[Tiger] Lysbilledshow
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-07-05 12:28

Hej,

Hvis man har en mappe med f.eks. JPEG-billeder, markerer dem alle og
højreklikker på dem, hvorefter man vælger 'Lysbilledshow' så starter
der (underligt nok) et lysbilledshow. Smart og så vidt jeg ved, er
det Spotlight, som har den funktion, men hvorfor afspiller den ikke
billederne i den rigtige nummerrækkefølge?

Selvom billederne hedder f.eks. 0001.jpg, 0002.jpg, 0003.jpg osv.,
så kan den godt finde på at vise f.eks. nr. 2 først, og hvis man
beder dem om at vise et index over alle billederne, så vises dette
index heller ikke i den rigtige nummerrækkefølge. Kan man ikke få
den til det på en eller anden måde?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-07-05 19:34

Thomas G. Madsen skrev:

> Selvom billederne hedder f.eks. 0001.jpg, 0002.jpg, 0003.jpg osv.,
> så kan den godt finde på at vise f.eks. nr. 2 først [..]

Efter nærmere testen frem og tilbage, bliver det mere og mere sært.
Jeg har f.eks. en mappe med 47 JPEG-billeder, som er gemt på min
WinXP-computer, hvor mappen er delt, så den er tilgængelig på Mac'en.

Billederne hedder PICT0001.jpg, PICT0002.jpg osv. og hvis jeg blot
markerer alle filerne i mappen med Æble + A og starter et slideshow,
så bliver rækkefølgen helt tilfældig både ved afspilning eller hvis
jeg beder om en indeksvisning.

Hvis jeg derimod kun markerer de første 30 filer, så bliver de vist
i den rigtige rækkefølge, men lige så snart nr. 31 kommer med, eller
hvis jeg vælger et vist antal filer fra nr. 30 og opefter, så bliver
de vist tilfældigt.

Har prøvet at kopiere mappen ind på Mac'ens skrivebord, men det gør
ingen forskel, og hvis jeg snupper en helt anden mappe fra min WinXP-
computer, som indeholder 243 JPEG-billeder kaldt 0001.jpg, 0002.jpg
osv. så bliver de afspillet tilfældigt uanset hvor lidt, eller hvor
mange jeg vælger.

Kan det mon have noget at gøre med, at de oprindelig er gemt under
Windows på et NTFS-drev? Det lyder usandsynligt i mine ører og det
hjælper heller ikke noget at kopiere mappen ind på Mac'en og omdøbe
filerne inden slideshowet startes.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-07-05 22:01

Thomas G. Madsen skrev:

> Efter nærmere testen frem og tilbage, bliver det mere og mere sært.

Nå, men det viser sig at være en bug i Tiger trods det at Apple med
10.4.2-opdateringen, påstår dette: "Finder slideshows now behave as
expected".

Lysbilledshowet sorterer ikke rigtigt hvis mappen står til enten
Ikon- eller Detalje-visning, eller hvad det nu end hedder.
Den _skal_ stå til kolonnevisning inden man starter lysbilledshowet,
for ellers kan den finde på at sortere forkert.

--
Hilsen
Madsen