Egen ip
Fra : Per

Dato : 04-06-01 23:45

Er det muligt at købe/registrerer en egen ip adresse.Det kunne være meget
praktisk, da div ADSL udbydere forbeholder sig ret til at rette i den ip
adresse som man nu engang er blevet tildelt fra dem.

Per

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-06-01 23:52

On Tue, 5 Jun 2001 00:44:58 +0200, Per wrote:
>Er det muligt at købe/registrerer en egen ip adresse.Det kunne være meget
>praktisk, da div ADSL udbydere forbeholder sig ret til at rette i den ip
>adresse som man nu engang er blevet tildelt fra dem.

Du kan søge RIPE om adresser, men du skal ikke regne med at få dem routet.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon Skals

Dato : 05-06-01 09:25

It seems Jesper Skriver wrote:

>Du kan søge RIPE om adresser, men du skal ikke regne med at få dem routet.

Men man kan ikke søge som privatperson - så hvis ISP'en ikke vil
route adresserne, så gider de nok slet ikke relaye ansøgningen i
første omgang.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-06-01 12:29

On Tue, 5 Jun 2001 08:24:36 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

>Men man kan ikke søge som privatperson

Man kan lave et local registry

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 05-06-01 13:00

Hej,

> Man kan lave et local registry

Er det heller ikke muligt for firmaer at få tildelt et lille IP-Net af Ripe
(eller evt. gennem sin erhvervs udbyder). Jeg kan se at bl.a. Jubii har
deres "egne" IP adresser, vel er Jubii store men der kan jo være forskellige
(og alvorlige) grunde til at et firma ville ønske "egne" IP adresser.

Hvad skal der til for at det er muligt ?

Med venlig hilsen / Best regards
Steffan Søndermark

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-06-01 13:04

On Tue, 5 Jun 2001 14:00:08 +0200, Steffan S. Fallesen wrote:
> [...]
>(og alvorlige) grunde til at et firma ville ønske "egne" IP adresser.
>
>Hvad skal der til for at det er muligt ?

Man skal få sin ISP til at søge om PI adresser, og få dem routet af ISP'en.

Normalt noget ISP'erne tager rigtige(tm) penge for.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 05-06-01 13:17

> Man skal få sin ISP til at søge om PI adresser, og få dem routet af
ISP'en.
> Normalt noget ISP'erne tager rigtige(tm) penge for.

Ok tak, men det kan altså lade sig gøre.
Nu skriver du, at det er noget ISP'erne tager mange penge for, taler vi så
2k eller 20k ?

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 05-06-01 13:30

"Steffan S. Fallesen" <ssf@servage.com> wrote in message

> Nu skriver du, at det er noget ISP'erne tager mange penge for, taler vi så
> 2k eller 20k ?

Kommer an på hvor mange du skal bruge.

Mvh haa/orangedk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-06-01 15:34

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> writes:

>Kommer an på hvor mange du skal bruge.

Der er ikke SÅ meget at vælge mellem, når man snakker mindre
firmaer og PI...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 15:05

It seems Henrik Aarfeldt wrote:

>Kommer an på hvor mange du skal bruge.

Mon dog? Jeg ville forvente, at prisen for routning af PI space
var den samme, uanset om det var en /24 eller en /23 eller noget
helt tredje.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-06-01 13:49

On Tue, 5 Jun 2001 14:17:03 +0200, Steffan S. Fallesen wrote:

>Ok tak, men det kan altså lade sig gøre.

Ja, men normalt kun på "erhvervs rettede produkter".

>Nu skriver du, at det er noget ISP'erne tager mange penge for, taler vi så
>2k eller 20k ?

Skal du nok høre din ISP om, men jeg vil gætte på at de fleste gør det
med afregning pr time, da det kan være en ret tidskrævende process at
tage kommunikationen med RIPE.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 05-06-01 17:30

Jesper Skriver wrote:

> Man skal få sin ISP til at søge om PI adresser, og få dem routet af ISP'en.
>
> Normalt noget ISP'erne tager rigtige(tm) penge for.

Tele DK tager kr. 800 for at behandle en ansøgning - uanset antallet af
IP adresser. Men du skal have Pro@ccess for at få flere IP adresser hos
Tele DK.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-06-01 17:20

"Mikkel C. Simonsen" <mcs@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
ISP'en.
> Tele DK tager kr. 800 for at behandle en ansøgning

Jeg troede det kun drejede sig om PA adresser. (anyone?)

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 05-06-01 19:42

> ISP'en.
>
> Jeg troede det kun drejede sig om PA adresser. (anyone?)

Jow jow, man kan stadig få PI adresserum, jeg ved dog at RIPE ikke er glade
for at udlevere mindre end en /23 - Og så skal man jo også have brug for et
PI adresserum, og de vil vist kun uddele dem hvis du ønsker at blive
multihomed med flere end 1 ISP.

Dor har nogle været heldig at få PI adresser selvom de ikke har haft brug
for dem, men det skete dengang man troede at IPv4 var mere end rigeligt

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-06-01 08:30

"Gorm Jorgensen" <Gorm@Area51.DK> skrev i en meddelelse
> Jow jow, man kan stadig få PI adresserum

Jeg snakker om de 800 kr pr ansøgning. At disse kun gælder for PA adresser

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 06-06-01 11:38

> Jeg snakker om de 800 kr pr ansøgning. At disse kun gælder for PA adresser

Ja, læse forkert kan man jo altid :)
Jeg har da set flere som tager kr. for PI såvel så PA.

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-06-01 14:14

> Jeg har da set flere som tager kr. for PI såvel så PA.

Ja, selvf. koster det. Jeg mener bare at PI er dyrere end PA pga den ekstra
administration

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 06-06-01 14:38

> Ja, selvf. koster det. Jeg mener bare at PI er dyrere end PA pga den ekstra
> administration

Tjow, det kommer an på hvad ens assigment window er på, hvis en ydbyder har
et aw på 2C så koster det ikke udbyderen mere end 3 min. at sende en update
til RIPE, hvis altså kunden holder sig inden for de 2 C klasser (PA).

Ved PI skal der udfyldes en formular og laves dokumentation, men det kræver
de fleste ISP'er vel alligevel idag, så der er alligevel altid kunden som
udfylder formularen og laver dokumentationen, og så skal ISP'en bare sende
den videre til RIPE, det tager selvfølgelig lidt mere tid, men med en pris
på 800,- så er det da også betalt :)

Hvad ISP'en selv laver af dokumentation internt bør allerede være betalt.

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-06-01 14:50

Gorm@Area51.DK (Gorm Jorgensen) writes:

> [...]
>den videre til RIPE, det tager selvfølgelig lidt mere tid, men med en pris

Hvad med den løbende administration af det ekstra adresseområde mod
alle eksterne peers?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 06-06-01 14:56

> Hvad med den løbende administration af det ekstra adresseområde mod
> alle eksterne peers?

Det ved jeg så ikke hvor meget tid der er i, men den service må man tro er
betalt sammen med så meget andet via ens abbonement som erhvervskunde. ?

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-06-01 17:40

On Wed, 6 Jun 2001 15:55:32 +0200, Gorm Jorgensen wrote:

>Det ved jeg så ikke hvor meget tid der er i, men den service må man tro er
>betalt sammen med så meget andet via ens abbonement som erhvervskunde. ?

Hvor har du den ide fra, det er da ekstra arbejde som ikke skal til, såfremt
kunden har PA adresser ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 15:24

It seems Gorm Jorgensen wrote:

> [...]
>et aw på 2C så koster det ikke udbyderen mere end 3 min. at sende en update
>til RIPE, hvis altså kunden holder sig inden for de 2 C klasser (PA).

Undskyld mig, men det er altså noget regulært sludder.

Uanset om ens AW er /28 eller /22, så skal der stadig udfyldes en
RIPE-141 (eller hvad dokumentet hedder nu om stunder). Når man
har opbrugt en allocation og skal søge om en ny, så indgår det
som en del af proceduren, at RIPE NCC udbeder sig tre tilfældigt
valgte ansøgninger, som ISP'en har behandlet inden for rammerne
af deres AW.

Hvis RIPE NCC skønner, at disse ansøgninger ikke ville være gået
igennem, såfremt deres hostmasters havde haft kig på dem, så
falder der brænde ned: Ens assignment window vil formentlig blive
reduceret, måske endda slettet helt, og man kan risikere at komme
i kløerne på audit-folkene, der vil gennemgå *samtlige*
ansøgninger, der er lavet inden for AW'et.

Det kan derfor bliver en *yderst* kostbar affære, hvis man har
rod i papirerne og ikke laver ordentlige ansøgninger til
AW-assignments. På den baggrund er der absolut ingen grund til at
tage færre penge for ansøgninger, der kan klares inden for
ISP'ens AW.

> [...]
>den videre til RIPE, det tager selvfølgelig lidt mere tid, men med en pris

Jeg har set eksempler på, hvad man kan risikere at få retur,
såfremt man bare fremsender en 141 til en kunde, og lader denne
om at udfylde ansøgningen. I langt de fleste tilfælde er
resultatet lige til at smide i skraldespanden.

Arbejdet med at få lavet ordentlige ansøgninger, der ville
overleve en tur under luppen hos RIPE NCC, er en temmelig sej
proces, som kræver mandetimer fra ISP'en.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 06-06-01 17:48

> Undskyld mig, men det er altså noget regulært sludder.

Interessant :)

> [...]
> som en del af proceduren, at RIPE NCC udbeder sig tre tilfældigt
> valgte ansøgninger, som ISP'en har behandlet inden for rammerne

Har de ændret praksis på det seneste ? Ellers har jeg fortrængt noget.

> På den baggrund er der absolut ingen grund til at
> tage færre penge for ansøgninger, der kan klares inden for
> ISP'ens AW.

Det har jeg skam heller ikke sagt man skulle.

> [...]
> om at udfylde ansøgningen. I langt de fleste tilfælde er
> resultatet lige til at smide i skraldespanden.

Ja det er jeg klar over, en af grundene er at ISP'erne ikke vejleder deres
kunder korrekt, jeg har endnu ikke set en grundig vejledning fra en ISP til
deres kunde om hvordan man ydfylder en RIPE-141.

> Arbejdet med at få lavet ordentlige ansøgninger, der ville
> overleve en tur under luppen hos RIPE NCC, er en temmelig sej
> proces, som kræver mandetimer fra ISP'en.

Jeg vil mene der er snak om to "fee's"

1. Registreringsafgift (eller lign.) koster måske 800,-
2. Hjælp til udfyldelse af RIPE-141 efter timebetaling, den praksis har jeg
set flere bruge.

Men praksis kan jo hele tiden ændre sig.

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 23:31

>Har de ændret praksis på det seneste ? Ellers har jeg fortrængt noget.

Nej, det har været sådan i årevis.

>Det har jeg skam heller ikke sagt man skulle.

Du argumenterede for, at det var billigere for ISP'en at håndtere
ansøgninger inden for AW, og hvis der skal være en sammenhæng
mellem cost og pris, så...

>Ja det er jeg klar over, en af grundene er at ISP'erne ikke vejleder deres
>kunder korrekt, jeg har endnu ikke set en grundig vejledning fra en ISP til
>deres kunde om hvordan man ydfylder en RIPE-141.

De færreste kunder gider læse et RIPE-dokument på flere hundrede
sider for at få 16 IP-adresser... og der er altså rigtig mange
underlige regler og paragraffer at tage hensyn til, når man laver
en RIPE-219 (afløseren for RIPE-141).

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 07-06-01 06:49

> Du argumenterede for, at det var billigere for ISP'en at håndtere
> ansøgninger inden for AW, og hvis der skal være en sammenhæng
> mellem cost og pris, så...

Det er rigtigt, men jeg sagde ikke man skulle gøre prisen lavere; jeg synes
da stadig at ISP'ere har ret til at tage konsulenttimer for hjælp til
udfyldelse af RIPE dokumenter.

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : N/A

Dato : 06-06-01 19:12

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-06-01 19:12

>Har de ændret praksis på det seneste ? Ellers har jeg fortrængt noget.

Jeg tror, du har fortrængt noget. Da jeg sad med RIPE-ansøgninger
i 1995-1998, var proceduren stort set den samme.

>Ja det er jeg klar over, en af grundene er at ISP'erne ikke vejleder deres
>kunder korrekt, jeg har endnu ikke set en grundig vejledning fra en ISP til
>deres kunde om hvordan man ydfylder en RIPE-141.

Sædvanligvis fordi ISPerne guider deres kunder igennem proceduren.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 06-06-01 19:47

> Jeg tror, du har fortrængt noget. Da jeg sad med RIPE-ansøgninger
> i 1995-1998, var proceduren stort set den samme.

Min hjerne skal vist genoplades... Det vil sige at for hver eneste LAN
kunde som har fået mere end 1 IP, så har de udfyldt en RIPE-141 ?

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-06-01 20:07

On Wed, 6 Jun 2001 20:46:52 +0200, Gorm Jorgensen wrote:

>Min hjerne skal vist genoplades... Det vil sige at for hver eneste LAN
>kunde som har fået mere end 1 IP, så har de udfyldt en RIPE-141 ?

For alle addresse assignments skal man have dokumentation fra kunden på
at de har brug for de adresser, den kan være mere eller mindre omfattende,
afhængig af antallet, og kunde segmentet.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 06-06-01 21:49

> For alle addresse assignments skal man have dokumentation fra kunden på
> at de har brug for de adresser, den kan være mere eller mindre omfattende,
> afhængig af antallet, og kunde segmentet.

Så man behøver nødvendigvis ikke en RIPE-141.

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 23:36

>Så man behøver nødvendigvis ikke en RIPE-141.

Hvis man skal 8 eller flere IP-adresser, så gør man.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-06-01 23:39

In article <slrn9htbv9.pqd.spam@www.gid.dk>, Simon Skals wrote:

> Hvis man skal 8 eller flere IP-adresser, så gør man.

Ikke nødvendigvis, men man skal have noget der svarer til informationen
i RIPE-141

--
Andreas Plesner Jacobsen | Since we're all here, we must not be all there.

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 23:43

It seems Andreas Plesner Jacobsen wrote:

>Ikke nødvendigvis, men man skal have noget der svarer til informationen
>i RIPE-141

Sådan som jeg husker reglerne, så *skal* der udarbejdes en 141,
hvis en kunde skal have 8 eller flere adresser.

Har du et link til et RIPE-dokument, der siger noget andet?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-06-01 23:45

In article <slrn9htccp.pqd.spam@www.gid.dk>, Simon Skals wrote:

> Sådan som jeg husker reglerne, så *skal* der udarbejdes en 141,
> hvis en kunde skal have 8 eller flere adresser.
>
> Har du et link til et RIPE-dokument, der siger noget andet?

RIPE-185 afsnit 3.2

--
Andreas Plesner Jacobsen | A pencil with no point needs no eraser.

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 23:59

>RIPE-185 afsnit 3.2

Ja, ok. Men der står jo sådan set: "Du behøver ikke have en 141,
du skal bare have alle de oplysninger, der skal stå i en 141". Så
det er kun i rent layout-mæssig forstand, man ikke behøver gemme
en 141 - alle oplysningerne skal indhentes.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 07-06-01 00:07

In article <slrn9htdan.pqd.spam@www.gid.dk>, Simon Skals wrote:

> [...]
> det er kun i rent layout-mæssig forstand, man ikke behøver gemme
> en 141 - alle oplysningerne skal indhentes.

Var det ikke det jeg skrev? ;)
Jeg vil mene at vi har fået udarbejdet en lidt mere kundevenlig udgave
end 141.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Edwin Meese made me wear CORDOVANS!!

Fra : Simon Skals

Dato : 11-06-01 23:20

>Var det ikke det jeg skrev? ;)

Jo, ok.

>Jeg vil mene at vi har fået udarbejdet en lidt mere kundevenlig udgave
>end 141.

Men der er næppe de helt store tidsmæssige besparelser ift.
traditionelle 141'ere. I hvert fald ikke i en sådan grad, at den
kan retfærdiggøre en reduktion i prisen for ydelsen.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 07-06-01 00:39

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message

> Sådan som jeg husker reglerne, så *skal* der udarbejdes en 141,
> hvis en kunde skal have 8 eller flere adresser.

Nej...det er 9 eller flere.

Men det er jo en detalje.

Mvh haa/o

Fra : Simon Skals

Dato : 07-06-01 00:55

>Nej...det er 9 eller flere.
>
>Men det er jo en detalje.

Har du en henvisning?

Et /30-net kan tildeles kunden uden videre, men /29 og opefter
kræver dokumentation.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 07-06-01 21:47

> Har du en henvisning?

Du skriver det skiller ved 8 og opefter.

Er subnettet for 7 og 8 ipadresser ikke det samme ?

Altså er det fra 9 og opefter, og ikke fra 8 og opefter.

Mvh haa/o

Fra : Simon Skals

Dato : 09-06-01 18:16

>Du skriver det skiller ved 8 og opefter.
>
>Er subnettet for 7 og 8 ipadresser ikke det samme ?

Nej, på ingen måde. 8 IP-adresser er en /29, 7 IP-adresser er en
/30, en /31 og en /32, men det er i snart sagt alle tilfælde en
ubrugelig opdeling, hvorfor det er meningsløst at tale om tildeling
af 7 IP-adresser.

>Altså er det fra 9 og opefter, og ikke fra 8 og opefter.

Nej, det er ikke. I gennem tiderne har jeg set flere tusinde
RIPE-141'ere, og jeg har aldrig set nogen søge om fx 5 eller 7
IP-adresser. Derfor: Man kan assigne en /30 (4 adresser) uden
ansøgning, men fra /29 (8 adresser) og opefter kræves der
dokumentation.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-06-01 20:51

"Gorm Jorgensen" <Gorm@Area51.DK> wrote in message

> Min hjerne skal vist genoplades... Det vil sige at for hver eneste LAN
> kunde som har fået mere end 1 IP, så har de udfyldt en RIPE-141 ?

Der hvor jeg arbejder, virker det sår'n her:

1->8 IPadresser kan assignes med det samme, uden yderligere dokumentation
fra kunden.

9->32 IPadresser kan assignes med det samme, men en korrekt udfyldt RIPE-141
skal opbevares hos os, for eventuel korntrol fra RIPE.

33->rigtig mange, der skal RIPE godkende 141'eren først.....og hvis den er
fornuftigt udfyldt, så er det piece-of-cake.

Mvh haa[o'range]

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 23:37

>Der hvor jeg arbejder, virker det sår'n her:
>
>1->8 IPadresser kan assignes med det samme, uden yderligere dokumentation
>fra kunden.

Det er i strid med RIPE NCC's regler, med mindre de er blevet
ændret for nylig.

> [...]
>
>33->rigtig mange, der skal RIPE godkende 141'eren først.....og hvis den er
>fornuftigt udfyldt, så er det piece-of-cake.

Størrelsen på jeres AW afgør, om I skal sende ansøgningerne ind.
Jeres er åbenbart /27, men det kan snildt være større.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 07-06-01 00:40

> Størrelsen på jeres AW afgør, om I skal sende ansøgningerne ind.

Det er godt klar over...jeg sidder med det til daglig.

Mvh haa/o

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 07-06-01 00:42

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message

> Det er i strid med RIPE NCC's regler

Hvordan ?

Mvh haa/o

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 07-06-01 00:41

In article <eazT6.22$Wo1.17130596@news.mobilixnet.dk>, Henrik Aarfeldt wrote:

> Hvordan ?

RIPE-185 afsnit 3.2 (igen)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Isn't this my STOP?!

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 07-06-01 21:48

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> RIPE-185 afsnit 3.2 (igen)

Har læst det ( igen ), dog uden at kunne finde at det er i strid med
documentet.

Mvh haa/o

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 07-06-01 22:30

In article <UIRT6.17$k66.7559229@news.mobilixnet.dk>, Henrik Aarfeldt wrote:

> Har læst det ( igen ), dog uden at kunne finde at det er i strid med
> documentet.

--snip--

To make appropriate assignment decisions, information must be gathered
about the organisation, addressing requirements, network infrastructure,
current address space usage, and future plans of the end user requesting
address space. This information is essential to the assignment process,
and is formally required by the IR's. In some cases additional
information might be needed to make the assignment decision. The Local
IR must assure that the required information is complete before
proceeding with the request.

For gathering the required information, the RIPE NCC provides a set of
forms and a set of instructions to fill them in. Although use of the
forms provided (or a local-language equivalent) is strongly encouraged,
when a Local IR is gathering information for requests within its
assignment window, it can obtain and manage this information as it
considers appropriate. However, the documentation gathered should
include much of the same kind of information about current address space
usage, and some sort of addressing plan showing how the newly requested
addresses will be used. It should also be clear in the documentation
what the addresses in each subnet will be used for. If the RIPE NCC
requests to see any of this documentation, an english language version
should be made available.

--snip--

og:

--snip--

The information gathered in the assignment process must be maintained
permanently by the Local IR making the assignment, and must be made
available to the regional registry immediately upon request. The Local
IR is responsible for protecting the end user's privacy. Aside from the
data specified in Section 3.2.1.5, which is published in the registry
database, the information gathered must be kept in strict confidence.
The Local IR is not authorised to provide the information to anyone not
representing IANA or a regional registry, unless explicitly requested to
do so by the end-user.

--snip--

Gider du forklare, hvordan Mobi^WOrange vil kunne opfylde disse krav?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Reactor error - core dumped!

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 23:33

>Min hjerne skal vist genoplades... Det vil sige at for hver eneste LAN
>kunde som har fået mere end 1 IP, så har de udfyldt en RIPE-141 ?

/30'ere kan assignes en bloc, men /29 og opefter kræver en
ansøgning.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : N/A

Dato : 06-06-01 20:15

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-06-01 20:15

>Min hjerne skal vist genoplades... Det vil sige at for hver eneste LAN
>kunde som har fået mere end 1 IP, så har de udfyldt en RIPE-141 ?

Ja, omend formkravene i praksis er ret begrænsede ved de mindre
assignments. Der er næppe nogen, der gider gøre et større nummer
ud af en /29.

Men kunden bør faktisk eksplicit sige, at han opfylder RIPE-185s
anbefalinger mht. umiddelbart og fremtidigt brug af adresserne.
For en /29 betyder det, at han skal bruge een af dem fra starten
og mene, at han får brug for to mere inden for de næste par år.

Dette skal ISPen kunne dokumentere over for RIPE, når deres
allocation er assigned, og de har brug for nogle flere.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 06-06-01 21:50

> [...]
>
> Dette skal ISPen kunne dokumentere over for RIPE, når deres
> allocation er assigned, og de har brug for nogle flere.

Så blev jeg også lidt klogere idag, godt det blev sat på plads igen.

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 23:39

It seems Klaus Ellegaard wrote:

>Ja, omend formkravene i praksis er ret begrænsede ved de mindre
>assignments. Der er næppe nogen, der gider gøre et større nummer
>ud af en /29.

Der er skam nogle af deres hostmasters, der gerne vil gøre et
stort nummer ud af en /29 :-/

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-06-01 09:57

> [...]

>for at udlevere mindre end en /23 - Og så skal man jo også have brug for et
>PI adresserum, og de vil vist kun uddele dem hvis du ønsker at blive

Som selvstændigt annonceret vil en /23 næppe overleve ret mange
aggregeringsfiltre rundt omkring. Bruger de fleste ikke /20 som
minimum uden for sumpen?

Mvh.
   Klaus, sysadm uden særligt opdateret viden på net-fronten

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 06-06-01 11:42

> Som selvstændigt annonceret vil en /23 næppe overleve ret mange
> aggregeringsfiltre rundt omkring. Bruger de fleste ikke /20 som
> minimum uden for sumpen?

Jeg kender flere som kører uden problemer på en selvstændig /24 annoncering,
men længere kan man nok ikke gå. Jeg ved ikke hvordan filtrene ser ud idag
(Jesper ?)

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-06-01 12:34

On Wed, 6 Jun 2001 12:42:02 +0200, Gorm Jorgensen wrote:

>Jeg kender flere som kører uden problemer på en selvstændig /24 annoncering,

Ja, i sumpen ...

>men længere kan man nok ikke gå. Jeg ved ikke hvordan filtrene ser ud idag
>(Jesper ?)

Meget forskelligt ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 06-06-01 13:24

> Ja, i sumpen ...

Joh, men de virker :) Det var nærmere det jeg ville "state" - selvfølgelig
er det noget snask for tabellerne.

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-06-01 14:00

On Wed, 6 Jun 2001 14:24:17 +0200, Gorm Jorgensen wrote:

>Joh, men de virker :)

Der bliver ikke lavet nye allokeringer i sumpen ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 15:29

>Der bliver ikke lavet nye allokeringer i sumpen ...

Er 193/8 brugt helt op?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-06-01 17:59

On Wed, 6 Jun 2001 14:29:05 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

>Er 193/8 brugt helt op?

Dunno, men de sidste PI allokeringer jeg så var i 194/8

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 15:27

It seems Klaus Ellegaard wrote:
>Som selvstændigt annonceret vil en /23 næppe overleve ret mange
>aggregeringsfiltre rundt omkring. Bruger de fleste ikke /20 som
>minimum uden for sumpen?

Det er vist meget almindeligt, men der er også mange, der slet
intet filtrerer, eller blot filtrerer fx alt længere end /24.

Noget andet er, at der vist ikke er enighed om, hvad sumpen er.
Jeg havde altid troet, at det var 192/7, men jeg havde problemer
med at komme forbi dele af Verios backbone med en /23 PI-blok i
193/8 - jeg gætter på, at de smed den væk et eller andet sted.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-06-01 17:11

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
> Noget andet er, at der vist ikke er enighed om, hvad sumpen er.

Personligt har jeg aldrig hørt om "sumpen"
Nogen der har et link?

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 23:22

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:

>Personligt har jeg aldrig hørt om "sumpen"
>Nogen der har et link?

Der står lidt om det her:

http://avi.freedman.net/bw/apr97.html

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-06-01 23:57

> http://avi.freedman.net/bw/apr97.html

Særdeles interessant læsning.

Nogen der har hørt om denne?
"InterNIC even once accidentally allocated a /33"

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 07-06-01 16:38

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

> Nogen der har hørt om denne?
> "InterNIC even once accidentally allocated a /33"

En halv IP-adresse.

2^(32-33) = 1/2.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-06-01 17:45

On Wed, 6 Jun 2001 14:26:36 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> [...]
>med at komme forbi dele af Verios backbone med en /23 PI-blok i
>193/8 - jeg gætter på, at de smed den væk et eller andet sted.

Verio er RET facistoide, 192/8 er USA, 193/8 er Europa ...

http://www.isi.edu/in-notes/iana/assignments/ipv4-address-space~

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 06-06-01 18:34

> Verio er RET facistoide, 192/8 er USA, 193/8 er Europa ...
>
> http://www.isi.edu/in-notes/iana/assignments/ipv4-address-space~

Ok... Der er ellers nogen af de firmaer/organisationer som registrede
tideligt (i Internet historien) som har fået tildelt et rimeligt stort
adresseområde, hva?

Jeg tror jeg skriver til TDC og beder om et /8 net

Med venlig hilsen / Best regards
Steffan Søndermark
Servage.com

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-06-01 19:22

On Wed, 6 Jun 2001 19:33:43 +0200, Steffan S. Fallesen wrote:

>Ok... Der er ellers nogen af de firmaer/organisationer som registrede
>tideligt (i Internet historien) som har fået tildelt et rimeligt stort
>adresseområde, hva?

Ja, det er noget svinderi, at et firma som "Bolt Beranek and Newman Inc"
har 3*/8, håber at de har givet dem alle sammen tilbage til ICANN.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 23:26

>Verio er RET facistoide, 192/8 er USA, 193/8 er Europa ...
>
>http://www.isi.edu/in-notes/iana/assignments/ipv4-address-space~

192/8 er vist blevet fordelt nærmest over alt på kloden.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 15:13

>Jow jow, man kan stadig få PI adresserum, jeg ved dog at RIPE ikke er glade
>for at udlevere mindre end en /23

RIPE NCC vil helst slet ikke aflevere PI-space, men hvis man
insisterer og har dokumentationen i orden, så kan man såmænd godt
få en /27 PI-blok.

Man skal dog ikke regne med særlig god connectivity til sådan en,
idet mange route-filtre rundt omkring vil æde den.

>- Og så skal man jo også have brug for et
>PI adresserum, og de vil vist kun uddele dem hvis du ønsker at blive
>multihomed med flere end 1 ISP.

Det er ikke korrekt. Man kan godt få PI-space uden at være
multi-homed.

>Dor har nogle været heldig at få PI adresser selvom de ikke har haft brug
>for dem, men det skete dengang man troede at IPv4 var mere end rigeligt

Se ovenfor.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 06-06-01 15:33

> [...]
>
> Man skal dog ikke regne med særlig god connectivity til sådan en,
> idet mange route-filtre rundt omkring vil æde den.

Undskyld hvis det er et dumt spørgsmål:

Men hvorfor vil mange route-filtre æde connectivity'en til en /27 PI-Blok ?

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 15:36

It seems Steffan S. Fallesen wrote:

>Undskyld hvis det er et dumt spørgsmål:

Det er det såmænd ikke.

>Men hvorfor vil mange route-filtre æde connectivity'en til en /27 PI-Blok ?

Folk lukker alt muligt crap ud i den globale BGP-tabel, så mange
net-folk har route-filtre på for at beskytte deres stakkels
BGP-routere.

Cybercity filtrerer fx alle router, der er længere end /24, og
der er også lidt andre ting, der smides væk, fx default routen og
RFC1918-adresserne.

Og det er der god grund til:

route-views.oregon-ix.net>sh ip bgp 0.0.0.0
BGP routing table entry for 0.0.0.0/0, version 4907543
Paths: (1 available, best #1)
Not advertised to any peer
5409
195.211.29.22 from 195.211.29.22 (195.211.29.22)
Origin IGP, localpref 100, valid, external, best

route-views.oregon-ix.net>sh ip bgp 192.168.1.0
BGP routing table entry for 192.168.1.0/24, version 4895588
Paths: (2 available, best #2)
Not advertised to any peer
1221 4134
203.62.252.21 from 203.62.252.21 (203.62.252.21)
Origin IGP, localpref 100, valid, external
1221 4134
203.62.248.4 from 203.62.248.4 (203.62.248.4)
Origin IGP, localpref 100, valid, external, best

- og når de engang får rettet fejlen, så kommer der med garanti
nogle andre, der laver samme bøf.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 06-06-01 17:39

> [...]
>
> Man skal dog ikke regne med særlig god connectivity til sådan en,
> idet mange route-filtre rundt omkring vil æde den.

Der kan man bare se, det havde jeg dog ikke regnet med.

> Det er ikke korrekt. Man kan godt få PI-space uden at være
> multi-homed.

Aha, så skal man da have et særlig godt argument.

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Simon Skals

Dato : 06-06-01 23:24

>Aha, så skal man da have et særlig godt argument.

"Vi vil have PI-adresser, så vi ikke skal renummerere vores
netværk, hvis vi skifter ISP" er sådan set argument nok. Hvis
kunden er stædig nok, så kan RIPE NCC ikke stille noget op.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-06-01 23:32

In article <slrn9htb9k.pqd.spam@www.gid.dk>, Simon Skals wrote:

> "Vi vil have PI-adresser, så vi ikke skal renummerere vores
> netværk, hvis vi skifter ISP" er sådan set argument nok. Hvis
> kunden er stædig nok, så kan RIPE NCC ikke stille noget op.

Den første kunde der brokker sig over reachability fra deres PI-space
til mig får en meget lang mp3 med grinelyde...

--
Andreas Plesner Jacobsen | F.S. Fitzgerald to Hemingway:

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 07-06-01 06:51

> Den første kunde der brokker sig over reachability fra deres PI-space
> til mig får en meget lang mp3 med grinelyde...

Hehe :)

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 07-06-01 06:50

> "Vi vil have PI-adresser, så vi ikke skal renummerere vores
> netværk, hvis vi skifter ISP" er sådan set argument nok. Hvis
> kunden er stædig nok, så kan RIPE NCC ikke stille noget op.

Interessant.

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 07-06-01 08:29

In article <slrn9hu5gu.ot8.Gorm@F-Control.Area51.DK>, Gorm Jorgensen wrote:

> Interessant.

Men du kan ikke tvinge udbydere til at route dem.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Q: Who cuts the grass on Walton's Mountain?

Fra : Gorm Jorgensen

Dato : 07-06-01 08:48

> Men du kan ikke tvinge udbydere til at route dem.

Ja så i praksis vil det ikke ske, da der sidder fornuftige personer som er
herrer over routetabellerne.

--
Gorm Jorgensen - UB++++
http://www.area51.dk/

Fra : Simon Skals

Dato : 11-06-01 23:20

>Ja så i praksis vil det ikke ske, da der sidder fornuftige personer som er
>herrer over routetabellerne.

Men der sidder også folk, som gerne vil sælge produkter...

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Mikkel C. Simonsen

Dato : 05-06-01 17:30

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 05-06-01 17:26

Hej,

> Tele DK tager kr. 800 for at behandle en ansøgning - uanset antallet af
> IP adresser. Men du skal have Pro@ccess for at få flere IP adresser hos
> Tele DK.

Nu taler vi ikke blot om faste IP adresser som man låner af sin udbyder, men
om IP adresser man selv har "ejer". Men der er korrekt at man kan låne IP
adresser af TDC, der er også det vi gør nu.