Indavlsprocent.
Fra : Søren LH

Dato : 28-07-05 22:18

Hej,

Er der nogen der kan fortælle mig indavlsprocenten, når moderhundens
bedstefader er den samme som faderhundens fader?

Samt om der er risiko ved en hvalp med denne kombination?

Mvh
Søren

Fra : maj_britt

Dato : 28-07-05 22:31

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren LH

Dato : 29-07-05 17:14

"maj_britt" <maj_britt.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Nu har jeg i mellemtiden fundet noget om det på DKK's hjemmeside:
http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Vejledning.pdf.

Indavlsprocenten er ifølge denne side 12,5 %. Samtidig anbefaler DKK at man
holder sig under 6,25 %. Spørgsmålet er så hvad der sker ved at lave en
kombination der ligger over. Er det for den enkelte hvalps skyld at man bør
holde sig under 6,25 %, eller for racens sundhed som helhed?

Mvh
Søren

Fra : qfha

Dato : 29-07-05 17:53

Når vi avler har vi et ønske om at fortsætte den linie som de to
hunde repræsenterer. For at forsætte den aktuelle linie skal man have
en vis linieavl når bestemte ting søges.
Man må ikke have en stambog hvor alle forfædre er forskellige for så
fastholder man ikke liniens karakteristika.
Man laver istedet udavl. Det er lige så galt som indavl. For man ved
ikke hvor man kommer hen. Man taler om at man laver udavl hvis
indavlprocenten er under 5.

Men samtidig skal du kende til de forfædre som du dobler,deres fordele
og ulemper. Det er her de fleste kører galt i byen. De gode sider kan
dobles, men det kan de negative også. Dersværre er det tit de
dårlige ting som slår igennem.

Du må derfor få fat i nogle som kender racen rigtigt godt og kender
forfædrene, deres ry og rygte, for at hører om der er noget dårligt
de fører med sig.

Har begge hunde et godt ry (og der skal du ikke spørge ejeren) kan du
udmærket lave den kombination som du nævner.

mvh
qfha

Fra : Søren LH

Dato : 29-07-05 20:03

OK, jeg forstår at man tit laver en sådan kombination. Jeg er stor
modstander af indavl/linieavl, men nu vil jeg i øvrigt gerne have en hvalp
fra pågældende kuld, så jeg vil ikke lade det fraholde mig i at tage en
hvalp. Opdrætteren har selv tidligere selv fortalt mig om de forhold du
nævner, så jeg har tillid til at de ved hvad de gør.

Tak for info til begge

Mvh
Søren

Fra : qfha

Dato : 30-07-05 09:25

Hvis det iøvrigt er en seriøs og erfaren opdrætter mener jeg også,
at du uden problem kan tage denne kombination.

Af nysgerrighed, hvilken race er det?

Fra : Søren LH

Dato : 30-07-05 12:27

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det iøvrigt er en seriøs og erfaren opdrætter mener jeg også,
> at du uden problem kan tage denne kombination.
>
> Af nysgerrighed, hvilken race er det?

Schæfer. Moderhunden har i øvrigt yderligere lidt linieavl i sig, så den
fulde indavlsprocent bliver højere, men det er jeg ikke i stand til at regne
ud. Når jeg mødes med opdrætteren i næste uge vil jeg høre deres fulde
overvejelser omkring kombinationen.

Men ellers er linieavl ikke særlig udbredt blandt schæfere.