Nybagt hundefamilie
Fra : Ukendt

Dato : 28-07-05 18:14

Hej gruppe.

Som nybagt hundefamilie med en 8 uger gammel hvalp, har vi endnu ikke "sovet
igennem" pga. hyl og gøen fra hvalpen.
Hvalpen sover i eget rum - alene. Er det en forkert beslutning, eller skal
man lade han "hyle ud" og vænne sig til sit nye liv, væk fra mor og søskende
i flokken?
Vi går kun ind til hvalpen én gang om natten for, at den kan blive luftet.
På forhånd tak.

Med trætte hilsner
Den søvnløse familie

Fra : jopa

Dato : 28-07-05 18:26

skriblede bla:
> Hvalpen sover i eget rum - alene. Er det en forkert beslutning, eller
> skal man lade han "hyle ud" og vænne sig til sit nye liv, væk fra mor
> og søskende i flokken?

Jeg lod min sove i soveværelset de første dage, hvorefter den blev "forvist"
til fyrrummet hvilket den hurtigt fandt sig i.
Efter en kort periode ville den selv derud når natten nærmede sig.

Da den blev 7 mdr fik den hele huset at boltre sig i minus vores
soveværelse.
Vi viser den altid at vi går ind i soveværelset så den er klar over at vi er
på den anden side af døren.
Den bliver 8 mdr den 1/8 og sover som sagt i stuen på en børnemadras, og jeg
kan høre den ind i mellem tøffer lidt rundt i huset, hvorefter den lægger
sig igen.
Det går fint.
Har aldrig ødelagt noget når den er alene.
Skal siges at den har tonsvis af legetøj så den har aldrig haft behov for at
bide i vores ting.

> Vi går kun ind til hvalpen én gang om natten for, at den kan blive
> luftet.

Fint nok den vil sikkert hurtigt finde sig i at være alene om natten.
Det er jo klart den hyler lidt i begyndelsen den er kun baby.

--

Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Bodil

Dato : 28-07-05 18:38

"jopa" <john@zora.invalid> skrev i en meddelelse
> skriblede bla:

Ja det er en forkert beslutning, hvalpen bør være hos jer det første stykke
tid.

Fra : Pwh

Dato : 28-07-05 21:07

> Ja det er en forkert beslutning, hvalpen bør være hos jer det første
> stykke tid.

Helt enig, man bør dog ikke lade den sove i ens seng med mindre
man er indstillet på at den må det resten af sit liv.

/Jens (hvis 2 hunde godt må sove i sengen)

Fra : Søren LH

Dato : 31-07-05 09:17

> ,man bør dog ikke lade den sove i ens seng med mindre
> man er indstillet på at den må det resten af sit liv.

Hvorfor egentlig? Holly måtte i lang tid godt ligge i sengen, på et
tidspunkt gik jeg over til at det måtte hun ikke, jeg registrerede ikke
nogen problemer i den anledning. Selvfølgelig kan hunden tænkes at være lidt
skuffet en overgang, men det kommer den da over.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 31-07-05 18:50

> [...]
> ikke nogen problemer i den anledning. Selvfølgelig kan hunden tænkes
> at være lidt skuffet en overgang, men det kommer den da over.

Det er der self forskel på, det er hvad jeg har læst i et par bøger,
og jeg kan da også se at min egen Angel som måtte sove i sengen
fra dag 1 stadig ligger hos mig om natten. Hvor Tyson som ikke måtte
sove i sengen før han var ca 5-6 mdr sjældent gider at sove i min seng.
Jeg kunne sikkert nok fravænne Angel hvis jeg ønskede det, men hvorfor
give dem vaner fra hvalp af hvis man ikke vil have det når de er voksne.

/Jens

Fra : maj_britt

Dato : 28-07-05 21:10

"Bodil" skrev d. 28-07-05 18:38 dette indlæg :

> [...]
stykke
> tid.
>
> Jeg kan kun være enig med Bodil, en underlig ide at hvalpe, og børn,
skal sove for sig selv.
Mange hunde får trauma af den behandling og de lærer ikke at være alene
hjemme senere hen.

Tag den hvalp i soveværelset, hav en hånd parat, når den piver.

http://www.kandu.dk/

Fra : x Vuf x

Dato : 28-07-05 21:52

On Thu, 28 Jul 2005 20:09:52 GMT, "maj_britt" wrote:

> [...]
>at være alene hjemme senere hen.
>Tag den hvalp i soveværelset, hav en hånd parat, når den piver.

Tak. Det var dét, jeg ville sige.

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP
1 pige og 2 drenge + 2 piger og 1 dreng.

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 28-07-05 21:00

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "jopa" <john@zora.invalid> skrev i en meddelelse
>>
> Ja det er en forkert beslutning, hvalpen bør være hos jer det første
> stykke tid.

Husk at hunden er et flokdyr, og det er jer som er dens nye flok. Den kan
selvfølgelig ikke lide at blive afvist af flokken (smidt ud) Det er efter
min mening, det værste man kan gøre ved sin nye hvalp.

V.H. Thorleif.

Fra : lady57

Dato : 04-08-05 18:42

"> > Hvalpen sover i eget rum - alene. Er det en forkert beslutning,
eller

> Hej kære nye hundeforældre
Ja jeg ville nu også sige som mange andre har gjort se og få den hund
ind til jer andre et par dage tænk på den har ikke sine søskende eller
mor mere, og det er da synd jeg har selv haft hund hvor jeg prøvede at
lade den ligge alene men det endte med den kom ind og ligge på gulvet i
mit soveværelse og kom så senere ud af det. og fik så lidt efter lidt
hele huset.

http://www.kandu.dk/

Fra : Nygaard

Dato : 28-07-05 21:39

> [...]
> søskende i flokken?
> Vi går kun ind til hvalpen én gang om natten for, at den kan blive luftet.

Pump luftmadressen, og sov 1-2 uger ved siden af kurven, med en arm oppe hos
hvalpen.
Gå ud med hvalpen så tit den vågner og bliver urolig.... Det kræver at man
er oppe et par gange i løbet af de første nætter, men det betales godt
tilbage i den sidste ende.

Mvh
Nygaard

Fra : jopa

Dato : 28-07-05 21:50

Nygaard skriblede bla:
> Pump luftmadressen, og sov 1-2 uger ved siden af kurven, med en arm
> oppe hos hvalpen.

Rigtig god ide.
Når man tænker på en 8 ugers hvalp der lige er rejst hjemmefra til nye
omgivelser kan man/jeg godt forstå at det må være skrækkeligt at blive
efterladt i et mørkt rum alene.
Mener så også at den med tiden skal lære at sove alene, da den derefter
lettere vil kunne efterlades alene hjemme i kortere eller længere perioder.

--

Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : maj_britt

Dato : 28-07-05 22:25

"jopa" skrev d. 28-07-05 21:50 dette indlæg :
> [...]

> Mvh. John
> www.john.jp-web.dk
>
> At sove alene om natten har ikke meget at gøre med at være alene
hjemme.

At være alene hjemme kræver tryghed og det får en hvalp IKKE, der bliver
smidt til at sove alene den første tid.

Mine 4 hunde ( og ALLE de afdøde) har ALDRIG sovet alene, læs: alene
uden mennesker, og de har nu ikke noget problem med at være alene
hjemme.

At jeg så har et problem med at de muntrer sig med at lave ballade, det
er jo ikke deres problem, de hygger alene.

Husker tydeligt da naboen, sådan lidt en hønsehundepsykolog skulle lære
sin hund at være alene, bundet i haven, i guder, den HYLEDE og SKREG i
timevis..........det gør den stadig, i deres bryggers.

http://www.kandu.dk/

Fra : jopa

Dato : 28-07-05 22:51

maj_britt skriblede bla:

Jo da hvis de ikke lærer at sove alene kan de efter min mening have svært
ved at være alene i det hele taget. Husk der findes folk der arbejder
Vi snakker ikke 4 hunde på en gang der har hinandens selskab.
Og jeg vil sgu under ingen omstændigheder have min store schæfer med dertil
indrettet hundelugt liggende i mit soveværelse hvor den eneste lugt jeg
ønsker er min kones

> At være alene hjemme kræver tryghed og det får en hvalp IKKE, der
> bliver smidt til at sove alene den første tid.

Enig

> Mine 4 hunde ( og ALLE de afdøde) har ALDRIG sovet alene, læs: alene
> uden mennesker, og de har nu ikke noget problem med at være alene
> hjemme.

Smag og behag kan ikke diskuteres

> At jeg så har et problem med at de muntrer sig med at lave ballade,
> det er jo ikke deres problem, de hygger alene.

Vi snakker stadig alenehund

ps for at undgå misforståelser så betragter jeg en hund som et dyr og ikke
et menneske, og en af vores hunds vigtigste opgaver er at være familiens
vagthund hvilket den allerede som 8 mdr er i stand til.
Min tilbringer da også en del tid i sin hundegård, og det har den intet i
mod.
Siger jeg HUNDEGÅRD fiser den straks ud til den og venter på at jeg lukker
den ind, så den har skam intet i mod at være et "dyr" og være alene ind i
mellem.

--

Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : maj_britt

Dato : 29-07-05 06:53

"jopa" skrev d. 28-07-05 22:51 dette indlæg :
> [...]

> Mvh. John
> www.john.jp-web.dk
>
> John, at her er 4 hunde har såmænd ikke noget med at gøre om den
enkelte hund kan være alene. Med alene mener jeg uden dens flokfører og
menneske.

Du kan sagtens have en flok hunde, hvor en er utryg ved at være uden
menneskeselskab og resten klarer det fint.

En smagsag om man vil have hund med i sengen/ soveværelse, i bund og
grund er hunden ligeglad, men vi er enige om at en 8-ugers hvalp ikke
skal hyle sig gennem oplæring i at sove alene, ikke sandt? Det vil
nemlig skabe en utryg hvalp, der oplever et svigt fra sin flokfører.
Kalder en hvalp, så vil dens mor komme med det samme, på samme måde som
vi mennesker passer på vores børn.

Mine whippets har da bur, der ryger de ind med deres godbidder, når her
komme folk, der ikke bryder sig om hunde, når her kommer små børn, der
ikke er vant til hunde o.s.v og det har de intet imod. Men buret står så
også i stuen, de kan se os og følge med.

Og selv de mest forkælede hunde er nu udmærkede vagthunde, min gamle
aføde schæfer, der ALTID sov i sengen, var da en god brugshund ( jeg
trænede i politihundeforeningen) og en god vagthund. Så de to ting
hænger ikke sammen. Enhver hund vil beskytte sine UAGTET hvor forkælet
den er.

Mine hunde er da også hunde, og heldigvis da, fordi " jo mere jeg lærer
mennseket at kende, jo mere holder jeg af dyr"...........ikke møntet på
nogen specielt, bare menneskeheden som sådan.

Vh Maj-Britt

http://www.kandu.dk/

Fra : jopa

Dato : 29-07-05 10:42

maj_britt skriblede bla:

> En smagsag om man vil have hund med i sengen/ soveværelse, i bund og
> grund er hunden ligeglad,

Ha ha ja hunden vil da gerne være i soveværelset. Det er så blot mig der
ikke vil have den der.
Min har resten af huset han kan boltre sig på om natten

men vi er enige om at en 8-ugers hvalp ikke
> skal hyle sig gennem oplæring i at sove alene, ikke sandt?

Jo jeg har jo selv haft min i soveværelset de første dage indtil den var
klar over at den boede her og formentlig havde glemt mor og søskende.

>Det vil
> nemlig skabe en utryg hvalp, der oplever et svigt fra sin flokfører.
> Kalder en hvalp, så vil dens mor komme med det samme, på samme måde
> som vi mennesker passer på vores børn.

Min har som sagt sovet alene i fyrrummet indtil den blev 7 mdr og det har
fungeret fra første dag uden problemer.
Den ville da selv derud når det blev nattetid.
Elskede sin hundeseng der stod derude.

> [...]
> børn, der ikke er vant til hunde o.s.v og det har de intet imod. Men
> buret står så også i stuen, de kan se os og følge med.

Der er det modsat her. Vores hund BOR her og gæster bliver altid modtaget
af
ham.
Hvis jeg begyndte at putte ham i hundegården når der kommer gæster lærer
han
ikke at skelne mellem hvem der må være her og ikke

> [...]
> trænede i politihundeforeningen) og en god vagthund. Så de to ting
> hænger ikke sammen. Enhver hund vil beskytte sine UAGTET hvor forkælet

Ja da

Fra : Pwh

Dato : 29-07-05 11:17

> Ha ha ja hunden vil da gerne være i soveværelset. Det er så blot mig
> der ikke vil have den der.
> Min har resten af huset han kan boltre sig på om natten

Det er nok meget forskelligt om hunde gerne vil sove i soveværelset overhovedet,
Tyson opdrage jeg 'pædagogisk korrekt' mht ikke at sove i sengen da han var hvalp,
han sov i sin kasse og jeg i en gæsteseng ved siden af. Nu hvor han er voksen og
gerne må sove i sengen gider han som regel ikke, han vil gerne ligge hos mig i sengen
til lyset bliver slukket og så går han op i stuen og lægger sig i sofaen.
Angel der har sovet i min seng fra dag 1 sover næsten altid i benenden hos mig om natten.
På den måde er jeg også dækket ind imod indbrudstyve, Tyson sover i stueplan og
Angel sover i kælderen

/Jens

Fra : jopa

Dato : 29-07-05 11:28

Pwh skriblede bla:

> På den måde er jeg også dækket ind imod
> indbrudstyve, Tyson sover i stueplan og
> Angel sover i kælderen

Fint nok
Sådan er vi så forskellige heldigvis.
Jeg bor jo på en gård og naboen har sin gedebuk med i soveværelset.
Da jeg spurgte ham om : hvad så med lugten sagde han det må den finde sig i

--

Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 29-07-05 11:47

> [...]
> Jeg bor jo på en gård og naboen har sin gedebuk med i soveværelset.
> Da jeg spurgte ham om : hvad så med lugten sagde han det må den finde

Har du en meget fintfølende næse
Jeg skal da ret tæt på mine dyr før jeg kan lugte dem, og jeg synes at
både min kat og Angel lugter rigtigt godt.
Tyson har en lettere sur lugt hvis jeg snuser direkte til hans pels,
men på 1/2 meters afstand kan jeg ikke da ikke lugte ham

/Jens

Fra : jopa

Dato : 29-07-05 11:59

Pwh skriblede bla:

> Har du en meget fintfølende næse

Nææ det tror jeg såmænd ikke men som sagt jeg bor på landet og noget af det
bedste en hund ved er at rulle sig i et dødt kadaver eller sågar hestelort.
Endvidere har jeg bemærket at min elsker når der bliver kørt gylle ud,
og en hund der har rullet sig i grisepis/lort lugter faktisk flere dage
efter.
Tror jeg ville blive upåpulær hos konen hvis jeg insisterede på at Milo
skulle ligge hos os om natten.

Han ville meget gerne sove udenfor i hundegården men så snart det er mørkt
gør han konstant af alle de lyde der er i naturen.
Inde gør han kun af skraldemændende når de kommer tidligt om morgenen

--

Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 29-07-05 12:51

> [...]
> bliver kørt gylle ud,
> og en hund der har rullet sig i grisepis/lort lugter faktisk flere

Ja ok, så ville jeg nok også se på det ligesom dig,
gylle er godt nok den værste stank jeg kan komme i tanke om

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 29-07-05 15:32

On Fri, 29 Jul 2005 13:51:20 +0200, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Ja ok, så ville jeg nok også se på det ligesom dig,
>gylle er godt nok den værste stank jeg kan komme i tanke om

*G* Mine to "drenge" er osse vilde med at rulle sig når der lige er
spredt gylle, og man kan lige så godt vente et par dage med at komme
dem i bad, for gyllen bliver altså på markerne i nogle dage og dermed
osse lugten.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 28-07-05 21:48

On Thu, 28 Jul 2005 19:13:35 +0200, "Jan Andersen" wrote:

> [...]
>Hvalpen sover i eget rum - alene. Er det en forkert beslutning,
>eller skal man lade han "hyle ud" og vænne sig til sit nye liv,

Stakkels hund!!!

>Vi går kun ind til hvalpen én gang om natten for, at den kan blive luftet.
>På forhånd tak.
>Med trætte hilsner
>Den søvnløse familie

Det er sg* jeres egen fejl!

<Undskyld, jeg svarer senere>

Fra : H.M.

Dato : 29-07-05 09:16

hej nybagt hundefamilie
har selv en stor schæfer han , de hunde jeg har haft har da altid sovet i
soveværelset (læs seng) hvis de har lyst, der er ingen rum der er forbudte-
har aldrig haft problemer med at være alene hjemme.
Det er helt i mod hvalpens natur at være ladt allene, i naturen følger de
små hvalpe flokken ellers ville de ikke overleve, og det mener jeg ligger i
deres medfødte instinkter.
Så skynd jer at finde en kasse til jeres lille hvalp og tag den ind ved
siden af jer så I kan give en hånd hvis det kniber, og når den røre på sig-
ud med hvalpen- i får meget hurtigere en renlig hund- hvordan vil I høre at
den skal ud hvis den er lukket ude for sig selv???
Held og lykke med den lille hvalp og husk at det arbejde man lægger i
hvalpen det første 1½ år får man glæde af resten af hundens liv.
Hanne

Fra : Lars Ehlers

Dato : 29-07-05 08:58

<avajbaSNABELAworldonline.dk> wrote:

> [...]
>i flokken?
>Vi går kun ind til hvalpen én gang om natten for, at den kan blive luftet.

I modsætning til hvad andre har svaret, så har jeg selv gjort det
samme. Vi fik vores hvalp, da han var 7 uger gammel (vi har ingen
regler for, hvor gamle hvalpe skal være, før de kan tages fra
moderen), og han sov i vores køkken de første mange nætter. De første
par nætter var jeg oppe 3-4 gange hver nat for at lukke ham ud og
trøste ham lidt. Det varede kun 3 nætter før han var helt rolig om
natten, dog var jeg var stadig oppe mindst 2 gange om natten for at
lukke ham ud, når han gav lidt lyd fra sig. Jeg har haft en del hunde
i tidens løb, og jeg har stort set altid brugt samme metode. Jeg har
aldrig haft en hund, som blev bange for at være alene hjemme eller
havde andre problemer.

I dag er vores hund 2 1/2 år gammel, kan fint være alene hjemme og er
i det hele taget en dejlig og glad hund. Dog har han måttet finde sig
i at blive udehund, da vi bor i en lille lejlighed og har en 5 måneder
gammel baby, så der var ikke rigtigt plads til at have ham indendørs.
Mest fordi han er en stor kleppert, og han fatter ikke rigtigt, hvor
tung han er. Han er glad for børn, men er ikke vant til dem. Og til
dem, der synes, at det er synd at have en hund udenfor, så må jeg så
lige tilføje, at vi bor i Californien, har behagelige temperaturer
året rundt, og at han har et stort hundehus, som han elsker at sove i.

Og det burde alt sammen være fint, men nej, på det seneste har der
været flere af vores naboer, som har set en puma i området, så nu er
han tilbage indendørs, indtil vi ved om pumaen er forsvundet igen.
Baby eller ej, jeg tvivler på, at en Golden kan klare en kamp mod en
puma... Det er ikke normalt, at se pumaer her, men det sker fra tid
til anden.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang