Søpoliti.
Fra : BJ

Dato : 31-07-05 12:44

Lidt info omkring problemerne og specielt for dem som ikke kan lide ordet
'vandpoliti'/'søpoliti' er man velkommen til at anvende det amerikanske
udtryk 'Coast Guard':

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3177968/

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-07-05 15:28

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Lidt info omkring problemerne og specielt for dem som ikke kan lide ordet
> 'vandpoliti'/'søpoliti' er man velkommen til at anvende det amerikanske
> udtryk 'Coast Guard':

Nogen der ved, hvorfor politivedtægten er sat ud af kraft?

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 31-07-05 18:46

> Nogen der ved, hvorfor politivedtægten er sat ud af kraft?

Noget med at reglerne er ophævet pga. kommunalreformen hvor det bliver op
til hver kommune selv at definere reglerne. Så det er kommunen der er bagud.

mvh
Jonas

Fra : Herman Persson

Dato : 01-08-05 06:26

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
op
> til hver kommune selv at definere reglerne. Så det er kommunen der er

Som jeg har forstået det, er normalvedtægten stadig gældende, og i den
står
der bl.a.:
''§ 14. Politiet kan efter forhandling med kommunalbestyrelsen ved
skiltning
eller på lignende tydelig måde fastsætte regler om badning, herunder
regler
om, at badning på nærmere angivne områder er forbudt.

Stk. 2. Politiet kan på den i stk. 1 nævnte måde endvidere fastsætte
regler
for sejlads med motorbåde og for brætsejlads inden for en nærmere angivet
kortere afstand fra kyststrækninger, for så vidt det må anses for påkrævet
for at forebygge hindringer eller ulemper for anden sejlads eller for
badning eller for at forebygge unødig støj, der er til ulempe for andre.
''

Måske er komunalbestyrelserne ikke så nemme at forhandle med for tiden, da
de jo er bebyrdede med alskens halløj i relation til reformen. Gad vide,
hvor mange milliarder den reform koster....nå, men det hører ikke hjemme i
denne gruppe.

I øvrigt er jeg da enig i, at der er store problemer med speedbåde. Jeg
sejler selv i Roskilde Fjord i en båd med en max. hastighed på 26 knob og
oplever jævnligt lidt for spændende situationer, når jeg er på
kollisionskurs med speedbåde - eksempelvis i Kulhuserenden.

I store dele af området fra nord for Frederikssund til Roskilde er der
hastighedesbegrænsning på otte knob, og, nogen gange tror jeg , jeg er den
eneste speedbådsfører, der overholder den. Den fremgår af en bestemmelse
fra
Skov- og Naturstyrelsen og er således stadig gældende. Men der er altså et
problem, for selv om vi alle er forpligtede til at kende alle de regler,
der
gælder for vores færden, kræver det mere end almindelig interesse for
færden
på fjorden at finde regelen. Jeg opdagede den ved at læse Bådnyt og /
eller
Bådmagasinet, og det er jo ikke blade, der primært henvender sig til
speedbådsfolket.

Hilsen Herman.

Fra : MAXI-87

Dato : 01-08-05 07:17

"Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> på fjorden at finde regelen. Jeg opdagede den ved at læse Bådnyt og /
> eller
> Bådmagasinet, og det er jo ikke blade, der primært henvender sig til
> speedbådsfolket.
Hej
Lidt logisk og hensyntagen tankegang, kunne jo også bruges.
Alt skal vel ikke være skrevet ned, for at man tager hensyn til andre.
Alle ved forhåbentlig hvilke hækbølger ens båd laver, men det er
selvfølgelig
ikke noget ved at købe en potensforlænger , hvis den ikke rigtig kan
vises frem, og
så netop hvor mange mennesker er samlet, er jo det smarteste.
Naturligvis er det de færreste der er hensynsløse, enkelte gange møder jeg
store
hurtiggående motorbåde, som selv ude på åben vand viser hensyn, selv om
dette
ikke står skrevet nogen steder.
Men nu kan man rigtig høre om sejlere der er forargede over speedbåde, men
selv samme
sejler glemmer vist selv, hvor meget støj og bølger en gummibåd med
påhængsmotor med
2 - 3 små børn laver, men så er de selvfølgelig underholdt i den tid.
Vi har netop lagt 3 dage i Marstal, yderst på en bro, og det er frygtelig
med alle de
gummibåde med unger der drøner rundt, meget ofte også med voksne om bord.
Selvfølge er det lidt uskyldig at tage en tur op og tilbage i sejlrenden i
havnen.
Men hvis der er 30 både der tager en tur, giver 60 gange lige forbi vores
båd.
Gummibådssejlads skulle forbydes i havne, er det ikke kun fordi de voksne
ikke orker at underholde deres eget afkom, de bliver sat i en gummibåd, så
kan andre plages af dem.
Hilsen
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-08-05 08:51

Den 1.juli 2005 trådte den nye politivedtægt i kraft. Den gælder
for alle politikredse, men der kan også være lokale vedtægter.
Overtrædelser kan medføre bødestraf.
Den tekniske betegnelse er BEK nr. 511 af 20/06/2005, og den har
titlen:
”Bekendtgørelse om politiets sikring af den offentlige orden og
beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed mv.,
samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige
foranstaltninger.”

Hermed bekendtgørelsen:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20050051105-regl

og politiloven:
http://www.politi.dk/da/loveogrettigheder/politiloven/

Lokalreglerne som aftales med kommunalbestyrelserne er ikke sat ud
af kraft.

Der er lavet meget spæde forsøg på at give politiet et maritimt
kendskab og det er blevet ved dette.
Skal vi have et søpoliti så må der komme et massivt pres på
politikerne.
Politi efterlyser dette initativ, de har i dag ikke bevillinger
til at indkøbe både m.m. for at udføre deres arbejde i.h.t.
politiloven og bekendtgørelsen.

Mvh/Harding

Fra : Herman Persson

Dato : 01-08-05 09:19

"Harding E. Larsen (slet G1G0S)" <harding@G1G0Slarsen.tdcadsl.dk> skrev i
en
meddelelse news:11228828500.40729969190086@dtext.news.tele.dk...
> Lokalreglerne som aftales med kommunalbestyrelserne er ikke sat ud
> af kraft.

''Bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005 om politiets sikring af den
offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige
sikkerhed mv., samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige
foranstaltninger.

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2005.

Bekendtgørelsen er fastsat med hjemmel i politilovens § 23 (lov nr. 444 af
9. juni 2004), hvorefter justitsministeren i bekendtgørelsesform kan
fastsætte regler om bl.a. sikring af den offentlige orden og beskyttelse
af
sikkerheden.

Bekendtgørelsen erstatter den strafsanktionerede regulering, som i dag
findes i politivedtægterne. Bekendtgørelsen ophæver således de gældende
politivedtægter. ''

I følge sidste sætning er de altså sat ud af kraft. Jeg håber, jeg tager
fejl, for ellers er det tilladt at sejle planende mindre end 200 m fra
kyst.

Hilsen Herman.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-08-05 13:07

> [...]
>strafsanktionerede regulering, som i dag
>findes i politivedtægterne.
>Bekendtgørelsen ophæver således de gældende

Jeg håber ikke at din konklusion af teksten holder vand.
Den nye bekendtgørelses §14 omtaler området i runde vendinger og §
18 angiver straf.
Bekendtgørelsen er trådt i kraft og mon ikke der findes
overgangsbestemmelser som giver udtryk for at gældende
bestemmelser er i kraft indtil nye er implementerede.
Det forekommer at to bestemmelser ikke altid er koordinerede. Det
vil dog ikke medføre at der er frit slag i bolledejen, heldigvis.
Vi skulle nødigt have fri hastighed i strandkanten, så jeg
tilslutter mig dit håb i sidste sætning.

Mvh/Harding