der havde en avis, der tillod ham at
skrive som han lystede og han havde ikke noget jobmæssigt i
klemme i den sammenhæng.
Nå, men nok om det - vi må jo se om vi kan "overleve"
tingene på trods af alle mulige paniktiltag fra de kære
politikere.
Det sidste er at de Radikale har foreslået eksaminer i alle
fag. Personligt er jeg imod eksaminer i folkeskolen, fordi
det ikke giver nogen mening, med mindre man vitterlig vil
indføre en slags folkeskoleeksamen, hvor man skal op i alle
fag. Men på sæt og vis er jeg ikke ubetinget modstander.
hvis man virkelig ønsker at teste alle eleverne, så er det
da mere fair at det sker i alle fag, så nogle ikke bliver
anset for at være 2.rangs-fag - men jeg tvivler nu på at
man har tænkt så langt at man også vil indføre eksaminer i
musik - for man har sagt at man vil eksaminere i sløjd og
idræt - sløjd forsvinder efter 7.klasse, så det vil altså
sige at hvis man skal eksaminere i det fag, så er der
allerede en eksamen i den klasse -og hvis man - som de
radikale ønsker det og som der vist er flertal for - skal
indføre det sådan at man lader nogle fag på skift være det
fag, man eksaminerer i hvert år,som fx i gymnasierne, så vil
der altså være tale om et farvel til prøverne og goddag til
egentlige eksaminer - og ikke prøver som vi har nu.
Det bliver interessant at følge den kommende indianerdans på
det område. Det er i øvrigt fhv. undervisningsminister
Vestager, der har fremsat forslaget og der ser ud til at
være flertal for forslaget.
DET ville måske være en sag at kommentere her i gruppen?
Men for en ordens skyld: folkeskolen har ikke nogen
eksaminer - den har prøver. Forskellen er at en eksamen er
en kompetencegivende ting, der enten alene eller sammen med
andre giver en slags "blåstempling " af at vedkommende har
været igennem en bestemt mængde stof.
Som det er nu er der kun prøver i folkeskolen. Det vil sige
at man kan vælge at gå til prøve i et fag eller lade være.
Man får stadig et afgangsbevis.
Kun hvis man skal i gymnasiet, skal man gennemgå de
obligtatoriske prøver.
Der er heller ikke pensum i folkeskolen -læseplanerne giver
udstrakt metodefrihed til lærerne om at tilrettelægge
stoffet så det lever op til formålsparagraffen i
folkeskolen. Den metodefrihed vil undervisningsminister
Bertel Haarder gerne fjerne helt og lade den erstatte af
pensum - hvilket vil sige at eleverne skal gennemgå en
bestemt mængde stof udvalgt af en national gruppe, fx
undervisningsministeriet og dets politikere. Det er i stil
med den nationale litteraturkanon i dansk litteratur - alle
skal gennemgå bestemte forfattere - indtil nu ikke
pensumbeskrevet, men det kommer nok.
Man kan heller ikke dumpe i en folkeskole. Det med at man
skal have over 5 for at bestå, gælder ikke i folkeskolen.
Alene derfor er der ingen grund til at have karakterer, da
man derved kun vil pege på de særdeles dumme eller de
særdeles kloge, men det fører ikke til bedre læring af den
grund.
Nogle giver karakterer ud fra elevernes adfærd - det er ikke
tillladt, men forekommer alligevel, men dumpe kan man altså
ikke - der findes ikke en eksamen, der hedder en
folkeskoleeksamen og der findes ingen eksaminer i
folkeskolen og dermed heller ikke noget beståelseskriterium.
Det er der politiske partier der gerne vil have lavet om.
Endelig: faglighed i folkekskolen er det store mantra i
åbenbaringen, men desværre er der ingen af de politikere,
der kræver større faglighed, der ved hvad det egentlig er
for noget. Det er det samme som dem, der skriger på mere
disciplin i folkeskolen, men ingen vil forklare hvad de
egentlig mener med de ord.
Dermed er bolden givet op: skal vi have flere
prøvefag/eksamensfag i folkeskolen sådan som de radikale
foreslår og skal det gælde alle fag, således at vi allerede
får første eksaminationer i 7.klasse? eller vil man indføre
sløjd helt op til 9. klasse?
Kan det betyde at vi får eksaminer i musik efter 6. klasse
og i billedkunst efter 6.klasse? eller hvad? Og hvad med
kristendom - skal vi nu også eksaminere i dette?
Det bliver da vældig interessant at se eksaminer i idræt,
samfundsfag, billedkunst, hjemkundskab, sløjd, håndarbejde,
it, etc. nogle af dem har allerede den mulighed, men hvad
mener I derude i virkelighedens folkeskole?
>
> God arbejdslyst til dig også...
Tak!
--
ahw