Er det officiel dansk kirkepolitik??
Fra : Martin

Dato : 02-08-05 14:41

I dag er de danske imamer, herunder også Abdul Wahid Petersen, i
modsætning til imamer i mange muslimske lande uden en formel
uddannelse, og han støtter derfor varmt et forslag fra biskop i
Roskilde Stift, Jan Lindhardt, der går ud på at oprette en
statsstøttet og SU-berettiget universitetsuddannelse af imamer. Han
oplever, at nogle muslimer nægter at anerkende ham som imam, når han
sendes ud for at mægle i en strid. Den manglende autoriserede
uddannelse giver simpelthen til tider imamerne, som er islamiske
præster eller åndelige ledere, problemer med at blive anerkendt af
deres egne trosfæller.
/ritzau/

Hvad er Lindhardts egentlige motiv her???
Hvordan kan han som en af de øverste repræsentanter for en
missionerende kirke foreslå oprettelsen af hovedkonkurrentens kontor
for massepropaganda lige i baghaven?????????? Måske han håber det er
nemmere at kontrollere statsautoriserede danske imamer frem for
fanatikerne fra de pakistanske koranskoler???????????

Men vil en dansk statsautoriseret koranskole kunne undgå at behandle
Bhurka, stening, dødsstraf og alt det andet herlige fra sharia, på en
måde så det ikke konflikter med dansk lovgivning, kultur og
livsopfattelse generelt????

Mvh
Martin
--
Husk de 4 slemme: marxisme, nazisme, fascisme og det muslimske
broderskab

Fra : Martin Kristensen

Dato : 02-08-05 15:46

"Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in message

> Hvad er Lindhardts egentlige motiv her???

Af uransaglige årsager er der mange inde for folkekirken, der lider af
selvudslettende tendenser.

Fra : G B

Dato : 02-08-05 16:08

"Martin Kristensen" <dont_sp@m.me> skrev i meddelelsen news:42ef8736$0
$18641$14726298@news.sunsite.dk:

> Af uransaglige årsager er der mange inde for folkekirken, der lider af
> selvudslettende tendenser.

Tjah, der er f. eks. også hans kollega, kultur- og religionsrelativisten
Kjeld Holm.

GB

Fra : Martin Kristensen

Dato : 02-08-05 19:48

"G B" <nonono@nospam.invalid> wrote in message

> Tjah, der er f. eks. også hans kollega, kultur- og religionsrelativisten
> Kjeld Holm.

Det var lige præcis sådan en type som ham jeg havde i tankerne.

Fra : Claudio Adam

Dato : 04-08-05 11:06

Martin Kristensen <dont_sp@m.me> skrev:
>"G B" <nonono@nospam.invalid> wrote in message
>.news.tele.dk...

>Det var lige præcis sådan en type
>som ham jeg havde i tankerne.

Den Protestantiske Kirke/Tro/Magt er ude af Kontrol,
også er det, det!

--
Mvh. Adam
www.sitecenter.dk/c_adam

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 05-08-05 01:28

Claudio Adam (slet G2R63) wrote:

> Den Protestantiske Kirke/Tro/Magt er ude af Kontrol,

Overhovedet ikke: Problemet for protestantismen i Danmark er at den
desværre er ALT FOR MEGET "under kontrol", idet det åbenbart overlades
til Folketinget at udgøre Folkekirkens øverste organ.

Eet eller andet sted er det jo dybt grotesk at folkevalgte ikke-kristne
skal have direkte medbestemmelsesret over Folkekirken, som jo altså
immervæk er et kristent trossamfund, der internt er forpligtet på Bibel
og de Luthersk-Evangeliske bekendelsesskrifter.

Jeg finder det især misforstået når kendte politikere - hvad enten det
for så vidt drejer sig om Anders Fogh Rasmussen eller Helle
Thorning-Schmidt - for eksempel begynder at udtale sig om, hvorvidt man
skal indføre egentlig "ægtevielse" af homoseksuelle i Folkekirken.

Det burde slet ikke være deres anliggende som politikere, og er for mig
at se nøjagtig lige så grundliggende absurd, som når man i katolske
lande ser Kirken blande sig i sækulære spørgsmål, hvor den altså bare
ikke har det fjerneste principielle mandat til at udøve nogen som helst
"religiøs" magt. (Derimod bør Kirken ifølge Det Ny Testamente respektere
øvrighedens gudgivne _øvrighedsmandat_, desuagtet denne øvrigheds
eventuelle _religiøse_ denomination, og holde sig til sit eget
mandatområde, nemlig sjælenes frelse.)

Foruden at man selvfølgelig principielt BURDE håndhæve denne ret klare
skillelinje mellem Kirke og Stat strengere, så er dillemmaet alligevel,
hvad man ville risikere ved en egentlig opsplitning af Kirke og Stat
herhjemme:

For hvad nu hvis Kirken blot i endnu højere grad risikerede at blive en
konkret politisk faktor i dansk politik?
Ville den - i stedet for udelukkende at holde sig til sine egne indre
anliggender - kunne risikere at den ligefrem OFFICIELT blev gjort til en
slags "5. statsmagt", altså en POLITISK magtbase for halal-begejstrede
præster som Leif Bork Hansen og biskop Kjeld Holm, der frit og uhindret
ville kunne prædike ukritisk proindvandringspolitik som "mere kristen"?
Og ville hæderlige Islam-kritiske, kristne danskere således i værste
fald risikere at kunne blive "religiøst forfulgt" af deres eget
trossamfund for ikke at ville dyrke den samme aldeles
gerningsretfærdighedsmisforståede, indvandringspolitiske udlægning af
Lignelsen og Den Gode Samaritaner, som Kjeld Holm & Co. dyrker?

Anders Peter Johnsen

Fra : Claudio Adam

Dato : 05-08-05 05:13

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev:

> [...]
>biskop Kjeld Holm, der frit og uhindret
>ville kunne prædike ukritisk
>proindvandringspolitik som "mere kristen"?

Ved ude af kontrol mener jeg holdningsløs:
Den er kort sagt ved at glide ud af sig selv!
Holm etc. og resten af slænget er et et typisk eksempel.

--
Mvh. Adam
www.sitecenter.dk/c_adam

Fra : Konrad

Dato : 05-08-05 11:15

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:42f2b27a$0$163$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

(....)
> [...]
> gerningsretfærdighedsmisforståede, indvandringspolitiske udlægning af
> Lignelsen og Den Gode Samaritaner, som Kjeld Holm & Co. dyrker?

Det rabler snart for dig. Fordi der sidder nogle fucking præster og udtaler
sig på egne vegne, ser du allerede et realistisk scenarie af meningsdiktatur
og religiøs forfølgelse for dig. Get real, Anders...

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 05-08-05 16:45

Konrad wrote:
> [...]
> sig på egne vegne, ser du allerede et realistisk scenarie af meningsdiktatur
> og religiøs forfølgelse for dig. Get real, Anders...

Du kan jo bare se, hvordan det kører for katolikkerne i Italien, hvor
det lige er lykkedes den nyvalgte pave i troens navn at tvinge folk til
at boykotte en sækulær afstemning om bla. abort og forskning i stamceller.

Er det sådan et scenarie, du ønsker?

Anders Peter Johnsen

Fra : Konrad

Dato : 15-08-05 15:23

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:42f38965$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> at boykotte en sækulær afstemning om bla. abort og forskning i stamceller.

Nej da. Men i modsætning til Danmark hvor vi har nogle indvandrere der
bekender sig til den islamiske tro, er Italien både som land (geografisk) og
som kultur totalt gennemsyret af katoliscismen. Sammenligningen er derfor
helt hen i vejret.

Fra : Martin

Dato : 05-08-05 07:29

Anders Peter Johnsen skrev:

> Overhovedet ikke: Problemet for protestantismen i Danmark er at den
> desværre er ALT FOR MEGET "under kontrol", idet det åbenbart overlades
> til Folketinget at udgøre Folkekirkens øverste organ.

Det er der den får sine penge.

> [...]
> immervæk er et kristent trossamfund, der internt er forpligtet på Bibel
> og de Luthersk-Evangeliske bekendelsesskrifter.

Så kan den jo afbryde pengestrømmen

> [...]
> Thorning-Schmidt - for eksempel begynder at udtale sig om, hvorvidt man
> skal indføre egentlig "ægtevielse" af homoseksuelle i Folkekirken.

Hvad jeg betaler til vil jeg have indflydelse på.

> [...]
> øvrighedens gudgivne _øvrighedsmandat_, desuagtet denne øvrigheds
> eventuelle _religiøse_ denomination, og holde sig til sit eget

Afbryd pengestrømmen, og den kan få det som den vil have det

> [...]
> skillelinje mellem Kirke og Stat strengere, så er dillemmaet alligevel,
> hvad man ville risikere ved en egentlig opsplitning af Kirke og Stat

En mere ren religion. En religion er kunne hvile i sig selv istedet for
at lukrere og nasse på almindelige borgere.

--
Martin

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 05-08-05 16:42

Martin wrote:

> Det er der den får sine penge.

Berettiger dèt at ikke-kristne nu åbenbart skal diktere Folkekirken sine
trossandheder?

Det er for mig at se ganske illegitimt.

Folkekirken er ifølge Grundloven støttet af staten, men det betyder
stengt taget ikke at staten som en anden Mærsk McKinney Møller-agtig
mæcen automatisk kan diktere hvad Folkekirken skal tro i givne spørgsmål
og hvilke ritualer, den skal praktisere.

> Så kan den jo afbryde pengestrømmen

Mig bekendt er det frivilligt, om man vil være medlem af Folkekirken.
Men det er nu engang demokratisk bestemt at staten støtter Folkekirken,
hvilket ikke nødvendigvis er det samme som uhæmmet indblandingsret.

> Hvad jeg betaler til vil jeg have indflydelse på.

Du får nok lidt svært ved at have direkte indflydelse på dèn Bibel, som
Folkekirken er pålagt at følge, min dreng.

Også selv om du åbenbart mener at betale til Folkekirken, så har den
altså - forudsat den da overhovedet har ambitioner om at være et
kristent trossamfund - også andre end det ellers nok så ophøjede
sækulære Folketing at være ansvarlig for. Gud, f.eks.

Ellers er den bare ikke en Kirke i ordets egentligste definition...

Anders Peter Johnsen

Fra : Konrad

Dato : 05-08-05 11:12

"Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse
> [...]

(...)
[...]
-----------
Ingen af delene er jo fænomener i Danmark, så hvorfor egentlig bekymre sig
om det, lige i forbindelse med *dansk* imam-autorisation? Det virker
ligefrem til at være det stik modsatte der er i tankerne, sjovt nok...

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-08-05 21:43

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message
> [...]
> om det, lige i forbindelse med *dansk* imam-autorisation? Det virker
> ligefrem til at være det stik modsatte der er i tankerne, sjovt nok...

Selvfølgelig skal de lære om hele baduljen, og det *må* da være mærkeligt at
stå og docere sharia straffelov på et dansk universitet. Man kan jo ikke
lave et studie, som stiller sig kritisk til disse gudgivne love, så kommer
der jo ikke en sjæl til kurserne. Selv et midlertidigt stop for de værste
straffe, er som bekendt blevet afvist af alle verdens pinger inden for
branchen, selv om ideen var utrolig velargumenteret og fremsat af Tariq
Ramadan.

Fra : Martin

Dato : 08-08-05 08:29

Anders Peter Johnsen skrev:

> [...]
> mæcen automatisk kan diktere hvad Folkekirken skal tro i givne spørgsmål
> og hvilke ritualer, den skal praktisere.

Hvilket staten heller ikke gør.

> Mig bekendt er det frivilligt, om man vil være medlem af Folkekirken.
> Men det er nu engang demokratisk bestemt at staten støtter Folkekirken,
> hvilket ikke nødvendigvis er det samme som uhæmmet indblandingsret.

Hvilket er en myte at staten gør.

> Du får nok lidt svært ved at have direkte indflydelse på dèn Bibel, som
> Folkekirken er pålagt at følge, min dreng.

Hvem fanden snakker om bibelen sønnike???? Jeg taler om at mine
folkevalgte politikere skal øve den indflydelse og magt der er behov
for, for at kirken skal kunne følge med tiden og ikke henfalde til
ligegyldig dogmatik i en 1500 år gammel bog der er så kraftigt
revideret at ingen af evangelisterne alligevel kunne genkende ret meget
af den.

> [...]
> sækulære Folketing at være ansvarlig for. Gud, f.eks.
>
> Ellers er den bare ikke en Kirke i ordets egentligste definition...

Kirken burde splitte sig op i en sekulær kristendom og en religiøs
kristendom. Kirken er ikke ansvarlig overfor gud. Hvem har dog bildt
dig det vås ind?
--
Martin

Fra : Martin

Dato : 16-08-05 07:51

Konrad skrev:

> [...]
> som kultur totalt gennemsyret af katoliscismen. Sammenligningen er derfor

Ja, hvis du hovedet på blokken, er sikker på at den nordeuropæiske
sekularisme i en overskuelig fremtid vil være enhver religion
intellektuelt og magtmæssigt overlegen i spørgsmål om netop abort og
stamcelleforskning. Havde en snak for et par år siden på dk.religion
om dette. Der er MEGET stærke følelser for netop disse 2 emner. Gode
vendinger til at sparke gang i meningerne er:
-Religiøse tågehoveder
-Religion er de dummes paradis
-Jo mere uddannelse i samfundet, jo mindre religion/overtro
-Præster forfører på systematisk og demagogisk vis de fattige og
uoplyste
-katolske præster er beviseligt en samfundsgruppe hovedsageligt
bestående af homofile sociopater

Martin