Så er det officielt: IE7 ikke css-kompatib~
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 03-08-05 17:40

http://www.windowsitpro.com/windowspaulthurrott/Article/ArticleID/47208/windowspaulthurrott_47208.html

Øv!

Jeg havde ellers glædet mig til at fjerne min [ifie] conditional comment.

Mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-08-05 19:12

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

[i overskriften]
> Så er det officielt: IE7 ikke css-kompatibel

Jeg er ikke helt med. For det første er den reference du angiver
ikke specielt officiel og for det andet lægger du øjensynligt en
hel del mere i "css-kompatibel" end jeg gør.

> http://www.windowsitpro.com/windowspaulthurrott/Article/Article
> ID/47208/windowspaulthurrott_47208.html

Artiklen kommenterer en officiel udmelding fra IE-folkene
(for nylig debatteret i browsergruppen) - og forfatteren brokker
sig over at IE7 ikke får nok css-understøttelse med efter hans
mening. Men der er temmelig langt derfra og så til at hævde at IE7
ikke bliver "css-kompatibel".

Jeg mener i øvrigt ikke at forfatteren har ret - han skriver fx at
næsten alle forbedringer er fejlretninger. Ser man på listerne fra
IE-teamet, er der (pt) 17 fejlretninger mod 7 tilføjelser. Det er
et flertal, men bestemt ikke "næsten alle".

Det som Paul Thurrott (forfatteren af blog-posten) finder mest
problematisk i udmeldingen fra IE-teamet, er at IE7 ikke vil kunne
bestå ACID2-testen. Det kan jeg slet ikke se det store problem i.
Til dato er der - så vidt jeg er orienteret - én browser der har
klaret ACID2-testen komplet; det er Safari til Mac. ACID2 tester
hardcore css-kode og hverken Opera eller Firefox kan på nuværende
tidspunkt vise ACID2 korrekt (om end de ikke overraskende er
milevidt foran IE6).

Hvis IE7 skulle kunne klare ACID2, ville det være en gigantisk
sensation - et kvantespring fra IE6's mangelfulde css-
understøttelse. Jeg vil langt hellere have en IE7 der har fået
rettet de væsentligste problempunkter klar i 2005 end at vente til
2012 indtil IE-folkene har fået tid til at rette samtlige html- og
css-fejl i IE.

Opfølgning til browsergruppen
FUT: <news:dk.edb.internet.software.browser>
FUT: dk.edb.internet.software.browser
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 03-08-05 23:04

> Jeg er ikke helt med. For det første er den reference du angiver
> ikke specielt officiel og for det andet lægger du øjensynligt en
> hel del mere i "css-kompatibel" end jeg gør.

O.k. måske var jeg for hurtig. Jeg gennemså kun lige hurtigt Paul Thurros
artikel med citater fra de officielle meddelelser (som jeg går ud fra er
korrekt citerede). Måske har du også ret i, at det er så lidt der kommer til
at mangle i IE7, at det er misvisende at sige, at den ikke bliver
css-kompatibel.

> [...]
> IE-teamet, er der (pt) 17 fejlretninger mod 7 tilføjelser. Det er
> et flertal, men bestemt ikke "næsten alle".

O.k.

Jeg postede nyheden i webdesigngruppen, fordi CSS-understøttelse er et
spørgsmål der har været oppe mange gange før i tiden i denne gruppe.

Mikkel

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 03-08-05 19:15

> [...]

> 8/windowspaulthurrott_47208.html
>
> Øv!
>
> Jeg havde ellers glædet mig til at fjerne min [ifie] conditional

Som vi også lige har snakket om i browser gruppen, så kommer det ikke
til i beta1, men tag et kig i todo listen på blogs.msdn.com/ie/ så vil
du opdage at de faktisk kommer rigtigt langt, og nogle af delene er
virkelig essentielle for at lave bedre og mere standardsbaserede sider.
(jeg glæder mig til :hover på alle elementer, så kan vi skrotte alle de
latterlige javascripts, som giver så mange problemer i browserne.)
Lad være med at tro fuldkommen på 3.parts information, og slet ikke når
man har primær information som ie bloggen er! Paul thurrot har ganske
vist et godt site som handler udelukkende om MS-produkter og er altid
en af de første med info: www.winsupersite.com, men IE-teamet frigiver
nu selv en lang række informationer via deres blog, og der er et 50min.
langt videointerview med dem på channel9 omkring RSS og integrationen i
IE og Vista. (faktisk et hammersejt interview af scoble, hvor de viser
hvad der blev fremlagt på gnomedex konferencen.)

Claus

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 03-08-05 22:59

"Claus Jacobsen" <Claus@spammigikke.dk> skrev i en meddelelse

> Som vi også lige har snakket om i browser gruppen, så kommer det ikke
> til i beta1, men tag et kig i todo listen på blogs.msdn.com/ie/ så vil
> du opdage at de faktisk kommer rigtigt langt [snip]

Nå, jamen det lyder da godt så. Jeg var nok lidt for hurtig i ærgrelse.

Det bliver spændende at se, hvor meget der kommer med.

Mikkel