Netværk årsag til Intel-skifte
Fra : Henrik Münster

Dato : 31-07-05 23:42

Her er en teori om, at Apple skifter til Intel-processorer, fordi der er
ved at blive udviklet en "sikker" netværksprotokol, der foreløbig kun
vil virke på computere med Intel-processorer. Apple skulle være blevet
bange for at blive lukket ude, hvis mange netværk fremover fungerer på
denne måde. Jeg ved ikke, om det er gamle nyheder for jer andre.

<http://www.eweek.com/article2/0,1895,1828859,00.asp>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 09:59

> [...]
> bange for at blive lukket ude, hvis mange netværk fremover fungerer på
> denne måde. Jeg ved ikke, om det er gamle nyheder for jer andre.

Nu har jeg ikke læst artiklen, men hvis der menes DRM er det et godt
bud. Der har været en række spekulationer om at Intel er i færd med at
bearbejde film og musik industrien og få dem til at forpligte sig til
en Intel DRM løsning bakket op af Apple, frem for en løsning
kontroleret af MS. Det er bestemt i Apples og resten af industriens
interesse at hoppe på den vogn.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-08-05 12:02

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> en Intel DRM løsning bakket op af Apple, frem for en løsning
> kontroleret af MS. Det er bestemt i Apples og resten af industriens

Og gad vide hvor stor interesse almindelige mennesker har for en sådan
løsning?

--Martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-08-05 12:25

On Mon, 01 Aug 2005 13:01:57 +0200, Martin Agersted Jarl wrote:

> Og gad vide hvor stor interesse almindelige mennesker har for en sådan
> løsning?

Det kommer an på hvad du mener. Piraterne vil nok blive kede af det i ca
5 minutter. Med Microsofts løsning vil du med stor sandsynlighed som
Mac-bruger blive afskået fra en del content. Risikoen for det bliver
noget mindre med en løsning hvor Apple er indblandet.
En ting du kan være sikker på, er at musik- og filmindustrien er
intereseeret i en løsning på pirateriet og at der derfor vil komme nye
tiltag fra deres side. Det eneste almindelige mennesker kan ønske sig, er
at det bliver den bedst mulige løsning og den tvivler jeg ærligt talt
på vil komme fra Microsoft, da de nok skal finde ud af at gøre den
afhængig af en eller anden obskur dll.

--
MVH
osv...

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-08-05 13:21

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> at det bliver den bedst mulige løsning og den tvivler jeg ærligt talt
> på vil komme fra Microsoft, da de nok skal finde ud af at gøre den

Pirat-argumenten kan man altid diske op med. Personligt har jeg det
svært med tanken om at et stykke indkøbt musik ikke kan afspilles på
alle mine musik-afspilningsenheder. Derudover har jeg det også svært med
at mine medievaner på den måde skal registreres. Hvad rager det andre
hvilken computer jeg afspiller min musik på?

Og hvis jeg har lyst til at tage en film med til nogle venner og se den
sammen med dem mens vi spiser pizza og drikker Barolo?

Men det er sikkert vejen frem, ifølge industrien. Men at industrien
mener dette, er ikke et argument for at det er godt.

--Martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-08-05 18:57

On Mon, 01 Aug 2005 14:20:41 +0200, Martin Agersted Jarl wrote:

> Pirat-argumenten kan man altid diske op med.

Uden pirater ville vi ikke have denne konversation.

> [...]
>
> Og hvis jeg har lyst til at tage en film med til nogle venner og se den
> sammen med dem mens vi spiser pizza og drikker Barolo?

Alt det afhænger jo af hvilken måde man implementerer DRM på.

> Men det er sikkert vejen frem, ifølge industrien. Men at industrien
> mener dette, er ikke et argument for at det er godt.

Nej, det ville nok være bedre for den almindelige forbruger at industrien
lagde sig ned på alle fire og skreg "kom så, tag mig som den tæve jeg
er".

--
MVH
osv...

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-08-05 19:42

Frank E. N. Stein wrote:

> Uden pirater ville vi ikke have denne konversation.

Det kan man jo sige. Men begrænsninger af folks frihed er jo aldrig
relevant hvis folk ikke benytter sig af deres frihed.

> Alt det afhænger jo af hvilken måde man implementerer DRM på.

Hvordan vil du ellers implementere DRM på for at det kan have den
tilsigtede virkning -- nemlig at forhindrer folk i at udveksle data som
der er ophavsret på?

> Nej, det ville nok være bedre for den almindelige forbruger at industrien
> lagde sig ned på alle fire og skreg "kom så, tag mig som den tæve jeg
> er".

Som det for eksempel sker dagligt på de danske folkebiblioteker. Lad os
kalde dem gratis horehuse.

--Martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-08-05 20:40

On Mon, 01 Aug 2005 20:41:31 +0200, Martin Agersted Jarl wrote:

> Det kan man jo sige. Men begrænsninger af folks frihed er jo aldrig
> relevant hvis folk ikke benytter sig af deres frihed.

Folks frihed har ikke noget at gøre med at undlade at betale for en
ydelse. Din frihed består i at kunne undlade at benytte en ydelse hvis du
ikke vil betale den pris yderen forlanger.

> Hvordan vil du ellers implementere DRM på for at det kan have den
> tilsigtede virkning -- nemlig at forhindrer folk i at udveksle data som
> der er ophavsret på?

Man kunne implementere det så computeren kunne se forskel på at flytte
data og kopiere data.

> Som det for eksempel sker dagligt på de danske folkebiblioteker. Lad os
> kalde dem gratis horehuse.

Gratis? Betaler du ikke skat?
Bortset fra det, så er er bibliteks materialet vist nok en anelse dyrere
i indkøb end hvad almindelige forbrugere er udsat for
--
MVH
osv...

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-08-05 21:05

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> ikke vil betale den pris yderen forlanger.

> Man kunne implementere det så computeren kunne se forskel på at flytte

Okay. Det lyder simpelt at implementere (ironisk). Hvor godt mon det går?

> Gratis? Betaler du ikke skat?
> Bortset fra det, så er er bibliteks materialet vist nok en anelse dyrere
> i indkøb end hvad almindelige forbrugere er udsat for

Nu er det jo sådan at "industrien" netop har beklaget sig over at
udlånet fra bibliotekerne af deres materiale er _gratis_ for den enkelte
låner. Eller betaler du måske penge for at låne på dit bibliotek?

Men nu er vi inde på den sædvanlige diskussion som altid bliver en
unuanceret debat om for eller imod piratkopiering. Det er en træls
diskussion, fordi man som skeptiker overfor mere kontrol af indhold på
ens computer, på nettet eller det man bruger sin computer til altid
bliver sat i bås med en kriminel.

--Martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 01-08-05 21:40

On Mon, 01 Aug 2005 22:05:27 +0200, Martin Agersted Jarl wrote:

> Okay. Det lyder simpelt at implementere (ironisk). Hvor godt mon det går?

Aner det ikke, men når du har en chip i PC'en går det nok lidt bedre end
uden. Du kan jo se hvor pragtfuldt de nuværende kopibeskyttelser
fungerer.

> Nu er det jo sådan at "industrien" netop har beklaget sig over at
> udlånet fra bibliotekerne af deres materiale er _gratis_ for den
> enkelte låner.

Det må industrien da gerne beklage sig over.

> Eller betaler du måske penge for at låne på dit
> bibliotek?

Nej, jeg betaler for at aflevere. Udover det, så betragter jeg mine
skatteindbetalninger som betaling for en lang række abonnementsordninger.

> Men nu er vi inde på den sædvanlige diskussion som altid bliver en
> unuanceret debat om for eller imod piratkopiering.

Jeg har aldrig set et godt argument for piratkopiering.

> Det er en træls
> diskussion, fordi man som skeptiker overfor mere kontrol af indhold på
> ens computer, på nettet eller det man bruger sin computer til altid
> bliver sat i bås med en kriminel.

Jeg kunne aldrig finde på at sætte dig i bås med mig

--
MVH
osv...

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 01-08-05 23:00

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 13:51

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Og gad vide hvor stor interesse almindelige mennesker har for en sådan
> løsning?

Hvis vi gerne vil have film, spil og musik er det desværre nok en
nødvendighed. Uden DRM vil brancherne nok ike sælge nye produkter.