Raps i tanken
Fra : Martin

Dato : 04-08-05 08:34

Nu starter et flertal af politikerne med at synes det er en god ide at
konvertere dieselmotorer til at kunne køre på veg.olie.
Miljømæssigt og nationaløkonomisk er det en strålende ide, blot
undrede det mig at man først kom i tanker om det da olien kostede 62
USD pr tønde.
Men mon ikke det er fordi det er svært at opkræve 288 øre i CO2
afgift af 1 L rapsolie der kan koldpresses i ens eget bryggers?
Hvorfor opkræves der egentlig CO2 afgift af et brændsel der ikke
udleder CO2 når den fyres af?

Til 1 L olie går der ca. 3 kg frø á ca. 1,65 pr kg. Tilbage er der 2
kg frøkage der bruges som foder, så det kan man endda sælge videre
hvis man gider.
En TDI motorkonvertering koster ca. 12k all in.

Mvh
Martin

Fra : B.Lauritzen

Dato : 04-08-05 10:37

Hvor lang vil en bil kunne køre på 1 L. ?

</Brian>

Fra : Martin

Dato : 04-08-05 10:42

B.Lauritzen skrev:

> Hvor lang vil en bil kunne køre på 1 L. ?
>
> </Brian>

Det samme som ved diesel / bio-diesel

http://www.folkecenter.dk/plant-oil/Argumenter.htm

Martin

Fra : Kurt Harald Nedergaa~

Dato : 04-08-05 11:24

"Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse

B.Lauritzen skrev:

> Hvor lang vil en bil kunne køre på 1 L. ?
>
> </Brian>

Det samme som ved diesel / bio-diesel

Hvad med vinter dage med frost................

Kurt

Fra : Martin

Dato : 04-08-05 11:45

Kurt Harald Nedergaard skrev:

> "Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse

> Det samme som ved diesel / bio-diesel
>
> Hvad med vinter dage med frost................
>
> Kurt

Rapsoliens viskositet er langt højere end for diesel. Dette tager
konverteringen af bilerne hensyn til. Rapsolien opvarmes elektrisk
indtil motoren er driftsvarm. Herefter bruges motorens kølevand til
opvarmning.

Martin