In news:<42efe7f2$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>
Erik Ginnerskov typed:
,>
> I år 2000 var metatags stadig 'Den Hellige Gral' i forbindelse med
> søgemaskineoptimering. Men søgemaskinerne er - som oplyst på min side
> - efterhånden holdt op med at interessere sig for den slags.
>
> Derfor er det dette:
>
> Sidetitel
> Overskrifter
> Indhold
>
> ... du skal interessere dig for i dag, hvis du vil have en fornuftig
> placering på diverse søgeresultater.
Det er muligt at Google "tilsyneladende" ikke bruger keywords og andre
metatags, men det gør Jubii, Yahoo og andre kataloger til gengæld. Det
ser ud til og det er meget sandsynligt at antallet af kataloger stiger
og det vil det formentlig forsætte med. Google er allerede blevet så
stort, at selv snævre søgninger, kan give et meget højt antal sider og
det er ikke altid det mest relevante, der er i toppen. Her har kataloger
deres styrke, uanset om de se screenet af mennesker eller computerkraft.
Selv Google har oprettet en katalogdel redigeret af mennesker, så
kataloger er ikke helt døde.
Det er den organisation der arbejder på at internationalisere og
standardisere metatags heller ikke, der arbejdes stadig på projektet.
Verden er trods alt mere end Google.
Internettet er allerede uhyggeligt stort og hvis det skal være brugbart,
så må der bredere og bedre mekanismer til at indeksere efter og her kan
metatags meget vel være fremtidens nøgle. De er det måske allerede, uden
at vi har opdaget det. Internettets vækst umuliggør dækkende
menneskebaserede kataloger, selv om millioner af mennesker verden over,
samarbejdede om at lave målrettede kataloger, vil de ikke kunne følge
den daglige nyvækst, men indeksering efter titel, beskrivelse, nøgleord,
overskrifter og metatags der tilsammen går op i en helhed, vil kunne.
Spørgsmålet er regelmæssigt oppe i webdesigngrupperne. Jeg syntes, at
det bør ses ud fra en bredere vinkel end Google. Mange videnskabelige
afhandlinger lægges faktisk ud på nettet af universiteter osv. Men de
kan være forbandet svære at finde, på grund af mangelfuld indeksering.
Det rigtige spørgsmål er måske ikke, hvodan kommer jeg øverst på Google?
Det rigtige spørgsmål er måske nærmere, hvor skal jeg reklamere for min
side og hvordan gør jeg det bedst, således jeg får fat i dem, der er
interesseret i mit emne?
Om det drejer sig om Fru Jensen's 12 sider "Om hjemløse kattes vilkår"
eller Hr Hansen's 500 sider lange doktor afhandling "Om ølketiketternes
betydning for reklamebureauernes udvikling i det tyvende århundrede." Er
grundlæggende set irrelevant. Hvis de ligger på den rigtige hylde i det
rigtige afsnit, så er der nogen der gerne vil læse dem. Men hvis "Lille
sorte sambo" er blevet placeret mellem Freuds samlede værker, så bliver
den næppe til god natlæsning i lang tid
Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp