Fedtede fendere
Fra : Kurt Nielsen

Dato : 29-07-05 07:37

-- Jeg har opdaget at nogle af mine gamle fendere er fedtede af et
stof som tilsyneladende kommer fra selve fenderen. Jeg har prøvet at
rense det af men det mislykkedes. Er der nogen der ved om det
overhovedet kan lade sig gøre? - og i så fald med hvilket middel?

Mvh

Kurt Nielsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-05 08:07

Jeg har også en af mine, hvor det er som om gummiet er ved at gå lidt i
"opløsning". Jeg har ikke fundet noget der kan ordne lige det, men det gamle
"trick" med lampeolie pynter alligevel på dem.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-05 09:11

"Kurt Nielsen (slet R4RA7)" <urt@R4RA7pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rense det af men det mislykkedes. Er der nogen der ved om det
> overhovedet kan lade sig gøre? - og i så fald med hvilket middel?

Hej Kurt

Det korte svar er - Glem det.

Det fedtede der "kommer ud" er i virkeligheden selve det plast materiale som
fenderen består af, der bliver nedbrudt af sol, salt og vand.

Du kan holde dem i live lidt længere ved at sy (eller købe!!) nogle betræk
til fenderne.

Har selv syet af billige håndklæder fra "Jysk". Lav dem så de passer stramt,
luk lidt af luften ud af fenderen, træk betrækket på, og pump fenderen op -
vupti.

Med en snørre i enderne kan man så lige stramme dem sammen i top og bund.

Det kan holde gamle fendere i live i nogle år yderligere.

Man kan ikke rense dem, for som sagt er det selvplastmateriealet der er ved
at gå i opløsning

Hilsen john.

Fra : ThomasB

Dato : 29-07-05 10:48

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det korte svar er - Glem det.

Jep!

> [...]
> som fenderen består af, der bliver nedbrudt af sol, salt og vand.
>
> Du kan holde dem i live lidt længere ved at sy (eller købe!!) nogle betræk

Snavs, sand og andet godt sætter sig i betrækket, som så kan ridse fribordet
noget så grusomt!

Fra : Tingvej 28

Dato : 30-07-05 07:26

Hej Kurt
Jeg har med stort held og godt resultat benyttet følgende fremgangsmåde :
Du tager noget cellulosefortynder på en klud (gennemvædet) i den ene hånd og
i den anden har du en grydesvamp (kan købes i en rustfri udgave) og opløser
det fedtede lag og hurtigt skræller det væk med grydesvampen, det kræver
lidt øvelse og husk kluden skal være gennemvædet. Herefter behandler du
fenderen med silicone og fenderen er som ny.
Mvh.
Margon Andreasen

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 01-08-05 22:47

Hej Margon.

Tak for tippet. Jeg vil prøve din metode.
Mvh
Kurt Nielsen

--
Kurt Nielsen