København er landets ungdomskommune
Fra : Per Rønne

Dato : 05-08-05 08:26

I dagens Berlingske Tidende kan man på:

http://www.berlingske.dk/grid/kobenhavn/artikel:aid=609480:fid=100100754

hvor der bl.a. står:

==
København har den største andel af 20-29-årige i landet. De unge nyder
godt af de mange små, billige og lettilgængelige boliger. Sådan skal en
ægte storby være, siger professor. Det giver dynamik, siger
overborgmester, der dog også gerne vil have flere børnefamilier.

De tusindvis af små, relativt billige lejligheder i København virker som
en magnet på unge mennesker og har bidraget til at forvandle hovedstaden
til landets ungdomsby nummer ét.

Næsten hver fjerde københavner er i dag mellem 20 og 30 år gammel. Intet
andet sted i Danmark bor der så mange unge mennesker som i København.
Det fremgår af en ny opgørelse, som det statistiske kontor i Københavns
Kommune har lavet for Berlingske Tidende, og som for alvor gør op med
myten om, at de hastigt stigende priser på ejerboliger har gjort landets
hovedstad til lukket land for f.eks. unge studerende med beskedne
indkomster. Tværtimod fortsætter unge i stort antal med at flytte til
byen. Alene sidste år var der en nettoindflytning af unge mellem 20 og
24 år på 7.000, og andelen af unge i København overgår klart andre store
uddannelsesbyer som Århus, Aalborg og Odense.

»De unge vil ikke bo i Roskilde. De vil bo på Christianshavn, Nørrebro
og Vesterbro. Og det kan også lade sig gøre på grund af de mange, små
lejligheder, som netop er karakteristiske for en storby,« siger
professor på Københavns Universitet Christian Wichmann Matthiessen, der
er ekspert i byudvikling.

Hver anden bolig i København er således på blot et eller to værelser.
Desuden er der kun forholdsvis få ejerboliger. Priserne på
ejerlejligheder er ganske vist tredoblet på ti år. Men ejerboligerne
udgør kun ca. 20 pct. af den samlede boligmasse i Københavns Kommune -
mod over 50 pct. i den øvrige hovedstadsregion.
==

Det blot som en kommentar til katastrofemeldingerne om at det er umuligt
at komme til at bo i Københavns Kommune.
--
Per Erik Rønne

Fra : Joakim von And

Dato : 06-08-05 14:06

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det blot som en kommentar til katastrofemeldingerne om at det er umuligt
> at komme til at bo i Københavns Kommune.

Ok det kunne måske godt tyde på at kollegierne ikke længere har alen lange
ventetider som for få år tilbage. Det ændrer dog ikke ved at boligmarkedet i
Kbh fortsat er lukket land for den ikke-studerende andel af middel-indkomst
borgere uden større friværdier.

For øvrigt synes jeg ikke at kunne genkende at ejerboligerne kun skulle
udgøre 20 pct. af den samlede boligmasse i Kbh. Men måske jeg husker
forkert.

Joakim

Fra : Per Rønne

Dato : 06-08-05 15:07

Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> wrote:

> For øvrigt synes jeg ikke at kunne genkende at ejerboligerne kun skulle
> udgøre 20 pct. af den samlede boligmasse i Kbh. Men måske jeg husker
> forkert.

Sandsynligvis regner de ikke med at andelsboligerne er ejerboliger -
hvilket de dog er.
--
Per Erik Rønne