kolde bajere i bilen
Fra : m0rt3n

Dato : 01-08-05 22:15

Jeg skal snart på festival og har købt en elkøleboks så jeg kan hente kolde
øl i bilen.

1. Jeg skal have tænding på for at få strøm fra cigaretstikket. Er det mon
ikke smartest at trække en ledning direkte fra batteriet, så det kan stå og
passe sig selv?

2. Hvor længe kan sådan en 50W tingest køre, så der stadig er strøm til at
starte?

-m0rt3n

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-08-05 22:23

m0rt3n skriver:

> Jeg skal snart på festival og har købt en elkøleboks så jeg kan hente kolde
> øl i bilen.

Smart

> 1. Jeg skal have tænding på for at få strøm fra cigaretstikket. Er det mon
> ikke smartest at trække en ledning direkte fra batteriet, så det kan stå og
> passe sig selv?

Jo, at have tænding på er nok lige lovligt fristende for andre....

> 2. Hvor længe kan sådan en 50W tingest køre, så der stadig er strøm til at
> starte?

Det kommer jo an på din bil og dit batteri.

12 volt x 60 Ah = 720Wh eller 50w i 14 timer. Så er dit batteri _helt_
fladt.

Men en 3-4 timer vil ikek skade vldsomt. Derudover vilel jeg få
betænkeligheder.

Hvad med at smide 225 kr efter et ekstra batteri og koble køleskabet til
dette ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-08-05 22:31

m0rt3n wrote:

> [...]
> det kan stå og passe sig selv?
>
> 2. Hvor længe kan sådan en 50W tingest køre, så der stadig er strøm

Hvad med sådan en tingest?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=535720710&n=1199166632&pn=1215875581

mvh
Henning

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 01-08-05 22:32

> [...]
> ikke smartest at trække en ledning direkte fra batteriet, så det kan stå

Eller få det lavet, sådan at der er strøm fra cigaretstikket uden tænding.
Det er meget rart, til andre formål, som f.eks. at kunne lade sin
mobiltelefon eller lommecomputer mens bilen er slukket.

> 2. Hvor længe kan sådan en 50W tingest køre, så der stadig er strøm til at
> starte?

Ved det ikke, men du kan købe en "Strømvagt" hos Harald Nyborg
www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9692&n=10&KundeID=1DeAen85BVwB9V2Yg1FDIv0YvIB29Ln

Mvh

Emil

Fra : news.tele2.dk

Dato : 01-08-05 22:38

> Jeg skal snart på festival og har købt en elkøleboks så jeg kan hente
> kolde øl i bilen.

Hmm holder garanteret ikke længe... Jeg plejer at tage 12-15 kg tøris med.
Det sørgede for kolde øl til 4 mand over hele skanderborg festival 2004, kan
købes ved air liquid i horsens

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-05 23:20

"news.tele2.dk" <n@n.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm holder garanteret ikke længe... Jeg plejer at tage 12-15 kg tøris med.
> Det sørgede for kolde øl til 4 mand over hele skanderborg festival 2004,
> kan købes ved air liquid i horsens

....og jeg som troede at man kunne købe kolde Albani fadøl på hver eneste
festival

De kølebokse er noget l*rt, de kan kun køle en 20° under omgivelsestemp. I
bilen bliver det jo ganske let en 50-70°C selv når det er overskyet, så
lunkne bajere el. vand er da garanteret med disse bokse.

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-08-05 23:50

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in

> De kølebokse er noget l*rt, de kan kun køle en 20° under

Det gør dem jo ikke til lort :)

> omgivelsestemp. I bilen bliver det jo ganske let en 50-70°C selv når
> det er overskyet, så lunkne bajere el. vand er da garanteret med disse
> bokse.

Åh mon dog.

Havde en boks med da jeg hentede min bil i Tyskland og det jeg gjorde var
at jeg puttede kolde sodavand i den sammen med frosne elementer.

Med disse tiltag havde vi iskolde sodavand hele turen igennem.

Disse bokse kan ikke _køle ned_, men de kan _holde ting kolde_.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-05 00:02

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Åh mon dog.

Nu tænkte jeg på når bilen står hen på en P-plads.

> Havde en boks med da jeg hentede min bil i Tyskland og det jeg gjorde var
> at jeg puttede kolde sodavand i den sammen med frosne elementer.

Ja når du kører i bilen kan du sagtens få temperaturen i kabinen ned og
derved også kolde drinks. Det vil så også overflødiggøre spændingsvagten når
bilen kører.

> Med disse tiltag havde vi iskolde sodavand hele turen igennem.
>
> Disse bokse kan ikke _køle ned_, men de kan _holde ting kolde_.

Jeg synes de er uanvendelige. Så kan man lige så godt finde en alm køletaske
og nogle elementer fra fryseren, der virker ofte bedre.

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-08-05 00:25

> Nu tænkte jeg på når bilen står hen på en P-plads.

Åh ja.

> Ja når du kører i bilen kan du sagtens få temperaturen i kabinen ned
> og derved også kolde drinks. Det vil så også overflødiggøre
> spændingsvagten når bilen kører.

Yes.

> Jeg synes de er uanvendelige. Så kan man lige så godt finde en alm
> køletaske og nogle elementer fra fryseren, der virker ofte bedre.

Kommer an på om du mener i mit tilfælde eller hans med parkeringen?

Med en passiv boks og elementer skal den ikke være åben ret mange gange før
drikkevarer er lunkne efterhånden...

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-08-05 00:11

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev>
> Disse bokse kan ikke _køle ned_, men de kan _holde ting kolde_.

Jeg har haft køling ud af at medtage en frossen 5 L vanddunk i en
flamingobeholder. Såsnart dunken er tøet lidt, skal man drikke/fjerne det
vand, så der opstår en luftlomme udenom isen. Så har man køling/koldt vand i
2 døgn, forudsat at man hele tiden fjerner smeltevandet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-08-05 17:35

Tom wrote:

> [...]
> omgivelsestemp. I bilen bliver det jo ganske let en 50-70°C selv når
> det er overskyet, så lunkne bajere el. vand er da garanteret med

Den boks vi har (den billigeste på markedet for ca. 5 år siden) virker
upåklageligt.
Der står på den, at den kun skulle kunne køle ned til ca. +5 grader, men vi
har flere gange (senest her i sommer ved +25 grader) været ude for at den
rent faktisk har frosset noget af indholdet til is (pålæg, mælk osv).
Den har så også kørt konstant (som køleskab) på en 220/12V omformer.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-08-05 19:48

> Den har så også kørt konstant (som køleskab) på en 220/12V omformer.

Det handler om at have et "godt udgangspunkt", at tingene ER kolde når de
lægges i, og så lade den køre. I disse Pc.dage hvor enhver har en ATX-power
til at ligge, er det piece of cake at have den til at køre, tror dog ikke
den nogen sinde bliver "A"-mærket :).

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 02-08-05 08:55

> Hmm holder garanteret ikke længe... Jeg plejer at tage 12-15 kg tøris med. Det sørgede for kolde øl til 4 mand over hele
> skanderborg festival 2004, kan købes ved air liquid i horsens

Meget interessant!

Hvordan håndterer man sådan noget uden at få
frostskader på hænderne?

Hvad koster sådan en omgang til en festivaltur?

/Jakob

Fra : RP

Dato : 02-08-05 10:59

> Hvordan håndterer man sådan noget uden at få
> frostskader på hænderne?

Man sørger for ikke at håndtere det direkte med hænderne (omkr. -78
grader).
Øllene må heller ikke ligge direkte på isen, da de så enten
springer eller bundfryser i løbet af kort tid (afhængig af emballage)

Vi plejer at bruge en frostboks med ca 10 cm tykker sider, til at
opbevare tørisen i (så holder det længere). Udover denne har vi så
en alm. frostboks hvori vi hælder små portioner is overi med et tyndt
lag pap henover, øllene ligges ovenpå pappet.

> Hvad koster sådan en omgang til en festivaltur?

tror vi gav omkring 160-200 kr plus emballage

Vær lige obs på at selvom isen ligger i frostboks, så afgiver det
stadigvæk co2, og så vidt jeg kan se, er det tungere end luft ->
sandsynligvis ikke ret sundt at opbevare i et lukket telt/bil hvori man
selv opholder sig i længere tid.

Fra : John Sahl

Dato : 02-08-05 11:10

RP wrote:
> [...]
> en alm. frostboks hvori vi hælder små portioner is overi med et tyndt
> lag pap henover, øllene ligges ovenpå pappet.

Eller smid vand i frostboxen og der efter drikkevarer og tøris i
vandet. Pas på med ikke at fylde FOR meget tøris i og lad være
at lægge låget på, ellers laver den tryk.

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 02-08-05 11:27

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse news:42ef465c$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Eller smid vand i frostboxen og der efter drikkevarer og tøris i
> vandet. Pas på med ikke at fylde FOR meget tøris i og lad være
> at lægge låget på, ellers laver den tryk.

Smart!

/Jakob
- 8 dage til smukfest 2005

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-08-05 11:49

John Sahl wrote:
> Eller smid vand i frostboxen og der efter drikkevarer og tøris i
> vandet. Pas på med ikke at fylde FOR meget tøris i og lad være
> at lægge låget på, ellers laver den tryk.

Hvorfor ikke blot købe et 12 volt køleskab? De fås for mellem 1000 og
1500 kr. Et fuldt opladet bilbatteri kan nok holde det igang i en uge.

Og det kan køle rigtigt.

--
MVH Finn
Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,

Fra : Kent

Dato : 02-08-05 13:39

> Hvorfor ikke blot købe et 12 volt køleskab? De fås for mellem 1000 og
> 1500 kr. Et fuldt opladet bilbatteri kan nok holde det igang i en uge.
>
> Og det kan køle rigtigt.

Måske var det en ide at læse tråden igennem, inden du svarer.
Hele tråden tager udgangspunkt i, om et 12 volts køleskab er
pengene vejr eller ej.

Kent.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-08-05 13:57

Kent wrote:
> Måske var det en ide at læse tråden igennem, inden du svarer.
> Hele tråden tager udgangspunkt i, om et 12 volts køleskab er
> pengene vejr eller ej.

Nej, den tager udgangspunkt i om en 12 volt køleTASKE er pengene værd.
Jeg snakker om et 12 volt køleSKAB, med låge, lys, aktiv køling og endda
mulighed for frostboks. Sådan ligesom dem vi bruger i lastbilerne.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 09-08-05 18:00

Tue, 02 Aug 2005 12:48:43 +0200, skrev Finn Guldmann, på 19 linier, i

Hvad batteri køre du med.
for en køler tager op til 6amp.
og mit batteri holder ikke et døgn

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-08-05 19:07

Karsten Andersen wrote:
> Hvad batteri køre du med.
> for en køler tager op til 6amp.
> og mit batteri holder ikke et døgn

Nu kører jeg lastbil, når jeg kører bil med køleskab. Og i sådan en kan
køleskabet stå tændt i flere uger uden at bilen har tabt så meget strøm
at den ikke kan starte.

Et par stykker der allerfald ikke bruger 6 Amp.:
http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?products_id=358 1,6 Amp.
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=150101&pno=60811&pointer=0 0,95 Kwh

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-08-05 21:29

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> at den ikke kan starte.
>
> Et par stykker der allerfald ikke bruger 6 Amp.:

1.6A giver knap 38 timer på et 60Ah batteri, men så kan du heller ikke
starte bilen bagefter.

De 0.95kWh giver så en effekt på knap 40W, hvilket ender med at være et
strøm på 3.3A ved 12V. Et 60Ah batteri giver så max 18 timer. Det kommer
heller ikke til at gå så godt så.

Det at få noget til at køle uden at det må bruge energi kan ligesom ikke
lade sig gøre i den virkelige verden.

Lastbiler har også et pænt stort batteri i forhold til en standard
personbil, desuden kunne jeg forestille mig at der måske også var et
decideret forbrugsbatteri til sådanne ting her?

Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-08-05 23:25

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> heller ikke til at gå så godt så.
> Det at få noget til at køle uden at det må bruge energi kan ligesom ikke

Det vi gør med lastbilerne når vi holder weekend er at lade motoren gå
1-2 timer så vi har strøm til når vi skal starte søndag aften eller
mandag morgen.

Men det er kun når vi holder weekend i bilen. Så har vi jo et forbrug
udover køleskabet.

> Lastbiler har også et pænt stort batteri i forhold til en standard
> personbil, desuden kunne jeg forestille mig at der måske også var et
> decideret forbrugsbatteri til sådanne ting her?

I lastbiler sidder der som regel to 12 volt batterier på hver i omegnen
af 200 AmpereTimer. De er så sat i serie til 24 volt.

Det skal så også med at når bilen bare står, bruger køleskabet ikke så
meget energi på at holde sig kold, fordi det ikke bliver åbnet.

Fra : anders

Dato : 02-08-05 11:53

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in message
> [...]
> vandet. Pas på med ikke at fylde FOR meget tøris i og lad være
> at lægge låget på, ellers laver den tryk.

Det er nu ellers meget sjovt at hælde vand + tøris i en dunk, på med låget
og så afsted.....

Anders

Fra : John Sahl

Dato : 02-08-05 12:05

anders wrote:
> Det er nu ellers meget sjovt at hælde vand + tøris i en dunk, på med
> låget og så afsted.....

Det er så en helt anden og sjov sag

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 08-08-05 17:03

On 2 Aug 2005 02:58:35 -0700, "RP" <roald.poulsen@gmail.com> wrote:

>Man sørger for ikke at håndtere det direkte med hænderne (omkr. -78
>grader).

Det kan man nu godt uden de store problemer. Jeg har da gjort det og
mine hænder har ikke taget skade.
Flemming Jacobsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-08-05 13:35

"m0rt3n" <jnsn@_R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal snart på festival og har købt en elkøleboks så jeg kan hente
> kolde øl i bilen.

Det danske campingfolk har endnu ikke opdaget denne - men nu har jeg opdaget
den for dig:

http://www.mobilegas.co.uk/mobilecoolbox/portable/coolfun-ck40.htm

Lad være med at efterlade den i solen - det har jeg gjort ved den engang og
den blev ikke meget lige af det :)

Ovenstående bruger meget meget lidt strøm i forhold til den du har gang i :)

--
Per, Esbjerg

Fra : RP

Dato : 09-08-05 22:39

> Det kan man nu godt uden de store problemer. Jeg har da gjort det og
> mine hænder har ikke taget skade.

Ja, det har jeg da også gjort i korte perioder uden problemer. Men
taget i betragtning at det evt. skulle bruges på festival, ville jeg
ikke skrive at han bare skulle bruge hænderne. Stive mennesker og
tøris kan være spændende, har været ude for en stiv svensker til
drag racing på Mantorp i Sverige, der syntes det så sjovt ud og
spiste en klump...

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 10-08-05 01:13

On 9 Aug 2005 14:38:46 -0700, "RP" <roald.poulsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>tøris kan være spændende, har været ude for en stiv svensker til
>drag racing på Mantorp i Sverige, der syntes det så sjovt ud og

av av av, det resultat kan ikke have været for godt.
Flemming Jacobsen