Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanner til scaning af lysbilleder?
Fra : Bruno

Dato : 28-07-05 17:48

Jeg håber nogen her har erfaring med scanning af lysbilleder og måske
kan anbefale noget udstyr, her tænker jeg både på hardware og software.

Jeg tænker man må kunne bruge en alm. flatbed scanner og så måske en
holder af en slags, men holder det og kan man scanne billederne i deres
rammer?

Mvh

Bruno

Fra : Thomas Hansen

Dato : 28-07-05 18:37

On Thu, 28 Jul 2005 18:48:12 +0200, Bruno <dont.use@this.address.ever>
wrote:

> [...]
>
> Jeg tænker man må kunne bruge en alm. flatbed scanner og så måske en
> holder af en slags, men holder det og kan man scanne billederne i deres

Hej
Jeg har lige købt en scanner netop til primært at scanne lysbilleder. Jeg
valgte en Canon CanoScan 9950F og det har jeg ikke fortrud. Den er hurtig
og laver nogle rigtig gode scanninger. Jeg har bare brugt den software som
følger med, den virker fint og har flere indstillinger end jeg kan hitte
rede på. Især er jeg glad for støv og ridse korrektionen. Selv meget
grimme billeder bliver helt fine. Den kan både rette fedtfingre og store
ridser.
Jeg har tidligere haft en billig medion scanner og nu ærver jeg mig rigtig
meget over alle de dårlige scanninger jeg har fra den Jeg bliver nok
nød til at scanne det hele igen.

/Thomas

Fra : Ole Christiansen

Dato : 28-07-05 20:06

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
news.sumwkjx5uxvtjp@sprinteren...

> [...]
> Jeg har tidligere haft en billig medion scanner og nu ærver jeg mig rigtig
> meget over alle de dårlige scanninger jeg har fra den Jeg bliver nok

Jeg kan supplere Thomas. Dog har jeg købt en Canoscan 8400 til ca. 1500 på
nettet.
Softwaren en nok det samme. Adobe Photoshop element 2, mv.
Scanneren får gode anmeldelser.

--
Ole

Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 19:54

In article <42e90c4c$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
dont.use@this.address.ever says...

> Jeg tænker man må kunne bruge en alm. flatbed scanner og så måske en
> holder af en slags, men holder det og kan man scanne billederne i deres

Prøv at kigge på noget brugt. Jeg har tidligere fået at vide at hvis det
skal være ordentligt skal det være en dedikeret dias scanner. Nikon har
vist lavet nogle.

Prøv at kigge på deres hjemmeside og ebay.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-07-05 21:49

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> wrote in message
> [...]
>
> Jeg tænker man må kunne bruge en alm. flatbed scanner og så måske en
> holder af en slags, men holder det og kan man scanne billederne i deres

Du kan få både Nikon, Canon, Epson, Minolta osv. dedikeret til Dias og
filmscanning. Du kan sagtens bruge en Fletbed scanner, selv har jeg en Epson
Perfection 1670 stående, den har foto system i toppen og det er simpelthen
en lampe der tænder og så lægger man dias i en holder på glaspladen, det
virker okay, men er langt fra optimalt og så tager den en hulens tid. Jeg
vil sige find dias scanner enten brugt eller kast et par tusinde efter ny.

Evt. en Mikrotek http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=19148 den koster
kun ca. 1400,- og leverer et ganske okay resultat, minuset ved denne er at
det kun er 1800 DPI scanning det gør at du kan ikke få billederne så store
uden at de bliver bløde. Kvaliteten er ganske ok, jeg har selv haft sådan
en, men jeg solgte den da jeg gik over til DSLR, jeg var ovenud tilfreds med
den.

Så er der er en rigtig god Minolta scanner her
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=75657 den koster godt nok 2500 men
så har du også 3200 DPI Scanning og det er nok til forbruger brug.

Kig her: http://shortlink.co.uk/5b5 der er lidt scannere at vælge imellem,
til forskellige priser, de er allesammen gode og prisen afhænger af DPI
Størrelsen og om de kan tage mellemformat, men sidstnævnte har du nok ikke
brug for.

eksempelvis tager denne http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116719
mellemformat altså 120 film i stedet for 35 mm film, men den koster så også
næsten 20.000,-

Mvh
Simon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-07-05 00:07

Bruno wrote:
> [...]
>
> Jeg tænker man må kunne bruge en alm. flatbed scanner og så måske en
> holder af en slags, men holder det og kan man scanne billederne i deres

Jeg har en Nikon CoolScan 4000 ED, som jeg er rigttigt tilfreds med. Den
scanner hurtigt, og er (efter min opfattelse) let at arbejde med. Jeg
har skiftet Nikon's scanner program ud med Silverfast.

Bo //

Fra : Henning

Dato : 29-07-05 05:52

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg tænker man må kunne bruge en alm. flatbed scanner og så måske en
> holder af en slags, men holder det og kan man scanne billederne i deres

Det er vigtigt at billederne er opbevarede odentlig. Mange af min klister
til glasset og har andre fejl som jeg må udbedre inden scan.

Det er rigtig at desiderede filmscannere i visse tilfælde er bedre end
fladbedscannere, men så koster de også typisk over det dobbelte.

Jeg har både og. Mit behov er at dokumentere mine lysbilleder og det er
meget lettere at gøre med en fladbedscanner. De lysbilleder der så er værd
at gøre noget mere ved får så en tur i filmscanneren.

Min fladbedscanner er en Canon 5000F og filmscanneren er en KonikaMinolta
Dual IV, så begge er egenligt "husmands" udstyr, men til opgaven udmærkede.
Skulle jeg have enkelte billeder der kræver bedre scan, så må jeg betale mig
fra det.

Filmscanneren købte jeg primært fordi jeg har/havde mange rulle ASP film jeg
gerne ville scanne.

mvh Henning