Windows firewall?
Fra : Ivan

Dato : 03-08-05 15:34

Når jeg aktiverer windows XPs egen firewall kan jeg ikke se resten
computerne på vores lille netværk. Hvad skal jeg gøre for både at have
firewallen og kunne se de andre?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-08-05 15:44

On Wed, 3 Aug 2005 16:34:10 +0200, "Ivan" <Ivan@derhjemme.dk> wrote:

> Når jeg aktiverer windows XPs egen firewall kan jeg ikke se resten
> computerne på vores lille netværk.

Næ, det er jo li'som idéen, at firewall'en skal beskytte din pc mod
trafik fra andre maskiner.

> Hvad skal jeg gøre for både at have firewallen og kunne se de andre?

Du skal lave en undtagelse i din firewall.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-08-05 15:49

Ivan wrote:
> Når jeg aktiverer windows XPs egen firewall kan jeg ikke se resten
> computerne på vores lille netværk. Hvad skal jeg gøre for både at have
> firewallen og kunne se de andre?

I egenskaber skal du under undtagelser tilføje/markere "Fil- og
printerdeling".

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-08-05 19:30

Jan Vestergaard wrote:

> I egenskaber skal du under undtagelser tilføje/markere "Fil- og
> printerdeling".

Hvad gavn har man så af firewallen?

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Søren G

Dato : 04-08-05 09:55

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> wrote in message
> Hvad gavn har man så af firewallen?

Der er andre måder at komme ind på en computer end via fil og
udskriftsdeling.

--
Søren

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-08-05 14:19

Kasper Dupont wrote:
> Hvad gavn har man så af firewallen?

Du kan jo bare dele filer via en alternativ protokol f.x. netbeui eller ipx,
der ikke routes ud på internettet - så vil firewall'en stadig beskytte mod
uautoriseret adgang fra internettet - og det er vel det, der er dens
fornemste opgave ?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-08-05 15:58

Ivan skrev:

> Når jeg aktiverer windows XPs egen firewall kan jeg ikke se resten
> computerne på vores lille netværk. Hvad skal jeg gøre for både at have
> firewallen og kunne se de andre?

Hér kan det heller ikke lade sig gøre (med 3 x XP SP2 og 2 x fast
ethernet) - skal jeg kigge i en anden pc skal jeg som minimum slå begge
firewalls fra.
Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-08-05 16:19

Hans Paulin (6310) wrote:
> ethernet) - skal jeg kigge i en anden pc skal jeg som minimum slå
> begge firewalls fra.

Ingen problemer her, når jeg aktiveret "fil- og printerdeling".

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-08-05 23:32

Jan Vestergaard skrev:

> Ingen problemer her, når jeg aktiveret "fil- og printerdeling".

Lucky U
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-08-05 08:19

Jan Vestergaard skrev:

> Ingen problemer her, når jeg aktiveret "fil- og printerdeling".

Bruger du også "Fast ethernet" til dit netværk?
Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-08-05 14:54

Hans Paulin (6310) wrote:
> Bruger du også "Fast ethernet" til dit netværk?

Nej - det er det så ikke - det er alm. 100 mbit.

Fra : Morten Bakkedal

Dato : 04-08-05 15:12

Jan Vestergaard wrote:

> Nej - det er det så ikke - det er alm. 100 mbit.

Da Ethernet i sin tid kom frem, kørte det 10 Mbit. 100 Mbit udvidelsen
af det kaldes ofte Fast Ethernet.

--
Morten Bakkedal
http://www.bakkeland.dk/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-08-05 15:51

Morten Bakkedal wrote:
> Da Ethernet i sin tid kom frem, kørte det 10 Mbit. 100 Mbit udvidelsen
> af det kaldes ofte Fast Ethernet.

OK

Så ER det Fast Ethernet.

Jeg kom ummiddelbart til at tænke på gigabit og lign nymodens ting

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-08-05 18:33

Jan Vestergaard skrev:

> Så ER det Fast Ethernet.

Ok - efter SP2 på alle 3 maskiner skal jeg slå Firewall'en fra for at få hul
igennem - under SP1 - for ikke at snakke om 98SE - var der overhovedet ingen
problemer
Hans

Fra : Søren G

Dato : 05-08-05 08:31

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message
> [...]
hul
> igennem - under SP1 - for ikke at snakke om 98SE - var der overhovedet

Nu har 98SE og Windows XP heller ikke meget tilfælles, andet end at de er
udviklet af samme firma.

--
Søren

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-08-05 10:51

Søren G skrev:

> Nu har 98SE og Windows XP heller ikke meget tilfælles, andet end at
> de er udviklet af samme firma.

Nå okay
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-08-05 15:49

Jan Vestergaard skrev:

> Så ER det Fast Ethernet.

Men kører du med et kabel fra maskine til maskine som jeg gør eller kører du
igennem en "boks" (hedder det router eller switch?)

Slukker du for dine maskiner en gang i mellem eller kører de 24/7.

Jeg har lige fået hul igennem med firewallen koblet til - men først efter at
den har været koblet fra et stykke tid.
Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-08-05 14:32

Hans Paulin (6310) wrote:
> Men kører du med et kabel fra maskine til maskine som jeg gør eller
> kører du igennem en "boks" (hedder det router eller switch?)

Kører via en switch, der også har forbindelse til internettet med 2
dynamiske IP'er.

Windows firewall er aktiveret på begge PC'er og fildeling sker via IPX
protokollen.

> Slukker du for dine maskiner en gang i mellem eller kører de 24/7.

De (2 stationære PC'er) slukkes for det meste, når de ikke benyttes.

> Jeg har lige fået hul igennem med firewallen koblet til - men først
> efter at den har været koblet fra et stykke tid.

Jeg har desværre ikke en forklaring.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-08-05 17:52

Jan Vestergaard skrev:

> Kører via en switch, der også har forbindelse til internettet med 2
> dynamiske IP'er.

snip

> Jeg har desværre ikke en forklaring.

Forklaringen ligger måske i switch'en!? - min løsning siges ikke at være så
god.
Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-08-05 22:39

On Thu, 4 Aug 2005 15:53:35 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

> Nej - det er det så ikke - det er alm. 100 mbit.

Hehehe.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/