W3C standard.. Men hvordan ?
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-08-05 19:10

Hej
Jeg skal ha' tjekket min hjemmeside for fejl.
Erik Ginnerskov havde gjort det på tidligere tidspunkt, og han
fik det her link frem:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fp0ulsen.frac.dk%2F
&charset=iso-8859-1+%28Western+Europe%29&verbose=1
Så nu har jeg så rettet en del fejl, TROR JEG! Men er ikke
sikker. Der stod osse i toppen, som du kan se hvis du trykker på
linket:

You should place a DOCTYPE declaration as the very first thing in
your HTML document. For example, for a typical XHTML 1.0
document:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
xml:lang="en">
<head>
<title>Title</title>
</head>

<!-- ... body of document ... -->

Så det gjorde jeg. Men så kom jeg i tanke om, jeg har jo ikke
lavet XHTML.. Så det kan da ikke være det der jeg skal indsætte?

Så mine spørgsmål er nu:

1* Hvordan tjekker jeg min side igen?
2* Hvad skal jeg indsætte istedet for:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
xml:lang="en"> ?

Håber nogen kan hjælpe! På forhånd, tak!

Mvh Jesper Poulsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-08-05 19:47

Jesper Poulsen <JepperP14@hotmail.com> skrev:

> Så nu har jeg så rettet en del fejl, TROR JEG!

Der er stadig en del, se:
http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fp0ulsen.frac.dk%2F&warnings=yes

> Men så kom jeg i tanke om, jeg har jo ikke lavet XHTML

Så bruger du bare denne i stedet:

<!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Den skal stå øverst i alle dine sider, før <html>.

Du skal også have

med, den skal stå i <head>.

> 1* Hvordan tjekker jeg min side igen?

Prøv med http://htmlhelp.com/tools/validator/ - og tast adressen
til siden ind i url-feltet.

Den har den fordel at den kan checke alle dine sider på en
gang, hvis du vælger feltet: Validate entire site.

Herefter kan du bruge http://htmlhelp.com/tools/csscheck/ til at
checke din css-fil, ved at indtaste http://p0ulsen.frac.dk/style.css
i url-feltet.

På samme måde kan du gøre det med http://validator.w3.org/
og http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator-uri.html.en

PS: Din side er i øvrigt alt for bred - det bør du gøre noget ved.
Tænk på de stakler der sidder med 800x600 - de får kun dit
logo cirka midt på skærmen, så skal de scrolle sig til resten

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-08-05 20:50

Allan Vebel wrote:

> Så bruger du bare denne i stedet:
>
> <!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
>
> Den skal stå øverst i alle dine sider, før <html>.

I samme ombæring skal denne kodelinje:

ændres til dette:

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Hanne Svensmark

Dato : 04-08-05 21:28

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
Og så spørger jeg lige dumt: Er ovenstående den kodelinie man (også jeg
www.svensmark.net) skal bruge for at kunne html-validere sin hjemmeside?
Jeg får en fejlmeddelse om at der mangler en definition når jeg prøver at
html-validere - mens CSS går fint igennem uden fejlmeddelelser

Vh Hanne

Fra : Christoffer

Dato : 04-08-05 21:54

"Hanne Svensmark" <hanne@svensmark.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg får en fejlmeddelse om at der mangler en definition når jeg prøver at
> html-validere - mens CSS går fint igennem uden fejlmeddelelser
kunne det meget vel være.. men det kunne også være
<!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Prøv at validere din side med en af disse doctype, formoder at loose er den
du søger efter.

--
Christoffer

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-08-05 22:16

> Er ovenstående den kodelinie man (også jeg
> www.svensmark.net) skal bruge for at kunne html-validere
> sin hjemmeside?

Ja!

Der mangler også

Den skal stå mellem <head> og </head>

> Jeg får en fejlmeddelse om at der mangler en definition
> når jeg prøver at html-validere

Prøv igen når du har sat de 2 linjer ind.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Hanne Svensmark

Dato : 05-08-05 07:48

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Den skal stå mellem <head> og </head>

Tak - det vil jeg prøve. Nu er jeg af den natur, at jeg kan godt kan lide
at vide HVORFOR jeg gør, som jeg gør. Kan nogen på let dansk forklare hvad
doctype gør godt for? Og hvordan man afgør hvilken type ens dokument er.
Jeg har lært html fra denne side tutorial, jeg kan se det fungerer, men der
er sikkert en god grund til at definere det nærmer?
På samme måde kunne jeg godt tænke mig at vide, hvilken funktion meta-taget
som jeg også bør sætte ind har?

Vh Hanne
www.svensmark.net

Fra : Henrik Blunck

Dato : 05-08-05 08:26

Hanne Svensmark skrev Fredag den 5. august 2005 08:48 i beskeden
<42f30bbb$0$18641$14726298@news.sunsite.dk> i gruppen
> [...]
> Jeg har lært html fra denne side tutorial, jeg kan se det fungerer, men
> der er sikkert en god grund til at definere det nærmer?

Doctype-erklæringen har det formå at erklære hvilken standard man følger. Om
der er tale om f.eks. HTML Transitional, Strict eller XHTML -- disse er
udtryk for det sproglige niveau for siden. Man kan bruge det i flere
situationer. Hvis nu man har en (ukendt) browser der ikke kan vise siden
ordentligt kan læsning af kildekoden hurtigt afsløre at siden f.eks. er
lavet i XHTML som f.eks. ikke blev forstået af den gamle Internet Explorer
der fulgte med Windows NT. Så skal man opdatere sin browser f.eks.
Det samme hvis man skal lave ændringer på en side. Det giver et lynhurtigt
overblik over koden, at man har erklæret sin kodetype. Som den der skal
rette i teksten kan jeg med det samme se: "Nå, det er HTML 4.01 Strict" og
derefter følge samme kodning.
I dag er der nogle der sætter navnet index.php på deres forside men
alligevel kun bruger ren html, og det er simpelthen til at få spat af, for
selvom enhver der koder i php også forventes at kunne sin html, så er det
formålsløst at kalde sin side for index.php hvis den alligevel kun
indeholder ren html.
[Du vil i kildekoden kunne genkende bidder af php ved at det begynder med
"<?" (uden gåseøjne...]
Doctype identificerer altså den standard der benyttes.

> På samme måde kunne jeg godt tænke mig at vide, hvilken funktion
> meta-taget som jeg også bør sætte ind har?

Meta-taget du nævner fortæller hvilken "codepage" der skal benyttes for
siden. Hvis du f.eks. besøger en hebraisk side vil browseren kunne genkende
at den skal vise hebraiske tegn, og det samme for en russisk side, hvor det
kyrilliske alfabet så skal i brug.
Faktisk vil du risikere at siden kun vises med små firkanter (eller andre
tegn som ikke har med siden at gøre) hvis denne codepage ikke er defineret,
fordi browseren ikke nødvendigvis kan gætte hvilket sprog siden er lavet i.
Du kan jo sagtens lave en russisk side med en .com-adresse, ikke sandt?

Håber det forklarede teknikken lidt bedre, ellers må du endelig spørge igen.
Fortsat god dag.

Henrik Blunck
Vil du vide mere om Linux - http://www.linux-svar.dk
Oversættelse af manualer m.v. - http://www.ikt-strategi.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-08-05 10:13

Henrik Blunck skrev:

>[Du vil i kildekoden kunne genkende bidder af php ved at det begynder med
>"<?" (uden gåseøjne...]

Da kun, hvis der er skrevet noget phpkode på siden, som ikke
bliver fortolket, enten fordi serveren ikke understøtter php
eller der er brugt forkert filtype.

På en korrekt phpside ser man kun htmloutputet.
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-08-05 21:16

Hanne Svensmark wrote:

> Jeg har lært html fra denne side tutorial,

Her vil jeg umiddelbart sige hvilken side? jeg læser dit indlæg på usenet
via en newsreader - en slags mailprogram. Det er ikke nogen hjemmeside.

Men jeg kan se i signaturen nederst på dit indlæg, at du skriver via
html.dk's interface til usenet. Du skal bare vide, at det ikke er alle, som
kommer den vej til nyhedsgrupperne. Html.dk åbner bare (endnu) en mulighed
for at læse i og skrive til de offentlige nyhedsgrupper.

Når du omtaler en side, hvor du har læst noget information, bør du derfor
altid oplyse adressen på siden. Så kan alle se med.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-08-05 23:03

Hanne Svensmark wrote:

> [...]
> hjemmeside? Jeg får en fejlmeddelse om at der mangler en definition
> når jeg prøver at html-validere - mens CSS går fint igennem uden

Hvis du skriver efter html-standarden, skal <html> være tomt (ikke noget
mellem "l" og ">"). Men hvis du skriver efter xhtml-standarden, skal
html-start-tagget udvides sådan:

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-08-05 21:30

Så det endelig resultat kommer til at se sådan ud:

<!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
<title>Forsiden <-> p0ulsen.dk</title>
</head>

Eller skal den øverste <html> ikke slettes ? Blev lidt forvirret at Erik's
svar.

Men er det ikke sådan det skal se ud ? Ellers ville det være rart hvis
nogen lige ville rette det ind, og sige det :)

Fra : Leonard

Dato : 04-08-05 21:49

Jesper Poulsen <JepperP14@hotmail.com> wrote:

>Eller skal den øverste <html> ikke slettes ?

ja

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-08-05 21:25

> Der er stadig en del, se:
> http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fp0ulsen.frac.dk%2F&warnings=yes

Ja, for silvan der er mange! Men tak, det er da en start :)

> [...]
> til siden ind i url-feltet.
>
> Den har den fordel at den kan checke alle dine sider på en
> gang, hvis du vælger feltet: Validate entire site.

Okay, det vil jeg gøre:)

> PS: Din side er i øvrigt alt for bred - det bør du gøre noget ved.
> Tænk på de stakler der sidder med 800x600 - de får kun dit
> logo cirka midt på skærmen, så skal de scrolle sig til resten

Okay, det med bredden er det, der jeg har indstillet det til 1000 px f.eks. ? Det skal så
bare ændres til 800 px ? Men er største delen af alle opløsninger ikke idag OVER de 800#600
eller er vi blevet et blindere folkefær ? hehe ;)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-08-05 21:27

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-08-05 22:10

Jesper Poulsen <jepperp14@hotmail.com> skrev:

> Okay, det med bredden er det, der jeg har indstillet det
> til 1000 px f.eks. ? Det skal så bare ændres til 800 px ?

Skal du lave det i en fast bredde, så anbefales det ikke at
gå op på mere end 760 - der skal også være plads til en
scrollbar.

Det er meget bedre at lave en fleksibel bredde, så indholdet
tilpasser sig browserens aktuelle bredde. Se også
http://html-faq.dk/2019.asp og http://html-faq.dk/2012.asp

Prøv at bruge Vis udskrift på din side, så mangler halvdelen
at din tekst.

> Men er størstedelen af alle opløsninger ikke i dag OVER de
> 800#600

Se <http://www.thecounter.com/stats/2005/July/res.php>!

Jeg ser at du skriver <title>Forsiden <-> p0ulsen.dk</title>, men
p0ulsen.dk kan ikke findes på:
http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&query=p0ulsen.dk&submit.x=31&submit.y=11

Nede i teksten skriver du poulsen.dk, men den er optaget:
http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&query=poulsen.dk&submit.x=25&submit.y=7

Du bør vente med sådan noget til du har erhvervet dig det
rigtige domænenavn.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-08-05 20:28

> Jeg ser at du skriver <title>Forsiden <-> p0ulsen.dk</title>, men
> p0ulsen.dk kan ikke findes på:
> http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&query=p0ulsen.dk&submit.x=31&submit.y=11

Nej, det er fordi jeg ikke har registreret det. Beklager!

> Nede i teksten skriver du poulsen.dk, men den er optaget:
> http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&query=poulsen.dk&submit.x=25&submit.y=7

Igen, Undskyld!

> Du bør vente med sådan noget til du har erhvervet dig det
> rigtige domænenavn.

Ja, men det er da menneskeligt at fejle .. ? ;)

Men nu er bredden ændret til 740px.. Så bliver den heller ikke smallere :)

Men tak for hjælpen du!