Kritik af "delløsning til "De 4 Ben"
Fra : Anni Løndal Honnens ~

Dato : 31-07-05 11:06

En debattør har stillet mig nogle meget relevante sprøgsmål i relation
til mit indlæg "Delløsningsforslag til Integration".

Jeg tror, at mange tænker som han, så jeg er glad for at få mulighed
for at svare.

Du tror ikke, at der findes demokratisk positive imamer i Danmark, og
du har til dels ret! Jeg er på P1-debat stødt ind i en gammel artikel
fra Jyllands Posten: ”At tale med to tunger”, Jyllands-Posten, 8.
oktober 2004

Danmark har nemlig lavet en kæmpe brøler. Måske af ladhed. Måske fordi
danske politikere agerer som strudsen. Måske af uvidenhed. I Danmark
findes desværre ingen Imamer, der fortolker Islam ud fra et moderne og
demokratisk synspunkt. Det gør der i de gamle invandrerlande, som
England og Frankrig. Derfor har moderate muslimer faktisk ingen steder
at gå hen......og regeringen ingen gode ambassadører for demokratiet,
som kan agere talerør til muslimerne i vort land. For vi skal huske,
at man bedst lytter til én, som man kan li´, respekterer og stoler på.
En muslim vil bedst kunne lytte til en Imam. Det er synd og skam, at
Danmark ikke er gået i intensiv dialog med en gruppe Imamer om et
fæles værdigrundlag, som både tilgodeser det danske demokrati og den
traditionsbundne muslimske tro, for vi har jo det samme formål:
nemlig, at muslimer og ikke muslimer kan leve sammen i
fordragelighed.

Naser Khader (NK) mener, at langt, langt de fleste muslimer i Danmark
er moderate. Der findes ca. 180.000 muslimer i Danmark. Kun ca. 10.000
kommer fast til fredagsbønnen i deres lokale moske.

»Dét, at kunne tale dansk, er tilsyneladende et af de væsentligste
kriterier for, at journalister altid benytter disse personer som
eksperter. Ingen af de kilder, der bliver brugt mest, har en egentlig
teologisk uddannelse, de er ofte utroværdige og er ikke repræsentative
for noget som helst. Wahid Pedersen og Alev er henholdsvis formand og
næstformand for noget, de kalder Muslimernes Landsorganisation. Der er
flere bogstaver i dét navn, end der er medlemmer,« konstaterer Naser
Khader.

Danmark skal vågne op! Danmark skal gå i dialog med nogle Imamer, som
så kan blive abassadører for det danske demokrati, og holde
fredagsbønner, så de moderate muslimer har et sted at gå hen, samtidig
med, at Imamer, som ikke har en egentlig teologisk uddannelse, og som
ikke vil holde fredagsbønner, som fremmer "samlivet" mellem muslimer
og ikke muslimer, ikke skal have lov til at holde fredagsbønner. Her i
landet skal man vel være uddannet til præsteskabet? Enhver kan vel
ikke bare gå ind i en Kirke og lege præst? På den måde, får vi
kriminaliseret de yderligtgående muslimske Imamer, som jo kun har "et
følge" på max 10.000 danske muslimer. Måske skulle man også gøre det
forbudt, at deltage i ikke certificerede Imamers fredagsbønner.

En Imam som er certificeret til at undervise nye borgere, og som ikke
har rent mel i posen, vil jo straks blive opdaget, idet jeg jo skrev,
at der altid skal deltage en fra Integrationsministeriet.

Du skriver: "Desuden halter foreslaget ved at det vil kræve at man
registrerer folk ud fra deres religiøse overbevisning, hvilket vil
give lidt af et dilemma i forhold til hvad man normalt anser for god
skik og brug i det danske retssystem"

Det kan du jo have lidt ret i. Men hvis dansk overbevisning er, at man
bedst lærer af en, som man kan li´, respektere og stoler på, så må vi
I danmark sluge den kamel, som siger, at vi ikke må registrere ud fra
tro. Islam er jo heller ikke kun en tro, vel? Det er i næsten alles
interesse, at alle nye borgere bliver integreret så godt som muligt i
det danske samfund. Undtagelserne er liste 0 og terroristerne.

Iøvrigt har jeg en bøn til alle danske journalister: Vær kritisk med
jeres kilder....også når det gælder journalistik om indvandere og
flygtninger. Og lad vær med at være bange for fejlagtigt at blive
beskyldt for, at puste til fremmedhadet, når I godt kunne tænke jer,
at lave en historie om de Imamer som taler med falske tunge. Især de
Imamer som siger ét i den ene sammenhæng, men noget helt andet i en
anden sammenhæng. Kære journalister: I tager ikke fundamentalistisk
islam på dansk grund alvorligt nok!

Venlig hilsen
Anni Løndal de Lichtenberg

Fra : Sten Schou

Dato : 01-08-05 18:15

"Anni Løndal Honnens de Lichtenberg (slet YMHV5)"
<londal@YMHV5post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Imamer som siger ét i den ene sammenhæng, men noget helt andet i en
> anden sammenhæng. Kære journalister: I tager ikke fundamentalistisk

"Puste til fremmedhadet", skriver du. Du og dine, S og R, forsøgte tilbage
i 90'erne at kvæle al debat vedr. indvandring med skrigene "Fremmedhader".
Det lukkede,desværre, kæften på mange journalister, da de straks blev
stemplet i de politisk korrekte kredse, så i ligger som i selv har redt.

Hilsen Sten

Fra : Anni Løndal Honnens ~

Dato : 02-08-05 10:42

Sten Schou <rabin@planetwave.net> skrev:

> [...]
>journalister, da de straks blev
>stemplet i de politisk korrekte
>kredse, så i ligger som i selv har redt.

Hej Steen,

Det kan du jo have lidt ret i!

Ja, jeg var/er en af dem, som synes, at det er under lavmålet, at
tale til folks "indre svindehund", som Pia Kjærsgaard fornylig
gjorde i JP, hvilket jeg også kommenterede samme steds.

Men, nu ER folks indre svinehunde blevet til ydre åbenlyse
svinehunde (se drP1 debat, jubii debat og religio.dk), så nu er
situationen en anden.

På et andet websted www.flix.dk som jo er en internetavis skrevet
af læserne men redigeret af journalister kan man se, at der er ved
at ske en drejning. Her er et meget mere nuanceret syn på "de
fremmed" ved at være reglen fremfor undtagelsen, og det bevirker,
at sengen er smidt ud, og man er begyndt at rede den nye på en
langt bedre måde - en måde, som gør, at debatten er ved at ændre
sig fra fordømmelse til mere løsningsorienteret. Dét er en god
ting.

Derfor fik jeg den tanke, at det ville være en rigtig god idé om
mange flere af de danske journalister begyndte at
tagefundamentalistisk islam på dansk grund mere nuanceret, seriøst
og alvorligt.

Venlig hilsen
Anni Løndal de Lichtenberg