Hjælp til netværk...
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 05-06-01 09:30

Hej.
Så er jeg her igen med et spørgsmål.
Jeg har nu fundet ud af at det kan lade sig gøre at få netværk mellem to
computere og kabel tv internet igennem samme RJ45 kabel.
Jeg vil lave et netværk som der starter med at der sidder et netkort i hver
computer (i alt to computere med hver sit netkort) fra de to netkort skal
der så gå et RJ45 kabel til en hub som der så skal samle kablerne så jeg
skal tilslutte computerene i et netværk.
Vha. uplink porten på huben skal der så gå et RJ45 kabel til kabel tv
modemet.
Hvis du kan forstå hvad jeg skriver om (det er lidt svært at skrive om sådan
noget uden nogen tegning) så vil jeg godt vide om det vil kommer til at køre
hurtigt internettet.
Fordi efter hvad jeg har fundet ud af så kan en hub kun køre med half
duplex, og det bliver vel så langsommere internettet af det, ikk?

Jeg kunne jo også købe en switch men det er jo lidt dyrt bare for at få
netværk og internet igennem samme kabel.

Hilsen Morten Jørgensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-06-01 10:12

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> skrev i en meddelelse
[..]

> [...]
>
> Jeg kunne jo også købe en switch men det er jo lidt dyrt bare for
at få
> netværk og internet igennem samme kabel.

For at tage det sidste først: en switch er ikke dyrere end en hub,
eller i hvert fald ikke ret meget. Det vil ikke være
hensigtsmæssigt at investere i en hub, når man kan få en switch for
næsten samme pris og så endda opnå bedre muligheder på netværket.

En switch med 8 porte kan du f.eks. få for under 1000 kr. -en med 5
porte vil du kunen få for omkring 5-600 kr. Jeg kender ikke de
aktuelle priser på diverse hub'er, men jeg ved dog at de ikke er
ret meget billigere end switche.

Så er der det andet spørgsmål: det har ikke noget med netværket at
gøre, at du kan køre fuld eller halv duplex på dit interne netværk.
Du vil med et f.eks. 10 Mbps netværk køre langt over hvad en
internetforbindelse p.t. kan tilbyde dig.

Du vil max. kunne køre 2 Mbps på dit internet og selv med en
langsom netværksforbindelse internt (10 Mbps) vil det ikke have
nogen betydning.

Mange interne netværk kører f.eks. med 10/100 Mbps netværk og
switche for at forbedre performancen indendørs, men den hastighed
du får externt fra vil jo ikke ændre sig fordi du får en intern hub
eller switch.
Arne H. Wilstrup

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 05-06-01 16:13

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> wrote in
<9fi5an$rjb$1@news.inet.tele.dk>:

>Jeg har nu fundet ud af at det kan lade sig gøre at få netværk mellem to
>computere og kabel tv internet igennem samme RJ45 kabel.

Nej, det kan man ikke - med mindre kabel TV internet er tilsluttet den ene
PC via f.eks. seriel eller USB kabel. Der skal bruges en hub, hvis du har
mere end 2 enheder i dit netværk.

> [...]
>kablerne så jeg skal tilslutte computerene i et netværk.
>Vha. uplink porten på huben skal der så gå et RJ45 kabel til kabel tv

Ja, kabel fra alle enheder hen til en hub - sådan skal det gøres.

>Hvis du kan forstå hvad jeg skriver om (det er lidt svært at skrive om
>sådan noget uden nogen tegning) så vil jeg godt vide om det vil kommer
>til at køre hurtigt internettet.

Lige så hurtigt som kabelmodemet kan klare

>Fordi efter hvad jeg har fundet ud af så kan en hub kun køre med half
>duplex, og det bliver vel så langsommere internettet af det, ikk?

Principielt ja, men kabelmodemet er *meget* langsommere end nettet selv ved
halv duplex

>Jeg kunne jo også købe en switch men det er jo lidt dyrt bare for at få
>netværk og internet igennem samme kabel.

Den med det "samme kabel" forstår jeg ikke. Du skal bruge en hub, hvis du
har mere end 2 enheder på nettet.

Mvh. NKJensen