Laguna II eller C5 ?
Fra : Klaus Andersen

Dato : 31-07-05 19:13

Hej

Jeg lurer lidt på en af disse 2 - enten en Laguna II, 1,8 fra 2001-2002 med
ca. 150.000-200.000 km på tælleren eller en C5, 2,0 fra samme årgang med
samme Kilometertal på tælleren.

Vigtigt er komfort, klima/Aircon, træk, driftstabilitet og
driftsomkostninger.

Hvad ville i vælge - og hvorfor?

Mvh

KA

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-07-05 19:41

Klaus Andersen skriver:

> Hvad ville i vælge - og hvorfor?

Når du nu spørger så direkte: Laguna'en.

Udseendet alene gør forskellen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Broegger

Dato : 31-07-05 20:28

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev

> [...]
> samme årgang med samme Kilometertal på tælleren.
>
> Vigtigt er komfort, klima/Aircon, træk, driftstabilitet og

Ikke C5'eren. Det har jeg prøvet!!! Se her:
http://www.broeggerklanen.dk/min_c5.htm

Den holdt mere på værksted end den kørte, så sådan en bil vil jeg ikke
anbefale nogle at købe!

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 31-07-05 20:58

"Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse
> "Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev

Ikke en fransk bil.. --- og da slet ikke en Laguna :(

Det vil blive et meget dyrt bekendtskab.

Martin

Fra : Klaus Andersen

Dato : 31-07-05 22:02

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in message

> Ikke en fransk bil.. --- og da slet ikke en Laguna :(
>
> Det vil blive et meget dyrt bekendtskab.
>
> Martin

ok - hmmmm - hvorfor?

Hvad er det der er dyrt - reservedele? Værksted?

Mvh

KA

Fra : Martin Bak

Dato : 01-08-05 09:31

-
"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> "Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in message

> ok - hmmmm - hvorfor?
>
> Hvad er det der er dyrt - reservedele? Værksted?

Reservedelene koster en jetjager, og selv den lokale renault forhandler har
givet mig ret i, at man skal skifte usædvanligt meget ud på den, selv for en
mindre fejl.

Martin

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 01-08-05 10:31

Martin Bak wrote:

> Reservedelene koster en jetjager, og selv den lokale renault forhandler har
> givet mig ret i, at man skal skifte usædvanligt meget ud på den, selv for en
> mindre fejl.

Og din lokale Renault-forhandler har tjek på reservedelpriser for alle
franske bilmærker?

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Martin Bak

Dato : 01-08-05 11:37

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og din lokale Renault-forhandler har tjek på reservedelpriser for alle
> franske bilmærker?

Nej det tvivler jeg da på, og jeg har heller ikke diskuteret franske biler,
sådan generelt med ham. Når jeg ikke vil anbefale nogen at købe fransk, er
det ikke nogen hetz eller noget særligt had til bilerne fra min side der gør
det, men simpelthen en samlet vurdering byggende på diverse oplevelser i
forbindelse med disse, samlet igennem alle de år hvor jeg har "rodet med
biler". De _er_ altså anderledes, og efter min mening "mærkelige" og meget
ofte dyre og besværlige at reparere på.

Martin

Fra : KASO

Dato : 01-08-05 17:13

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>>
> Reservedelene koster en jetjager, og selv den lokale renault forhandler
> har givet mig ret i, at man skal skifte usædvanligt meget ud på den, selv

Og hvornå har du fået den oplysning?

Renault har - i lighed med mange andre mærker - sænket priserne på en del
reservedele indenfor de sidste par år. Spørgsmålet er også, hvad
omkostningerne er i længden. Køber du Renault'en, får du ikke de dyre
rustreperationer som på f.eks. en Ford eller Mazda de første mange år.
Eksempelvis er udstødningen på en Laguna i rustfri stål ligesom resten af
bilen hører til blandt de absolut mest ruststærke på markedet iflg.
fællesnordisk undersøgelse.

Jeg har selv haft 2 Scénic'er og har nu en 3. + en Mégane coupe. De 2
Scénic'er kørte hver ca. 4 år/80.000km uden fejl. Bremseskiver bagi til den
2. Scénic var ganske vist dyrere end gennemsnittet, da de af uransagelige
årsager leveres inkl. hjullejer - og det kan være det, du har oplevet.
Coupéen har haft problemer med el-ruder, men har iøvrigt været problemfri (6
år/92.000km indtil nu).

Jeg kan derfor ikke genkende din advarsel - den bygger tilsyneladende - som
hos de fleste andre - på en generel og ubegrundet frygt for franske biler -
en frygt der primært baseres på fortidens fordomme!

Mht. C5 ville jeg nok være nervøs - navnlig de tidlige årgange var voldsomt
plagede af børnesygdomme - og risikoen for at de ikke alle er helbredt er
definitivt tilstede.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-08-05 17:49

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Mht. C5 ville jeg nok være nervøs - navnlig de tidlige årgange var
> voldsomt plagede af børnesygdomme - og risikoen for at de ikke alle er
> helbredt er definitivt tilstede.
Er den fransk, ja el nej? ;)... .

Fra : KASO

Dato : 01-08-05 20:17

> Er den fransk, ja el nej? ;)... .

Hmmm - en bil med problemer med: Bremser, forhjulsophæng, centrallås,
knirkeri i kabine, dårligt indtræk, luftmassemåler, etc. må i så fald også
være fransk! Passat - velkommen til Frankrig

Fra : Brian

Dato : 01-08-05 20:19

KASO wrote:

> Hmmm - en bil med problemer med: Bremser, forhjulsophæng, centrallås,
> knirkeri i kabine, dårligt indtræk, luftmassemåler, etc. må i så fald
> også være fransk! Passat - velkommen til Frankrig

*LOL*
Ved du ikke der er forskel på VW's fejl og "alle de andre's" ?

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-08-05 21:04

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Ved du ikke der er forskel på VW's fejl og "alle de andre's" ?

My point, jeg kender til forhjulsophæng som specifikt VW, Passat'sk, og
kaldt kun den 1. årgang, resten kan passe på andre også.
BTW. Passat er ikke den eneste VW-model :).

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-08-05 21:59

> [...]
voldsomt
> plagede af børnesygdomme - og risikoen for at de ikke alle er helbredt er

Nu ved jeg ikke om prisniveauet er det samme i UK som i DK, men ud fra data
fra Reliabilityindex har What Car fundet de mest og mindst stabile modeller
frem og krydret det med lidt anden information.

Om Renault i klassen "Superminis" hvor Nissan Micra 98-02 er den mest
stabile model skriver de:

"The least reliable supermini in the group is the first-generation Renault
Clio, 37% of which needed warranty claims. This is far behind the newer
Clio, which ranks fourth in the table, although typical mileage is 45,000,
instead of the average 30,000 miles recorded on younger Clios."

I klassen "Small family cars" hvor Honda Civic 96-01 er den mest stabile
model skriver de:

"Owners of a Renault Mégane ('99-'02 model) face the highest bills, at £368
per repair."

I klassen "Family cars" hvor hvor den forrige generation af Mitsubishi
Carisma er den mest stabile model skriver de:

"Two generations of the Renault Laguna - including the current model - dwell
in the bottom five places,"

Og i klassen "MPVs" hvor Vauxhall Zafira 99-05 er den mest stabile model
skriver de:

"Languishing at the bottom of the table is the early version of the Renault
Espace. With more than 88 claims per 100 cars, many appear to have spent
more time off the road than on it. Renault improved reliability on its
successor - the newer Espace has 24 fewer claims per 100 cars, but is nearly
£100 more expensive to fix."

http://www.whatcar.com/News_SpecialReport.asp?NA_ID=208420&EL_ID=3066195

Med venlig hilsen Kim

Fra : Bernhard Ege

Dato : 31-07-05 22:44

On Sun, 31 Jul 2005 20:13:11 +0200, Klaus Andersen wrote:

> [...]
> samme Kilometertal på tælleren.
>
> Vigtigt er komfort, klima/Aircon, træk, driftstabilitet og

Kender en der har haft en C5 og der var aldrig noget i vejen i de år den
blev brugt (og den kørte lang og meget).

C5'eren har fin komfort og 2-zonet klima er vist standard i den størrelse
du kigger på (du må ikke hænge mig op på det).

Inden du køber bør du checke for alvorlige fejl. FDM har en liste.
C5'eren kan dog have mange fejl (kun få kritiske), men hvis du bruger
listen så kan du jo selv checke det. Tror det værste var bagbroen som
kunne slides skæv (se efter skævt slid på dækkene). Det skulle være
dyrt at få lavet.

Desuden er C5'eren jo en meget sikker bil ifølge NCAP crash testen.

mvh Bernhard

Fra : RP

Dato : 31-07-05 23:35

> Desuden er C5'eren jo en meget sikker bil ifølge NCAP crash testen.

ifølge www.euroncap.com, så får en c5 fra 2001 4 stjerner, en c5 fra
2004 får 5 stjerner...

jeg mener at lagunaen var den første klassen, der opnåede 5 stjerner
i 2001.

Så på dette punkt er lagunaen lige så god - eller bedre, afhængig
af hvilken c5 model man sammenligner med.

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-05 07:51

> [...]

> i 2001.

> Så på dette punkt er lagunaen lige så god - eller bedre, afhængig
> af hvilken c5 model man sammenligner med.

Var der ikke også noget med at Laguna var en af de første der blev testet
efter at man var gået fra 4 til 5 stjerne systemet, hvilket gav Renualt en
"reklame mæssig" fordel. Da ingen andre kunne fremvise 5 stjerner.

Men ingen tvivl om at Renault Generelt klarer sig godt i chrash tests, hvis
vi lige ser bort fra deres rumænske discount mærke Dacia.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : TDN

Dato : 01-08-05 07:07

> [...]
> samme Kilometertal på tælleren.
>
> Vigtigt er komfort, klima/Aircon, træk, driftstabilitet og

Af valget mellem to onder ville jeg vælge Lagunaen.

Her er brugt testene:

http://www.fdm.dk/motor/pdf/10-2004/86-89.pdf

http://www.fdm.dk/motor/pdf/05-2001/brugtbiltest.pdf

Læg mærke til alt det en C5 kan fejle, det var vist rekord hos FDM i deres
brugtbiltest.

Mvh
Thomas

Fra : Mureren

Dato : 01-08-05 07:23

> Her er brugt testene:

Njaaah...der er da en test af C5'eren, men den anden test er altså af en
Megane, ikke en Laguna II.

Mvh.
Mureren

Fra : TDN

Dato : 01-08-05 07:24

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Njaaah...der er da en test af C5'eren, men den anden test er altså af en
> Megane, ikke en Laguna II.
>
> Mvh.
> Mureren

Sorry, de lå lige ved siden af hinanden. den kommer her (det er måske nok
den gamle model)

http://www.fdm.dk/motor/pdf/06-2000/brugtbiltest.pdf

Mvh
Thomas

Fra : KASO

Dato : 01-08-05 17:15

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Sorry, de lå lige ved siden af hinanden. den kommer her (det er måske nok
> [...]

Jeps - det er den gl. model! (men den får nu mange pæne ord )

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 02-08-05 14:22

Klaus Andersen skrev:

> Jeg lurer lidt på en af disse 2 - enten en Laguna II, 1,8 fra 2001-2002 med
> ca. 150.000-200.000 km på tælleren eller en C5, 2,0 fra samme årgang med
> samme Kilometertal på tælleren.

Lagunaen kender jeg ikke, men da jeg kender nogle stykker som har været
besværet med C5'eren som firmaslæde, kan jeg kun bekræfte de mange
historier om børnesygdomme og underlige fejl.

Derudover mener jeg, baseret på egne erfaringer i 3 forskellige biler,
at C5'eren er så sidevindsfølsom at jeg alene af den grund ikke ville
eje den.

Mvh
Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-08-05 14:24

Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Derudover mener jeg, baseret på egne erfaringer i 3 forskellige biler,
> at C5'eren er så sidevindsfølsom at jeg alene af den grund ikke ville
> eje den.

Du er vel også vant til en golf - sådan en vil ligeud.....

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-08-05 14:54

> Du er vel også vant til en golf - sådan en vil ligeud.....

Ja det er jo trist, når vejen svinger...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 02-08-05 15:12

Andreas M. Hansen skrev:

> Ja det er jo trist, når vejen svinger...

Den værste oplevelse i en C5 var på vej over Storebælt. Der var ikke
engang specielt meget vind men ved pylonerne var der behov for 1/4
omgang korrektion på rattet og alligevel hoppede slæden 1/4-1/2 vognbane
til siden. Og kollegaen, som i øvrigt var glad nok for bilen (som han
udtrykte det), havde allerede fået den sænket for at mindske
sidevindsfølsomheden.

Denne C5'er var en stationcar og selv om det burde være umuligt var den
betydeligt mere sidevindsfølsom end de Peugeot 607 jeg har kørt i.
Så det var slemt!

Mvh
Claus

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 05-08-05 02:21

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> Og kollegaen, som i øvrigt var glad nok for bilen (som han
> udtrykte det), havde allerede fået den sænket for at mindske
> sidevindsfølsomheden.

Nu finder du vist på? Hvis din kollega har fået sænket en C5, så er der
nogen der har tørret ham ret grundigt. C5'ere kan jo sænkes ved et tryk
på en knap på midterkonsollen.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 06-08-05 08:58

Lars L. Hansen skrev:

> Nu finder du vist på? Hvis din kollega har fået sænket en C5, så er der
> nogen der har tørret ham ret grundigt. C5'ere kan jo sænkes ved et tryk
> på en knap på midterkonsollen.

Jeg fik ellers en længer forklaring om hvordan Citroën havde pillet ved
både det ene og andet og at bilen derfor nu stod ca. 30mm lavere end den
ellers ville gøre.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-05 16:19

> Nu finder du vist på? Hvis din kollega har fået sænket en C5, så er der
> nogen der har tørret ham ret grundigt. C5'ere kan jo sænkes ved et tryk på
> en knap på midterkonsollen.

Hej.

Finde på !, det tror jeg da ikke..........min er også sænket ca. 20 mm , det
er hvad Citroën siger at den kan tåle at køre med, og ja en C5'er er
sidevinds følsom, sænkningen og 17" alludrenge med 225/45-17 hjælper lidt på
det ....

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-08-05 16:37

"Andreas M. Hansen" skriver:

> Ja det er jo trist, når vejen svinger...

Nej, Golf har en feature der hedder rat

Fra : Kim Kristensen

Dato : 02-08-05 16:55

> "Andreas M. Hansen" skriver:

> Nej, Golf har en feature der hedder rat
>
> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Så har du købt bilen med den store udstyrspakke

Med venlig hilsen Kim

Fra : Peter Juul

Dato : 02-08-05 17:03

"Kim Kristensen"skrev

> Så har du købt bilen med den store udstyrspakke

Er det den hvor der osse er bakgear med ??? ;oP

VenHils
Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-08-05 17:07

Peter Juul skriver:

> Er det den hvor der osse er bakgear med ??? ;oP

Det er med fra basisudvidelsespakken

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-08-05 17:06

Kim Kristensen skriver:

> Så har du købt bilen med den store udstyrspakke

Jeps, den helt store, gear, rat sæder og døre/vinduer

Fra : Peter Juul

Dato : 02-08-05 17:12

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

> Jeps, den helt store, gear, rat sæder og døre/vinduer

De har godt nok oppet sig...

VenHils
Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-08-05 19:53

Peter Juul skriver:

> De har godt nok oppet sig...

Jeps

I dag koster den store udstyrspakke ikke ekstra.....