brug af overflow med procenter?
Fra : Christoffer

Dato : 04-08-05 19:08

Hej, hvordan får jeg en div med overflow til at virke i procenter?
se evt. www.motherdk.dk/camilla hvor jeg kun kan få overflow til at virke
med en fast højde i pixels. men hvis jeg nu vil have den til at fylde 70% af
skærmen og følge med maximering og formindskelse af browservinduet, hvordan
gør man så?

--
Christoffer

Fra : Per Rasmussen

Dato : 04-08-05 20:41

Christoffer wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> skærmen og følge med maximering og formindskelse af browservinduet, hvordan

body 100% kan måske hjælpe, jeg er ikke helt sikker, men jeg mener det har været
omtalt før

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-08-05 20:46

Christoffer wrote:
> kun kan få overflow til at
> virke med en fast højde i pixels. men hvis jeg nu vil have den til at
> fylde 70% af skærmen og følge med maximering og formindskelse af
> browservinduet,

Nok fordi en %-højde forudsætter, at browseren oplyses om, hvad de 70 % er i
forhold til. Hvis den omgivende højde er veldefineret, er der ikke noget i
vejen for at have overflow:auto på en div med højden defineret i %.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Christoffer

Dato : 04-08-05 20:56

> Nok fordi en %-højde forudsætter, at browseren oplyses om, hvad de 70 % er
> forhold til. Hvis den omgivende højde er veldefineret, er der ikke noget i
> vejen for at have overflow:auto på en div med højden defineret i %.
men højden kan jo kun defineres som procent da jeg vil have den til at fylde
100% i højden, og alt hvad der ligger over div'en er anden anden div med et
baggrundsbillede..
Prøvede at ligge venstre og indholds-diven ind i en anden div med en
defineret højde på 100% også.. det hjalp heller ikke.
Har lagt en ny op, med ændret kode www.motherdk.dk/camilla

--
Christoffer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-08-05 21:14

Christoffer wrote:

> men højden kan jo kun defineres som procent da jeg vil have den til
> at fylde 100% i højden, og alt hvad der ligger over div'en er anden
> anden div med et baggrundsbillede..

Det fungerer åbenbart ikke, når du definerer en 100%-højde på body.

Jeg har lavet en lille demo, hvor en div med højden defineret i % og med
overflow:auto er lagt i en anden div med højden defineret i px:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/overflowpct.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Christoffer

Dato : 04-08-05 21:31

> Det fungerer åbenbart ikke, når du definerer en 100%-højde på body.
>
> Jeg har lavet en lille demo, hvor en div med højden defineret i % og med
> overflow:auto er lagt i en anden div med højden defineret i px:
ja, overflow virker også fint så længe jeg angiver div'en i px's men jeg kan
bare ikke hitte ud af hvordan jeg laver den flexibel, og vil så gerne undgå
frames :)

--
Christoffer

Fra : Thomas gade

Dato : 05-08-05 20:52

Christoffer wrote:

> [...]
>skærmen og følge med maximering og formindskelse af browservinduet, hvordan

Du har sat kolon for meget ind efter "height:500px" Fjern det og så
falder det meste på plads. Så skal du bare rette højden til på #venstre
og #indhold.

fra dit css:
#ramme {
float: left;
width: 150px;
height: 500px:;

Mvh Thomas

Fra : Christoffer

Dato : 05-08-05 21:19

> Du har sat kolon for meget ind efter "height:500px" Fjern det og så falder
> det meste på plads. Så skal du bare rette højden til på #venstre og
> [...]
En midlertidig løsning jeg har lavet. Igen definerer jeg en højde i px, og
så er siden ikke skalerbar længere...

--
Christoffer

Fra : Thomas gade

Dato : 05-08-05 23:03

Christoffer wrote:

>En midlertidig løsning jeg har lavet. Igen definerer jeg en højde i px, og
>så er siden ikke skalerbar længere...
>
>--
>Christoffer

Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Hvis det er fordi du vil angive
"#ramme" "height" i procent så skal din body hedde:

body, html{
height:100%;
}

#ramme{
height:90%;
}
--------------------------
Uanset gør det ekstra kolon at din ramme ikke bliver vist 500px højt og
får således visningen af siden til at fejle.
Du skal desuden sætte margin på din "body,html" til 0 eller hvad du
ønsker den skal være.Årsagen til at der er overflow på hele vinduet er
at du ikke har sat margin på "body"..

Det er en regel at du skal sætte margin på alle dine elementer også når
du ønsker den skal være 0. Ellers er det din browser der bestemmer hvad
den skal være.

Du har desuden glemt at lukke dit <head> slut tag.

Hvis du vil lave en skalerbar side er "em" en god løsning til dette.

Mvh Thomas

Fra : Christoffer

Dato : 06-08-05 10:11

> [...]
> Uanset gør det ekstra kolon at din ramme ikke bliver vist 500px højt og
> får således visningen af siden til at fejle.
Som sagt var det en midlertidig løsning, og det var derfor jeg havde værdien
af rammen, i håb om at den selv ville finde højden.

> Du skal desuden sætte margin på din "body,html" til 0 eller hvad du ønsker
> den skal være.Årsagen til at der er overflow på hele vinduet er at du ikke
> har sat margin på "body"..
Jeg vil gerne skabe en overflow i indholds-diven, får jeg det undgår jeg
automatisk overflow på hele vinduet, men problemet er at får at få den
skalerbar i forhold til resten af browservinduet skal den angives i procent.
Derfor forsøgte jeg til at starte med at ligge venstre og indholdsdiven ind
i en ramme, og angive højde 100% men det hjælper ikke. Lige nu er rammen
lavet om til at skabe en border om hele siden.

> Det er en regel at du skal sætte margin på alle dine elementer også når du
> ønsker den skal være 0. Ellers er det din browser der bestemmer hvad den
> skal være.
Tror jeg ikke det er, en god ide nogle steder, men når jeg bruger float...

> Du har desuden glemt at lukke dit <head> slut tag.
rettet

> Hvis du vil lave en skalerbar side er "em" en god løsning til dette.
ja, det er procenter også, men problemet er at den ikke har nogen
...målestoksforhold?

Fra : Thomas gade

Dato : 06-08-05 18:10

> [...]
>i en ramme, og angive højde 100% men det hjælper ikke. Lige nu er rammen
>lavet om til at skabe en border om hele siden.

Du får overflow på indholds-diven hvis du gør som jeg skrev, men det
fjerner ikke overflowet på hovedvinduet.

Tror jeg forstår dit problem mht. til skalerbarhed. er ikke sikker på
det kan laves med div. Der bliver du nok nødt til at bruge en frame af
en art.

Hvis du retter de ting jeg har skrevet vil du se at der stadig er
overflow på det store vindue. Det korrigeres ved at sætte margin på body
til 0

>Tror jeg ikke det er, en god ide nogle steder, men når jeg bruger float...

Ok, regel og regel, men en god tommelfingerregel så da.

Sagen er at forskellige elementer tillægges forskellige værdier af
forskellige browsere hvis du ikke selv definerer dem.
Manglende angivelse af margin og padding er tit årsag til visnings
problemer.

Det at du bruger float har da ingen indvirken på din margin.

Mvh Thomas

Fra : Christoffer

Dato : 06-08-05 20:06

"Thomas gade" <dazzle@frac.invalid> skrev i en meddelelse
> Du får overflow på indholds-diven hvis du gør som jeg skrev, men det
> fjerner ikke overflowet på hovedvinduet.
Fandt jeg ud af, og det er jo et skridt på vejen ...

> Tror jeg forstår dit problem mht. til skalerbarhed. er ikke sikker på det
> kan laves med div. Der bliver du nok nødt til at bruge en frame af en art.
Derfor jeg roder med div's vil gerne finde et alternativ...

> Hvis du retter de ting jeg har skrevet vil du se at der stadig er overflow
> på det store vindue. Det korrigeres ved at sætte margin på body til 0
Er ikke lykkedes meget at fjerne, har uploadet nyeste
http://motherdk.dk/camilla

> [...]
> forskellige browsere hvis du ikke selv definerer dem.
> Manglende angivelse af margin og padding er tit årsag til visnings
Det kan vi sagtens blive enige om, et spørgsmål som jævnligt kommer her i
gruppen ... burde få lavet et auto svar

niksen, fik vist ikke tænkt det helt igennem inden jeg skrev det :'(

--
Christoffer

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 06-08-05 19:15

In news:<42f2599d$0$7332$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>
Christoffer typed:
> [...]
> virke med en fast højde i pixels. men hvis jeg nu vil have den til at
> fylde 70% af skærmen og følge med maximering og formindskelse af

Har ikke noget med spørgsmålet at gøre, men da du er i skabelon fasen så
syntes jeg at du skulle se lidt på kontrasterne på din side, for de har
det ikke godt.

Jeg har teste dem og her er resultatet:

Background Colour #6e5c82
Foreground Colour #af94c8
Results
The difference in brightness between the two colours is not sufficient.
The threshold is 125, and the result of the foreground and background
colours is 60.

The difference in colour between the two colours is not sufficient. The
threshold is 500, and the result of the foreground and background
colours is 191.

[...]

Ved at ændre teksten på den lyse baggrund til sort og på den mørke
baggrund til hvid så er du næsten hjemme.

Her er sultatet af den test:

Background Colour #6e5c82
Foreground Colour #ffffff
Results
The difference in brightness between the two colours is sufficient. The
threshold is 125, and the result of the foreground and background
colours is 153.

The difference in colour between the two colours is not sufficient. The
threshold is 500, and the result of the foreground and background
colours is 433. Whilst the colour difference doesn't comply with the W3C
specified range, it does comply with the range used by Hewlett Packard.
Hewlett Packard recommends a colour difference limit of 400.

Background Colour #af94c8
Foreground Colour #000000
Results
The difference in brightness between the two colours is sufficient. The
threshold is 125, and the result of the foreground and background
colours is 162.

The difference in colour between the two colours is sufficient. The
threshold is 500, and the result of the foreground and background
colours is 523.

Den mørke farve kommer ikke helt hjem og jeg vil foreslå at du sænker
den indtil den kommer inden for målet.

Selve testen finder du her:

http://juicystudio.com/services/colourcontrast.php

Og inden du spørger hvorfor kontrast er vigtig, så lad mig bare
konstatere at også mennesker med sysnhandicap får børn. Hvad fanden
skulle de ellers lave, når de alligevel ikke kan se fjernsyn

Og med fare for at lyde som Gyldenkærne, hvis du er tvivl, så se min
signatur

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Christoffer

Dato : 06-08-05 19:59

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42f4fe01$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> Har ikke noget med spørgsmålet at gøre, men da du er i skabelon fasen så
> syntes jeg at du skulle se lidt på kontrasterne på din side, for de har
Det er skam helt med vilje, jeg har ingen intentioner om at gå videre med
siden men kun at komme videre med html og jeg kan lide kontraster på min
skitser
Er forresten stor tilhænger af skalerbare designs, og prøver så vidt muligt
også at opbygge alle mine sider til være fleksible

> Og med fare for at lyde som Gyldenkærne, hvis du er tvivl, så se min
> signatur
Gør jeg med største fornøjelse

--
Christoffer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-05 01:01

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Internettet er for alle!
> http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Vil du overveje at lægge den side ud på <http://html-faq.dk>?

Du kan i givet fald kontakte redaktøren her:
<http://html-faq.dk/kontakt.asp>

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 07-08-05 15:26

In news:<42f54f47$0$18650$14726298@news.sunsite.dk>
Erik Ginnerskov typed:

> Vil du overveje at lægge den side ud på <http://html-faq.dk>?
>
> Du kan i givet fald kontakte redaktøren her:
> http://html-faq.dk/kontakt.asp

Rolig nu, AllanVebel har allerede været ude med riven

Men det er sommer og efterspørgslen på daglejere er lidt højere end
normalt. og det vil formentlig fortsætte frem til januar. Men hvert
minut jeg er hjemme går med tilgængelighed.

Lige nu prøver jeg at få lidt struktur på stoffet og med at finde
hullerne i det, jeg har lavet, de er der og jeg ved det godt selv.

Jeg indrømmer gerne, at det startede lidt som en provokation. Men jeg
fik overvældende meget positiv response i de første dage, hvilket fik
mig til at grave dybere, blot for at finde ud af der mange lag
nedenunder og at mange af anbefalinger ikke rigtigt holder vand.

Der findes i hundredevis af web-steder om tilgængelighed, men de fleste
er blot afkog af hinanden og W3C. Jeg kunne godt tænke mig at der kom
lidt mere kød tingene og nogle konkrete eksmpler på hvorledes
sammenhængen er mellem anbefalingerne og den verden som de handicappede
befinder sig i.

Jeg fik sat ambinations niveauet lidt vel lavt fra start af og det
prøver jeg at rette op på nu. Som jeg skrev til Vebel så vil jeg gerne
dele med både dig og ham. Der skal bare lidt mere kød på og en fandens
masse ekperimenter til

Når jeg får lidt mere styr på materialet vil jeg kontakte forskellige
handicap organisationer og forsøge at finde nogle der virkelig kan
fejlfinde det, der ikke er umiddelbart synligt for normale og som kan
give konstuktiv kritik

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-05 17:11

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Lige nu prøver jeg at få lidt struktur på stoffet og med at finde
> hullerne i det, jeg har lavet, de er der og jeg ved det godt selv.

Jeg skimmede kun lige hurtigt. Og da jeg ikke selv har nogen erfaring med
tilpasning til diverse handikap, spottede jeg ikke nogen åbenlyse huller.

> Jeg indrømmer gerne, at det startede lidt som en provokation.

Det er undertiden det, der skal til for at sætte tingene i skred. ;)

> Som jeg skrev til Vebel så vil jeg gerne
> dele med både dig og ham. Der skal bare lidt mere kød på og en fandens
> masse ekperimenter til

Det er såmænd ikke for min skyld. Men kan vi medvirke til at sprede
kendskabet til, hvordan man koder handikapvenligt, vil der sikkert rundt
omkring sidde nogle funktionshæmmede og glæde sig. At du bruger tid til at
få fuldt styr på indholdet / budskabet, er al ære og respekt værd.

> [...]
> handicap organisationer og forsøge at finde nogle der virkelig kan
> fejlfinde det, der ikke er umiddelbart synligt for normale og som kan

De må også være de helt rigtige at konsultere. De har fingeren på pulsen.
Personligt er jeg ikke mere handikappet end en gennemsnitlig mand på 55 -
lettere nedsat syn, så jeg behøver læsebriller. Det giver ikke rigtig nogen
erfaring på det plan.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Christoffer

Dato : 07-08-05 11:35

"Christoffer" <christoffer@buur.info> skrev i en meddelelse
> [...]
> med en fast højde i pixels. men hvis jeg nu vil have den til at fylde 70%
> af skærmen og følge med maximering og formindskelse af browservinduet,
Update, jeg har lavet en tredje div inde i indholds-diven..
http://motherdk.dk/camilla/ den kan flyde med noget af vejen (men kun ved
95%?) men hvis browseren kommer bliver gjort mindre er det som at
scroll-baren bliver kappet/ikke kan følge med og giver en scroll-bar på
selve siden istedet for kun på diven...
Hvad har jeg overset?

--
Christoffer

Fra : Thomas gade

Dato : 07-08-05 12:34

Christoffer wrote:

> [...]
>95%?) men hvis browseren kommer bliver gjort mindre er det som at
>scroll-baren bliver kappet/ikke kan følge med og giver en scroll-bar på

Det er fordi at #logo har fast højde.

Mit bud må være at angive alle height værdier i procent og så tage højde
for hvad et evt. banner kan være i højden ved at måle sig frem i 600X800.

Mvh Thomas