Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
et par hverdagsportrætter
Fra : Erling Hansen

Dato : 28-07-05 14:06

Med risiko for en haglbyge lægger jeg her 3 portrætter ud. De er taget
en ganske almindelig glad lørdag eftermiddag mellem venner.

www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=167067
www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=167070
www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=167188

men også med rigelig tid til at vente på, at billedet ku' vise lidt af
hvem de er.

Mvh
Erling

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-07-05 14:16

Erling Hansen wrote:

> Med risiko for en haglbyge lægger jeg her 3 portrætter ud. De er taget
> en ganske almindelig glad lørdag eftermiddag mellem venner.

Urgh... hele tre stk, talentløse knipseier på en gang, de mangler
stort set alt, komposition, skarphed, kontrast og dynamik...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-07-05 15:50

Erling Hansen skrev:
> [...]
> www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=167188
>
> men også med rigelig tid til at vente på, at billedet ku' vise lidt af

Uskarpe/blokkede højlys/forstyrrende baggrund og 88 ligner en u-eksp.
der er trukket over grænsen (næsten ingen tegning i hendes mørke ansigt).

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Erling Hansen

Dato : 28-07-05 16:25

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote:

> Uskarpe/blokkede højlys/forstyrrende baggrund og 88 ligner en u-eksp.
> der er trukket over grænsen (næsten ingen tegning i hendes mørke ansigt).

Det anede mig - men for bare lige at give jer chancen for at skyde en
gang til: Der er IKKE nogen detaljer, komposition o.s.v. som er
tilfældig, den undereksponerede 88'er er en viljeshandling for at
kendetegne pigen, så sådan set ville det være nok, hvis I skrev: Vi kan
ikke døje dem. OK?
Mvh
Erlling

Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 16:34

In article <1h0f6wq.gc2sz81mu5o70N%email@domain.com>, email@domain.com
says...

> Det anede mig - men for bare lige at give jer chancen for at skyde en
> gang til: Der er IKKE nogen detaljer, komposition o.s.v. som er
> tilfældig

Hvorfor har du valgt at de skal være uskarpe, bare nysgerrig ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-07-05 09:09

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse

> så sådan set ville det være nok, hvis I skrev: Vi
> kan ikke døje dem. OK?

Måske du i fremtiden skulle skrive i første indlæg nøjagtig hvilken
formulering, du kan acceptere, når du offentliggør billeder. OK?

Måske du skulle overlade det til os andre selv at bestemme hvilke
formulering, vi ønsker at bruge, når vi kommenterer offentliggjorte
billeder. OK?

Du ønsker måske slet ikke kommentarer?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Erling Hansen

Dato : 29-07-05 23:08

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote:

> Uskarpe/blokkede højlys/forstyrrende baggrund og 88 ligner en u-eksp.
> der er trukket over grænsen (næsten ingen tegning i hendes mørke ansigt).

Hej Ole. Det lyder næsten som en beskrivelse af et af dine egne
billeder. Nå - men lidt forklaring:
1) det er ikke formelle portrætter - det er portrætter af en daglig
situation - og sært nok plejer alle portrætmalerne at tage en del
baggrund med for at beskrive situationen. Det har jeg gjort her - og
hvor jeg syntes det passede med personen har jeg også ladet det hvide
blive udbrændt. Det nemmeste ville jo være at fjerne baggrunden i
photoshop og sætte noget ensartet i stedet. Hvis det var den slags
billeder, jeg ville lave, havde jeg gjort det.
2) Skarphed: Jeg tror ikke meget på skarphed til andre end babyer, for
at beskrive deres utroligt fine hud, og så til ældre mennesker, hvor
livet har sat sig en række spor, som man kan skildre fint med skarphed
og skygger. Ellers synes jeg at billedet skal se skarpt ud uden at være
det, og som regel stiller jeg skarpt på næsetippen. Især til kvinder og
forfængelige mænd. Her så kombineret med at billederne blev reduceret
væsentligt for at få adgang til fotokritik.

Var der andet?
I behøver selvfølgelig ikke være enige med mig, og I kan selvfølgelig
skrive hvad der passer jer. Mit forrige indlæg havde kun til hensigt at
begrænse flere indlæg i retninger der passer lige så dårligt til
billederne. OK?
Mvh
Erling

Fra : Kenneth

Dato : 29-07-05 15:45

> Med risiko for en haglbyge lægger jeg her 3 portrætter ud. De er taget
> en ganske almindelig glad lørdag eftermiddag mellem venner.
>
> www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=167067
Jeg synes at baggrunder forstyrrer en del, gør den mørkere og mere uskarp -
specielt fjern de hvide prikker på begge side af hans underansigt - det ser
ud somom han har skæld
> www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=167070
Prøv at lave hende i sort/hvis og beskær hende meget tættere. mere sløring
af baggrund vil også hjælpe

> www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=167188
Hun er rigtig god, det er helt ok at gør hende lidt uskarp. God komposition
der er balance i billedet. dæmp den røde farve i baggrunden og fjern de to
objekter der stikker op mod hendes ansigt lige foran hende. Det er helt ok
med de udbrænte højlys. Kunne hun få lidt mere kontrast (kun lidt) uden af
baggrunden får mere, så tror jeg også at det vil hjælpe

Specielt dette billede er rigtigt udemærket synes jeg - tag et par hundrede
portrætter mere af samme slags og gem så de ti bedste

/Kenneth

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-07-05 17:32

Erling Hansen wrote:
> Med risiko for en haglbyge lægger jeg her 3 portrætter ud. De er taget
> en ganske almindelig glad lørdag eftermiddag mellem venner.

Jeg synes principielt at billeder til fremvisning skal have nogle
kvaliteter, der fremgår af billedet - ikke af en medfølgende forklaring. Det
har disse IMO ikke.

> www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=167067

En glad mand i et aldeles kedeligt lys. Og så er deet uskarpt på den ufede
måde. Ikke fordi, der har været arbejdet med bevidst softning (hvilket som
regel lykkes bedst, når udgangspunktet er vellykket - dvs. skarpt. Og
endeligt er billedet helt ukomponeret - havde du flyttet gutten lidt th.
havde det været bedre. Og så vender han væk fra lyset - hvilket betyder at
det, der fanger blikket er den meget blanke tinding og det pjuskede uskarpe
hår på siden af hovedet.

> www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=167070

Bedre end det første, men ikke vellykket. Hun virker helt uengageret - kunne
du ikke have skabt lidt kontakt til hende. Og så er skarpheden et problem.
Lidt mere kontrast og mætning ville have hjulpet på det lidt fimsede
indtryk.

> www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=167188
Stærkt overbelyst - bortset fra at hovedmotivet skjuler sig i skyggen.
Billedet kunne /måske/ have været brugt til noget SH-highkeykonvertering,
men det er IMO ikke ret heldigt. Og så gør den manglende skarphed, at det
ligner noget, der er taget med et af de hersens engangskameraer, der ligger
i supermarkedernes tilbudskurve. Jeg ville kassere det.

> men også med rigelig tid til at vente på, at billedet ku' vise lidt af
> hvem de er.

Du skulle nok have brugt et par minutter mere

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.