100 årig industrieventyr slut i en virtuel~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 06-08-05 07:35

For 3 dage siden blev det umuligt at sende emails til vor datterselskab, da
domænet blev bortført til tyskland. Da email korrespondancen til firmaet nu
må formodes at være til salg til højestbydende og en retslig afgørelse vil
tage for lang tid til at ordrene ville kunne reddes, var den optimale
beslutning at afvikle selskabet, reducere arbejdsstyrken og forsøge at redde
den resterende ordremængde, der måtte kunne reddes over til produktion i
vore øvrige selskaber. Hvor der for 5 år siden fandtes 50 ansatte, er der nu
kun 2-3 tilbage.

Selskabet blev stiftet før 1875, da man på www.trykteknik.dk/bogtryk.htm kan
læse at de fik en maskine leveret dette år. På Dansk Mediemuseum kan man,
hvis de har valgt at udstille ham, se "Marmor Ferslev", en buste som vi
mange år sagde "tak for at vi måtte møde på arbejde" til. Vi har stadig
"Kobber Ferslev" i vores hovedkontor, hvor samme ritual bliver gentaget,
omend at ritualet nu aldrig mere bliver det samme.

I løbet af firmaets historie bliver det opdelt og man kan stadig købe
gaderobemærker fra et firma med dette navn. Den anden del skifter sidst i
60'erne navn til det omstridte firma-navn. Da der rundt om i Europa er
flere, som vil hedde det samme, så bliver der på dette tidspunkt lavet en
overenskomst, som giver vores selskab retten til at hedde dette navn i
Danmark.

Tiden løber og i 1997 bliver det aktuelt at gå på internettet. Her sker en
afgørende fejltalelse. Da man tager telefonen for at købe <firmanavnet>.dk,
kommer man til at ringe til en navnepirat. Man modtager en faktura på en
"internet-ydelse", men da man ikke kender til termer, som registrant opdager
man ikke at navnepiraten har hånd og halsret over domænets skæbne.

Et år senere vil man driftsætte domænet og her starter problemet.
Navnepiraten vil have 100.000 for at driftsætte domænet. De hævder at
fakturaen ikke er et køb af domænet, men blot en opslagsforespørgsel.
Navnepiratens udlægning er at fordi at der hos internet-udbyderens ledelse
er navne-sammenfald med bestyrelse hos DK-hostmaster, så der bliver domænet
driftsat alligevel, men DK-hostmaster retter ikke data på registreringen.
Jeg vil dog personlig mene at det er et hårdt postulat at DK-hostmasters
ledelse skulle have lavet svindel mod navnepiraten, men nok om det.

Vi kommer ind i billedet år 2000 og kender ikke forhistorien. Men da vi skal
rykke domænet over til en anden udbyder, bliver vi udsat for afpresningen.
Vi får dog løst problemet, da en menig ansat hos navnepiraten kommer til at
underskrive flyttepapirerne f- ormentlig ved en fejl.

Vi ville selvfølgelig ikke klage, men for en uge siden, blev navnepiraten
opmærksom på sagen og flyttede domænet over til Tyskland. Da al
korrekturgang i den grafiske branche går via mail, så blev det enden på
disse aktiviteter.

I de tumulte år som ledte op til vores overtagelse, fik firmaet heller ikke
fornyet deres varemærke, så selv om firmaet nu har eksisteret i en masse år,
så kan vi ikke effektivt rejse en klagesag og omkostningerne,
behandlingtiden, samt risikoen for at al korrespondancen formentlig nu
allerede er blevet tilbudt vore konkurrenter, giver kun et valg. Eventyret
er slut.

Carsten Overgaard

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-08-05 14:31

Carsten Overgaard wrote:

> [...]
> Vi får dog løst problemet, da en menig ansat hos navnepiraten kommer til at
> underskrive flyttepapirerne f- ormentlig ved en fejl.

Det vil sige, at I igennem ca. 5 år har baseret forretningskritiske
processor på et domæne, som I vidste, at I ikke havde fuld kontrol over?

Du burde have postet historien i dk.skræk-og-advarsel !

> [...]
> behandlingtiden, samt risikoen for at al korrespondancen formentlig nu
> allerede er blevet tilbudt vore konkurrenter, giver kun et valg. Eventyret

Med mindre I bare har ventet på en undskyldning for at få lukket
selskabet, så bør du ikke spilde mere tid på at skrive her, men bruge
tiden på at forberede en fogedsag sammen med jeres advokat.

M.v.h.

Jonathan

p.s. FUT sat til .jura, da jeg ikke rigtig kan se det politiske indhold.

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-08-05 09:16

Den 06-08-05 08.34 skrev Carsten Overgaard følgende:

> For 3 dage siden blev det umuligt at sende emails til vor datterselskab, da
> domænet blev bortført til tyskland.

Har firmaet overvejet at kontakte dk-hostmaster for at få domænet
udleveret? Jeg skal ikke kunne sige, om det er muligt, det afhænger
blandt andet af domænenavnet, som du ikke oplyser.

> Da email korrespondancen til firmaet nu
> må formodes at være til salg til højestbydende

Hvis de har retten til domænenavnet kan de selvfølgelig videresælge det.
De må dog absolut ikke videresælge jeres mails. De må heller ikke
tilbageholde jeres mails. En advokat vil sikkert hurtigt kunne få dem
til at videresende alle mails ved at henvise til Straffelovens § 263:

Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

> [...]
> vore øvrige selskaber. Hvor der for 5 år siden fandtes 50 ansatte, er der nu

Der kan åbenbart ske meget på 3 dage. I har flere juridiske muligheder
mod navnepiraten, hvilket en advokat ganske givet kan hjælpe jer med.

Carsten, det er en utrolig dårlig ide at krydsposte mellem flere
forskellige grupper, uden at sætte opfølgning til den ene af grupperne.
Især, når den efterfølgende debat automatisk vil være off topic i den
ene af grupperne. Og det er især tilfældet, når du krydsposter mellem
jura-gruppen og politik-gruppen. Der er ganske givet nogle, som kan
svare bedre på dine juridiske muligheder end undertegnede, men de plejer
at ignorere krydspostninger.

Fjernet krydspost til dk.politik.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-08-05 14:04

In article <cTYIe.8$ah.6@news.get2net.dk>, Carsten Overgaard wrote:

> [...]
> opmærksom på sagen og flyttede domænet over til Tyskland. Da al
> korrekturgang i den grafiske branche går via mail, så blev det enden på

Det kan han ikke gøre. Jeg ville straks sørge for at piraten ved et
fogedeforbud leverede navnet tilbage. Så kunne man tage en retssag
om navnet mens det stadig fungerede. Navnepiraten har ikke meget at
have det i, specielt ikke da branchens interne regler siger man ikke
må registrere kundernes domæner på den måde.

Såfremt der er nogen der har læst jeres mail, så skal skal i politi-
anmelde disse.

Check om domænet har en MX record, hvis den har, så kontakt piraten,
og fortæl ham at han har 4 timer til at fremsende jeres post, eller
du politianmelder ham for at unddrage jer brev eller telegram. Det kommer
han i fængsel for hvis din beskrivelse er rigtig.

rin også til DK-Hostmaster, det er fornuftige mennesker derovre.

> [...]
> behandlingtiden, samt risikoen for at al korrespondancen formentlig nu
> allerede er blevet tilbudt vore konkurrenter, giver kun et valg. Eventyret

I står ellers godt, i kan nok få domænet op at køre igen på mandag.