Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er de her canon objektiver fra skuffen cra~
Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 12:30

Jeg har et gammelt eos film slr og et par gamle linser. På et eller
andet tidspunkt vil jeg have et dlsr og er egentlig blevet lidt lun på
d70 som jeg vil finde brugt når prisen er kommet lidt længere ned.

Men så er det jo at jeg har et par objektiver til canon. Jeg er ret
sikker på at de ikke er så gode men vil gerne lige høre fra nogen der
kender dem. Det ene er et 50 mm 1,8 EF. Jeg har jo set at det får ros
nogen steder men aner ikke om det er det jeg har. Der er jo både mark I
og II etc. hvordan ser man forskel ?? Det jeg har er vel over 10 år
gammelt vil jeg tro.

Så har jeg også et 80-200 mm EF 4.5-5,6. Er det brugbart eller lige til
papirkurven. Ved godt at det selvfølgelig nok kan fungere men hvis det
er det af ringe kvallitet skal det jo ikke have inflydelse på mit valg
af hus til den tid :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : KNL DtP

Dato : 28-07-05 12:57

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Det ene er et 50 mm 1,8 EF. Jeg har jo set at det får ros
> nogen steder men aner ikke om det er det jeg har.

Canon EF 50 mm f/1.8 er et glimrende objektiv, da det næsten intet vejer og
fylder i fototasken. Den optiske kvalitet er meget høj, når den lige blændes et
enkelt stop ned. Lysstyrken på f/1.8 giver mulighed for at fotografere håndholdt
uden flash i ringe belysning. Det er absolut en gemmer!

http://knl-dtp.dk/temp/canon_50_mki_ii.jpg

Mk. I har metalfatning og afstandsmarkering, mens mk. II er noget mere simpel
indrettet. Mk. I handles vist en anelse højere på det brugte marked. Du kan vel
få en 500-700 kr. for objektivet, alt efter stand og type.

> Så har jeg også et 80-200 mm EF 4.5-5,6. Er det brugbart eller lige til
> papirkurven.

Købte selv dette objektiv for en hel del år siden, som min første telezoom. Det
vejer ikke særlig meget og er ganske kompakt, og har været rejseobjektiv et par
gange. Lysstyrken er ikke noget at råbe hurra for (det er tre blændestop ringere
ved 80 mm end det føromtalte 50 mm). Rent optisk er det ej heller noget
prisvinder, men blænder du den ned til f/8.0 tegner den ganske okay i områdeet
80-150 mm. På fuld zoom (200 mm) bliver den noget blød.

http://knl-dtp.dk/billeder/CRW_2581.jpg

http://knl-dtp.dk/billeder/CRW_2594.jpg

> Ved godt at det selvfølgelig nok kan fungere men hvis det
> er det af ringe kvallitet skal det jo ikke have inflydelse på mit valg
> af hus til den tid :0)

Jeg ville nok ikke tillægge de to objektiver den helt store værdi i valget af
kamerahus. Husk på, at du kan sælge 50 mm'eren til en ganske god pris (de er
meget populære som brugt-salg) og 80-200 kan vel indbringe en 400 kr. Det er med
andre ord ikke de store penge du har siddende i objektiver til Canon, hvis det
viser sig, at Nikon er det rigtige valg for dig.

Mit råd er derfor, at se bort fra dine eksisterende objektiver og vurder hvilket
kamera, der passer dig bedst. Bliver det Canon beholder du dem bare (tror dog du
vælger at opgradere 80-200'eren), og bliver det Nikon kan du sælge dem og let få
en 1.000 kr. ud af det.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 13:51

> http://knl-dtp.dk/temp/canon_50_mki_ii.jpg

Ahh perfekt det er en mark I kan jeg se.

> Rent optisk er det ej heller noget
> prisvinder, men blænder du den ned til f/8.0 tegner den ganske okay i områdeet
> 80-150 mm. På fuld zoom (200 mm) bliver den noget blød.

OK det var nok den besked jeg havde forventet :0)

> Bliver det Canon beholder du dem bare (tror dog du
> vælger at opgradere 80-200'eren), og bliver det Nikon kan du sælge dem og let få
> en 1.000 kr. ud af det.

OK det lyder som et fornuftig vinkel.

Tillægsspørgsmål. Jeg kan se at det for både nikon og canon er muligt at
få rigtigt god optik i de her 50 mm linser til "ingen penge". Det er jo
genialt når økonomien er stram og det bliver helt sikker noget jeg skal
benytte mig af. Jeg vil i den forbindelse lige høre dig om der er stor
forskel på de to mærker i den forstand. Læste tilfældigt på en eller
anden review site at canons skulle være noget bedre, er der holdt i det
??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : KNL DtP

Dato : 28-07-05 14:51

> Jeg kan se at det for både nikon og canon er muligt at
> få rigtigt god optik i de her 50 mm linser til "ingen penge".

Ja, både Canon og Nikon laver disse billige standardoptikker. Det er jo en
yderst simpel konstruktion, hvilket sparer gevaldigt på prisen.

> Jeg vil i den forbindelse lige høre dig om der er stor
> forskel på de to mærker i den forstand.

Hvis du måler dem op mod hinanden i et laboratorie, vil du sikkert kunne finde
en vinder på bestemte områder, men det afhænger jo også af det enkelte
eksemplar. I den virkelige verden tror jeg ikke der er meget forskel på f.eks.
Canon EF 50 mm f/1.4 USM og Nikon AF 50 f/1.4 D.

> Læste tilfældigt på en eller
> anden review site at canons skulle være noget bedre, er der holdt i det

Det kommer naturligvis an på hvilke objektiver, der er tale om, men generelt set
tror jeg forskellen mellem Canon/Nikon objektiver i samme
brændevidde/lysstyrke/klasse er minimal, da kvaliteten er så høj.

Du kan få et præg om opløsningen (målt i lab) med de såkaldte MTF-kurver:

http://www.photodo.com/prod/lens/canon.shtml

http://www.photodo.com/prod/lens/nikkor.shtml

Her får Canon's 50 mm f/1.4 USM f.eks. en gennemsnitlig rating på 4,4 / 5,0
mulige.

Begge firmaer laver jo også billige zoomobjektiver i plastic til få penge, så
selvfølgelig er det muligt at finde knap så gode modeller.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 16:03

In article <42e8e2c8$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
knl_dtp@hotmail.com says...
> [...]
>
> http://www.photodo.com/prod/lens/nikkor.shtml
>
> Her får Canon's 50 mm f/1.4 USM f.eks. en gennemsnitlig rating på 4,4 / 5,0

OK tak for hjælpen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Andersen

Dato : 29-07-05 04:48

> Ahh perfekt det er en mark I kan jeg se.

Og beslutter du dig for en Nikon, er jeg
interesseret i at købe 50mm'eren.

-Bo-

Fra : Simon Nielsen

Dato : 28-07-05 16:23

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
> papirkurven. Ved godt at det selvfølgelig nok kan fungere men hvis det
> er det af ringe kvallitet skal det jo ikke have inflydelse på mit valg

Du kan sagtens bruge disse objektiver, men de er ikke af så vanvittig god
kvalitet at de skal være valg for dit næste kamera køb. Man kan købe et
brugt Nikon 50/1.8 til ca. 500-700 kr så det er jo ikke så slemt.
80-200'eren er et okay objektiv men det kan du også sælge og så købe et
Nikon 70-300 f/4-5.6 som er af ca. samme kvalitet og det koster ikke så
meget. Du skal nok gøre dig klart når du syntes du vil bruge penge på et
DLSR hvilket du vil have og så købe det. Hvis du havde en stor samling af
objektiver til Canon ville det være klart det bedste at købe Canon, men da
du ikke har så stort udvalg og ikke de rigtigt dyre af slagsen så skal de
ikke holde dig fra at købe dit drømmekamera.

Mvh
Simon