Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Leg med lys
Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 28-07-05 13:20

Fra : Christian Rosenberg ~

Dato : 28-07-05 12:48

Hej Birkemose

Meget fedt billede! :)

Mvh.

Christian R Dahm

"Michael Sig Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse
news:20050728141759.M89690@server.gisp.dk...
Hejsa,

Her er et knipseri fra min netop overståede tur til Indien (nåede lige
akkurat at undgå regnen i Mumbai).

http://birkmose.org/eos20d/indianbeaty.jpg

Jeg prøvede at lege lidt med lyset med en reflektor for at skabe noget
stemning.

Kommentarer er yderst velkomne :)

--
Michael Birkmose

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-07-05 12:53

Michael Sig Birkmose skrev:
> [...]
>
> http://birkmose.org/eos20d/indianbeaty.jpg
>
> Jeg prøvede at lege lidt med lyset med en reflektor for at skabe noget

Egentlig et ret fint billede.
Var det mit, ville jeg straks dodge lidt for at få adskillelse i
skyggerne mellem hår,ansigt/baggrund og tøjærme/baggrund. Og måske prøve
at lave øjenreflekser mindre - meeen?
Fordeling lys/skygge ellers ret fin

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 12:56

In article <42e8c720$0$57097$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> Var det mit, ville jeg straks dodge lidt for at få adskillelse i
> skyggerne mellem hår,ansigt/baggrund og tøjærme/baggrund. Og måske prøve

Hvad er det nu lige at det her dodging gør, ser det omtalt tit :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : KNL DtP

Dato : 28-07-05 13:05

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er det nu lige at det her dodging gør, ser det omtalt tit :0)

"Dodge" betyder undgå (husker den altid på citatet fra The Matrix: "Dodge
this!").

I fotografiske sammenhænge henviser det til de gode, gamle mørkekammerdage, hvor
man holdt lyset tilbage med hænderne eller et stykke pap, så et bestemt område
på papiret ikke fik nær så meget belysning, som det omkringliggende. Resultatet
bliver et lysere område.

Den modsatte effekt hedder burn, hvor kan giver papiret ekstra tid, så et område
bliver mørkere.

I Photoshop har du samme muligheder, hvor du kan lysne og mørkne udvalgte
områder.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 14:31

In article <42e8c9fc$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
knl_dtp@hotmail.com says...
mørkere.

> I Photoshop har du samme muligheder, hvor du kan lysne og mørkne udvalgte
> områder.

Perfekt tak skal du have det lyder jo i allerhøjeste grad brugbart :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-07-05 13:36

Jakob skrev:
> In article <42e8c720$0$57097$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> olenospam@nospam.dk says...

> Hvad er det nu lige at det her dodging gør, ser det omtalt tit :0)

Ja, vi sgu blevet så engelske at det somme tider er for meget. Det hed
at vifte i den kemiske alder. Man holder sværtningen tilbage lokalt. I
fotoshop kan man lysne de lyseste af de mørkeste ved at dodge
"mellemtone" på de mørkeste områder - så man får flere detaljer i skygger.

Fra : Jakob

Dato : 28-07-05 14:33

In article <42e8d134$0$57417$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
olenospam@nospam.dk says...

> at vifte i den kemiske alder. Man holder sværtningen tilbage lokalt. I
> fotoshop kan man lysne de lyseste af de mørkeste ved at dodge
> "mellemtone" på de mørkeste områder - så man får flere detaljer i skygger.

OK tak skal du have det skal jeg da prøve af :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : KNL DtP

Dato : 28-07-05 13:01

"Michael Sig Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg prøvede at lege lidt med lyset med en reflektor for at
> skabe noget stemning.

Glimrende portræt med fin kontakt til modellen.

Kamera? Objektiv? Indstillinger?

Synes at reflektoren giver et spændende lys, som ville være lidt mere omstædig
at opnå med fill-flash.

Personligt ville jeg nok beskære den lige en anelse i toppen og venstre side, så
ansigtet kommer lidt mere i fokus. Synes hun "faldet" lidt ned og ud til højre i
billedet. En tættere beskæring vil gøre billedet mere intens.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 28-07-05 14:25

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-07-05 14:02

Michael Sig Birkmose wrote:

> Kommentarer er yderst velkomne :)

Hmm... det er en gylden regel, at man ikke bør fotografere
portrætter fra et niveau højere end den afbillede persons øjne.

Og så synes jeg, at hudtonerne i ansigtet er lidt for mørke, det
generer også mit øje, at det virker som om, at baggrunden bag hende
er knivskarp, samtidigt med, at hendes kjole er uskarp, og så kunne
billedet godt tåle en noget strammere beskæring...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 28-07-05 15:17

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-07-05 15:48

"Michael Sig Birkmose"
[...]

Der er ingen grund til at gentage hvad der allerede er sagt,
jeg er nok mest enig med Niels - det er fanme ikke en fed
vinkel, det er heller ikke en god ting at have modellen helt
oppe ad baggrunden - hun er utroligt pæn, men hendes
udtryk er næsten komisk forkert.. Sorry hvis jeg er skrap,
men her stod du virklig med muligheder, resultatet er dårligt.
Teknisk ingen problemer, der ikke kan rettes med lidt let
ps arbejde.. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-07-05 16:33

-max- wrote:

> - hun er utroligt pæn, men hendes
> udtryk er næsten komisk forkert.. Sorry hvis jeg er skrap,
> men her stod du virklig med muligheder, resultatet er dårligt.

Ja Max... man ka' blive helt trist til mode, når man tænker på, hvor
gode resultater der kunne være opnået med en så smuk pige...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tobester

Dato : 28-07-05 16:30

det kan være at der er med vilje, men "beaty" er vist ikke et normalt
forekommende engelsk ord (ville betyde noget med noget rytme eller tæv eller
noget...), hvorimod "beauty" betyder en skønhed... Bare en lille detalje,
men det kan være jeg overser en vigtig finte, det er sket før

Fra : Michael Birkmose

Dato : 28-07-05 21:54

> [...]
> udtryk er næsten komisk forkert.. Sorry hvis jeg er skrap,
> men her stod du virklig med muligheder, resultatet er dårligt.

Det er fint med kritikken, og jeg kan godt se hvad du mener. Men du får det
til at lyde som jordens undergang :) Som sagt var det bare et knipseri, af
en veninde og lidt leg med lyset. Lyset var sådan set hvad jeg fokuserede på
da jeg tog billedet. Men det er selvfølgelig ikke en undskyldning for at
slække på de andre punkter :)

> Teknisk ingen problemer, der ikke kan rettes med lidt let
> ps arbejde.. -max-

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår? Jeg kan godt slørre baggrunden i
photoshop, men jeg kan vel ikke gøre noget ved hendes udtryk? Eller var det
nogle andre tekniske ting du tænkte på?

Cheers,
Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-07-05 22:44

> [...]
> da jeg tog billedet. Men det er selvfølgelig ikke en undskyldning for at

Jordens undergang, høhø så kan du lære det kan du Al ære og respekt
for din vilje til at lege med lyset, de andre ting skulle bare have været på plads
så havde du skabt et kanon fedt billede.

> [...]
> photoshop, men jeg kan vel ikke gøre noget ved hendes udtryk? Eller var det

Nej nej ikke sløre noget som helst.. Men du kan prøve dette
nyt lag fyld det med en gradient der går fra mørk til mellem lys grå,
den mørke nederst og træk op - prøv dig frem - brug overlay som
blending og juster opacity.. På den måde får du mere lys i ansigtet
og mindre på blusen.. Bagefter kan du evt. lave en firkantet selection
20pixel inde hele vejen rundt med en feather på ca 50 pixel, inverse
selection gør det valgte mørkere i kurver eller levels.. Brug forslagne
som udgangspunkt til egne experimenter..
Tilsidst kan du lave et nyt lag fylde med mørke/mellem brun, layer
blending color, opacity 20%.. -max-