/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Undervisningspolitik
Fra : Jan Pedersen


Dato : 03-08-05 17:23

Siden min gymnasietid har jeg spekuleret på hvorfor der skal spildes
ressourcer på at eleverne skal til i eksamen i fag som: Dansk, Religion,
Samfundsfag, Oldtidskunskab, Historie, Musik og Filosofi. Jeg kan ikke se at
folk skal nægtes en fremtid som civilingeniører, fysikere, matematikere,
dataloger mv. pga. lave karakterer i netop disse humanistiske fag ?. Faktisk
mener jeg gymnasieskolen skal opdeles endnu mere end den er idag og der skal
være linier der er målrettet de naturvidenskabelige fag. Fagsammensætningen
kunne f.eks så være: Matematik, Kemi, Fysik, Datalogi, Geografi, Biologi,
Engelsk. Hermed kunne eleverne opnå højere niveuer i de naturvidenska´belige
fag og være bedre forberedt på senere universitetsstudier.
Ingeniørhøjskolerne har i dag adgangskurser der svarer til gymnasiet i
fagene: Matematik, Fysik, Kemi, Engelsk og Dansk + et valgfag. Når man
tænker på niveauet af en ingeniøruddannelse burde man kunne indse at
ovenstående reform af gymnasiet ville kunne føre til bedre naturvidenskabs
kandidater i fremtiden.
Politikernes argumenter for ikke at gå så vidt som her beskrevet har været:
- Eleverne skal have mulighed for at vente længst muligt med at træffe deres
uddannelses valg.
- Elevernes valgmuligheder indskrænkes ved for høj grad af specialisering.
- Gymnasieskolen har ligesom folkeskolen en almendannende funktion hvor
eleverne skal lære om alle livets forhold og danne deres identitet udfra
denne tilegnede viden, dette fordrer at de uddannes både i naturvidenskab og
i humanistiske fag / Religion.

Nu mener jeg ikke folk med en faglig uddannelse er ringere mennesker end
folk med en studentereksamen og dermed mener jeg at al form for uddannelse
medfører almen dannelse. Også en rent naturvidenskabelig uddannelse.

Faktisk skal eleverne idag allerede i folkeskolen vælge uddannelsesretning
og vælger de naturvidenskab/Matematik synes de humanistiske fag for mig at
være spild af ressourcer der kunne være bedre anvendt på at eleverne opnåede
højere niveauer i de naturvidenskabelige fag.

Jeg håber ikke uddannelses politik er tabu her ?




 
 
Arne H. Wilstrup (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 03-08-05 17:51


"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42f0ef5d$0$44491$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [om fagvalg]

Vi skal ikke lade de almendannende gymnasium være forbeholdt
udelukkende for fagidioter.
Der er brug for naturvidenskabsforståelse, javel, men også for den
humanistiske side af tingene.
International forståelse fremmes ikke alene ved at vi uddanner
fagidioter til matematik, fysik og kemi, men også ved at vi
fokuserer på filosofi, historie, religion og sprogfagene - uden
kendskab til andre lande, deres historie, baggrund og litteratur,
vil vi uddanne rene '"robotter" uden nogen som helst forståelse for
andres kulturer og det vil faktisk hæmme os i konkurrencen landene
imellem. Massevis af forretningsfolk har opdaget at hvis de vil
gøre handler i Østen, der jo er et kæmpe marked, så nytter det ikke
noget at vi kun har handelsuddannede folk med dygtighed i
komercielle forhold- de må også have et godt kendskab til de
pågældende landes kultur og skikke, hvis de vil gøre en god handel.
Det er alfa og omega i verden af i dag - og har i øvrigt altid
været det.

Man kan let komme til at fornærme en fremtidig handelspartner, hvis
man ikke iagttager de skikke, der findes i det pågældende land - og
i en konkurrencesituation vil det betyde alt, hvis man ikke kender
til de lokale forhold.

Dette kan man naturligvis lære efterfølgende, men det er da fint at
man også i de unge år, hvor man gør sine første internationale og
interkulturelle erfaringer via fx rejser ud i verden, at man også
har en minimumkendskab til de forhold, der findes i andre lande.

Derfor skal vi ikke via gymnasieskolen uddanne ensidigt tænkende
mennesker, men alsidigt tænkende - derpå kan man så specialisere
sig på universiteter m.v.

--
ahw



Kurt Harald Nedergaa~ (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Harald Nedergaa~


Dato : 03-08-05 18:07


"Arne H. Wilstrup" <Nixenbixen@denfaarduej.invalid> skrev i en meddelelse
news:42f0f5d8$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:42f0ef5d$0$44491$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> [om fagvalg]
>
> Vi skal ikke lade de almendannende gymnasium være forbeholdt udelukkende
> for fagidioter.
> Der er brug for naturvidenskabsforståelse, javel, men også for den
> humanistiske side af tingene.
> International forståelse fremmes ikke alene ved at vi uddanner fagidioter
> til matematik, fysik og kemi, men også ved at vi fokuserer på filosofi,
> historie, religion og sprogfagene - uden kendskab til andre lande, deres
> historie, baggrund og litteratur, vil vi uddanne rene '"robotter" uden
> nogen som helst forståelse for andres kulturer og det vil faktisk hæmme os
> i konkurrencen landene imellem. Massevis af forretningsfolk har opdaget at
> hvis de vil gøre handler i Østen, der jo er et kæmpe marked, så nytter det
> ikke noget at vi kun har handelsuddannede folk med dygtighed i komercielle
> forhold- de må også have et godt kendskab til de pågældende landes kultur
> og skikke, hvis de vil gøre en god handel. Det er alfa og omega i verden
> af i dag - og har i øvrigt altid været det.
>
> Man kan let komme til at fornærme en fremtidig handelspartner, hvis man
> ikke iagttager de skikke, der findes i det pågældende land - og i en
> konkurrencesituation vil det betyde alt, hvis man ikke kender til de
> lokale forhold.
>
> Dette kan man naturligvis lære efterfølgende, men det er da fint at man
> også i de unge år, hvor man gør sine første internationale og
> interkulturelle erfaringer via fx rejser ud i verden, at man også har en
> minimumkendskab til de forhold, der findes i andre lande.
>
> Derfor skal vi ikke via gymnasieskolen uddanne ensidigt tænkende
> mennesker, men alsidigt tænkende - derpå kan man så specialisere sig på
> universiteter m.v.

Det er simpelthen det bedste svar, jeg har læst fra Arne H.
Wilstrup....................

Kurt
>
> --
> ahw
>



Arne H. Wilstrup (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 03-08-05 19:43


"Kurt Harald Nedergaard" <kurtnedergaard@privat.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42f0f999$0$63733$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Det er simpelthen det bedste svar, jeg har læst fra Arne H.
> Wilstrup....................

Mine svar er da altid gode - det er kun læseren, der fortolker dem,
der kan være nogle ....hoveder

--
ahw



NoTrabajo (03-08-2005)
Kommentar
Fra : NoTrabajo


Dato : 03-08-05 20:45


"Kurt Harald Nedergaard" <kurtnedergaard@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:42f0f999$0$63733$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Arne H. Wilstrup" <Nixenbixen@denfaarduej.invalid> skrev i en meddelelse
> news:42f0f5d8$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:42f0ef5d$0$44491$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >> [om fagvalg]

> > Vi skal ikke lade de almendannende gymnasium være forbeholdt udelukkende
> > for fagidioter.
> > Der er brug for naturvidenskabsforståelse, javel, men også for den
> > humanistiske side af tingene.
> > International forståelse fremmes ikke alene ved at vi uddanner fagidioter
> > til matematik, fysik og kemi, men også ved at vi fokuserer på filosofi,
> > historie, religion og sprogfagene - uden kendskab til andre lande, deres
> > historie, baggrund og litteratur, vil vi uddanne rene '"robotter" uden
> > nogen som helst forståelse for andres kulturer og det vil faktisk hæmme os
> > i konkurrencen landene imellem. Massevis af forretningsfolk har opdaget at
> > hvis de vil gøre handler i Østen, der jo er et kæmpe marked, så nytter det
> > ikke noget at vi kun har handelsuddannede folk med dygtighed i komercielle
> > forhold- de må også have et godt kendskab til de pågældende landes kultur
> > og skikke, hvis de vil gøre en god handel. Det er alfa og omega i verden
> > af i dag - og har i øvrigt altid været det.

> > Man kan let komme til at fornærme en fremtidig handelspartner, hvis man
> > ikke iagttager de skikke, der findes i det pågældende land - og i en
> > konkurrencesituation vil det betyde alt, hvis man ikke kender til de
> > lokale forhold.

> > Dette kan man naturligvis lære efterfølgende, men det er da fint at man
> > også i de unge år, hvor man gør sine første internationale og
> > interkulturelle erfaringer via fx rejser ud i verden, at man også har en
> > minimumkendskab til de forhold, der findes i andre lande.

> > Derfor skal vi ikke via gymnasieskolen uddanne ensidigt tænkende
> > mennesker, men alsidigt tænkende - derpå kan man så specialisere sig på
> > universiteter m.v.

> Det er simpelthen det bedste svar, jeg har læst fra Arne H.
> Wilstrup....................

Helt fantastisk. Jeg troede slet ikke at AHW var i stand til at skrive noget så
fornuftigt. Mon ikke det er en anden person, der har skrevet under Arne H.
Wilstrup navn?
--
NoTrabajo


Ruth Nielsen (04-08-2005)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 04-08-05 23:00


"Kurt Harald Nedergaard" <kurtnedergaard@privat.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42f0f999$0$63733$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Arne H. Wilstrup" <Nixenbixen@denfaarduej.invalid> skrev i en
meddelelse
> news:42f0f5d8$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:42f0ef5d$0$44491$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >> [om fagvalg]
> >
> > Vi skal ikke lade de almendannende gymnasium være forbeholdt
udelukkende
> > for fagidioter.
> > Der er brug for naturvidenskabsforståelse, javel, men også for den
> > humanistiske side af tingene.
> > International forståelse fremmes ikke alene ved at vi uddanner
fagidioter
> > til matematik, fysik og kemi, men også ved at vi fokuserer på
filosofi,
> > historie, religion og sprogfagene - uden kendskab til andre lande,
deres
> > historie, baggrund og litteratur, vil vi uddanne rene '"robotter"
uden
> > nogen som helst forståelse for andres kulturer og det vil faktisk
hæmme os
> > i konkurrencen landene imellem. Massevis af forretningsfolk har
opdaget at
> > hvis de vil gøre handler i Østen, der jo er et kæmpe marked, så
nytter det
> > ikke noget at vi kun har handelsuddannede folk med dygtighed i
komercielle
> > forhold- de må også have et godt kendskab til de pågældende landes
kultur
> > og skikke, hvis de vil gøre en god handel. Det er alfa og omega i
verden
> > af i dag - og har i øvrigt altid været det.
> >
> > Man kan let komme til at fornærme en fremtidig handelspartner, hvis
man
> > ikke iagttager de skikke, der findes i det pågældende land - og i en
> > konkurrencesituation vil det betyde alt, hvis man ikke kender til de
> > lokale forhold.
> >
> > Dette kan man naturligvis lære efterfølgende, men det er da fint at
man
> > også i de unge år, hvor man gør sine første internationale og
> > interkulturelle erfaringer via fx rejser ud i verden, at man også
har en
> > minimumkendskab til de forhold, der findes i andre lande.
> >
> > Derfor skal vi ikke via gymnasieskolen uddanne ensidigt tænkende
> > mennesker, men alsidigt tænkende - derpå kan man så specialisere sig

> > universiteter m.v.
>
> Det er simpelthen det bedste svar, jeg har læst fra Arne H.
> Wilstrup....................
>
> Kurt
> >
> > --
> > ahw
> >
>
>


Ruth Nielsen (04-08-2005)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 04-08-05 23:03


"Kurt Harald Nedergaard" skrev i en meddelelse
> "Arne H. Wilstrup" skrev i en meddelelse

> > "Jan Pedersen" skrev i en meddelelse

> >> [om fagvalg]
> >
> > Vi skal ikke lade de almendannende gymnasium være forbeholdt
udelukkende
> > for fagidioter.
..
..
>
> Det er simpelthen det bedste svar, jeg har læst fra Arne H.
> Wilstrup....................


Det kan man kun være meget, meget enig i. Neto i disse år ser man jo
rædsomme eksempler på, hvor galt det kan gå, hvis folk ikke er bredt
orienteret og alsidigt oplyste.


Ruth



Jan Pedersen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Pedersen


Dato : 05-08-05 09:51

Nu var min pointe at jeg ikke kunne se hvorfor eleverne skulle op til
eksamen i disse fag ? Man kunne fint nøjes med at lade de humanistiske fag
være oplysende på gymnasiets matematiske linie...dvs. ingen eksamen. Således
kunne disse fag ikke få indflydelse på elevernes senere gennemsnit og
akedemiske løbebane.



Per Rønne (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 05-08-05 10:10

Jan Pedersen <jantheman28@hotmail.com> wrote:

> Nu var min pointe at jeg ikke kunne se hvorfor eleverne skulle op til
> eksamen i disse fag ? Man kunne fint nøjes med at lade de humanistiske fag
> være oplysende på gymnasiets matematiske linie...dvs. ingen eksamen. Således
> kunne disse fag ikke få indflydelse på elevernes senere gennemsnit og
> akedemiske løbebane.

Eksamensfrie fag er stort set værdiløse. Og det ville generelt være
uacceptabelt med akademikere, der var fagidioter.
--
Per Erik Rønne

Per Rønne (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 03-08-05 17:56

Jan Pedersen <jantheman28@hotmail.com> wrote:

> Siden min gymnasietid har jeg spekuleret på hvorfor der skal spildes
> ressourcer på at eleverne skal til i eksamen i fag som: Dansk, Religion,
> Samfundsfag, Oldtidskunskab, Historie, Musik og Filosofi.

Gymnasieskolen er, og bør også være, en almendannende skole. Og man kan
næppe kaldes almendannende, hvis man aldrig har hørt om Oehlenschläger,
Jesus, Keynes, Platon, Cæsar, Bach eller Kant ...

Naturvidenskab er naturligvis også almenddannende.

> Jeg håber ikke uddannelses politik er tabu her ?

Naturligvis ikke.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.
DK-2700 Brønshøj
Tlf + fax 38 89 00 16, mobil 28 23 09 92

Croc® (04-08-2005)
Kommentar
Fra : Croc®


Dato : 04-08-05 07:36

On Wed, 3 Aug 2005 18:22:47 +0200, "Jan Pedersen"
<jantheman28@hotmail.com> wrote:

>Siden min gymnasietid har jeg spekuleret på hvorfor der skal spildes
>ressourcer på at eleverne skal til i eksamen i fag som: Dansk, Religion,
>Samfundsfag, Oldtidskunskab, Historie, Musik og Filosofi. Jeg kan ikke se at
>folk skal nægtes en fremtid som civilingeniører, fysikere, matematikere,
>dataloger mv. pga. lave karakterer i netop disse humanistiske fag ?. Faktisk
>mener jeg gymnasieskolen skal opdeles endnu mere end den er idag og der skal
>være linier der er målrettet de naturvidenskabelige fag. Fagsammensætningen
>kunne f.eks så være: Matematik, Kemi, Fysik, Datalogi, Geografi, Biologi,
>Engelsk. Hermed kunne eleverne opnå højere niveuer i de naturvidenska´belige
>fag og være bedre forberedt på senere universitetsstudier.

Prøv at læse rapporter fra de højere læreanstalter, og du vil indse at
dansk ingenlunde er et fag der bør skæres ned. Historie er et must for
en befolkning, der er rigelige skræk eksempler i denne verden på hvad
der kan ske når folk er historieløse.

Regards Croc®

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408659
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste