lasteevne - sejlbåd
Fra : Niels W.

Dato : 04-08-05 14:25

Hej!

Avisskriverierne om en større hashsmuglersag får mig til at spørge:
Hvormeget gods kan man laste i en sejlbåd? Så vidt jeg har forstået, drejer
det sig om en 24 meter lang sejlbåd og 13 tons hash. Umiddelbart synes jeg
det lyder voldsomt, kan nogen af jer svare? Det er måske lidt OT men dog
noget med sejlads.

mvh Niels W.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-08-05 14:42

Niels W. wrote:
> [...]
> det lyder voldsomt, kan nogen af jer svare? Det er måske lidt OT men dog

Kort svar:
Til båden synker.

Noget længere:
I princippet kan du laste til lige inden dækket kommer under vand. Hvor
mange kg det er, er relativt let at finde ud af. Man skal blot finde
rumfanget af den del af båden der er over vandlinien. Rumfanget i liter
er bæreevnen i kg.
Det er dog kun den halve sandhed. For fylder man en båd til randen vil
man miste en væsentlig grad af sødygtighed. Det vil derfor i praksis
ikke være muligt at fylde den helt op. Præcist hvor meget man kan fylde
i er et spørgsmål om hvor godt man kan stuve godset, hvor grov sø og
vind man kommer ud og i øvrigt mange andre faktore. Der findes derfor
ikke et klart svar på spørgsmålet.

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-08-05 18:24

Der var en for et stykke tid siden der (ifm noget dybgang i floder)
redegjorde for en simpel måde at udregne det du nævner på (hvor mange kg
gods der svarede til et vist antal cm dybere gang) ud fra båden deplacement
og andre almindelige/kendte mål.

Det er imponerende hvor meget en båd kan laste (hvis man ikke tager styre
evnen i betragtning og hvis det ligger lige og dybt).

Mit bud vil være at båden kun er sunket 20-30 cm; men det er et rent gæt

Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-08-05 18:34

Jeg ville lige finde en oversigt med nogle forskellige små coastere og deres
lasteevne. Er der nogen der har et godt link ??

Det jeg fandt er til gengæld underholdende og stammer fra
Vikingeskibsmuseet:

"Skuldelev 1 er et kraftigt lastskib, oprindelig 16.0 m langt, bygget i
Vestnorge omkring år 1030. Skuldelev 1, der med sin lasteevne på 20-25 tons
er mindre end andre skibsfund af samme karakter (fx Hedeby 3)...."

Så selv dengang kunne de klare 13 tons hash. - selvom det sikker foretrak
datidens elendige øl ...

Bjarke

ER der nogen der har fundet en

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-08-05 16:09

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

> rumfanget af den del af båden der er over vandlinien. Rumfanget i liter
> er bæreevnen i kg.

Hvor skal man forstå det, betyder det, at man rent faktisk kan sige, at een
liter luft giver eet kg opdrift?

Jeg har tit spekuleret over, hvor meget luft der egentlig skal til en givent
opdrift....

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-08-05 16:31

Ja, sådan må det jo være, da en båden skal en liter "ned" i vandet og derved
fortrænge 1 liter vand. Det må kræve en kraft på ca 1 kg, da en liter vand
vejer ca 1 kg.

Bjarke

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 06-08-05 21:08

Det er meget godt formuleret af den gamle græker, Arkimedes:

http://www.fysikbasen.dk/Referencemateriale/ref-ArkimedesLov.htm

/Kim

Fra : Ivar Holm

Dato : 04-08-05 20:22

Hallo Niels W.

Nu ved vi ikke om de 24 meter er totallængde eller vandlinielængde. Jeg
fandt en amerikansk skonnert (Adventuress) på 71 feet (21,24 meter) i
vandlinien. Hver gang dette skib indtager 1,15 ton så øges middeldybgangen
med 1 cm. Dette skulle give en dybgangsforøgelse på cirka 11 cm. ved
lastning af 13 tons. Dette skulle fribordet vel nok kunne klare?

Ivar Holm

Fra : Niels W.

Dato : 04-08-05 21:44

Tak for info allesammen. Så blev jeg meget klogere!
Vh Niels W.