CSS vs. Firefox
Fra : Henrik Fuglesang

Dato : 31-07-05 16:53

Hej dk.edb.internet.webdesign.html

Jeg er begyndt at tillægge mine HTML-koder noget CSS og det er en ren
fornøjelse.

Desværre har jeg et problem. De ting jeg laver står alle sammen og blinker
(altså teksten), når man besøger siden med Firefox.

Kender nogle til problemet? Kan CSS bare pr. definition ikke vises
ordentligt af en Firefox-browser?

Har du/I evt. et link til forklaring og løsning af mit problem?

På forhånd tak...

/Henrik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-05 17:12

Henrik Fuglesang has brought this to us :
> Har du/I evt. et link til forklaring og løsning af mit problem?

Har du et link til din side så vi kan se hvad du har lavet ? Ellers er
det svært at se hvad problemet kan være.

Firefox har ikke problemer med CSS "pr definition".

Fra : Michael Haase

Dato : 31-07-05 18:26

Henrik Fuglesang skrev:

> [...]
> ordentligt af en Firefox-browser?
>
> Har du/I evt. et link til forklaring og løsning af mit problem?

Hvis det er siderne www.fuglesang.dk og http://www.courteous.dk du
tænker på, så prøv at fjerne text-decoration: blink;

--
Michael Haase

Fra : Henrik Fuglesang

Dato : 01-08-05 12:26

Mange tak for jeres hjælp - det var naturligvis min text-decoration der var
problemet.

Undskyld mine mange posteringer af samme indlæg - jeg havde problemer med
min news-reader i går.

/Henrik Fuglesang

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 01-08-05 16:48

Henrik Fuglesang skrev:

> [...]
> ordentligt af en Firefox-browser?
>
> Har du/I evt. et link til forklaring og løsning af mit problem?

hmm du skriver på dit "professionelle" site, at alle de sider du laver
er optimeret til IE 6. Hvis jeg var dig, ville jeg fjerne det. Lære en
seriøs omgang css. Og så ellers skrive at den følger dagens standarder.
I IE kan man tillade sig at kode via en hulens masse unoder, og så
bliver det vanskeligt både for andre der skulle ændre noget, men også
og måske især dig selv! Og en af de ting du vil få at vide herinde hvis
du spørger om hjælp er: VALIDER dit dokument. Har man ikke i det
mindste forsøgt det selv, så er det altså temmelig småt med hjælp fra
disse grupper. Her forsøger vi ikke blot at hjælpe men også opdrage en
smule. (det gør det lettere for en selv at følge standarderne, så
begynd nu, så bliver det ikke så slemt når du skal over og arbejde med
xhtml 2 og deslige.)

Claus

PS. det er selvfølgelig ikke mit problem og heller ikke mig der skal
bestemme det, men tag det som et rigtigt nyttigt råd!

Fra : Henrik Fuglesang

Dato : 01-08-05 18:48

Javel og undskyld jeg forstyrede her i gruppen.

/Henrik

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 01-08-05 19:21

Henrik Fuglesang skrev:

> Javel og undskyld jeg forstyrede her i gruppen.
>
> /Henrik
>
> bestemme det, men tag det som et rigtigt nyttigt råd!

Åhh misforstå mig ikke. Vi kan selvfølgelig ikke bestemme hvordan du
vil lave dit arbejde på nogen som helst måde. MEN vi prøver at få folk
til at indse det rigtige i IKKE at kode til en bestemt browser, men
derimod til en standard! Når du koder til en browser, så begrænser du i
virkeligheden din klients mulige kundepotentiale, men det kommer
selvfølgelig an på hvillke kunder du får! Ingeniøren online havde en
lille statistik hvor over 30% af deres læsere er gået over til Firefox.
Det vil altså sige teknisk kyndige personer (oftest ;) ) bruger andet
end IE til at browse nettet med. Dine statistikker kan altså ikke
bruges til så forfærdeligt meget i den henseende. Arbejder man med
reklamebranchen vil det være ekstremt dumt kun at bruge IE/WIN da der
stort set ikke er nogen der bruger den, men enten safari eller firefox
på MAC platformen.

Hvad angår mængden af svar her i gruppen, så er det altså sådan, at det
bliver lettere at give et svar ud fra en fælles standard! hvis vi
skulle sidde og hjælpe fordi du kun laver kode der virker i IE, så er
det ikke nødvendigvis rigtig kode, og der er flere måder at gøre
tingene på, og det ville derfor give vage svar og flere forskellige.
Ved at følge en standard som enten html4.01 eller xhtml 1.0 så kan vi
alle slå op i W3c's specs og sige at sådan skulle det rent teoretisk
gøres, men så er det jo op til understøttelsen i browseren, men det
gør det stadig langt lettere at holde styr på. Valideringsværktøjerne
er der for at hjælpe. Det er noget andet hvis man ikke fatter en dyt af
hvad den så siger, men det er en helt anden sag, og det er her vi gerne
træder ind og hjælper, for vi har selvfølgelig også selv været i din
situation og måbet når den kom med fejlmeddelelser.
Desuden gør det at følge standarderne det langt lettere både at kode og
at fejlfinde i koden, da det er noget mere stringent end hvad IE
normalt tillader. (brug firefox som fremviser i stedet for IE, du ser
med det samme når du har lavet en god brøler!)

Claus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-08-05 21:48

Henrik Fuglesang wrote:
> Javel og undskyld jeg forstyrede her i gruppen.

Vi har bestemt ikke opfattet dit spørgsmål som en forstyrrelse. Vi deler
blot venligt ud af de erfaringer, vi selv gennem flere års arbejde med emnet
har fået sparet sammen.

En enkelt lille detalje, som Claus vist glemte at få med: Hvis du bruger FF
som monitor i udviklingsfasen (den havde Claus) og hvis du sørger for, at
din kode sætter IE i standards-mode [1], vil du med stor sandsynlighed ikke
skulle foretage de store tilretninger om overhovedet nogen, for at få dine
sider til at se nogenlunde ens ud i alle dagens browsere.

1] IE styres i quirks- eller standards-mode med DTD (Document Type
Definition). Du kan se de standards-sættende DTD'er her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Henrik Fuglesang

Dato : 01-08-05 23:18

Hej Erik og Claus

Jamen så læser jeg lige indlæggene med mere venlige øjne og undskylder
misforståelsen... Jeg spurgte for at blive klogere og det er jeg blevet -
tak for jeres hjælp.

Lige nu læser og validerer jeg meget af mit arbejde og det forventes
arbejdet ender lykkeligt.

Venlig hilsen
/Henrik

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 02-08-05 11:42

Og en lille advarsel om at være meget nøjeregnende med at skrive
det helt rigtigt. Jeg morede mig lige over at

http://www.midgard-project.org/

ikke validerer:

http://validator.w3.org/check?uri=http://www.midgard-project.org/

Men det tog lidt længere tid end jeg lige havde forestillet mig
at finde fejlen. For nu ikke at tærske langhalm på det, så
har de skrevet

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN""http...osv
i stedet for
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http..

Det er ikke nemt at se med det blotte øje at der mangler et
mellemrum der og det får validatoren til at komme med nogle
sjove fejl.

Jeg har sendt en mail til webmaster på midgard-project.org, men
hvis der er nogen, der har en mere direkte linie til dem, må de
gerne lige sende den her videre. Jeg synes at det er en dårlig
reklame at deres eget site ikke validerer

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)