Erfaringer med Audi 100 fra 91-94 med auto~
Fra : Daniel

Dato : 04-08-05 06:10

Hej med jer!

Erfaringer med Audi 100 fra perioden 1991 til 1994 med automatgear søges.

Hvor mange KM kan en sådanne gearkasse holde til?

(Bilen jeg kigger på har en 2,5 TDI motor.)

På forhånd tak for hjælpen!

/Daniel

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 04-08-05 09:38

Hvor mange KM kan en sådanne gearkasse holde til?

> (Bilen jeg kigger på har en 2,5 TDI motor.)

Hejsa,

Hvis jeg var dig ville jeg godtnok tænke mig om to gange inden jeg hoppede
på den øse.

Bilen i sig selv er jo lækker nok, men motoren har store problemer med
topstykket og pløreturbinen er for at sige det mildt ikke specielt holdbar.
Motoren kører formodentlig ikke mere end 150k mellem topstykkerenovering og
det samme gælder gearkassen.

Undersøg hvornår motoren sidste gang har fået renoveret topstykket og om der
er blevet benyttet den type der er modificeret i forhold til de kendte fejl.
Ligeledes er aut.gearet formodentlig enten renoveret eller udskiftet. Uanset
vil jeg anbefale dig som det første at få monteret en ekstra oliekøler på
gearkassen med det samme.

Held og lotto !

Mvh
Mikkel

Fra : Peter Juul

Dato : 04-08-05 12:28

"Mikkel Vitus" skrev

> [...]
> holdbar.
> Motoren kører formodentlig ikke mere end 150k mellem topstykkerenovering

Pas nu på ikke at forveksle 2.5 TDI maskinerne. I Audi 100 og de første
A6'ere var det den gamle 5-cylindrede maskine, der osse blev brugt i VW
Transporter T4 og Volvo 850 TDI. Og den er på det nærmeste uopslidelig, hvis
den ellers er passet ordentligt
Topstykker og knaster blev først et problem da V6 TDI kom til....

Automatgearkasser bliver for det meste slidt hårdest, når bilen kører som
hyrevogn, og langt de fleste bliver skiftet inden bilen er frikørt. Ved
almindelig privat brug holder en autokasse meget længe, hvis den bliver
behandlet ordentligt

VenHils
Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-08-05 13:25

Mikkel Vitus wrote:
> [...]
> eller udskiftet. Uanset vil jeg anbefale dig som det første at få
> monteret en ekstra oliekøler på gearkassen med det samme.

Er du helt sikker på det du skriver?

Har du set, at det IKKE er tale om en 2,5 V6 TDI?

Der er tale om den "gamle" 2,5 TDi, 5 cyl, 115 eller 140 hk.
Denne motor har ry for ikke at kunne slides op og ingen problemer med
topstykkerne.

Jeg har en Volvo med samme motor, den har kørt 205.000 km og spinder som en
mis.

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 04-08-05 15:49

> Er du helt sikker på det du skriver?
>
> Har du set, at det IKKE er tale om en 2,5 V6 TDI?

Uuups.... Min fejl.... Tog da lige fejl af de kære motorer.
Men aut.gearet er under alle omstændigheder ikke særligt holdbart, slet ikke
da der er tale om VW's eget fabrikat og ikke ZF (tror jeg nok det hedder).

Sorry !

Mvh
Mikkel

Fra : Daniel

Dato : 04-08-05 16:06

>Uanset
>vil jeg anbefale dig som det første at få monteret en ekstra oliekøler på
>gearkassen med det samme.

Hvad koster det?
Og hvordan hjælper en ekstra oliekøler på gearkassens levetid?

> Men aut.gearet er under alle omstændigheder ikke særligt holdbart, slet
> ikke
> da der er tale om VW's eget fabrikat og ikke ZF (tror jeg nok det hedder).

Så vidt jeg ved, er det en elektrisk firetrins gearkasse og i mine øjne
skifter den gear silkeblødt. Bilen har været en sælgervogn i Tyskland og er
blevet kørt af den samme person i alle årene.

Hvad er det, som gør at gearkassen ikke er særlig holdbar?
Og hvis det går galt, hvad kan det løbe op i kroner og øre?

/Daniel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-08-05 17:24

Daniel wrote:
> Og hvordan hjælper en ekstra oliekøler på gearkassens levetid?

Olien bliver ikke varm og mister dermed ikke sin bæreevne.

> [...]
> Tyskland og er blevet kørt af den samme person i alle årene.
>
> Hvad er det, som gør at gearkassen ikke er særlig holdbar?

Jeg kan ikke hjælpe. Jeg kender flere der har haft 2,5 TDi, aut. og ingen
problemer - ej heller efter 250.000 km... Om der har været nogen før ved jeg
ikke, men det siger de, at der ikke har i følge dem de købte dem af..

> Og hvis det går galt, hvad kan det løbe op i kroner og øre?

Ca. 20.000 kr.

Fra : Daniel

Dato : 04-08-05 18:04

> [...]
> jeg ikke, men det siger de, at der ikke har i følge dem de købte dem af..

Kan man teste en automatgearkasse før et evt. køb af en bil med en sådanne?

Eller sagt på en anden måde er der nogle faresignaler før en
automatgearkasse står af?

/Daniel

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-08-05 20:34

Daniel wrote:

> Kan man teste en automatgearkasse før et evt. køb af en bil med en sådanne?
>
> Eller sagt på en anden måde er der nogle faresignaler før en
> automatgearkasse står af?

Til at starte med kan man jo checke olien (medmindre sælger lige har
skiftet den). Hvis den er fin rødlig og gennemsigtig og ikke lugter
brændt eller træls (gearolie har en speciel lugt når den er OK, men en
endnu værre lugt, har jeg hørt, når den er træt).

Ellers skal den naturligvis skifte pænt både når den er kold og kørt
godt gennemvarm (den skifter muligvis lidt hårdere kold end varm).

Når den er kørt varm kan man prøve med nogle kickdowns (pedalen heelt i
kælderen). Ved passende hastighed/omdrejninger, skal gearkassen skifte
minimum et gear ned. Dette skal gøres hurtigt, smertefrit og uden lyde.
Desuden skal den så trække fint op gennem omdrejningerne (stadig med
pedalen i kælderen) indtil den når sine max omdrejninger, så skal der
komme et hurtigt (men lidt hårdt) skift til næste gear.

Den skal desuden også opfører sig pænt ved skift fra D til 3 og 2 (der
kræver det man lige ved hvor den normalt skifter således at man ikke
overanstrenger motoren.

Som du selv er inde på så skal den ved ganske let kørsel skifte så blødt
at du nærmest ikke opdager at den skifter.

Hvis den opfører sig pænt i disse dicipliner så ville jeg ikke være bleg
for at købe automat. Efter at have haft det i min egen Golf2'er gennem
de sidste 4 år (den nu er 21år med 210kkm på klokken) er det en rigtig
dejlig ting at have.

Thomas

Fra : Habit

Dato : 06-08-05 00:28

Jeg blander mig lige lidt....
Jeg har kørt Audi i mange år, men har lige købt en ældre 2,3E aut. men efter
hvad jeg kan se ganske fin tysk importbil (jeg ved en del om korrosion m.v.,
så den side er sådan set rimelig afdækket).
Et af de mulige problemer jeg har opdaget (har kun haft den ca. 2 uger) er
faktisk lige præcist med automat gearkassen. Biler har jf. speedometret kun
gået 108k. I langt de fleste tilfælde, herunder kickdown er der ikke
problemer jeg er faldet over (har dog aldrig haft aut. geark. før!). Kører
jeg derimod med let eller let-mellem gas, hopper den pludselig op i
omdrejninger og falder derefter momentant igen. Det sker i 2 gear efter hvad
jeg mener at have iagttaget. I starten troede jeg det var ved skift fra 2.
til 3. gear, men det er jeg ikke sikker på mere. Springet opstår ved ca.
2000 o/min og alt efter speeder stilling stiger den momentant til 2500-3500
o/min for så at falde momentant igen til ca. 2000 o/min. Bl.a. er dette
meddelt bilforretningen og de vil se på det, men af skade vil jeg godt lige
vide lidt om det også.
Et andet problem er en voldsom klapren fra topstykke/vaccumpumpeområdet. Når
motoren startes er dette normalt ikke hørbart. efter nogle minutter
fremkommer denne klapren dog der egentlig umiddelbart godt kunne forveksles
med tændingsbanken. Jeg har hørt fra anden side at lige præcis 5-cyl motoren
har en "SYGDOM" i vaccummotoren/stemplet som drives direkte af kamakslen,
som netop kan give denne kraftige og særdeles generende klapren.

Er der nogen der kan give nogle kommentarer (må også gerne evt. sendes
direkte til mig - jeg forventer at skal aflevere bilen for efterrep. af div.
på mandag)

mvh
ih

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 04-08-05 20:41

> Kan man teste en automatgearkasse før et evt. køb af en bil med en
sådanne?

> Eller sagt på en anden måde er der nogle faresignaler før en
> automatgearkasse står af?

Den må ikke sige "klonk" eller give mere end et blødt lille ryk når nu
sætter den i D, ej heller R.
Så skal du lytte efter at den ikke fedter når den skifter, se på
omdrejningstælleren.
Den skal skifte fint og blødt uanset om du kører stille eller med klampen i
bund.
Til sidst kan du få udlæst fejlkoder på den.

Hvis ikke den fejler noget af ovenstående er den sikkert i fin stand.

En fabriksrenoveret(ombyttet) kasse fåes i Tyskland for omkring 5000 Euro.

PS. Næsten alle Falck's transportere og passat'er bliver fra nye forsynet
med ekstra oliekøler,
netop fordi der er problemer med varm gearolie.

Mvh
Mikkel