hurtigt SCSI spørgsmål
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 09:51

Jeg har lige et hurtigt SCSI spørgsmål angående terminering af en
UW-SCSI kæde. (ikke ultra2)

Jeg skal terminere den sidste enhed på en intern SCSI daisy chain, men
hvilken vej tæller jeg? og er det den fysiske placering på SCSI kablet
eller ID nummert der definerer hvad der er den sidste enhed?

BTW er det iøvrigt tilstrækkeligt at bruge et drevs indbyggede
terminering eller bør jeg montere en terminator?

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-08-05 10:20

> [...]
> hvilken vej tæller jeg? og er det den fysiske placering på SCSI kablet
> eller ID nummert der definerer hvad der er den sidste enhed?

Sidste enhed på kæden. IDnr. er uvedkommende.
Det er en fysisk stopklods for signalet.

> BTW er det iøvrigt tilstrækkeligt at bruge et drevs indbyggede
> terminering eller bør jeg montere en terminator?

Min viden stammer fra "gamle dage".
Der skulle internt terminerede enheder aldrig ekstra termineres.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 11:10

> Sidste enhed på kæden. IDnr. er uvedkommende.
> Det er en fysisk stopklods for signalet.

tak

> Min viden stammer fra "gamle dage".
> Der skulle internt terminerede enheder aldrig ekstra termineres.

Jeg har aldrig dimset med SCSI til andet end eksterne brændere, og det
ligger +5 år tilbage i tiden.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-08-05 10:20

On Mon, 01 Aug 2005 10:50:59 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Jeg har lige et hurtigt SCSI spørgsmål angående terminering af en
> UW-SCSI kæde. (ikke ultra2)
>
> Jeg skal terminere den sidste enhed på en intern SCSI daisy chain, men
> hvilken vej tæller jeg?

Fra controlleren på kortet og ud.

> og er det den fysiske placering på SCSI kablet
> eller ID nummert der definerer hvad der er den sidste enhed?

Det er den fysiske placering. Terminatoren sørger for at elektronerne
ikke bliver forvirrede når de når verdens ende.

> BTW er det iøvrigt tilstrækkeligt at bruge et drevs indbyggede
> terminering eller bør jeg montere en terminator?

Nogen gange er den indbyggede terminator nok, men hvis du gerne vil være
sikker på at blive fri for problemer, monterer du en terminator for enden
af kablet. Du kan så være "heldig" at løbe ind i enheder der kræver
aktiv terminering

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 11:08

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Fra controlleren på kortet og ud.

> Det er den fysiske placering. Terminatoren sørger for at elektronerne
> ikke bliver forvirrede når de når verdens ende.

Taxi... jeg slås med en midaldrende Sun maskine. Jeg ved det er
offtopic, men hvem andre end en gammel garvet macbruger kan svare på
SCSI spørgsmål? Jeg håbede faktsik at enten at du eller Thomas
sad her til formiddag.

Øjensynligt var det ikke den yderste dims, men den første dims der var
termineret (CD-ROM drevet). Det virkede alligevel med de oprindelige
SE diske, men ikke med de ny(ere) LVD/SE diske.

> [...]
> sikker på at blive fri for problemer, monterer du en terminator for enden
> af kablet. Du kan så være "heldig" at løbe ind i enheder der kræver

kan de blandes? Jeg er lidt i vildrede.

De oprindelige SE diske har en "SCSI terminering ON/OFF" jumper.
<http://www.hgst.com/hdd/support/ddrs/ddrsjum.htm>

mens de nye(ere) LDV/SE diske har en "Termination Power
Enable/Disable" jumper.
<http://www.hitachigst.com/hdd/support/dmvs/dmvsjum.htm>

og "Termination Power to SCSI bus"/"Host adapter or other device
provides term power to external terminator"
<http://www.seagate.com/support/disc/scsi/st318203lw.html>

(Plextor CD-rom'en har blot en ordinær "Term On/Off" switch)

Kan jeg klare mig med drevenes indbyggede terminerings muligheder
eller skal jeg pga de nye LVD/SE diske inverstere i en terminator?

I dokumentationen til SCSI controlerne står der:

Required for both ends of internal and external cables
OnBoard termination alwaysactive for internal
OnBoard termination alwaysactive for external
Last device on cableend needs to be terminated

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-08-05 11:44

On Mon, 01 Aug 2005 12:07:33 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> offtopic, men hvem andre end en gammel garvet macbruger kan svare på
> SCSI spørgsmål? Jeg håbede faktsik at enten at du eller Thomas

Jeg mener da at have set indlæg fra en her i gruppen, med en signatur der
mere end antydede at han vidste noget om Sun-hardware.

> Øjensynligt var det ikke den yderste dims, men den første dims der var
> termineret (CD-ROM drevet). Det virkede alligevel med de oprindelige
> SE diske, men ikke med de ny(ere) LVD/SE diske.

SCSI er sjovt. Man kan sætte alle mulige regler op for hvordan man bør
håndtere en SCSI-kæde, og alligevel er det mest magi når man får løst
problemerne med dem.

> kan de blandes? Jeg er lidt i vildrede.

Du mener aktive og passive termineringer? Det kan de svjv godt, men
normalt bruger man aktiv terminering fordi det er nødvendigt (og ikke pga
de fine blinkende lamper man kan få på visse eksterne terminatore) og i
så fald understøtter controlleren det også.

> [...]
>
> Kan jeg klare mig med drevenes indbyggede terminerings muligheder eller
> skal jeg pga de nye LVD/SE diske inverstere i en terminator?

En LVD-disk har ikke indbygget terminator, så der er du nødt til at
investere i en aktiv terminator og slå Term power på på en af diskene.

Husk at terminatoren skal sidde på sidste plads på kæden.

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 12:51

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Jeg mener da at have set indlæg fra en her i gruppen, med en signatur der
> mere end antydede at han vidste noget om Sun-hardware.

Kenneth? han har vist solgt skidtet i tidernes morgen, men er han osse
teknikker?

> SCSI er sjovt. Man kan sætte alle mulige regler op for hvordan man bør
> håndtere en SCSI-kæde, og alligevel er det mest magi når man får løst
> problemerne med dem.

Lige nu synes jeg at din definition af "sjov" er lige lovlig bizar.

> En LVD-disk har ikke indbygget terminator, så der er du nødt til at
> investere i en aktiv terminator og slå Term power på på en af diskene.

Det er lige det jeg er i tvivl om, gælder det osse hvis jeg tvinger
dem til at køre single ended? - det kan man godt. Controlerne på et
UltraSPARCengine AXi er alligevel kun gammeldags single ended only.
Alle diskene er vist hvad man kalder LVD/se for bagudkompatibilitet.

> Husk at terminatoren skal sidde på sidste plads på kæden.

i will.. og nu begynder jeg at forstå en irriterende OPB fejl.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-08-05 13:08

On Mon, 01 Aug 2005 13:50:43 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Kenneth? han har vist solgt skidtet i tidernes morgen, men er han osse
> teknikker?

Jeg synes da at der i hans signatur stod noget om at han ledte efter et
job, hvor færdigheder udi Suns hardware var en fordel.

> Lige nu synes jeg at din definition af "sjov" er lige lovlig bizar.

Udfordringer er da sjove. En firewire-disk kan alle og enhver jo tilslutte.

> [...]
> UltraSPARCengine AXi er alligevel kun gammeldags single ended only. Alle
> diskene er vist hvad man kalder LVD/se for bagudkompatibilitet.

Så tving diskene til at køre SE. Det får du dog ikke nogen terminering
ud af. Så vidt jeg kunne se ud af de data du postede, har diskene ikke
indbygget terminering.
Hvad kører CD-drevet forresten?

> i will.. og nu begynder jeg at forstå en irriterende OPB fejl.

Du kunne jo prøve at sætte CD-drevet på sidste plads på kæden og slå
termineringen til på det. Det kunne måske fungere (hvis
infrastrukturen ellers passer - der er ikke meget grin i at have et
CD-drev siddende midt inde i kabinettet).

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 13:30

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Jeg synes da at der i hans signatur stod noget om at han ledte efter et
> job, hvor færdigheder udi Suns hardware var en fordel.

Det ser jeg nu - han hedder selvfølgelig Kenth og ikke Kenneth. Jeg
kan dog ikke tilbyde ham beskæfigelse, da det er min egen maskine og
ikke en kundes. (Jeg skal til at drive egen server igen)

> Udfordringer er da sjove. En firewire-disk kan alle og enhver jo tilslutte.

ikke mig... jeg futter PHY'erne af for sjov.

> Så tving diskene til at køre SE. Det får du dog ikke nogen terminering
> ud af. Så vidt jeg kunne se ud af de data du postede, har diskene ikke
> indbygget terminering.

æv bøv... har de oprindelige ej heller? Med dem virkede det perfekt.
<http://www.hgst.com/hdd/support/ddrs/ddrsjum.htm>

> Hvad kører CD-drevet forresten?

Fast SCSI2 SE (dvs kun 10MB/sek), men jeg har i sinde at pille
det fra når jeg engang er færdig. Efer hvad jeg kan se skulle der være
mulighed for at isolere drevet. Ellers ryger det på bus#2, Axi'en
har to af dem.

> [...]
> infrastrukturen ellers passer - der er ikke meget grin i at have et
> CD-drev siddende midt inde i kabinettet).

Pt. passer infrastrukturen ikke, så jeg kan få CD-ROM'en til at sidde
sidst, men jeg skal under alle omstændigheder ind til byen og finde
noget 68pin fladbånd - det der siddder i har kun 3 tilslutninger og
jeg skal have følgende i maskinen: 36GB disk, 2x18GB disk, CD-ROM og
en DAT. Hvis jeg kan finde pladsen propper jeg osse de oprindelige
2x4.5GB diske i den. Strøm er jeg ikke bekymret over da den heldigvis
har bruger ATX.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-08-05 14:31

On Mon, 01 Aug 2005 14:30:24 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det ser jeg nu - han hedder selvfølgelig Kenth og ikke Kenneth. Jeg
> kan dog ikke tilbyde ham beskæfigelse, da det er min egen maskine og
> ikke en kundes.

Nøeh, men det kunne da være han kunne give nogen kvalificerede svar.

>(Jeg skal til at drive egen server igen)

Der har jeg heldigvis fået en til at stille strøm og netværk til
rådighed.

> ikke mig... jeg futter PHY'erne af for sjov.

Og du synes min definition af sjov er bizar?

> æv bøv... har de oprindelige ej heller? Med dem virkede det perfekt.
> <http://www.hgst.com/hdd/support/ddrs/ddrsjum.htm>

De har, når de kører SE.

> Fast SCSI2 SE (dvs kun 10MB/sek), men jeg har i sinde at pille
> det fra når jeg engang er færdig.

Ellers vil det da også sløve diskene noget ned.

> Efer hvad jeg kan se skulle der være
> mulighed for at isolere drevet. Ellers ryger det på bus#2, Axi'en
> har to af dem.

Hvis det er muligt, så gør det endelig. Det hænder at et CD-drev er
rart at have.

> [...]
> DAT. Hvis jeg kan finde pladsen propper jeg osse de oprindelige 2x4.5GB
> diske i den. Strøm er jeg ikke bekymret over da den heldigvis har

Sæt DAT og CD-ROM på samme kæde og hold kablerne så korte som muligt.
Hvis du skal op på 20Mb/s kommer du ikke ud over en aktiv terminator på
den kæde diskene sidder på, men hvis de er meget dyre sådan nogen, kan
du da prøve at sætte en af de gamle diske sidst på kæden og se om det
fungerer når du smider noget data frem og tilbage.

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 16:56

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Nøeh, men det kunne da være han kunne give nogen kvalificerede svar.

Det er en mulighed. Jeg har stillet et lidt sværere spørgsmål i unix
gruppen som han meget gerne må svare på.

> Der har jeg heldigvis fået en til at stille strøm og netværk til
> rådighed.

Det ved jeg, jeg har osse nasset mig gennem de sidste 11 måneder. Tror
du det var et vink med en vognstagng at min "udbyder" selv afleverde
Sun'en på min bopæl?

> Og du synes min definition af sjov er bizar?

Ja! SCSI kan ikke bruges til at grille med uanset hvor meget voodoo
man navender. Firewire derimod... ZAP!

> De har, når de kører SE.

cool nok, det gør dee her i og med controleren kun kan snake SE.

> Ellers vil det da også sløve diskene noget ned.

"noget"? nærmere "meget", det begrænser bussen til 10MB/sek, hvilket er en
del mindre end 40MB/sek.

> Hvis det er muligt, så gør det endelig. Det hænder at et CD-drev er
> rart at have.

Ja, singleuser mode i Solaris er ikke helt så smart som på OSX (nu er
vi on-topic)

> Sæt DAT og CD-ROM på samme kæde og hold kablerne så korte som muligt.

i will... det nye stykke infrastruksnor jeg har fået fat til diskene
er 60cm, det må være kort nok.

> Hvis du skal op på 20Mb/s kommer du ikke ud over en aktiv terminator på
> den kæde diskene sidder på.

Througput ikke er så væsenligt til en lille net, web og mail server
der max. har 384Kbit/s til omverdenen. Diskene er ej heller hurtige
selv der er tale om 10K modeller med U160 interface, selv en billig
exelstor IDE løber fra dem. Det er accesstiden og TCQ der er
interessant. Jeg tror heller ikke der er ville være noget at hente
hvis jeg brugte en bus pr disak og lavede RAID.

> men hvis de er meget dyre sådan nogen, kan du da prøve at sætte en
> af de gamle diske sidst på kæden og se om det fungerer når du smider
> noget data frem og tilbage.

Jeps... det har jeg osse tænkt på. Hvilken type terminator bør det
være? en til UW SCSI SE, eller en til LVD?

forløbig har projektet kostet mig 25kr (ex nattertimer og cigaretter)
og det skulle helst ikke meget høje op før jeg har kostateret om
off-topic OS'et er noget or mig.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-08-05 19:10

On Mon, 01 Aug 2005 17:55:33 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det ved jeg, jeg har osse nasset mig gennem de sidste 11 måneder. Tror
> du det var et vink med en vognstagng at min "udbyder" selv afleverde
> Sun'en på min bopæl?

Blev den bare kastet af i farten eller blev den afleveret pænt.
Den slags kunne min udbyder forresten ikke finde på - så stryger hans
eget domæne også.

> Ja! SCSI kan ikke bruges til at grille med uanset hvor meget voodoo
> man navender. Firewire derimod... ZAP!

Til gengæld er aflagte SCSI-kabler næsten lige så gode til at resette
brugere med som tykt ethernet.

> cool nok, det gør dee her i og med controleren kun kan snake SE.

Så skulle du kunne bruge dem til at terminere kæden med.

> "noget"? nærmere "meget", det begrænser bussen til 10MB/sek, hvilket er en
> del mindre end 40MB/sek.

Virkelig?

> Ja, singleuser mode i Solaris er ikke helt så smart som på OSX (nu er
> vi on-topic)

Flot redning

> i will... det nye stykke infrastruksnor jeg har fået fat til diskene
> er 60cm, det må være kort nok.

Det er rigeligt kort.

> Througput ikke er så væsenligt til en lille net, web og mail server
> der max. har 384Kbit/s til omverdenen.

Nej, men hvis din trafik kører med 20Mb/s eller derover, skal
termineringen være aktiv.

> [...]
> interessant. Jeg tror heller ikke der er ville være noget at hente
> hvis jeg brugte en bus pr disak og lavede RAID.

Næh, så hellere en røvfuld RAM og lad OS cache det det skal.

> Jeps... det har jeg osse tænkt på. Hvilken type terminator bør det
> være? en til UW SCSI SE, eller en til LVD?

Hvis du kører SE, skal det være SE.

> forløbig har projektet kostet mig 25kr (ex nattertimer og cigaretter)
> og det skulle helst ikke meget høje op før jeg har kostateret om
> off-topic OS'et er noget or mig.

25 kr er uendeligt meget mere end min løsning har kostet

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 19:50

> Blev den bare kastet af i farten eller blev den afleveret pænt.

Forholdsvis pÆnt, men der var vist osse udsigt til aftensmad, der
hverken var kebab eller drive-in.r

> Den slags kunne min udbyder forresten ikke finde på - så stryger hans
> eget domæne også.

hæ... det ku jeg såmænd osse klare, men udbyder er vist i stand til at
reetablere det på egen hånd. (nu er jeg nok ikke llængere admin der)

> Til gengæld er aflagte SCSI-kabler næsten lige så gode til at resette
> brugere med som tykt ethernet.

Jeg tror en ægte masochist vil fortrække konbinationen af smældet fra
fladkablet og dunket fra stikket.

> Flot redning

Jepsen.

> Nej, men hvis din trafik kører med 20Mb/s eller derover, skal
> termineringen være aktiv.

now i know.

> Næh, så hellere en røvfuld RAM og lad OS cache det det skal.

Jeps. pt er der 384MB i, max er 8x256MB, men det er den besværlige
slags: EDO DRAM, Buffered, 10/11 collum address, 3.3V, 60ns, 72bit,
168pin DIMM. Du ligger ikke stadig inde med gammelt skrammel?
eksemplevis skarmmel af ovennævnte slags fra en 4400 (eller var de kun
64bit?). De 384 er i al fald nok til at starte med.

> Hvis du kører SE, skal det være SE.

taxi.. so ein ding muss ich haben.

> 25 kr er uendeligt meget mere end min løsning har kostet

Hvis det er fagbevægelsen som har sponsoreret den, bør du i det
mindste hoste noget socialistisk materiale.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-08-05 21:14

On Mon, 01 Aug 2005 20:49:30 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Forholdsvis pÆnt, men der var vist osse udsigt til aftensmad, der
> hverken var kebab eller drive-in.r

Det er utroligt så ofte bestikkelse fungerer.

> hæ... det ku jeg såmænd osse klare, men udbyder er vist i stand til at
> reetablere det på egen hånd. (nu er jeg nok ikke llængere admin der)

Så smart er min udbyder heldigvis ikke.

> Jeg tror en ægte masochist vil fortrække konbinationen af smældet fra
> fladkablet og dunket fra stikket.

Nu var det eksterne SCSI-kabler jeg tænkte på. Jeg har et LVD-kabel
liggende der vist nok er langt nok til at kunne bruges som lasso.

> [...]
> eksemplevis skarmmel af ovennævnte slags fra en 4400 (eller var de kun
> 64bit?). De 384 er i al fald nok til at starte med.

4400'eren kører svjh kun med 64 bit. 384Mb burde være nok til en lille
hjemmeserver. Med en Gb bruger min ikke diskene ret meget.

> Hvis det er fagbevægelsen som har sponsoreret den, bør du i det
> mindste hoste noget socialistisk materiale.

Næh nej, det er kommunalt. Det betyder meget gammelt, men ikke særligt
slidt materiel

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 22:17

> Det er utroligt så ofte bestikkelse fungerer.

Især hvis bureaukraten ikke kan hitte ud af at lave andet end
leverpostejmadder, koge kartofler (hvilket er besværligt idet skarlden
bør fjernes) og køre efter pizza.

> Nu var det eksterne SCSI-kabler jeg tænkte på. Jeg har et LVD-kabel
> liggende der vist nok er langt nok til at kunne bruges som lasso.

har du konstateret det ved leg med hesten?

> 4400'eren kører svjh kun med 64 bit. 384Mb burde være nok til en lille
> hjemmeserver. Med en Gb bruger min ikke diskene ret meget.

Det anende mig.de sidste 8 but bruges osse ti ECC.

> Næh nej, det er kommunalt. Det betyder meget gammelt, men ikke særligt
> slidt materiel

hør hov jeg er ossse kommunalarbejder til hverdag - dvs jeg kan godt
genkende fænomenet. Vi fik en fin ny bærbar computer med DVD,
trådløst netværk og mulighed for tilslutning til TV, så vi kunne
bruge den i pædagoisk øjemed osse - I december... den er endnu ikke
sat op og udlevert til brug.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-08-05 22:48

On Mon, 01 Aug 2005 23:16:45 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det er utroligt så ofte bestikkelse fungerer.
>
> Især hvis bureaukraten ikke kan hitte ud af at lave andet end
> leverpostejmadder, koge kartofler (hvilket er besværligt idet skarlden
> bør fjernes) og køre efter pizza.

Tak skæbne, hvordan lykkes det vedkommende at åbne bakken med
leverståhej?

> har du konstateret det ved leg med hesten?

Nejda, vi har malkekvæg på arbejdet.

> Det anende mig.de sidste 8 but bruges osse ti ECC.

Ja, og fejlkontrol er ikke lige noget jeg forbinder med en 4400.

> [...]
> trådløst netværk og mulighed for tilslutning til TV, så vi kunne
> bruge den i pædagoisk øjemed osse - I december... den er endnu ikke

Bestil aldrig udstyr der er bedre end folkene i IT-afdelingen har. Bed dem
eventuelt om deres aflagte mod at de får lov til at købe noget nyt til
sig selv.

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 23:31

> Tak skæbne, hvordan lykkes det vedkommende at åbne bakken med
> leverståhej?

Vides ikke, men jeg er sikker på han får mad flere gange hver dag.

> Nejda, vi har malkekvæg på arbejdet.

??

> Ja, og fejlkontrol er ikke lige noget jeg forbinder med en 4400.

Såvidt jeg erindrer har du tidligere fornøjet dig med en 4400.

> Bestil aldrig udstyr der er bedre end folkene i IT-afdelingen har. Bed dem
> eventuelt om deres aflagte mod at de får lov til at købe noget nyt til
> sig selv.

Jeg har ikke haft andet at gøre med projektet, end udfærdigelse af en
liste med nødvendige specs, for at den ossse kunne anvendes som et
nyttigt pædagogisk værktøj.
Mht. IT service iøvrigt begrænser jeg min aktionsradius på min
arbejdsplads til at pille netværsstikket ud når exchangeserven _har_
lagt hele faf.kk.dk ned, og er godt på vej til at hive kk.dk samme
vej. Alle andre aktiviteter har jeg meddelt min chef, at jeg gerne
udfører imod et verdelag på 650kr/t + moms. Hun synes derfor det er
helt fint, at jeg udelukkende koncentrerer mig om kommunale
arbejdsopgaver af socialpædagogisk karakter.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 02-08-05 16:58

On Tue, 02 Aug 2005 00:30:40 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Vides ikke, men jeg er sikker på han får mad flere gange hver dag.

Nå, det kan ligefrem ses på ham?

> ??

Ja, ikke for meget på øverste etage men et godt yver.

> Såvidt jeg erindrer har du tidligere fornøjet dig med en 4400.

Også sådan en, ja.

> Jeg har ikke haft andet at gøre med projektet, end udfærdigelse af en
> liste med nødvendige specs, for at den ossse kunne anvendes som et
> nyttigt pædagogisk værktøj.

Der var der du skulle have angivet specs som "noget af IT-folkenes aflagte
som de gerne vil have skiftet ud med noget nyere".

> [...]
> arbejdsplads til at pille netværsstikket ud når exchangeserven _har_
> lagt hele faf.kk.dk ned, og er godt på vej til at hive kk.dk samme

Så, ikke generere Mohameds små børn - skyd skylden på eFuck, det gør
vi andre.
Er det dig der er D991?

> [...]
> helt fint, at jeg udelukkende koncentrerer mig om kommunale
> arbejdsopgaver af socialpædagogisk karakter.

Ellers ville du nok også bare få beløbet udbetalt i lilla bleer.
--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 18:32

> Nå, det kan ligefrem ses på ham?

Lad mig lige slå fast, at jeg endnu ikke har importeret min 3gb imap.
Må jeg vente med at svare?

> Der var der du skulle have angivet specs som "noget af IT-folkenes aflagte
> som de gerne vil have skiftet ud med noget nyere".

Det har jeg fundet ud af... vi har midlertidig lånt en larmende bærbær
cyrix med udenbatteri.

> Så, ikke generere Mohameds små børn - skyd skylden på eFuck, det gør
> vi andre.
> Er det dig der er D991?

Det vil jeg mene, er du bofh eller bare usædvanlig glad for din
outlook?

> Ellers ville du nok også bare få beløbet udbetalt i lilla bleer.

STORE lilla bleer, iøvrigt er de grønne.
<https://shop.abena.dk/Default.asp?ID=3656>
en Large X-Plus, og er man klar til et dusin øl.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 02-08-05 21:56

On Tue, 02 Aug 2005 19:31:36 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Lad mig lige slå fast, at jeg endnu ikke har importeret min 3gb imap.
> Må jeg vente med at svare?

Så pyt.

> Det har jeg fundet ud af... vi har midlertidig lånt en larmende bærbær
> cyrix med udenbatteri.

Så kan i lære det, kan i.

> Det vil jeg mene, er du bofh eller bare usædvanlig glad for din
> outlook?

Jeg er ikke specielt glad for Outlook, men den begynder da at ligne noget
efter jeg har fået tilpasset den lidt. Adressebogen er dog nem at bruge.
Lidt bofh er jeg vel, men jeg får ofte at vide at jeg er det mest
behagelige menneske i IT-afdelingen, så jeg må gøre noget galt. Det
kunne selvfølgelig også være sammenligningsgrundlaget der er noget galt
med.

> STORE lilla bleer, iøvrigt er de grønne.
> <https://shop.abena.dk/Default.asp?ID=3656>
> en Large X-Plus, og er man klar til et dusin øl.

Nu må du ikke glemme at øl er vanddrivende, så tag hellere to på. Jeg
er sikker på at tøserne vil blive imponerede over din fremtoning.
--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 23:22

> Jeg er ikke specielt glad for Outlook, men den begynder da at ligne noget
> efter jeg har fået tilpasset den lidt. Adressebogen er dog nem at bruge.
> Lidt bofh er jeg vel.

Perfekt, så kan du fortælle mig om jeg jeg fået noget interessant post
i min ferie? Og om mine kolegaer fået surfet efter prOn på mit login
fornylig?

> men jeg får ofte at vide at jeg er det mest
> behagelige menneske i IT-afdelingen, så jeg må gøre noget galt.

Er det ikke lidt bekymrende for din jobsituation?

> Det kunne selvfølgelig også være sammenligningsgrundlaget der er
> noget galt med.

Det kan jeg ikke forstille mig.

> Nu må du ikke glemme at øl er vanddrivende, så tag hellere to på.

bare roilig jeg kaster sikkert lidt op ved nummer 8.

> Jeg er sikker på at tøserne vil blive imponerede over din fremtoning.

tja, det vil stå godt til den mave jeg endelig har fået oparbejdet.
Ved du hvor man kan købe et par gode seler?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-08-05 17:31

On Wed, 03 Aug 2005 00:21:42 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Perfekt, så kan du fortælle mig om jeg jeg fået noget interessant post
> i min ferie? Og om mine kolegaer fået surfet efter prOn på mit login
> fornylig?

Den slags holder jeg indenfor min egen forvaltning. Der er grænser hvor
hvor mange chefer jeg gider have på nakken.

> Er det ikke lidt bekymrende for din jobsituation?

Jo, ærligt talt.

> Det kan jeg ikke forstille mig.

Du skulle møde dem....

> bare roilig jeg kaster sikkert lidt op ved nummer 8.

Hvis du rammer munden med øllet på samme måde som dine fingre rammer
tastaturet, vil du på det tidspunkt kun have indtaget 4 øl.

> tja, det vil stå godt til den mave jeg endelig har fået oparbejdet.
> Ved du hvor man kan købe et par gode seler?

Find en der forhandler udstyr til bungee-jump.
--
MVH
osv...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-08-05 12:36

On 2005-08-02 19:31:36 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Lad mig lige slå fast, at jeg endnu ikke har importeret min 3gb imap.
> Må jeg vente med at svare?

Klogt...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 12:55

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Klogt...

Jeg kan supplere med at JEG spiser op til flere gang om dagen, og
/det/ kan efterhånden ses <snøft>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-08-05 17:22

On 2005-08-03 13:55:12 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Jeg kan supplere med at JEG spiser op til flere gang om dagen, og
> /det/ kan efterhånden ses <snøft>

Ja, og det kan jeg så bekræfte

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 18:26

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Ja, og det kan jeg så bekræfte

bah, pas på jeg ikke tage et billede af min fede vom og lægger det
online - sammen et 2 år gammelt vaskebræt billede selvfølgelig

så kan du hoste pRon...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-08-05 19:30

On 2005-08-03 19:26:10 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> bah, pas på jeg ikke tage et billede af min fede vom og lægger det
> online - sammen et 2 år gammelt vaskebræt billede selvfølgelig
>
> så kan du hoste pRon...

Uha nej... jeg holder nallerne væk.. du har jo også snart den der Sun
kørende om et par dage

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 21:46

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Uha nej... jeg holder nallerne væk.. du har jo også snart den der Sun
> kørende om et par dage

Det er en mulighed. Nu ser det ud til at 3 ugers konstant regn
er ved at være slut, så jeg vil måske bruge lidt af min ferie uden
døre.

Fra : Christian Bech

Dato : 05-08-05 15:23

> bah, pas på jeg ikke tage et billede af min fede vom og lægger det
> online - sammen et 2 år gammelt vaskebræt billede selvfølgelig

Kan du ikke bare bruge det, som du allerede har til at ligge online på
http://83.95.232.84/

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-08-05 03:28

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Kan du ikke bare bruge det, som du allerede har til at ligge online på
> http://83.95.232.84/

Det må vist være fra mine unge dage.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-08-05 00:37

On 2005-08-01 23:16:45 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Især hvis bureaukraten ikke kan hitte ud af at lave andet end
> leverpostejmadder, koge kartofler (hvilket er besværligt idet skarlden
> bør fjernes) og køre efter pizza.

Erhm... hvordan er det nu... rm -rf /Users/reippuert.. hmm.. kan ikke
huske det

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 01:09

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Erhm... hvordan er det nu... rm -rf /Users/reippuert.. hmm.. kan ikke
> huske det

$ sudo rm -rf /Users

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-08-05 16:32

On 2005-08-02 02:08:39 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> $ sudo rm -rf /Users

Hæ... så er "sudo rm -rf /" alligevel sjovere,

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 17:58

> Hæ... så er "sudo rm -rf /" alligevel sjovere,

rm -rf /Users/r* så du nøjes du næsten med at nakke reippuert

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 21:04

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Nej, men hvis din trafik kører med 20Mb/s eller derover, skal
> termineringen være aktiv.

sådan en fætter?
<http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=95808>

for de penge kan man jo få adskillige computere... Det er ubetinget
den billigste jeg kan finde.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-08-05 21:31

On Mon, 01 Aug 2005 22:03:52 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> sådan en fætter?
> <http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=95808>

Ja.

> for de penge kan man jo få adskillige computere... Det er ubetinget
> den billigste jeg kan finde.

Er du ikke momsregistreret? I så fald ville jeg kigge hos Danbit.
Hvorfor prøver du ikke med en af de originale diske som terminering
først?

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 22:04

> Er du ikke momsregistreret? I så fald ville jeg kigge hos Danbit.

Jo, dem må jeg tjekke ud. Har lige kigget lidt på hvad jeg kommer til
at spendere på kabler... Og kan se at jeg ville være vældigt godt tjent
med denne fætter. Kabler og terminator er _inkluderet_ og det kan bruges
på i al fald en Intel* version af OS'et.
<http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98218>

> Hvorfor prøver du ikke med en af de originale diske som terminering
> først?

Det gør jeg osse, men jeg tror jeg har et strømproblem (210W) - den kunne
ikke trække de 3stk 10K diske, floppy og CD-rom samtidig, jeg må pille
floppy'en af for at jeg kunne installere fra CD-rom med det setup. Nå
heldigvis er det ATX og jeg har fra starten planlagt at spendere
adskillige hundrede kroner på en støjsvag en af slagsen.

*) vi må få ændret fundsdatsen så den er i sync med Stevie Boy's
nyeste påhit.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-08-05 22:36

On Mon, 01 Aug 2005 23:03:32 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> med denne fætter. Kabler og terminator er _inkluderet_ og det kan bruges
> på i al fald en Intel* version af OS'et.

Har du 64Bit PCI i kassen? Bortset fra det, så er det et særdeles godt
kort. Selvom du skulle købe et sådant kort, så anskaf dig alligevel et
katalog fra Danbit. Det kan også bruges til julegaveønsker...

> [...]
> Nå heldigvis er det ATX og jeg har fra starten planlagt at spendere
> adskillige hundrede kroner på en støjsvag en af slagsen.

Menøh, hvor meget siger dine diske? Jeg har et par SCSI-diske liggende
der nemt overdøver enhver strømforsyning.

> *) vi må få ændret fundsdatsen så den er i sync med Stevie Boy's
> nyeste påhit.

Er det nødvendigt? Så vidt jeg husker er den korte udgave noget i stil
med "Hvis der har været en Mac i nærheden af dig mens du skrev
indlægget, så er du on-topic".

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 23:13

> Har du 64Bit PCI i kassen? Bortset fra det, så er det et særdeles godt
> kort. Selvom du skulle købe et sådant kort, så anskaf dig alligevel et
> katalog fra Danbit. Det kan også bruges til julegaveønsker...

66MHz 32bit, PCI 2.2 iflg Sun, kortet skulle kunne snakke "nedad"

> Menøh, hvor meget siger dine diske? Jeg har et par SCSI-diske liggende
> der nemt overdøver enhver strømforsyning.

10K'erne er ikke så slemme. men de oprindelige 7k'ere (9ES) er ganske
frygtelige. Strømforsyningen er osse rimelig fæl. Langtidsplanen
hedder Seagates 10K6 og 10K7, som er overordenlig stille. I første
omgang kommer boxen til at stå i køkkenet, hvor den kan få lov at hvine
om kap med køæeskabet og fryseren.

På et senere tidspunk kandet være der kommer en 64bit AMD med
tilhørende bundkort i - der vil strømforsyning, kort og diske osse
kunne bruges. Nå, men tanken om kortet, kom sådan set bare op da jeg så
hvad en terminator eller to + kabler kommer til at stå mig i.

> Er det nødvendigt? Så vidt jeg husker er den korte udgave noget i stil
> med "Hvis der har været en Mac i nærheden af dig mens du skrev
> indlægget, så er du on-topic".

hmm jeg ssh'er til min G5 hvor leafnode og tin pt. kører - det må være
rigeligt.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 02-08-05 21:48

On Tue, 02 Aug 2005 00:13:15 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> 66MHz 32bit, PCI 2.2 iflg Sun, kortet skulle kunne snakke "nedad"

Ok.

> [...]
> hedder Seagates 10K6 og 10K7, som er overordenlig stille. I første
> omgang kommer boxen til at stå i køkkenet, hvor den kan få lov at hvine

Dejligt, så hører man heller ikke når man tænder blenderen. Man
opdager dog at den er tændt når man har prøvet at stikke pøllerne ned
i den.

> [...]
> kunne bruges. Nå, men tanken om kortet, kom sådan set bare op da jeg
> så hvad en terminator eller to + kabler kommer til at stå mig i.

Har du fået kigget hos Danbit endnu?

> hmm jeg ssh'er til min G5 hvor leafnode og tin pt. kører - det må
> være rigeligt.

Det er nærmest overkill.
--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 22:42

> Dejligt, så hører man heller ikke når man tænder blenderen.

bare vent til jeg tænder ovnen, den kan larme...

> Man opdager dog at den er tændt når man har prøvet at stikke
> pøllerne ned i den.

glimrende grund til at bære benklæde når køkkenbordet er lavt!

> Har du fået kigget hos Danbit endnu?

nope.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-08-05 11:30