Muslimske unge er lette ofre for ekstremis~
Fra : Maz Spork

Dato : 28-07-05 14:05

Af Jesper Termansen, Berlingske Tidende

Efter terroren i London er der brug for selvransagelse og et
generationsopgør blandt muslimer i Danmark, mener to fremtrædende imamer.
Mange unge muslimer kan nemlig alt for nemt blive ofre for islamiske
ekstremister, fordi de mangler åndelig vejledning.

Unge muslimer er et alt for let bytte for ekstremistiske muslimske
bevægelser som Hizb ut-Tahrir og nogle yderligtgående Salafist-grupper i
København. Det budskab kommer fra to fremtrædende danske imamer, Abdul Wahid
Pedersen og Fatih Alev.

Det skyldes ikke mindst, at de imamer fra Tyrkiet og Pakistan, som får
tilladelse til at forkynde i Danmark på fireårige kontrakter, ikke forstår
det sprog og den kultur, som danske muslimske unge er vokset op i, mener de
to muslimske forkyndere.
Dermed tvinges en del unge til at søge oplysning om islam andre steder. De
to prædikanter taler derfor for en forøget indsats i det muslimske miljø, så
flere unge med dansk baggrund bliver solidt rustet til selv at blive imamer.

Abdul Wahid Pedersen mener, at hvis ikke de unge bliver vejledt rigtigt, kan
en forkert islamisk opfattelse føre for langt ud - måske endda til
terrorisme.

»Når de unge, som måske kun kan sige lidt på urdu, kommer ned i moskeen og
oplever en imam, som taler et højlærd sprog, de knap forstår, går de da
igen. Så møder de pæredanske muslimer nede om hjørnet, der taler om Bush,
der er en idiot, og demokrati, der ikke duer. Det er faren. Ingen kan sige,
hvor det stopper,« siger Abdul Wahid Pedersen.

»Jeg har længe i egne rækker talt imod import-imamer. De er gode nok til
forældregenerationen, men der er en generation på vej, som ikke kan bruge
dem,« siger Abdul Wahid Pedersen, der prædiker i samme moske i København som
Fatih Alev.

Fatih Alev mener, at en del unge muslimer er meget let påvirkelige, fordi de
er dårligt rustet.

Mange kommer fra hjem, hvor forældrenes viden om islam er stærkt begrænset,
eller hvor man kun er kulturelle muslimer.

Imamerne udefra er ikke ekstremister, men de har ikke tilstrækkelig føling
med unge danske muslimer til at råde og vejlede dem. Og derfor bliver nogle
tiltrukket af ekstremistiske unge muslimer, der indoktrinerer deres budskab
i dem.

Ifølge Alev og Wahid Pedersen kan det være en hel række dagligdags
spørgsmål, hvor de unge ikke er på bølgelængde med importerede imamer.

»Hvis jeg skal rådgive en ung, der skal giftes med en fætter eller kusine,
vil jeg udelukkende se på, hvad islam siger om frivillighed. En imam udefra
vil i nogle tilfælde være tilbøjelig til at se mindre på de unges egen vilje
end på den kulturelle tradition, som hersker i Pakistan eller Tyrkiet,«
siger Alev.

Religionssociologen Tim Jensen, Syddansk Universitet, mener, at de to imamer
har en klar pointe.

Men han advarer samtidig mod en begrænsning af religionsfriheden herhjemme.

»Når man i England, Danmark og andre steder i verden kan få unge til at
blive ekstremistiske, er det andre ting end bare imamernes manglende appel
til de unge, der gør det. Desuden er det problematisk, hvis man kun vil
integrere den form for islam, som lægger sig op ad det protestantiske
samfunds normer. Ellers er der ikke reel religionsfrihed,« siger Tim Jensen.

---

Forhåbentlig en hjælp til dem, der ikke kan forstå, at man ikke løser
problemerne ved at hænge hele grupper ud.

-- maz

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-07-05 16:23

"Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message
> [...]

> Forhåbentlig en hjælp til dem, der ikke kan forstå, at man ikke løser
> problemerne ved at hænge hele grupper ud.

Det kommer da an på hvilke grupper, der er tale om, hvis man hænger grupper,
som er imod demokratiet og vestens frihedsnormer, ud, så er det vel
forhåbentlig en god ting? Iøvrigt er der ikke noget der hedder at "løse
problemerne", de vil forblive lige så længe folk tror på at selveste
universets skaber har givet dem bestemte rettigheder over andre mennesker.
Jeg så lige en muslim på Nettet skrive om hvorfor "vi muslimer" ville synes
det var forfærdeligt, at blive kaldt "infidels" eller "vantro" som gruppe,
mens "vi" ikke ser ud til at have noget imod, at vi kalder aller
ikke-muslimer for "kufr" eller "vantro", - det er åbenbart "noget andet",
for det er jo hvad Gud selv kalder dem/os.

Jeg hørte Wahid Pedersen på P1, han er et fornuftigt menneske, som bør have
al mulig støtte til sin tolkning af islam.

Tim Jensen er ved at være langt ude efterhånden, jeg ved, at han ser det som
sin mission i livet, at få danskerne til at acceptere også den meget
gammeldags form for islam. "Der er ikke religionsfrihed" medmindre vi glade
og med åbne arme, modtager rabiate former for
menneskerettighedsundertrykkende religioner, mener han åbenbart.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-07-05 21:49

Knud Larsen wrote:

> Jeg hørte Wahid Pedersen på P1, han er et fornuftigt menneske, som bør have
> al mulig støtte til sin tolkning af islam.

Er du da totalt halal-hjernevasket, mand?!

Islamistprædikanten Reino "Abdul Wahid" Pedersen er jo om nogen
overbevist Sharia-tilhænger!

Prøv her at læse hans eget, direkte svar på spørgsmålet om steningsstraf
som del af Shariaen:

http://www.religion.dk/religionsdebatten:ktg=islam:aid=18838

Og jeg citerer derfra:

"Vi kan hurtigt blive enige om, at stening til døde er en meget grusom
form for afstraffelse, men det ændrer ikke på, at den set i et islamisk
lys, er blevet forordnet af Skaberen selv. Vi er derfor umiddelbart ikke
bemyndigede til at ændre på samme.

De ting, som er givet i Koranen eller af Profeten Muhammad i en
utvetydig form, står for så vidt ikke til diskussion blandt muslimer. I
samme øjeblik, vi ville sætte disse ting til diskussion, ville vi jo i
bund og grund have erklæret os som ikke troende på Allah og Hans
budbringer, og ville dermed have stillet os selv udenfor Islam.

Det får du naturligvis ikke nogen muslim til at gøre.

Når Allah har foreskrevet en så voldsom og uhyggelig straf, skal det
forstås på rette måde. For det første er det meningen, at folk ikke skal
begå hor, og Allah har derfor stillet en straf i udsigt, som kan få de
fleste til at holde sig fra det."

(Og efter en bortforklaring om "accept af hor" i den kristne kulturkreds
og en bortforklaringen om overgreb i Tjetjenien, fortsætter han:)

"Så nej, du får ikke danske muslimer til at protestere over selve
strafformen. De mennesker, der bor i et område, hvor en sådan lov
gælder, er naturligvis underlagt denne lov, om end der i Islam også er
mulighed for, at religiøse mindretal indenfor rammerne af den islamiske
stat, dømmes efter deres egne love.

Så hvor forfærdelig strafformen end er, så er den givet af Gud selv, og
det er derfor ikke op til mennesker at ændre den.

Hvis vi overhovedet skulle rejse spørgsmål ved noget i denne sag, vil
det for det første være nødvendigt at kende sagen fra anden siden end
pressen. For det andet vil det højst være præmisserne for domsfældelsen,
der ville kunne
rejses spørgsmål ved.

Venligst, Abdul Wahid Pedersen"

Godt, synes du så STADIG at denne "fornuftige" mands Islamtolkning er
"prisværdig", kammerat?

Anders Peter Johnsen

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-07-05 22:03

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> Er du da totalt halal-hjernevasket, mand?!
>
> Islamistprædikanten Reino "Abdul Wahid" Pedersen er jo om nogen overbevist
> Sharia-tilhænger!

Alle muslimer er pr definition overbeviste sharia-tilhængere.

> [...]
> grund have erklæret os som ikke troende på Allah og Hans budbringer, og
> ville dermed have stillet os selv udenfor Islam.

Og der er han jo på linje med 99% af verdens muslimer, - det er jo som han
siger essensen af islam. Jeg vil gætte på at han nu flere år efter ville
kunne støtte Tariq Ramadan mht at sætte "lærde" til at undersøge om man kan
fortolke straffeloven i shariaen anderledes.

> Så hvor forfærdelig strafformen end er, så er den givet af Gud selv, og
> det er derfor ikke op til mennesker at ændre den.

Men man kan lade være med at bruge stening, som det jo er tilfældet i de
fleste muslimske lande.

> [...]
> rejses spørgsmål ved.
>
> Venligst, Abdul Wahid Pedersen"
>
> Godt, synes du så STADIG at denne "fornuftige" mands Islamtolkning er

Ja, så vidt jeg kan høre på Pedersen, så er han en muslim, som er så
moderat, som de nu engang kommer, han har mange gode pointer mht vestlige
værdier, og han har humor, - guld værd.
Vi kan jo ikke trylle ham om til en sekulær kristen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-07-05 00:05

Knud Larsen wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> Alle muslimer er pr definition overbeviste sharia-tilhængere.

Dèt tillader jeg mig faktisk at tvivle på, for jeg tror nu nok at der
findes VÆSENTLIGT mere moderate muslimer end Reino P.

Husk nu den gamle talemåde: "Ingen er farligere end de nyomvendte"!

> [...]
> kunne støtte Tariq Ramadan mht at sætte "lærde" til at undersøge om man kan
> fortolke straffeloven i shariaen anderledes.

Jeg betvivler altså ganske seriøst - og med akut fare for at lyde som et
afdansket halal-vrag - at 99% af muslimer i Vesten ønsker Sharia.

Gudskelov er de jo ikke allesammen helligkrigeriske fundamentalister.
Jeg vil endda gå så langt som til håbe på at op til ca 25% af de
herboende muslimer er så tilpas afslappede med deres religion, at de
ikke er meget mere religiøse end gennemsnitlige firhjulskristne
folkekirkedanskere.

Lige så forbandet ærgelig jeg bliver over de - til tider endda direkte
arrogante - tørklædebærende muslimske kvinder og de helt grelle hijab-
og burkaklædte omvandrende telte, med lige så stor fryd ser jeg dog
stadig engang imellem muslimske piger, der for engangs skyld IKKE bærer
den slags religiøse symboler. Og smiler hjerteligt til dem uden at virke
lummer.

> Men man kan lade være med at bruge stening, som det jo er tilfældet i de
> fleste muslimske lande.

Det skal jeg ikke udtale mig om, da det vigtige for mig at se er at man
slet ikke følger en religiøs lovgivning, men derimod en sækulær!

> Ja, så vidt jeg kan høre på Pedersen, så er han en muslim, som er så
> moderat, som de nu engang kommer, han har mange gode pointer mht vestlige
> værdier, og han har humor, - guld værd.

Nøj, har han HUMOR? Det siges ellers også om folk som Hitler og Stalin
at de til tider kunne være yderst humoristiske, men det hjalp jo ligesom
ikke rigtigt deres ofre ret meget, vel?

> Vi kan jo ikke trylle ham om til en sekulær kristen.

Næ, men vi er i demokratiets navn forpligtet til at give typer som ham,
der åbenlyst ønsker en sindssyg muhammedanerreligiøs
apartheid-lovgivning indført som gældende sækulær lov i dette land kamp
til stregen!

Anders Peter Johnsen

Fra : Jim

Dato : 29-07-05 00:18

meddelelse news:42e96487$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Dèt tillader jeg mig faktisk at tvivle på, for jeg tror nu nok at der
> findes VÆSENTLIGT mere moderate muslimer end Reino P.
>
> Husk nu den gamle talemåde: "Ingen er farligere end de nyomvendte"!

Har jeg ikke hørt før, men jeg holder mig gerne til en af Gnags´s gamle
tekster.
"Min erfaring er, det' de ufejlbarlige, der er de farligste".
Og muslimer vil i den grad hævde at være ufejlbarlige.

J.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-07-05 02:18

Jim wrote:
> [...]
> "Min erfaring er, det' de ufejlbarlige, der er de farligste".
> Og muslimer vil i den grad hævde at være ufejlbarlige.

Jeg tror faktisk også at jeg har skrevet denne talemåde en smule forkert:

Det hedder vist oprindeligt snarere: "Ingen er mere nidkære end de
nyomvendte".

Jeg finder det som sagt vigtigt, at man skelner mellem de relativt få
integrerbare, sækulariserede og vestligt orienterede indvandrere af
muslimsk kulturbaggrund som jeg oprigtigt mener er kulturberigende i
ordets egentligste forstand, og så de horder af primitive fanatiske
bønder, som vi bare har alt, alt for mange af og som det absolut kun kan
gå for langsomt at hjælpe hjem igen, hvis de alligevel ikke har dansk
statsborgerskab. De udgør ganske enkelt en sikkerhedstrussel.

Desværre er den kedelige erfaring, man så har måtte gøre sig med
London-terrorangrebet 7/7, at man heller ikke altid kan stole på såkaldt
"integrerede" indvandrere, men jeg vil alligevel nødig lade mig bluffe
til at skære alle over een kam, sådan som een af hensigterne med dette
angreb tydeligvis har været. Det er nu engang de fanatiske
fundamentalistmuslimer som råber højest, vi må tage os pænt af i første
omgang, så de ikke formår at hive de få af deres medindvandrere, som
rent faktisk er indstillet på at leve efter demokratisk-sækulære
vestlige normer, ned i skidtet gennem chikane, trusler og direkte
terror. Jeg ville ikke kunne smide en fyr som satirikeren Farshad
Kholgi tilbage til præsterne i Iran, bare fordi han ifølge nogle
fremskridtsfolks temmeligt unuancerede opfattelse "kommer fra
Muhamedanistan". Ligeledes ville jeg meget, meget nødigt se en hollandsk
Hirsa Ali eller en (formodentlig engelsk?) Ibn Warraq sendt tilbage til
deres værste respektive Helvede, som de netop er flygtet fra for at
blive fri for disse gale islamister...

Derimod så jeg meget, meget gerne en hel del navngivne herboende
islamiske prædikanter og aktivister fløjet med første til rådighed
stående militære Herculesfly hjem til deres respektive bjergsider for at
vogte geder, når disse lede, infame parasitter tilsyneladende ringeagter
deres værtsland og ikke mindst dets indbyggere SÅ meget, som tilfældet
åbenbart er...

Anders Peter Johnsen

Fra : G B

Dato : 28-07-05 23:30

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i
meddelelsen news:42e944a4$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Er du da totalt halal-hjernevasket, mand?!

Ja, det er han åbenbart. Reino "Abdul Wahid" Pedersen har gennem
decennierne blæst sin hjerne så meget ud med speed, kokain og LSD, at han i
enhver henseende er utroværdig, selv om han så er gået over til islam for
at kunne gifte sig ind i en marokkansk hash-familie, så han altid har noget
til snadden.

Jeg kender manden personligt fra da jeg boede i kollektiv i Østjylland -
der havde han tilholdssted i Fiskergade i Aarhus, og det var et lystigt
sted.

GB

Fra : Knud Larsen

Dato : 29-07-05 09:10

"G B" <nonono@nospam.invalid> wrote in message
> [...]
> enhver henseende er utroværdig, selv om han så er gået over til islam for
> at kunne gifte sig ind i en marokkansk hash-familie, så han altid har

Wahid Pedersen argumenterer fornuftigt, og han kan endog gøre grin med
religionen, - hvad han har røget i gamle dage kommer ikke noget som helst
ved, højst viser det at han ikke er blevet "hjernevasket" til een bestemt
tro fra femårig.

> Jeg kender manden personligt fra da jeg boede i kollektiv i Østjylland -
> der havde han tilholdssted i Fiskergade i Aarhus, og det var et lystigt
> sted.

En god ting at manden har livserfaring, det er dem der er opdraget i fx en
pakistansk madrassa fra barneårene, som er farligt ensporede.

Fra : G B

Dato : 29-07-05 12:17

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> religionen, - hvad han har røget i gamle dage kommer ikke noget som
> helst ved, højst viser det at han ikke er blevet "hjernevasket" til
> een bestemt tro fra femårig.

Han blev skam ellers knaldet for indsmugling af et ikke ubetydeligt kvantum
hash - EFTER han var blevet "hellig".

GB