GPS & Det levende søkort 2
Fra : Peter

Dato : 28-07-05 11:01

Hej gruppe er der nogen, der ved noget om hvad for nogle GPS'er model/mærker
der virker sammen med PC og DLSK 2 ? Det helt utroligt at ingen forhandler
kan vejlede mig om noget som helst %%/&&/&%¤##"#"..

Mvh. Peter

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 28-07-05 11:47

On Thu, 28 Jul 2005 12:01:15 +0200, Peter wrote:

> Hej gruppe er der nogen, der ved noget om hvad for nogle GPS'er model/mærker
> der virker sammen med PC og DLSK 2 ?

Jamen mon ikke det er alle GPS'er der kan sende et NMEA-signal? Den skal jo
bare have angivet kommunikationsporten...

Selv bruger jeg et Pretec CompactFlash med en lang antenne.

/Kasper

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-07-05 12:29

Peter <no@non.com> skrev:
>Hej gruppe er der nogen, der ved noget
> [...]

Hej Peter,

Enhver GPS hvor der kan tilsluttes et kabel som kan hente NMEA
signalet ud kan anvendes.
Der er desværre ikke mange bådudstyrsforhandlere som har den
fornødne viden eller interesserer sig synderligt for elektronik
til både. De føler at det er for besværligt, tidskrævende, og
svært at rådgive om, samt at fortjenesten er meget lav. Især når
kunden spørger til sammensætning af enheder eller software.
Det er noget nemmere og uforpligtende at sælge beslag og skruer.
Desuden vil de fleste nok hellere sælge kortplottere hvor
softwaren skal opdateres af dem til andre priser en hvad en DLSK
skive koster og som tillige dækker mange søkort.
Jeg kan kun varmt anbefale en navigationsløsning med sammensætning
af en PC og en GPS. Det er muligt at skaffe navigationssoftware i
form af rigtige navigationsprogrammer og scannede søkort og i
tillæg får man muligheder for at installere mange maritime
hjælpeprogrammer som gratis kan downloades fra nettet.
Til næste år bliver mulighederne udviddet. Det indtil nu mindste
bundkort kommer på markedet. Et Nano-ITX-bundkort på kun 12 x 12
cm og det kan monteres oven på et optisk drev og bag drevet kan
man montere en harddisk 1,8” eller 2,5”.
En så lille PC kan indbygges inde i kortskuffen og den kan
tilsluttes enten en fladskærm på kortbordet eller tilsluttes et
fladskærmsTV monteret på hovedskottet.
Det giver desuden mulighed for at se vejrudsigten på tekst-tv,
foruden alm TV.
Fladskærmen, en 15” kan placeres tæt på masten og så lavt at det
ermuligt med god lysstyrke at se søkort når PC´en kørte med
navigationsprogrammer hvis det er en sejlbåd den placeres i.
Et fladskærmsTV er tillige meget mere lysstærk end en bærbar PC.
Der kan tillige anvendes en trådløs mus fra cockpittet.
Endelig kan man se sine digitale billeder på TV skarmen.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-07-05 12:37

Jeg glemte at tilføje at NMEA signalet fra PC´en skal til en RS232
port.
Er PC´en kun med USB porte skal du have en ledning med
indbygget "sprogoversætter" samt en driver installeret.
PC´ens skærm skal være på minimum 800 x 600 for at DLSK kan køre,
ældre PC´er med f.eks 640 x 480 kan ikke anvendes.

Mvh/Harding

Fra : Peter

Dato : 28-07-05 13:54

Hej, jo jeg har pc og DLSK 2 skal bare ud og købe en gps modtager og så tror
jeg jeg vil spare de 3000kr. til sø kort til kortplotter. Jeg har lige
kigget på en IntelliMap 500c, hvor kort til den koster 3k. extra, dem kan
jeg nok spare. Forhandler er ved at finde frem til det kabel jeg skal bruge.
Jeg vil høre om andre har en bedre og måske billiger løsning.

Mvh Peter
"Harding E. Larsen (slet XS3U7)" <harding@XS3U7larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11225503730.935482561170417@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-07-05 14:40

Peter <no@non.com> skrev:
> [...]
>kort til den koster 3k. extra, dem kan
>jeg nok spare. Forhandler er ved at
>finde frem til det kabel jeg skal bruge.

Hej, Ja de penge ville jeg også spare.
DLSK 2 indeholder de rigtige søkort med de maximale antal
informationer. Du kan købe tilsvarende for norske og svenske
farvande. Ulempen er bare at programmet ikke indeholder et rigtigt
navigationsprogram. KMS som har udviklet DLSK siger selv, at det
er et planlægnings- og informationsprogram med mulighed for
positionsangivelse.
Et rigtigt navigationsprogram giver meget mere. Desværre kan KMS
kortene ikke indlægges i andre navigationsprogrammer og du må
anskaffe andre kort.
Med en PC tilsluttet en GPS åbner der sig en helt ny verden m.h.t.
navigation. Købet af en kortplotter begrænser mulighederne meget.
Prøv at se på følgende links som fortæller meget om forbindelser
m.m.:
http://vancouver-webpages.com/peter/
http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSTur/PDF/Garmin_GPS_to_PC_Wiri
ng_Instructions.pdf

Prøv også at læse denne gode artikel om emnet:
http://bitz.dk/elektroniske_soekort/elektroniske_soekort_occd.htm
samt denne artikel:
http://www.rj85.dk/artikler/gps/plotter.htm
Ellerdenne som fortæller mere om baggrunden for fremstilling af
søkort.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-07-05 14:56

Harding E . Larsen <harding@7A2LFlarsen.tdcadsl.dk> (slet 7A2LF)
skrev:

> [...]
>samt denne artikel:
>http://www.rj85.dk/artikler/gps/plotter.htm
>Ellerdenne som fortæller mere om baggrunden for fremstilling af
Her er den:

http://www.frv.dk/om_frv/hovedopgaver/oceanografi.htm

--
Harding E. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-05 08:14

"Harding E. Larsen (slet 7A2LF)" <harding@7A2LFlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> Et rigtigt navigationsprogram giver meget mere. Desværre kan KMS
> kortene ikke indlægges i andre navigationsprogrammer og du må

Er I opmærksomme på, at det tyske firma Nautische Veröffentlichungsdienst
udgiver nogle glimrende kort - forhandles bl.a. af Masnedø, og direkte fra
firmaet

http://www.nautische-veroeffentlichung.de/.

Fidusen ved disse kort er, at der medfølger en CD med kortene på og med
navigationsprogrammet Maptech!!!

Et kortsæt der f.eks. omfatter hele Kattegat, incl Samsø rundt, og Sundet
ned til Amager og hele den svenske kyst op til Nord for Gøteborg og
Jyllandskyst incl Randers og Mariager Fjord koster 59.80 Eur, incl den
omtalte CD.

Så får man både det elektroniske og den papir backup som jeg ihvertfald ikke
tør sejle uden!!!

Vi sejlede i år på kort fra dem rundt Fehmarn, og ind til Låübeck og Wismar,
og det elektroniske fungerede perfekt, alle special kort er der.

Hilsen John

Fra : jetp

Dato : 28-07-05 15:21

"Peter" <no@non.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil høre om andre har en bedre og måske billiger løsning.

Hej Peter

Du kan købe en Garmin Etrex af mig med kabel til 12 v og com-port på pc for
kr. 850,-
Den kan sende nmea til comp samt udveksle waypoints med DLS.
http://www.garmin.com/products/etrex/
http://www.dirtbike.at/gps/etrex/etrex_kabel.html
http://www.lookout.dk/?side=3&vare_id=244&toplevel=3

Eller en G-sat BU301 USB modtager
http://www.g-sat.dk/proddocument.asp?id=UdgaaedeModeller
til kr. 550,-

begge i fin stand.

Det er da billigere ...

Mvh Jens, Randers
Fjern fjern i svaradr.

Fra : Soren H

Dato : 29-07-05 12:15

Du skal dog være opmærksom på et par detaljer:
En PC med DLS og signal fra en GPS kan kun vanskeligt erstatte en
dedikeret kortplotter:

- En plotter monteres i cockpittet og er vandtæt samt har en skærm som
er tydelig i dagslys, - og det er jo netop på den måde man vil bruge den.
En bærbar er nødt til at stå på (navigations)bordet nede, og skal have
strøm hvis den skal stå åben altid mens man sejler. Tager man den op er
den udsat, og man kan ikke se noget på skærmen.

- Kommunikationen mellem GPS og DKS kræver lidt viden og
fingerfærdighed. Desuden kan man nemt komme i problemer med
sammensætning af info fra GPS til DLS. Jeg måtte reinstallere DLS fordi
den fik data galt i halsen fra min Garmin 152, - flere tegn jeg havde
brugt var ikke acceptable i DKS, bl.a. bindestreg, og hatten af for
kodeskriverne hos DLS, men koden er ikke 100% proof, og betjeningen af
kontroller mm i DLS lader en del tilbage at ønske.

- al up- download af waypoints og ruter sker via det medfølgende program
GPS-link, hvortil man kan hente driver til Garmin og Furono, men ikke
andre. I NMEA-mode kan man nå et stykke vej men der er mange faldgruber.
GPS-links tekst-fil-format er iøvrigt ikke kompatibelt med Garmin
direkte, - kun via GPS-link, så man kan ikke uploade data fra DLS via
GPS-link og eks. Waypoint+ eller Mapsource til en GarminGPS.

Min konklusion er som en anden har skrevet at det er et OK
planlægningsværktøj, og til nød kan stå tændt på den bærbare i
"uoverskueligt farvand" og vise position, og hvor skippers kone så må
være human link nede fra halvmørket.

Husk at den allermest nyttige NMEA-udgangsbrug fra en GPS er til din
VHF, så i det øjeblik det går grueligt galt (god forbid) vil et tryk på
den røde knap give Lyngby alle relevante oplysning incl. nøjagtig position.

Iøvrigt: For luksusdyr som undertegnede er en bærbar ombord fedt.
Vi har udover DLS også TV, DVD samt hele musiksamlingen på MP3 som
kommer ud i kvalitetsniveau via en linieindgang i vores indbyggede radio.

Mvh
Søren Hedemand
S/Y Marie af Næstved
Beneteau Oceanis 320

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-05 15:09

Hej søren,

Det er jeg faktisk enig i. Når nu du har en Garmin, så skulle du prøve at
bruge Garmins Mapsource. Det har ikke mange af de ulemper du nævner. Det
eneste Mapsource mangler er de havne og bro oplysninger som DLSK har
liggende i standard temaet.

Bjarke

Fra : Claus Vitting

Dato : 29-07-05 16:47

Hej NG.

Må jeg lige stille et afledt spørgsmål fra den egentlige tråd ...

Hvordan får jeg forbundet min bærbare PC, som naturligvis er forbundet en
USB GPS-antenne med min VHF "RO 4500".

VHF'en har NMEA indgangskabel. Har ledt efter et "standardkabel" til at
trække GPS-signalet ud af PC'en og over i VHF'en, men altså ikke fundet
noget brugbart.

Håber på et rigtigt godt tip ...

Mange hilsener

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-05 16:52

Det kan man ikke umiddelbart. Normalt ville man tage en "lus" ud på RS232
ledningen og derved få NMEA signalet mellem gps og pc'eren, men det har du
jo samlet da du kører med en usb-gps.

Hvis du kender en god computerprogrammør kan man lave en lille applikation
der i software samler data op og sender det ud på pc'ens com port (hvis den
har sådan en)

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-07-05 17:37

Claus Vitting <claus@vittingfamily.dk> skrev:
> [...]
>spørgsmål fra den egentlige tråd ...
>
>Hvordan får jeg forbundet min
>bærbare PC, som naturligvis er forbundet en

Der findes muligheder for at købe et kabel som kan transportere
USB signaler over til RS-232 og som du kan sætte til din VHF.
Prøv at se på:
http://www.taltech.com/TALtech_web/support/usb2serial.htm
Mvh/Harding

Fra : Flemming

Dato : 29-07-05 19:57

Sådan et kabel kan købes hos T. Hansen.
Se her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=532831584&n=496908102&pn=572895931
Pris 149 kr.
/Flemming

"Harding E. Larsen (slet Q3S5Q)" <harding@Q3S5Qlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11226552150.260088208489535@dtext.news.tele.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-05 20:04

Det er rigtigt, men hans GPS er jo USB enhed og den sidder jo i pc'eren for
at føde DLSK med NMEA signalerne. Bare fordi han sætter en USB-COM converter
på en af pc'erens andre USB porte (hvis der er mere end en), det betyder jo
ikke at PC'eren kan "relæ'e" NMEA informationerne ud på den anden USB port.

Jeg faldt lige over følgende fra dit link "... making installation trivially
easy." Det tror jeg bestemt ikke kommer til at gælde i Claus' tilfælde.

Med mindre der lige er en i gruppen der kender et stykke software der kan
finde ud af at "echo'e" modtagen NMEA information ud på en anden port.

Hvad siger du Børge ? Er du stødt på det? Jeg mindes du have en del erfaring
med at koble en masse NMEA sammen....

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet Q3S5Q)" <harding@Q3S5Qlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11226552150.260088208489535@dtext.news.tele.dk...

Fra : Jan

Dato : 29-07-05 22:24

Fri, 29 Jul 2005 21:03:47 +0200, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk>;
<42ea7d9e$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Hvad siger du Børge ? Er du stødt på det? Jeg mindes du have en del erfaring
>med at koble en masse NMEA sammen....

Ikke er jeg Børge, men dog...
NMEA-kablet mellem GPSen og radioen kan da tappes. Fra GPSen tapper du
Data Out-kabelen og Common-kabelen; Data Out skal så til den pind på
seriekontakten, som gir data til PCen, og Common skal til den pind som
hedder Ground. USB-adapteret har vel en seriekontakt (DB9) i den annen
ende? (jeg har ikke selv anvendt en USB-til-serie-adapter)

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-07-05 23:45

No, en USB GPSmus går direkte i USB stikket. Derfor er det ikke muligt at
tappe.

Bjarke

Fra : Claus Vitting

Dato : 31-07-05 13:15

Hej igen Bjarke,

sådan ser jeg det også - den går rent ind i USB og "nichs weiter" ...

Mvh.

Claus

Fra : Claus Vitting

Dato : 31-07-05 13:14

Hej Bjarke og I andre hjælpsomme sjæle

Jeg tror at du har ret. Jeg søger IKKE blot en converter til at omforme USB
til RS232 eller omvendt for den sags skyld.

Jeg har både 1 USB stik og 1 RS232 på min bærbare PC.

Og ja, min GPS-antenne er tilsluttet PC'en via det ene USB stik med det
formål at føde DLSK2 med NMEA signaler.

Det er disse signaler jeg vil have videre fra PC'en og over til VHF'en.

Nærmere kan jeg vist ikke beskrive det uden at være ekspert ... .

Mvh.

Claus

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:42ea7d9e$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : MAXI-87

Dato : 30-07-05 19:44

> Hej gruppe er der nogen, der ved noget om hvad for nogle GPS'er
> model/mærker der virker sammen med PC og DLSK 2 ? Det helt utroligt at
> ingen forhandler kan vejlede mig om noget som helst %%/&&/&%¤##"#"..
Hej
Hvis du KUN leder efter noget der kan give din PC signaler, er den billigste
løsning nok en GPS mus
www.billiggps.dk

hilsen
Hans

Fra : Claus Vitting

Dato : 31-07-05 13:17

Hej Hans,

det gør jeg ikke - sådan en har jeg jo, og der er koblet direkte i USB.

Jeg skal have signalet ud fra PC'en og over i VHF'en - thats the problem ...

Ellers tak for buddet !

Mvh.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-07-05 18:53

Så skulle man finde en "modsat" dippedut, så du kan sætte din USBmus ind i
COM porten. Så ville du, via et mellemstykke, kunne fiske signalet ud til
VHF'en.

Det er det eneste alternativ jeg ser til et stykke software der echoer det
modtagne på USB'en over på COM'en. I de gamle DOS dage ville jeg have kunne
programmere sådan et resident program, men jeg ved ikke om man kan det under
windows32.

Måske vi skulle spørge i fx dk.edb.programmering.

Fra : Claus Vitting

Dato : 01-08-05 14:23

Hej Bjarke,

jeg har faktisk også et kabel til musen, som går i hhv. seriel (signal) og
PS2 (strømfødning). Derved har jeg frigivet USB-stikket.

Men det vil vel ikke hjælpe, da jeg ikke går du fra at man kan sende
signalet UD af USB-stikket og over i VHF'en ...

Det bliver vist lidt urealistisk efterhånden - jeg tror at jeg må give op

1000 tak for hjælpen trods alt !

Mvh.

Claus

Fra : Peter

Dato : 30-07-05 20:10

Hej gruppe tak for alle de gode råd mv. Jeg valgte at købe den dyre
kortplotter løsning.