Datalogning er ikke en løsning
Fra : E. Pitkänen

Dato : 06-08-05 11:46

De europæiske ministre og den europæiske kommission vil gerne gemme
telefon- og Internettrafik data for alle 450 millioner europæere. Hvis
du er foruroliget omkring denne plan, hver venlig at underskrive denne
protest.

http://www.dataretentionisnosolution.com/index.php?lang=dk

Fra : Per Rønne

Dato : 06-08-05 12:04

E. Pitkänen <erkkipitkanen@suomi24.fi> wrote:

> De europæiske ministre og den europæiske kommission vil gerne gemme
> telefon- og Internettrafik data for alle 450 millioner europæere.

Det var da i disse terrortider en ganske fortræffelig idé.
--
Per Erik Rønne

Fra : Konrad

Dato : 06-08-05 12:10

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Det var da i disse terrortider en ganske fortræffelig idé.

Potentielle terrorister er sgu da ikke så åndssvage, at de kan spores gennem
telefonsamtaler. Det er jo lissom' ret gennemgående, at de dygtigt går
udenom konventionelle kommunikationskanaler. Tværtimod vil
aflytning/overvågning etc blive brugt til al mulig andet end
"terrorbekæmpelse", og vær sikker på, at det vil fungere evigt herfra og til
dommedag, hvis det oprettes, uanset hvilket niveau af "trusler" vi står
overfor. Det samme gælder i øvrigt politiets hede ønske om videoovervågning
alverdens steder - vi ved positivt at det på ingen måde forhindrer hverken
lysten til terror, eller effektiviteten for dets udførelse, så hvad er
egentlig meningen?

Fra : Steffen Sørensen

Dato : 06-08-05 12:18

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> telefonsamtaler. Det er jo lissom' ret gennemgående, at de dygtigt går
> udenom konventionelle kommunikationskanaler.

Så kloge er de nu heller ikke:
http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php?id=2678201

Hilsen
Steffen
--
Togo Lounge (c) by All Meens Inc.

Fra : Konrad

Dato : 06-08-05 12:56

"Steffen Sørensen" <togalounge@XXXgmail.com> skrev i en meddelelse

(...)
> Så kloge er de nu heller ikke:
> http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php?id=2678201

Ja - tænkte nok den ville poppe op. Men nu evnede disse amatører jo netop
ikke at udføre et terrorangreb, som argumenteret for flere gange, og de har
åbenbart ikke forbindelse til de "rigtige" internationale terror-netværk,
Al-Quada osv, og det er jo præcis dem, man angiveligt ønsker at fange gennem
overvågning og kontrol med hele det ganske europæiske samfund.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-08-05 13:37

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> [...]

> Al-Quada osv, og det er jo præcis dem, man angiveligt ønsker at fange gennem
> overvågning og kontrol med hele det ganske europæiske samfund.

Nu får man jo ret forskellige meldinger, hele tiden, men var der ikke
noget med at det var den samme slags hjemmelavede bomber, lavet samtidig
af samme mand, der blev brugt ved de to angreb? Men at den slags
sprængstof bare temmelig hurtigt mister virkningen?
--
Per Erik Rønne

Fra : Konrad

Dato : 08-08-05 09:51

> [...]
> af samme mand, der blev brugt ved de to angreb? Men at den slags
> sprængstof bare temmelig hurtigt mister virkningen?

Nej. Vi hørte først, at det var den samme slags "Al-Quada"-sprængstof, men
senere er det jo blevet offentliggjort, at ingredienserne kan købes nede i
den lokale pendent til Matas. Der var vist tre forskellige helt ordinære
komponenter, og enhver kan finde opskriften på nettet.

Fra : Knud Larsen

Dato : 06-08-05 14:49

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message
> [...]
> gennem
> overvågning og kontrol med hele det ganske europæiske samfund.

Mange anslag er jo blevet stoppet fordi terroristerne ikke er genier, - og
det er ikke helt let at planlægge uden at bruge mobiltelefon.
Det er rigtig nok at der er to slags terrorister i Europa for øjeblikket,
dem der får hjælp af de professionelle, og så dem der på amatørbasis
forsøger at lave ravage, men hvis bomberne den 21. var gået af, så havde de
jog været lige kedeligt, at være blevet dræbt eller invalid uanset hvilken
gruppe, som havde stået for det. Man havde også dem med en vognladning
gødningsbaseret sprængstof, som skulle have raseret et fodboldstadion, de
dummede sig heldigvis også. Gruppen i Madrid blev vist også sporet vha en
mobiltelefon i en ikke-eksploderet bombe. Hvor meget det så hjælper at gemme
materiale, vides ikke, men det hjælper da ihvertfald med disse videoer, som
vel ikke kan være særligt kontroversielle? ingen gider jo sidde og glo 5000
timers videoer igennem medmindre det er for at fange en kriminel af første
klasse.

Fra : Konrad

Dato : 08-08-05 10:11

> Mange anslag er jo blevet stoppet fordi terroristerne ikke er genier,

Det vi normalt forbinder med Al-Quada og international terrorisme er jo
netop kendetegnet ved at være overordentlig godt gennemtænkt. De spores
ikke, ejheller elektronisk, de fanges ikke, afsløres ikke osv. Det er det
gennegående træk, imho. I kølvandet på den megen omtale og den store
terror-virak er der tydeligvis blomstret en skov af "celler" op, som
forudset, hvor folk af den ene eller anden årsag føler sig
inspirerede/fprpligtede, men det er jo ikke væsensforskelligt fra al mulig
andet. Når en dansker har succes i tour de france løber folk på samme måde
straks ned og køber dyre cykler, cykelbukser og smarte briller - og i
månederne derefter er man ved at blive kørt ned på stierne af folk der leger
sprinterafslutninger, men det fører jo ikke ligefrem til flere
professionelle cykelryttere.

>- og
> det er ikke helt let at planlægge uden at bruge mobiltelefon.

Mobiltelefonen er vist mest anvendelig som detonator. Men er komplet debil
hvis man bruger telefonen til noget som helst andet (altså i
terrorsammenhæng Ifølge amerikanske efteretninger foregår
kommunikationen igennem fysisk overlevering af disketter, via mellemmænd,
og via på forhånd aftalte "låneservere", i korte tidsrum. Dvs - man hacker
sig ind på en computer på nettet, det kunne meget vel være din, og derfra
sender man så sin information - det tager 5 minutter, og man bliver i
praksis aldrig opdaget - og hvis det opdages er "skaden" jo alligevel sket.
Det er umuligt at spore og meget sævrt at forhindre.

> Det er rigtig nok at der er to slags terrorister i Europa for øjeblikket,
> dem der får hjælp af de professionelle, og så dem der på amatørbasis
> forsøger at lave ravage,

Det er også mit indtryk. Dvs - vi har én kategori der "truer" og på den måde
deltager i "kampen", og en anden kategori som man kan kalde de
"professionelle". Indtil videre er det kun de "professionelle" der har haft
held med at lave angreb, nemlig to, og jeg tvivler på at nogen amatører
overhovedet er i stand til at gennemføre noget som helst. Jo - man skal da
nok opleve noget der sprænger, nogle ledninger i en boks i en skraldespand,
et forsøg på spredning af et eller andet giftigt eller lignende (hvad ved
jeg) - men ikke noget der i nøvneværdig grad vil skade mennesker eller
befolkning som sådan.

> men hvis bomberne den 21. var gået af, så havde de
> jog været lige kedeligt, at være blevet dræbt eller invalid uanset hvilken
> gruppe, som havde stået for det.

Klart. Selvfølgelig. Hvad jeg skriver skal ses i en "trusselssammenhæng",
dvs hvor stor risiko osv der reelt er, hvor mange der kan tænkes at være
involveret - ift sniksnakken om "sovende celler" osv. Gale mennesker findes
jo overalt, og enhver der *vil* kan jo skade andre, men med mindre man er
uhyre dygtig forbliver det i smallscale-kategorien, vi taler slet ikke om
trusler der berettiger til frihedsindskrænkning, masseafslytning,
totalovervågning af 450 mio borgere osv. Og selv hvis man foranstaltede
disse bigbrother-drømme er mit argument, at det alligevel ville være
nytteløst ift den "rigtige" terrorisme.

>Man havde også dem med en vognladning
> gødningsbaseret sprængstof, som skulle have raseret et fodboldstadion, de
> dummede sig heldigvis også.

Ja - det var jo noget nær det mest åndssvage man længe havde hørt. Hvor
mange ton var det, de havde købt og linet op langs deres rækkehus? *Ved* man
i øvrigt positivt det skulle bruges til en bombe?

>Gruppen i Madrid blev vist også sporet vha en
> mobiltelefon i en ikke-eksploderet bombe.

Man fandt en mobiltelefon der skulle have fungeret som detonator.

> [...]
5000
> timers videoer igennem medmindre det er for at fange en kriminel af første

OK - her har du så en pointe. Men læg en massiv videoovervågning oveni i det
man kan, nemlig øjeblikkelig ansigtsgenkendelse osv - så har du et scenarie
der ikke engang kræver nyudvikling, hvor myndighederne 24 timer i døgnet ved
hvor du er, og hvad du har foretaget dig.

Fra : Knud Larsen

Dato : 08-08-05 18:05

> [...]
> et forsøg på spredning af et eller andet giftigt eller lignende (hvad ved
> jeg) - men ikke noget der i nøvneværdig grad vil skade mennesker eller

Så du tilfældigvis den udsendelse der var på "Charlige" i går, en journalist
kommer ind i en terrorgruppe fordi han kender lederen fra hjemlandet, den
var meget interessant med delvis optagelser som gruppen ville bruge som
reklame og delvis skjulte optagelser. Her var det en blanding af amatører og
nogle af de store i Europa, de kender åbenbart hinanden alle sammen over
landegrænserne. Men det der kunne forbavse var at selv om denne "leder" af
en gruppe havde rekrutteret mindst 50 stykker, så havde de endnu ikke gjort
andet end at snakke om hvordan alle vantro skulle udryddes og islam indføres
overalt i verden. De var åbenbart meget tæt på, da lederen så blev
arresteret for dokumentfalsk osv. Det er åbenbart utrolig let at leve
illegalt i Frankrig, og gruppen kunne skaffe både helt ægte franske pas, og
falske kreditkort som blev lavet på samlebånd.
Der er et meget kedeligt "fundamentalistisk" miljø visse steder i Frankrig,
hvor disse gutter bestemmer som en mafia.

> [...]
> man
> i øvrigt positivt det skulle bruges til en bombe?

Jeg hørte den omtalt for ikke så længe siden som et bombeforsøg, - på BBC.

> Man fandt en mobiltelefon der skulle have fungeret som detonator.

Ja, og så kunne man spore samtaler, den var blevet brugt til.

> [...]
> ved
> hvor du er, og hvad du har foretaget dig.

Ah, de har vel ikke overvågning i mit hus, det drejer sig jo om steder hvor
folk *ved* de kommer på videoen, og denne ansigtsgenkendelse er vist ikke så
sikker at den kan erstatte mennesker endnu, - tænk på de ret dårlige og
tågede videobilleder, der er *vi* jo geniale til at få noget ud af dem, men
at skulle få et program til at få noget ud af de udflydende pixler er vel
ikke noget man lige kan gå til?

Fra : Knud Larsen

Dato : 08-08-05 18:10

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> Ja, og så kunne man spore samtaler, den var blevet brugt til.

Hører lige at ham man anser for hovedmanden for 7.7 bomberne havde ringet
til dem 20 gange på sin mobil, - det ER ikke helt nemt at planlægge ved at
hacke websider osv, og heldigvis er også terrorister nogle fjolser.

Fra : Konrad

Dato : 09-08-05 11:43

> Hører lige at ham man anser for hovedmanden for 7.7 bomberne havde ringet
> til dem 20 gange på sin mobil,

Yes - så den også her i går aftes, var det vist.

>- det ER ikke helt nemt at planlægge ved at
> hacke websider osv, og heldigvis er også terrorister nogle fjolser.

"Hardcore"-typen, altså "hjernerne", tror jeg nu er mere sofistikere end som
så. Skal nok kommentere det andet lange indlæg senere - skal bare gå om ½
times tid, og vil lige rende trådene igennem...

Fra : Trunte

Dato : 06-08-05 12:40

> [...]
> alverdens steder - vi ved positivt at det på ingen måde forhindrer hverken
> lysten til terror, eller effektiviteten for dets udførelse, så hvad er

Det var ellers Osman Husseins telefonsamtaler der gjorde
det muligt at finde ham i Italien.
Trunte

Fra : DS

Dato : 06-08-05 13:41

> [...]

> alverdens steder - vi ved positivt at det på ingen måde forhindrer hverken
> lysten til terror, eller effektiviteten for dets udførelse, så hvad er

Du er tydeligvis ikke meget inde i hvordan terrorangrebene i London har
været opklaret - og hvordan man har fået fat i bagmændende til de mislykkede
sprængninger.

DS

Fra : Konrad

Dato : 08-08-05 10:16

"DS" <no-spam@to-me.com> skrev i en meddelelse

> Du er tydeligvis ikke meget inde i hvordan terrorangrebene i London har
> været opklaret

Genne videoovervågning har man fundet de sandsynlige gerningsmænd - men detr
havde man jo nok alligevel - det forhindrede ikke terror, kan vi konstatere.

>- og hvordan man har fået fat i bagmændende til de mislykkede
> sprængninger.

Og de var netop amatører- som du kan se, blev de fanget også uden massive
indgreb i den personlige frihed. Endvidere *burde* de være blevet overvåget,
for politiet kendte jo dem, i modsætning til de "professionelle" (det er det
gennemgående træk), også *inden* de overhovedet begyndte at tænke på terror,
og politiet var oven i købet advaret imod denne personkreds - såmænd af
lederne fra en moske. Intet "professionelt" terrornetværk vil da på nogen
måde bruge eller engagere folk, der i den grad gør opmærksom på sig selv, og
som er kendte i forvejen for ekstremisme eller småkriminalitet - det siger
vel sig selv. Det er jo netop det, der gør dem så dygtige.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 06-08-05 12:26

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Det var da i disse terrortider en ganske fortræffelig idé.

Det er aldrig nogen god idé at afskaffe frihedsrettigheder og indføre et
overvågningssamfund på basis af øjeblikshysteri.

/Rasmus
--
"... saaledes lever jeg i denne Tid, som en Beleiret; men for ikke
at tage Skade af den megen Stillesidden græder jeg mig træt."

Fra : Croc®

Dato : 06-08-05 13:14

On Sat, 06 Aug 2005 13:25:39 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*fjerndette*gmail.com> wrote:

>Det er aldrig nogen god idé at afskaffe frihedsrettigheder og indføre et
>overvågningssamfund på basis af øjeblikshysteri.

Amen.

Regards Croc®

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-08-05 21:51

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> skrev i en
meddelelse news:nd79f19abvakl1f6gnj5668eek37ld04kd@4ax.com...
> spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

> Det er aldrig nogen god idé at afskaffe frihedsrettigheder og indføre et
> overvågningssamfund på basis af øjeblikshysteri.

Jeg kan kun være enig med dig.

Michael

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 07-08-05 01:25

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Det var da i disse terrortider en ganske fortræffelig idé.
> --
> Per Erik Rønne

Måske, hvis der var en mening med det. Hvis man laver en terrorpakke, skal
formålet jo være at fange terrorister før de bomber. Hvad min lille hjerne
lige kan huske, har de altid relativt hurtigt, fundet ud af hvem der stod
bag terroren. At de så ikke har kunnet fange dem selv om de kender deres
identitet, vil en logning af tele- og internettrafik vel ikke kunne hjælpe
med.

Udover en stor regning til os forbrugere er der også ekstreme store huller i
terrorpakken.
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=23747
http://www.bolignetforeningen.dk/6.0.html
http://dansk-it.dk/sw2418.asp

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Claudio Adam

Dato : 06-08-05 14:52

E. Pitkänen <erkkipitkanen@suomi24.fi> skrev:
>De europæiske ministre og den
> [...]

Er det din seriøse mening: At det har og ikke allerede kører for
fuldt blus!

Kan man i øvrigt forstille sig at vi som skriver på nettet ikke er
klar over at vi ryger i gryden?

Wake up call. Wake up call.

Alt kan lade sig gøre min ven, og hvis, kan og vil de bruge dig
til sidste dråbe, for til sidst at efterlade dig som en flue på
vindspejlet.
Er det for kliche aktit, for nem en løsning?

Så det er selvfølgelig til syvende og sidst, et spørgsmål om
hvilken side af hegnet man står på: Hvis det da kan varme dit
hjerte lidt, i disse åbenbart svære tider.

--
Mvh. Adam
www.sitecenter.dk/c_adam

Fra : Poul Nielsen

Dato : 06-08-05 18:39

"E. Pitkänen" <erkkipitkanen@suomi24.fi> skrev i en meddelelse
[...]

Go ide at gemme data, blot bør vi forbrugere også have adgang til vore egne
lagrede data dersom vi skulle få brug for dem ala google.

Fra : Vidal

Dato : 06-08-05 22:31

Per Rønne wrote:

> Det var da i disse terrortider en ganske fortræffelig idé.

Principielt er jeg imod, man reducerer de friheder,
vi har i samfundet, "blot" fordi der opstår disse
situationer i USA og GB.

Der tales jo også om øget overvågning af gader og
butiksstrøg, som man har det i London. Personligt
vil det ikke gøre mig noget, men vi skal passe på
at disse yderligtgående ikke skaber noget, der kan
ligne et overvågningssamfund.

Rote Arme Fraktion og Brigate Rosso forsøgte engang
at blotte de vestlige samfunds "rette natur" uden det
lykkedes for dem. Lad dog ikke lykkes for, hvad der
synes at være et mindretal af yderligtgående muslimer.

Vores verden er blevet åben, lad ikke nogle få aktioner
lukke den igen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 18-08-05 19:24

Vidal <viidal@gmail.com> wrote:

> Principielt er jeg imod, man reducerer de friheder, vi har i samfundet,
> "blot" fordi der opstår disse situationer i USA og GB.

Og hvilke frihedsrettigheder er det vi i så fald mister? Det eneste
argument jeg har hørt mod det er at det ikke skal optages, at du går
sammen med en kvinde, der ikke er din hustru.
--
Per Erik Rønne