Islam og grundlovens § 78
Fra : Trans

Dato : 28-07-05 01:28

Jeg læste følgende i BBC-artiklen
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4721217.stm
DUTCH KILLER FACES MORE CHARGES

»Bouyeri told his murder trial he had acted out of religious
conviction.

He shot and stabbed Van Gogh, a strong critic of radical Islam, in
broad daylight as he was cycling through Amsterdam in November.

Prosecutor Alexander van Dam, speaking at the Hofstad hearing in
Rotterdam, said the network members shared an interpretation of Islam
which called for the death of non-Muslims.

"Non-believers represent a threat to 'true Muslims' and must be fought
until death," he said. "This death threat applies to the entire Western
society."«

Jeg spekulerer på, om man ikke burde kigge lidt nærmere på, hvad der
egentlig står i koranen for at finde ud af, om det islamiske
trossamfund i virkeligheden ikke må betragtes som en forening, der
falder ind under bestemmelsen:

Danmarks Riges Grundlov
§ 78.
Stk. 2. Foreninger, der virker ved eller søger at nå deres mål ved
vold, anstiftelse af vold eller lignende strafbar påvirkning af
anderledes tænkende, bliver at opløse ved dom.

Bent

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 07:12

Trans <kongaead@my-deja.com> wrote:

> [...]
> egentlig står i koranen for at finde ud af, om det islamiske
> trossamfund i virkeligheden ikke må betragtes som en forening, der

Du kan ikke nøjes med at se i Koranen; du må endelig ikke glemme Hadith.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-07-05 08:51

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en
meddelelse

> Du kan ikke nøjes med at se i Koranen; du må endelig ikke
> glemme Hadith.

Det samme kunne man jo gøre ved mange andre organisationer -
fx Jonni Hansens parti, bandidos etc.

At kriminalisere en religiøs bevægelse vil betyde angreb på
trosfriheden, hvilket ikke er tilladt ifølge samme grundlov.
Derfor kalder fx sicentology sig for en "kirke".
--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 09:03

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> [...]
> trosfriheden, hvilket ikke er tilladt ifølge samme grundlov.
> Derfor kalder fx sicentology sig for en "kirke".

Jeg har ikke argumenteret for at forbyde islam, blot gjort opmærksom på
at dette politisk-religiøse system har hele /to/ »hellige« bøger. Mange
glemmer den særligt blodlystne Hadith.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 28-07-05 09:28

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote in message

> At kriminalisere en religiøs bevægelse vil betyde angreb på trosfriheden,
> hvilket ikke er tilladt ifølge samme grundlov.
> Derfor kalder fx sicentology sig for en "kirke".

Fatter ikke hvorfor kommunister ikke "kalder sig for en kirke", de har alle
forudsætninger. Kommunister har ingen logisk opbakning til deres tro, den er
ene og alene religiøs. Kommunister er mere forkyndende end Jehovas Vidner.
Kommunister tror sig frelste. Deres instruktionsbog - Das Kapital - er, om
end ikke så gammel som koranen, en anakronisme i sig selv.

Kommunisters eneste fremtid er at gå religionens vej.

Amen,

Thorkild

Fra : News

Dato : 28-07-05 07:31

"Trans" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>vold, anstiftelse af vold eller lignende strafbar påvirkning af
>anderledes tænkende, bliver at opløse ved dom.

Og glem endelig ikke at muhamedanerne kan tolke koranen,
så det passer ind i deres kram, og den kan åbenbart tolkes efter
forgodtbefindende,
så intet i den er hverken er ondt eller kommer på tværs i et demokratisk
samfund.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 28-07-05 15:33

"News" <mail@direkte> wrote in message

> [...]
> forgodtbefindende,
> så intet i den er hverken er ondt eller kommer på tværs i et demokratisk

Det samme gælder vel Bibelen og Tanakh-samlingerne?

Fra : Peter Bang

Dato : 28-07-05 09:44

Trans <kongaead@my-deja.com> skrev:
> [...]

Ja, ligesom Bibelen og Harry Potter kan Koranen og diverse tillæg
tolkes, bruges og misbruges.

Det er jo absolut heller ikke alt i Det Gamle Testamente, der
egner sig til prime time.

Jeg undres stadig over, at der findes mennesker, der orker at
proppe mere tankevirksomhed i den slags overtro. Endsige drage
rundt i verden og missionere og bekrige med skrifterne som
reference.