Urimelig kritik fra Birthe Rønn Hornbech
Fra : Jensen

Dato : 27-07-05 22:02

Venstre retsordfører farer i dag ud med påstande om, at bl.a.
Socialdemokraterne vil behandle grønlændere bosat i Danmark som
indvandrere.
Socialdemokraternes integrationsordfører, Anne-Marie Meldgaard, tager
kraftigt afstand fra beskyldningerne.

- Jeg ved ikke, hvor Birthe Rønn Hornbech har fået den opfattelse fra. For
den er forkert. Socialdemokraterne anser grønland og grønlændere bosat i
Danmark som en del af det danske rigsfællesskab, og det bliver der ikke
lavet om på, siger Anne-Marie Meldgaard.

- Vores ærinde i denne sag har været at give grønlændere, som er bosat i
Danmark, og som er på kontanthjælp, nogle bedre muligheder for at komme ud
på arbejdsmarkedet. Og hvis det indebærer, at de skal have forbedret deres
danskkundskaber, mener vi, at samfundet skal stille undervisningstilbud
til
rådighed. Men vi vil også gerne understrege, at uanset om det er danskere,
indvandrere eller grønlændere, som er bosat i Danmark, og som er på
kontanthjælp og ikke har andre sociale problemer end ledighed, så vil vi
ligestille alle grupper og insistere på, at de bliver aktiviteret på
arbejdsmarkedet med de krav og rettigheder, som er gældende i dansk
lovgivning, siger Anne-Marie Meldgaard.

--
Hej fra Børge Højlund Jensen.
Min hjemmeside. http://oz5vib.webbyen.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-07-05 22:14

"Jensen" <borgeh@jensen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> Danmark som en del af det danske rigsfællesskab, og det bliver der ikke
> lavet om på, siger Anne-Marie Meldgaard.

Hun er efterhånden skruphysterisk, jeg tror hun snart skifter parti til
Radikale Venstre.

Fra : G B

Dato : 27-07-05 22:48

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hun er efterhånden skruphysterisk, jeg tror hun snart skifter parti
> til Radikale Venstre.

Nej. Jeg tror, at hun mener som jeg, nemlig at inuitter fra Grønland er
danske statsborgere, såvel som Hans Jensen fra Vejle.

Grønland er en del af Det danske Rigsfællesskab, og når man betænker
hvordan grønlændere i 60'erne (hvis nogen her kan huske så langt tilbage)
blev tvangsdeporterede til Danmark, hvor de hurtigt gik i hundene på grund
af, at det var vanvittigt at hente polarfolk til Danmark, synes jeg nok, at
inuitterne har krav på positiv - ikke negativ - særbehandling.

Desuden kender jeg flere grønlændere, og de taler allesammen dansk, så hvad
er problemet egentlig? Agurketid i medierne?

GB

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-07-05 23:51

"G B" <nonono@nospam.invalid> wrote in message
> [...]
> hvad
> er problemet egentlig? Agurketid i medierne?

Kimen der har fået sommervarmen til at stige politikerne til hovedet er
reduceret dansk undervisning på Grønland.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 06:12

G B <nonono@nospam.invalid> wrote:

> Desuden kender jeg flere grønlændere, og de taler allesammen dansk, så hvad
> er problemet egentlig?

Det er ikke et problem for de lidt ældre årgange, men for de yngste der
ikke har lært ordentligt dansk i de grønlandske folkeskoler.
--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 28-07-05 13:03

Per Rønne wrote:

> Det er ikke et problem for de lidt ældre årgange, men for de yngste
> der
> ikke har lært ordentligt dansk i de grønlandske folkeskoler.

De danske børn, der er med far og mor i Grønland skal sendes hjem til
Brønshøj i en fart - de kan jo ikke tale grønlandsk.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 13:12

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> De danske børn, der er med far og mor i Grønland skal sendes hjem til
> Brønshøj i en fart - de kan jo ikke tale grønlandsk.

Grønland kan jo ikke klare sig uden de danske eksperter, og der er lang
tid til at de kan, da man har udelukket den grønlandske ungdom fra en
universitetsuddannelse i Danmark, da de er for dårlige til dansk ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 28-07-05 15:06

Per Rønne wrote:

> [...]
> lang tid til at de kan, da man har udelukket den grønlandske ungdom
> fra en universitetsuddannelse i Danmark, da de er for dårlige til

Ah, så det handler om hvem der kan *klare* sig *uden* hinanden. God basis
for at dømme en hel gruppe til udvisning.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 17:42

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> Ah, så det handler om hvem der kan *klare* sig *uden* hinanden. God basis
> for at dømme en hel gruppe til udvisning.

Har jeg talt om at udvise grønlændere boende i det egentlige Danmark til
Grønland? Det er K og S der taler sådan.
--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 29-07-05 09:16

Per Rønne wrote:

> Har jeg talt om at udvise grønlændere boende i det egentlige Danmark
> til Grønland? Det er K og S der taler sådan.

Det lød som om du forsvarede det ovenfor.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-07-05 09:36

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> Det lød som om du forsvarede det ovenfor.

Næh, jeg kommenterede forslaget. Gjorde opmærksom på grunden til at unge
grønlændere ikke kan godt nok dansk {grønlandiseringen af den
grønlandske skole}, og på at skulle et sådant forslag gennemføres måtte
det i princippet gælde /alle/ danske statsborgere. Selv om det næppe
ville kunne finde anvendelse for etniske danskere opvokset i Danmark, da
de få af dem det ville drejer sig om alligevel får førtidspension, og er
anbragt på en institution, der tidligere ville have hørt ind under
åndssvageforsorgen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jim

Dato : 28-07-05 13:36

"Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i en meddelelse

> De danske børn, der er med far og mor i Grønland skal sendes hjem til
> Brønshøj i en fart - de kan jo ikke tale grønlandsk.

Ja, for de skal kunne grønlandsk på de grønlandske arbejdspladser.
Du har en 5-årigs logik.

Fra : Maz Spork

Dato : 28-07-05 15:07

Jim wrote:
> "Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, for de skal kunne grønlandsk på de grønlandske arbejdspladser.
> Du har en 5-årigs logik.

Ævl.

Og hvad har det med logik at gøre?

Fra : Jim

Dato : 28-07-05 17:58

> Og hvad har det med logik at gøre?

Ja, nu du selv siger det.

Fra : Maz Spork

Dato : 29-07-05 09:17

Jim wrote:
> "Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, nu du selv siger det.

Mærkelig debat.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 28-07-05 13:50

"Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> De danske børn, der er med far og mor i Grønland skal sendes hjem til
> Brønshøj i en fart - de kan jo ikke tale grønlandsk.

Og de får lige en check på 3,5 mia med i baglommen, svarende til det danske
tilskud.

Thorkild

Fra : Maz Spork

Dato : 28-07-05 15:07

Thorkild Poulsen wrote:
> "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> Og de får lige en check på 3,5 mia med i baglommen, svarende til det
> danske tilskud.

Misundelsesudvisninger, altså?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 28-07-05 16:30

> Misundelsesudvisninger, altså?

?????

Thorkild

Fra : Jesper

Dato : 28-07-05 16:06

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> De danske børn, der er med far og mor i Grønland skal sendes hjem til
> Brønshøj i en fart - de kan jo ikke tale grønlandsk.

Kære Max Muljord;

Det kan godt være du ikke er klar over det, men der bliver talt 4
forskellige sprog på Grønland:

Vestgrønlandsk
Østgrønlandsk
Nordgrønlandsk
Dansk

Der er vitterligt mennesker der er født og opvokset på Grønland som kun
taler ét af de fire sprog.

Lige nu forsøger Landsstyret at promovere Vestgrønlandsk som landets
eneste officielle sprog og næsten det eneste der skal undervises i i
skolen. Indbyrdes er de 3 grønlandske dialekter så forskellige at
grønlænderne ikke kan forstå hinanden, medmindre de taler hinandens
dialekt.

Der er mange børn af blandede ægteskaber på Grønland som reelt kun taler
dansk, det tager hjemmestyret ikke hensyn til.
Iøvrigt så kan grønlænderne ikke få sig en videregående uddannelse hvis
ikke de taler og forstår ordentligt dansk, så meget har færingene da
forstået, jeg har aldig mødt en færing der ikke talte ordentligt dansk.

Fra : Maz Spork

Dato : 29-07-05 09:22

Jesper wrote:

> Kære Max Muljord;
>
> Det kan godt være du ikke er klar over det, men der bliver talt 4
> forskellige sprog på Grønland:

Er jeg udmærket klar over. Har endda været der. Og der er masser af
arbejdspladser, hvor man taler dansk - eller kan komme afsted med det.

> [...]

> hvis ikke de taler og forstår ordentligt dansk, så meget har
> færingene da forstået, jeg har aldig mødt en færing der ikke talte

Du er godt klar over, at min bemærkning ovenfor var ironisk, ikke?

Mit indlæg handler om at ringestille en hel gruppe i samfundet og ikke
behandle borgerne som individer. Det er den samme debat, der går for
indvandrere og flygtninge.

Det er udansk at hetze på mennesker, fordi de tilhører en bestemt
nationalitet, etnicitet, religion eller hvad ved jeg.

Derfor kan man ikke "sende grønlændere tilbage til grønland" hvis de ikke
lever op til bistandloven og samtidig kommer fra grønland.

-- maz

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-07-05 08:12

> [...]
> hvad
> er problemet egentlig? Agurketid i medierne?

Problemet er svjv at flere og flere grønlændere flytter til Danmark, når det
sociale system på Grønland har fået nok af dem, OG selvfølgelig at de ikke
KAN beskæftiges, når de ikke kan dansk. Så nytter det jo ikke at BRH
gentager fjorten gange, at de bare skal have en handlingsplan og i
aktivering som alle andre, hvis de ikke KAN beskæftiges, og tidligere ikke
har haft ret eller pligt til danskundervisning. Iøvrigt sjovt at det er OK
at diskiriminere danskesprogede på Grønland, mens politikerne dér, selv får
halibutten galt i halsen, bare man tilbyder grønlændere noget i selv DK.

Fra : Maz Spork

Dato : 28-07-05 13:01

G B wrote:

> Desuden kender jeg flere grønlændere, og de taler allesammen dansk,
> så hvad er problemet egentlig? Agurketid i medierne?

Problemet er, at fremmedhadet nu også skal gå ud over grønlændere - og at
vores gamle socialdemokrati er på vej ud over kanten og ned til Dansk
Folkeparti.

Føj

-- maz

Fra : Jim

Dato : 28-07-05 13:12

> Problemet er, at fremmedhadet nu også skal gå ud over grønlændere - og at
> vores gamle socialdemokrati er på vej ud over kanten og ned til Dansk
> Folkeparti.
>
> Føj

Jeg siger føj til dit indlæg.
At du kan synke ned på så lavt et niveau....
Jeg troede det var forbeholdt AHW, Kim L og Riise.
Dansk Folkeparti vil ikke diskriminere grønlændere.
Grønlændere er danskere på lige fod med andre danskere.

J.

Fra : Maz Spork

Dato : 28-07-05 15:10

Jim wrote:
> [...]
> Dansk Folkeparti vil ikke diskriminere grønlændere.
> Grønlændere er danskere på lige fod med andre danskere.

Jeg skriver ikke, at DF vil diskriminere grønlændere. Men de er ikke kendt
for fx at lade muslimske, danske statsborgere i fred, fordi deres
ekstremistiske trosfæller begår lovbrud.

Derfor sammenligningen. Det kan da ikke komme bag på dig i sommervarmen?

Mit "føj" er til socialdemokraterne.

-- maz

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 28-07-05 16:32

> Mit "føj" er til socialdemokraterne.

Mads Sputnik er 17 år og aktivt medlem af rebel.

Thorkild

Fra : Maz Spork

Dato : 29-07-05 09:22

Thorkild Poulsen wrote:
> "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> Mads Sputnik er 17 år og aktivt medlem af rebel.

Flot

Fra : Jim

Dato : 28-07-05 18:02

> [...]
> for fx at lade muslimske, danske statsborgere i fred, fordi deres
> ekstremistiske trosfæller begår lovbrud.

Hvad har muslimer med danskere at gøre?

> Derfor sammenligningen. Det kan da ikke komme bag på dig i sommervarmen?

Jo, for din tankegang har intet med logik at gøre.

> Mit "føj" er til socialdemokraterne.

Tillykke.

Fra : Maz Spork

Dato : 29-07-05 09:24

Jim wrote:
> "Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad har muslimer med danskere at gøre?

Det er jo det du ikke bør blande dig i.

> Jo, for din tankegang har intet med logik at gøre.

TJa, indtil nu har du bare kastet med lunken mudder. Ser ingen
argumentation, kun grupper der lægges for had. Så lad os bare stoppe her -
vi deler åbenbart ikke menneskesyn.

> Tillykke.

Hurraaaa

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 13:12

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> Problemet er, at fremmedhadet nu også skal gå ud over grønlændere - og at
> vores gamle socialdemokrati er på vej ud over kanten og ned til Dansk
> Folkeparti.

Forslaget kommer altså ikke fra Dansk Folkeparti, der ikke engang har
ytret støtte til det. Det ville næppe heller være grundlovsmedholdeligt,
hvis det ikke gik på /alle/ danske statsborgere. De etniske danskere der
er opvokset i det egentlige Danmark, og som ikke kan tale et ordentligt
dansk, får dog ikke alene i forvejen ikke kontanthjælp. De bor på
plejehjem, har en IQ på højst omkring de 20, og får naturligvis også
førtidspension.

--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 28-07-05 15:08

Per Rønne wrote:

> [...]
> i forvejen ikke kontanthjælp. De bor på plejehjem, har en IQ på højst
> omkring de 20, og får naturligvis også førtidspension.

Jeg skriver ikke, at DF kommer med forslaget.

Jeg skriver, at S er på vej ud til DF. Til glæde for nogle.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 17:54

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> Jeg skriver ikke, at DF kommer med forslaget.
>
> Jeg skriver, at S er på vej ud til DF. Til glæde for nogle.

Og du får så lige luftet dine fordomme.
--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 29-07-05 09:25

Per Rønne wrote:

> Og du får så lige luftet dine fordomme.

Er det en fordom, at DF er et enkeltsagsparti, der lefler for fremmedhadet?
Det må jeg nok sige.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-07-05 09:36

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> Er det en fordom, at DF er et enkeltsagsparti, der lefler for fremmedhadet?

Ja, det er en fordom.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-07-05 10:53

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en
meddelelse

> Ja, det er en fordom.

Nej, det er en kendsgerning.

DF er et populistisk parti.

--
ahw

Fra : Maz Spork

Dato : 29-07-05 11:20

Arne H. Wilstrup wrote:
> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en
> meddelelse

> Nej, det er en kendsgerning.
>
> DF er et populistisk parti.

Nu bliver jeg forvirret. Er der uenighed om det nogen steder?

Fra : Per Rønne

Dato : 29-07-05 11:31

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> Nu bliver jeg forvirret. Er der uenighed om det nogen steder?

Ja, folk opfatter tydeligt politiske partier, de ikke kan lide, som
populistiske. Men DF har nu altså siden 2001 taget de søde med det sure,
og har været med i alle betydningsfulde forlig, når der ses bort fra
EU-området. I rigtigt mange tilfælde sammen med Socialdemokratiet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-07-05 12:22

> [...]
> og har været med i alle betydningsfulde forlig, når der
> ses bort fra
> EU-området. I rigtigt mange tilfælde sammen med

Vrøvl, Per - populisme er et begreb, der er nogenlunde
veldefineret.
Professor i samfundsfag, Gregers Friisberg skriver fx i en
af sine bøger om det (ideologier og partier):

Populisten er en politikertype, der forsøger at appellere
til "vælgernes lavere instinkter", dvs. f.eks. ved at spille
på enkeltsager, som vælgerne er harme over. Det kan være
skatterne, den stigende miljøforurening, politikerlede og
andet.
Den enkelte sag ønskes løst her o gnu, uafhængigt af, hvad
der sker med løsningen af andre sager, eller interesserne
for andre befolkningsgrupper.
Efteråret er populistens foretrukne sæson. Sommerens
agurketid er vel overstået, og aviserne trænger til nogle
"hotte" politiske emner, der kan tages op i perioden før og
efter folketingets sammentræden efter sommerferien....Det
kan være lettere at køre spillet, hvis ét bestemt emne
vælges f.eks. EF, skatterne el. lign." (s.150 ff, 1989)

eller hvad med lektor Hans-Erik Lystrups (Ideologi og
politik) :

Begrebet populisme anvendes ofte om "folkelige" bevægelser
vendt mod magthaverne, der som regel defineres ved de
politiske partier (såkaldte "gammelpartier", de store
interesseorganisationer, akademikerne og de offentligt
ansatte.

Fjendebilledet kan være såkaldte bekvemmeligheds-flygtninge
og fremmedarbejderne, der påstås at lukrere på det danske
samfund, og specielt udnytter det danske arbejdsmarked og
den danske sociallovgivning....

"Danmark skal ikke være et bistandskontor for hele verden og
udvikle sig til et nyt Libanon" ("Her er 20 fremskridt",
pkt. 4. Fremskridtspartiet, 1988)"

"Os- og de andre" - tankegangen ....ligger tæt op ad den
populistiske "ideologi". Man kan nemlig ikke tale om en
ideologi på samme måder som i de tidligere kapitler.
Populisme består af en række enkeltholdninger -og meninger,
stabile som ustabile, der kan være vidtforskellige og
modsatrettede...
Som regel vil de populistiske holdninger være rettet mod
forhold i samfundet, der forekommer utilfredsstillende.
Argumentationen vil være polemisk og enkel, hvilende på
indignation og anvise lette løsninger på indviklede
samfundsmæssige problemer. Som ofte følges
løsningsforslagene ikke op af dybere
konsekvensbetragtninger.
Danmarks gældssituation og økonomiske problemer kan f.eks.
løses med et "snuptag" ved at fyre flere hundrede tusinder
offentligt ansatte. Fremmede og flygtninge er et element,
der siges at udgøre et væsentligt problem i det danske
samfund, og som derfor må sendes hjem evt. med en pose penge
i lommen.....

Populismen vil sædvanligvis samle sig om en enkelt
lederskikkelse med stor veltalenhed og stærk udstråling...

TV-mediet har skabt rammerne for den personfikserede politik
og er et vigtigt middel til at markedsføre den populistiske
leder. Samtidig er det almindeligt- paradoksalt nok - at den
populistiske leder beskylder det samme TV-medium for
fordrejning af kendsgerninger og uretfærdig behandling af
partiets politik.
´TV er både hjælpemidlet og "skurken" på en og samme tid."
(Lystrup, 1989)

Og det er kendetegnet ved at populisten ikke mener at der er
væsentlig forskel på Venstres leder og Socialdemokratiets
ditto - og den ene er mere højre leler venstreorienteret end
den anden.

Og bemærk at selvom det er "gamle" bøger, så er der ingen
tvivl om at der ikke er væsentlige ændringer på det, de
skrev dengang og det der sker nu i DF og FP.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-07-05 11:47

> Nu bliver jeg forvirret. Er der uenighed om det nogen
> steder?

Du skriver: Er det en fordom at DF er et enkeltsagsparti,
der lefler for fremmedhadet -

Per svarer: ja, det er en fordom

Jeg skriver: Nej, det er en kendsgerning (altså at det IKKE
er en fordom, men en kendsgerning at DF er et
enkeltsagsparti, der lefler for fremmedhadet) Capice?

--
ahw

Fra : G B

Dato : 29-07-05 12:21

"Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i meddelelsen

> Er det en fordom, at DF er et enkeltsagsparti, der lefler for
> fremmedhadet? Det må jeg nok sige.

Ja, men ikke nok med det - det er også tegn på himmelråbende uvidenhed.

GB

Fra : G B

Dato : 28-07-05 21:21

"Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i meddelelsen news:42e8c915$0$18642
$14726298@news.sunsite.dk:

> Problemet er, at fremmedhadet nu også skal gå ud over grønlændere - og at

Fremmedhad? Og hvem er det lige, der vil nedgøre inuit? DF? Nej, vel?

Kunne du ikke forsøge at få et mere varieret vokabularium - dine evindelige
stereotyper er totalt trættende.

GB

Fra : Maz Spork

Dato : 29-07-05 09:28

G B wrote:
> "Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i meddelelsen news:42e8c915$0$18642
> $14726298@news.sunsite.dk:

> Fremmedhad? Og hvem er det lige, der vil nedgøre inuit? DF? Nej, vel?

Har jeg skrevet det? Nej, vel?

> Kunne du ikke forsøge at få et mere varieret vokabularium - dine
> evindelige stereotyper er totalt trættende.

Hvad har ordforråd med forståelse af grupper i samfundet at gøre?

Nå, vi kommer ikke langt.

Fra : G B

Dato : 29-07-05 12:25

"Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i meddelelsen news:42e9e89b$0$18636
$14726298@news.sunsite.dk:

> Har jeg skrevet det? Nej, vel?

Jo, du har - du kunne ikke nære dig for at indføre en association mellem
DF og "fremmedhad" i dit indlæg. Tillad mig at genopfriske din
tilsyneladende non-funktionelle korttidshukommelse:

----
> [...]

Føj
----

> Hvad har ordforråd med forståelse af grupper i samfundet at gøre?

Det er ikke det jeg skriver - jeg kritiserer bare dine socialist/radikal-
floskler.

> Nå, vi kommer ikke langt.

Næ, jeg sidder her f. eks. stadig...

GB

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-07-05 00:06

Knud Larsen wrote:
> "Jensen" <borgeh@jensen.mail.dk> wrote in message

> Hun er efterhånden skruphysterisk, jeg tror hun snart skifter parti til
> Radikale Venstre.

Helt enig!

Jeg synes efterhånden at hun lyder som en skidefuld og senildement
gammel høne, når hun står og hidser sig totalt og urimeligt op over en
den blotte, faktuelle konstatering af at mange tilflyttede grønlændere
altså desværre HAR manglende dansk-kundskaber på grund af manglende
skolegang, hvilket altså udelukker dem på arbejdsmarkedet...

BWÅÅÅÅÅÅÅÅRK, BWÅK-BWÅK-BWÅK! (FLAP-FLAP-FLAP!)

Hun lever åbenbart i en Kulturimperialistisk nostalgi-drømmeverden, hvor
Hjemmestyret aldrig har fandtes, det grønlandske flag hedder Dannebrog
og ethvert grønlandsk skolebarn stadig som i 1950'erne sidder artigt ved
sin skolepult og udelukkende lærer Rigssproget?

Jorden kalder Birthe Rønn - den første høne i rummet?

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 06:12

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> mange tilflyttede grønlændere altså desværre HAR manglende
> dansk-kundskaber på grund af manglende skolegang

Ikke manglende skolegang, men mangelfuld danskundervisning i de
grønlandiserede grønlandske skoler.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jim

Dato : 28-07-05 09:45

meddelelse news:42e81366$0$163$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> skolepult og udelukkende lærer Rigssproget?
>
> Jorden kalder Birthe Rønn - den første høne i rummet?

Hun bor ikke i Tølløse, vel?

Fra : Malene P

Dato : 28-07-05 00:10

"Jensen" <borgeh@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indvandrere.
> Socialdemokraternes integrationsordfører, Anne-Marie Meldgaard, tager

Det er fint nok, at der endelig sættes fokus på de mange grønlændere, der i
mange år er blevet tilsidesat, fordi det åbenbart er mere smart at logre for
de tilstrømmende fremmede sydfra. Men nu at bruge dem som gidsler og true
dem med at fratage dem deres retsmæssige sociale ydelser, er noget infamt
svineri. Grønlændere er her som danskere og skal have samme rettigheder som
alle andre danskere -det er der derimod intet, der forpligter os til i
forhold til de fremmede, der kommer væltende hertil sydfra.

Malene P

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 28-07-05 01:53

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> alle andre danskere -det er der derimod intet, der forpligter os til i
> forhold til de fremmede, der kommer væltende hertil sydfra.

Det er kedeligt at man dæmoniserer folkeslag, hvad enten det er "dem sydfra"
eller grønlændere. Hvis du kom "sydfra" hvor hele din tilværelse tidligere
var koncentreret omkring overlevelse, ville du så ikke udnytte det system du
kommer til ? Husk på deres moralkodeks er et ganske andet og det kan vi ikke
bebrejde dem, vi må derfor ændre vores velfærdssystem så det ikke muliggør
den form for utilsigtet udnyttelse.

Hvad der reelt er brug for er ikke dæmonisering af folkefærd men en generel
opstramning der også rammer danske bistandsklienter.

Thorkild

Fra : Kurt Harald Nedergaa~

Dato : 28-07-05 08:06

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvad der reelt er brug for er ikke dæmonisering af folkefærd men en
> generel opstramning der også rammer danske bistandsklienter.

Forsæt du blot med at håne og dæmonisering den milion danskere der er
fradømt retten til en indtægt. Du skal huske at det ikke er deres skyld at
arbejdspladsen er nedlagt eller outsourcing..............

Kurt

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 28-07-05 08:23

"Kurt Harald Nedergaard" <kurtnedergaard@privat.tele.dk> wrote in message

> Forsæt du blot med at håne og dæmonisering den milion danskere der er
> fradømt retten til en indtægt. Du skal huske at det ikke er deres skyld at
> arbejdspladsen er nedlagt eller outsourcing..............

Vir herre bevares, naturligvis er det muligt for alle at komme ind på
arbejdsmarkedet. Hvor bliver jeg træt af at høre på det ikke er det enkelte
menneskes eget ansvar at forsørge sig selv.

Hvor er det bare socialdemokratisk, et rigtig "blip båt og gud hvor går det
godt " samfund.

Thorkild

Fra : AJC

Dato : 28-07-05 18:29

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in

> [...]
> enkelte menneskes eget ansvar at forsørge sig selv.
>
> Hvor er det bare socialdemokratisk, et rigtig "blip båt og gud hvor

Hvad med de mange syge, som er røget på kontanthjælp pga. den sindssyge
regel om, at man max. kan få udbetalt sygedagpenge i et år?
Kan de forsørge sig selv?
Er de blevet mindre syge?
Forestil dig hvordan det føles, at skulle stå til rådighed for
arbejdsmarkedet, mens man dagligt kæmper med sygdom og/eller smerter,
samtidig med at ens indtægt er faldet med over 3000 kr udbetalt om måneden.
Man er stadig lige syg og uarbejdsdygtig som året før, men nu er man også
en del fattigere.
Hurra, det går godt i lille Danmark.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 28-07-05 18:42

"AJC" <stillvirgin@age42> wrote in message

> Hvad med de mange syge, som er røget på kontanthjælp pga. den sindssyge
> regel om, at man max. kan få udbetalt sygedagpenge i et år?

Naturligvis er der tilfælde hvor ineffektivitet i den offentlige sektor ikke
gør folk arbejdsduelige i løbet af et år, men det er jo ganske få,
hovedsageligt kan alle få arbejde.

Røde fjolser forsætter med at prædike elendighed for at holde deres røde
religion vedlige. Elendighed er et nødvendigt fundament for at fortsætte det
røde ævl. AJC er et godt eksempel på denne primitive praksis.

> [...]
> måneden.
> Man er stadig lige syg og uarbejdsdygtig som året før, men nu er man også

Jammerviolinen kender ingen grænse. Man kan kun sige: Vor herre bevares.

Thorkild

Fra : AJC

Dato : 28-07-05 19:06

> [...]
> praksis.

> Jammerviolinen kender ingen grænse. Man kan kun sige: Vor herre

Vær du kun glad for, at du kan klare at arbejde.
Hvis du kom i samme situation som os andre, ville du med sikkerhed gå helt
ned med flaget.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-07-05 00:42

"AJC" <stillvirgin@age42> wrote in message

> Vær du kun glad for, at du kan klare at arbejde.
> Hvis du kom i samme situation som os andre, ville du med sikkerhed gå helt
> ned med flaget.

Det er ganske enkelt nødvendigt med tidsbegrænsning på sygedagpenge, selvom
det kan føre til enkelt situationer med uønskede skæbner.

Thorkild

Fra : AJC

Dato : 29-07-05 01:09

> "AJC" <stillvirgin@age42> wrote in message

> Det er ganske enkelt nødvendigt med tidsbegrænsning på sygedagpenge,
> selvom det kan føre til enkelt situationer med uønskede skæbner.

Det hjælper heller ikke, at kommunen har forlagt hele ens sag. Papirerne er
på mystisk vis forsvundet. Gud ved hvem som nu ligger inde med hele ens
livshistorie, lægeoplysninger osv og evt. kan misbruge den viden?
Det er lige før, at jeg vil kræve en eller anden form for erstatning. Evt
tvinge dem til at give mig førtidspension, så jeg kan komme videre i mit
liv.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-07-05 02:25

> [...]
> tvinge dem til at give mig førtidspension, så jeg kan komme videre i mit

Nu kender jeg ikke din situation, men at dømme efter din optræden her på
listen er din diagnose nok mere en kombination af dovenskab og et bekvemt
anfald af hypokondri. Men naturligvis, jeg kan tage fejl.

Thorkild

Fra : AJC

Dato : 29-07-05 03:06

> Nu kender jeg ikke din situation, men at dømme efter din optræden her
> på listen er din diagnose nok mere en kombination af dovenskab og et
> bekvemt anfald af hypokondri. Men naturligvis, jeg kan tage fejl.

Hvordan kan du dog komme med sådan en konklusion?
Jeg lider hverken af hypokondri eller dovenskab, tværtimod.

Nu er vi vist så meget OT, at jeg vil stoppe her.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-07-05 03:19

> [...]
> Jeg lider hverken af hypokondri eller dovenskab, tværtimod.
>
> Nu er vi vist så meget OT, at jeg vil stoppe her.

Glimrende, du startede selv da du bragte din egen situation op.

Thorkild

Fra : G B

Dato : 28-07-05 21:24

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i
meddelelsen news:42e918d2$0$269$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Jammerviolinen kender ingen grænse. Man kan kun sige: Vor herre
> bevares.

Ja, og så er han garanteret ikke en gang medlem af Dansk Musikerforbund,
den nasserøv...

GB

Fra : AJC

Dato : 28-07-05 18:19

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in

> Hvad der reelt er brug for er ikke dæmonisering af folkefærd men en
> generel opstramning der også rammer danske bistandsklienter.

Pjat. Du aner ikke, hvad du skriver om!

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 28-07-05 18:42

"AJC" <stillvirgin@age42> wrote in message
> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in

> Pjat. Du aner ikke, hvad du skriver om!

Hvor er det synd for dig at din røde religion er ved at dø under mangel på
elendighed.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 06:12

Jensen <borgeh@jensen.mail.dk> wrote:

> Venstre retsordfører farer i dag ud med påstande om, at bl.a.
> Socialdemokraterne vil behandle grønlændere bosat i Danmark som
> indvandrere.

Det giver naturligvis sig selv, at man ikke kan behandle grønlændere
anderledes end man eksempelvis behandler jyder. Men jyder der ikke kan
dansk får næppe kontanthjælp. De får snarere førtidspension, og er
anbragt på plejehjem for åndssvage. Med en IQ på omkring de 20 kan de
ikke engang klare egen påklædning, eller spisning. De skal mades.

Men hele misèren skyldes den grønlandske grønlandiseringspolitik, hvor
danskundervisningen er blevet så nedprioriteret at grønlandske unge ikke
kan følge en uddannelse i Danmark. Dermed stiger paradoksalt behovet for
danske akademikere i Grønland ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 28-07-05 08:12

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> [...]
> anbragt på plejehjem for åndssvage. Med en IQ på omkring de 20 kan de
> ikke engang klare egen påklædning, eller spisning. De skal mades.

Jeg tror fiskerne på havnen i hvide sande vil mene du ikke taler dansk, den
mening deler de med adskillige bornholmere.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 08:59

> [...]

> Jeg tror fiskerne på havnen i hvide sande vil mene du ikke taler dansk, den
> mening deler de med adskillige bornholmere.

Som københavner taler jeg naturligvis rigsdansk. Jyder og bornholmere
taler i visse tilfælde så en jysk eller skånsk dialekt af det danske
sprog ...

Grønlandsk er ikke engang et indo-europæisk sprog.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 28-07-05 09:29

> [...]
> sprog ...
>
> Grønlandsk er ikke engang et indo-europæisk sprog.

Aarhus og omegn, der tales, ifølge sprogforskere, det der er hvad vi kan
kalde for rigsdansk.

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 09:55

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Aarhus og omegn, der tales, ifølge sprogforskere, det der er hvad vi kan
> kalde for rigsdansk.

Skal vi nu til den diskussion igen? Rigsdansk er meget naturligt
udviklet af sjællandsk, i den version der brugtes i København, og
særligt i den sociolekt der brugtes på Københavns Universitet. Da der
hele tiden er sket udvekslinger mellem lav- og højkøbenhavnsk
{sidstnævnte er identisk med rigsdansk}, anses lidt ældre højkøbenhavnsk
for »smukkere« end moderne højkøbenhavnsk. Universitetslærerne i Århus
er naturligvis fra starten uddannet fra Københavns Universitet, og har
som sådan fået rigsnormen - og har som alle akademikere udbredt den over
hele landet. I sin tid også i Norge, hvor man har et meget smukt
»bokmål«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Tina T.

Dato : 28-07-05 09:36

> [...]
> sprog ...
>
> Grønlandsk er ikke engang et indo-europæisk sprog.

Københavnsk er lige så lidt rigsdansk som sønderjysk, det er en dialekt.

Tina T.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 09:55

Tina T. <tina-t@hotmail.com> wrote:

> Københavnsk er lige så lidt rigsdansk som sønderjysk, det er en dialekt.

Så har du ikke sans for sproghistorie. Det danske rigsmål er ganske
simpelt udviklet i hovedstaden, og især på Københavns Universitet, hvor
hele landets embedsstand i århundreder blev uddannet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Tina T.

Dato : 28-07-05 10:03

> [...]
> simpelt udviklet i hovedstaden, og især på Københavns Universitet, hvor
> hele landets embedsstand i århundreder blev uddannet.

Meget muligt at det er udviklet i København, men det sprog Københavnerne
taler i dag er IKKE rigsdansk.

Tina T.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-07-05 10:27

"Tina T." <tina-t@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Meget muligt at det er udviklet i København, men det sprog
> Københavnerne taler i dag er IKKE rigsdansk.

Det er klart - de fleste københavnere er fra Jylland

Men i øvrigt er rigsdansk en teoretisk konstruktion -
rigsdansk opfattes blandt professionelle sprogfolk som et
sprog, der ikke er stedbundet - det vil sige at det IKKE er
en dialekt som følge af tilknytningen til en bestemt egn.

"Det er ikke, som mange tror, et stift bogsprog overført til
talesprog. Men derimod et sprog, der er vokset naturligt
frem gennem århundreder. Rigsdansk er kendetegnet ved at
være renset for dialekt. Det betyder, at man ikke kan høre,
hvor en person, som taler rigsdansk, kommer fra.
Både i København og Århus findes der mennesker, som taler
næsten uden dialekt. Men det er kun blandt personer, der er
opvokset i København og i sjældne tilfælde på Sjælland, at
sprogforskerne har fundet et talesprog helt uden
dialekt-rester."

http://www.experimentarium.dk/se/naturvidenskab_og_teknik/artikler/artikel.120.html

"Over for dialekterne står det, man til hverdag kalder
rigsdansk. Rigsdansk ligner meget det sprog, der tales i
København.
Man kan sige, at rigsdansk er den dialekt, som er blevet
gjort til "den rigtige" i Danmark. Det er rigsdansk, der
dominerer den nationale offentlighed. Man bruger det på
uddannelsesinstitutionerne, i medierne, på arbejdspladserne
osv.

Rigsdansk er opstået som en dialekt i København. Her var den
hoffets og administrationens sprog. Oprindeligt var
rigsdansk det samme som højkøbenhavnsk, men efterhånden er
der også kommet en del lavkøbenhavnske træk i rigsdansk.
I dag taler man om, at der findes flere eller færre
rigsdanske ord og former i en persons sprog. Hvis sproget
indeholder tilpas mange rigsdanske ord, siger man, at
personen taler rigsdansk. Men man kan ikke sige, hvor mange
rigsdanske ord, der skal til for at give dette indtryk.

Begrebet rigsdansk er lidt svært at have med at gøre. Og
derfor er det lidt svært at sige noget helt klart og absolut
om det."

http://www.gravengaard.dk/dialekt/om%20dialekter.htm

Rigsdansk var tidligere en strengt håndhævet standard som
det officielle talesprog i Danmarks Radio og andre radio- og
tv-stationer. Det er det ideelle talesprog, som høres i
Danmark, når der ikke tales dialekt, og det er nært
beslægtet med talesproget i Sydnorge.
I realiteten er der næppe nogen dansker, der kan sige sig
fri for en dialektal farvning af sit sprog, men omvendt har
de fleste dialekter tabt så meget terræn til et københavnsk
farvet sprog, at dette de facto har overtaget rollen som
"rigsdansk".

Rigsdansk er meget forskelligt fra det danske skriftsprog.

Rigsdansk er i sagens natur også meget forskelligt fra de
lokale dialekter.

http://www.netleksikon.dk/r/ri/rigsdansk.shtml

Og i øvrigt: http://www.magister.dk/sw4973.asp

Så det ser altså ud til at Per har ret her.

--
ahw

Fra : Tina T.

Dato : 28-07-05 10:51

> Rigsdansk var tidligere en strengt håndhævet standard som det officielle
> talesprog i Danmarks Radio og andre radio- og tv-stationer.

Netop, og det er ikke det sprog man hører en typisk Københavner tale, ordene
er de samme, men udtalen er en ganske anden.

> Rigsdansk er meget forskelligt fra det danske skriftsprog.

Det synes jeg nu ikke.

> Så det ser altså ud til at Per har ret her.

Det er jeg nu ikke så sikker på.

Tina T.

Fra : jodem

Dato : 28-07-05 11:21

> Netop, og det er ikke det sprog man hører en typisk Københavner tale,
> ordene er de samme, men udtalen er en ganske anden.

> Det synes jeg nu ikke.

For det første er det jo ikke et spørgsmål om, hvad du synes, for det andet
har det såkaldte rigsdansk eller for den sags skyld en hvilken som helst
dansk dialekt ikke andet med skriftsproget at gøre, end at de - måske
bortset fra fransk - udviser Europas største kløft mellem talt og skrevet.

Eksempel: det talte slåtnlån' staves Charlottenlund

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 11:54

jodem <jodem@nypost.dk> wrote:

> Eksempel: det talte slåtnlån' staves Charlottenlund

sjarlåtn'lån -
--
Per Erik Rønne

Fra : jodem

Dato : 28-07-05 12:05

> sjarlåtn'lån -
> --
> Per Erik Rønne

Nå, du er nok fra Brønshøj

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 10:58

> Netop, og det er ikke det sprog man hører en typisk Københavner tale, ordene
> er de samme, men udtalen er en ganske anden.

Og det er fordi du ikke skelner mellem de to sociolekter: højkøbenhavnsk
og lavkøbenhavnsk, og fordi du ikke tager i betragtning at der sker en
gensidig påvirkning mellem disse to sociolekter, som jo netop ikke er
stabile.

Når mange taler om »københavnsk«, så tænker de på et jargonpræget
lavkøbenhavnsk. I Hellerup taler man typisk en højkøbenhavnsk sociolekt,
der er det samme som rigsdansk.

> Det synes jeg nu ikke.

Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-07-05 15:51

"Tina T." <tina-t@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Netop, og det er ikke det sprog man hører en typisk
> Københavner tale, ordene er de samme, men udtalen er en
> ganske anden.

hvad er en typisk københavner? Vi er mange forskellige
slags.

'

> Det synes jeg nu ikke.

Det er i hvert fald hvad sprogeksperterne siger, så det må
vel have en vis vægt?

> Det er jeg nu ikke så sikker på.

Har du læst mine henvisninger?

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 10:25

> Meget muligt at det er udviklet i København, men det sprog Københavnerne
> taler i dag er IKKE rigsdansk.

Måske skulle du slå ordet »sociolekt« op i din ordbog ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 28-07-05 17:30

On Thu, 28 Jul 2005 09:58:49 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Som københavner taler jeg naturligvis rigsdansk. Jyder og bornholmere
>taler i visse tilfælde så en jysk eller skånsk dialekt af det danske
>sprog ...

Det er de færreste københavnere der taler rigsdansk. Århus er tættere
på at tale rigsdansk end København.

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 17:54

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> Det er de færreste københavnere der taler rigsdansk. Århus er tættere
> på at tale rigsdansk end København.

I lingvistik på engelskstudiet på Københavns Universitet mødte vi ellers
følgende definition på hvad rigsdansk er:

»Det dansk yngre, veluddannede københavnere taler«.

Definitionen er endda dynamisk, for rigssproget udvikles jo også over
tid.
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-07-05 17:58

Croc® wrote:

> Det er de færreste københavnere der taler rigsdansk.

Hvad bygger du din udtalelse på?

Socialrealistiske film fra 70'erne?

> Århus er tættere
> på at tale rigsdansk end København.

Gudfrimigvel, du mener altså at århusiansk skulle være dette lands
fællesdialekt?

Kunne vi ikke godt for vort modersmåls skyld blive enige om at Rigsdansk
altså hverken er det engang imellem nærmest retarderet lydende,
fodslæbende århusianske eller dèn specifikke hardcore
stenbro-socialtaber-dialekt, som folk i provinsen desværre i urimelig
grad har det med at forbinde Købehavnere med ?

Anders Peter Johnsen

Fra : G B

Dato : 28-07-05 21:30

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i
meddelelsen news:42e90e77$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hvad bygger du din udtalelse på?

De fleste københavnere taler en eller anden underlig københavnsk
sociolekt.

Der er stor forskel på dansk talesprog fra Østerbro til Vesterbro, hvis
du lægger mærke til det (på Nørrebro, som må siges at være et
særtilfælde, tales der mest "etnolekt" og autonomsk).

GB

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-07-05 21:54

G B wrote:
> [...]
> du lægger mærke til det (på Nørrebro, som må siges at være et
> særtilfælde, tales der mest "etnolekt" og autonomsk).

"Autonomsk", den var go'? ;-D

(Jeg formoder at det var dèn etnolekt, du parodierede så rigeligt i
"Viva la Krimpolina"-indlægget, onsdag nat?)

Anders Peter Johnsen

Fra : G B

Dato : 28-07-05 23:34

> (Jeg formoder at det var dèn etnolekt, du parodierede så rigeligt i
> "Viva la Krimpolina"-indlægget, onsdag nat?)

Nejda. Det havde jeg ikke skrevet et ord af selv - det var copy-paste fra
den glimragende BLOG Polemiken.

Men hvis du siger til fætter'n: "Ewww, stik maj en zut" når du vil have en
cigaret af vedkommende, så er det inde under det "etnolektiske" projekt,
som vi - dumme og selvdestruktive som vi (nogen af os) er - ligefrem bruger
statsmidler på at forske i ved Københavns "Universitet".

GB

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-07-05 03:54

G B wrote:
> Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Nejda. Det havde jeg ikke skrevet et ord af selv - det var copy-paste fra
> den glimragende BLOG Polemiken.

Nå, okay!

Men selv ved nærmere eftersyn fremgår det jo faktisk OVERHOVEDET ikke i
dèt indlæg, at du blot har klippeklistret indholdet direkte andetsteds fra?

(Bare lige så du er advaret om at folk - ganske uforvarende og i god tro
- hurtigt kan komme til den opfattelse at du skulle have skrevet det i
en rigtig grimrian af en gedigen kæmpekoger, hvilket
afsendelsestidspunktet skam også godt kunne bestyrke!)

> [...]
> som vi - dumme og selvdestruktive som vi (nogen af os) er - ligefrem bruger
> statsmidler på at forske i ved Københavns "Universitet".

Nåja, det er vel meget godt at være opmærksom på sprogets udvikling, og
herunder også den mere uheldige af slagsen. Jeg håber dog ikke at det
populært opfattes som "legitimering" af dårligt sprog at man forsker i
det, men tværtimod at man måske gennem publikationer og omtale formår at
gøre offentligheden opmærksom på hvor "ufedt" det egentlig er at tale i
- ofte meget tidsbegrænsede - modeetnolekter som jo i løbet af blot få
år har det med at blive ligefrem tænderskærende pinlige....

Anders Peter Johnsen

Fra : G B

Dato : 29-07-05 12:29

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i
meddelelsen news:42e99a39$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Men selv ved nærmere eftersyn fremgår det jo faktisk OVERHOVEDET ikke
> i dèt indlæg, at du blot har klippeklistret indholdet direkte
> andetsteds fra?

Det gik lidt hurtigt - normalt husker jeg at linke.

Here goes:
http://www.polemiken.net/?p=1166

GB

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-07-05 08:16

> [...]
> danskundervisningen er blevet så nedprioriteret at grønlandske unge ikke
> kan følge en uddannelse i Danmark. Dermed stiger paradoksalt behovet for

Og det er efterhånden noget man ser verden over, babelstårnet bliver udvidet
hele tiden, enhver lille flække vil have eget sprog, og man begynder at
opdyrke sprog som kun fjorten mennesker taler. På Grønland har man dog et
afgrænset område, men prisen for at dyrke et minoritetssprog er jo høj, man
afskærer sig fra uddannelse i andre lande.
Jeg ser at også danske studerende på RUC taler og skriver "cirkusengelsk",
det ER slet ikke så let for flertallet at lære to sprog ordentligt, selv om
man bliver ved med at påstå det.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 08:59

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> Jeg ser at også danske studerende på RUC taler og skriver "cirkusengelsk",
> det ER slet ikke så let for flertallet at lære to sprog ordentligt, selv om
> man bliver ved med at påstå det.

Plejer uddannelserne på RUC ikke at være ret lette at komme ind på? Med
lavere adgangskrav end på KU?
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-07-05 10:20

> Plejer uddannelserne på RUC ikke at være ret lette at komme ind på? Med
> lavere adgangskrav end på KU?

Er der ligefrem adgangskrav? Man myldrer jo rundt i andre lande for at finde
studerende, især i Kina. RUC får jo penge fra staten, hver gang de får fx en
analfabet indrulleret. Kunne vi ikke også oprette et system så kommunerne
fik 250.000 kr af staten for hver kontanthjælpmodtager de kan fremvise, så
kunne de evt. rejse rundt i verden og opsamle klienter? Vi er jo geniale til
at finde nye udgifter.

"Stadig flere udlændinge på de danske uddannelser
Efter sommerferien begynder et rekordstort antal udlændinge at læse i
Danmark.

På 30 studier optager de mere end halvdelen af pladserne, og 10 studier har
næsten udelukkende udenlandske studerende, skriver Politiken torsdag.
Siden 2002 er antallet af udenlandske studerende på universiteterne steget
med 30 pct., og udlændinge udgør nu ni pct. af samtlige studerende
herhjemme.

Roskilde Universitetscenter står for den største fremgang. Næste år begynder
80 pct. flere udlændinge, de fleste fra Kina. Det sker, efter at
universitetet har sendt to mand til Kina for at reklamere for sine
engelsksprogede studier.

/ritzau/ "

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 10:36

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Er der ligefrem adgangskrav?

Skal de da ikke have mindst 6 i gennemsnit til deres studentereksamen,
for at komme ind?
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-07-05 11:17

> Skal de da ikke have mindst 6 i gennemsnit til deres studentereksamen,
> for at komme ind?

Kineserne og afrikanerne? Man får vel ivørigt næsten altid et sekstal af
medlidenhedsgrunde nu om dage?

Selv fik jeg over 11 i gennemsnit, så jeg checkede aldrig karakterkrav.

Fra : jodem

Dato : 28-07-05 11:35

> [...]
> medlidenhedsgrunde nu om dage?
>
> Selv fik jeg over 11 i gennemsnit, så jeg checkede aldrig karakterkrav.

Ja, det var de goe gamle dage med 15-skalaen

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-07-05 15:52

"jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det var de goe gamle dage med 15-skalaen

Ja, det skulle man tro, - jeg var også selv forbavset dengang, satsede på
8,5.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 11:54

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> Kineserne og afrikanerne? Man får vel ivørigt næsten altid et sekstal af
> medlidenhedsgrunde nu om dage?

Næh, og jeg uddeler da såvel 11- som 03-taller såvel i årskarakter som
til studentereksamen, når jeg er censor eller eksaminator. Der var så en
19-årig dreng der beklagede sig højlydt over sit 03 i årskarakter; han
ville tænke på mig når han kom hjem, og fik af faderens rem i sin bare
ende. Medlidenhed af kammeraterne fik han nu intet af; han kunne jo bare
have lavet sine ting, og ikke pjækket fra 90% af timerne ...

00 og 13 bruges stort set aldrig, og til eksamen er 03'et hjemme så
snart man kan sige bare /lidt/ mere end sit navn -
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-07-05 15:53

> [...]
>
> 00 og 13 bruges stort set aldrig, og til eksamen er 03'et hjemme så
> snart man kan sige bare /lidt/ mere end sit navn -

OK, - jeg mindes bare at have hørt nogle gymnasielærere skrive, at man ofte
giver 6 for ikke at få vrøvl bagefter.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 17:54

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> OK, - jeg mindes bare at have hørt nogle gymnasielærere skrive, at man ofte
> giver 6 for ikke at få vrøvl bagefter.

Den går så ikke inden for det matematisk-naturvidenskabelige område, og
slet ikke til eksamen.
--
Per Erik Rønne

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 28-07-05 12:03

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) skrev:

> Som københavner taler jeg naturligvis rigsdansk.

Københavns er IKKE rigsdansk.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 12:17

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Københavns er IKKE rigsdansk.

Også du burde gøre dig klart at der findes mere end et københavnsk
sociolekt, og at højkøbenhavnsk {som Dronningen taler en lidt ældre
udgave af} er det samme som rigssproget.
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-07-05 17:38

Per Rønne wrote:

> Også du burde gøre dig klart at der findes mere end et københavnsk
> sociolekt, og at højkøbenhavnsk {som Dronningen taler en lidt ældre
> udgave af} er det samme som rigssproget.

Jeg tror at problemet her er, at de fleste ikke-københavnere i gruppen
måske forbinder "københavnsk" med dèn rigtig kedelige, flade, og vilgært
vrængende stenbrodialekt, som var så populær i 70'erne og idag kun tales
af udknaldede narkomaner på Vesterbro og af Jacob Haugaard, når han
engang imellem skal foregive at "tale køwenhavnersprog" i sine ynkelige
shows.

"Dæn 'a 'lisårmm 'RAGTI svær år 'gængi på al'menli skraft i 'marngøl på
'årnlie fo'netisgø taarjn på met 'kibårt mæn jarj 'prøvår li' a'liøhvæl
får lisårm år se årm I ka' følle marj, æk?" (Pe æs: Apås'drårfårnøh
'ændikærer trøg på næsdfølennøh sdavøls, bar sår E lisårm a klar årvår de!)

Mit eget bedste bud på Rigsdansk må vel snarere end dronningens meget
latterligtgjorte og antikverede højborgelige være d'herrer
nyhedsoplæsere Steen Bostrup og Poul Jørgensens ganske neutrale
"DR-danske" (analogt til "BBC-engelsk?) Eller skal man måske tilbage til
Palle Laurings fremførelse af Oehlenschlagers "Guldhornene" for at det
bliver Rigsdansk nok?

Noget helt andet jeg er ved at blive åndssvag over som "københavner" er
denne latterlige "fynsk-jyske" trykangivelse på anden stavelse, denne
mærkelige B.S.Christiansen-danske "kommandodialek"t, som altså er så
populært blandt pansere fra provinsen (inklusive Bendt Bendtsen), der
som fynbo kalder PET for "Poletiis æfterRATningstjænst!" Dette ord er
det mest populære at begå fejlen i, men det er andre ord, hvor folk
lægger dette forskudte tryk, der mildt sagt tager sig uheldigt ud, når
man kan se at de ikke er vant til at omgås ordene og det derfor lyder
lige tilstrækkeligt kunstigt og ubehjælpsomt.

Anders Peter Johnsen

Fra : jodem

Dato : 28-07-05 17:51

meddelelse news:42e909f6$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Eller skal man måske tilbage til Palle Laurings fremførelse af
> Oehlenschlagers "Guldhornene" for at det bliver Rigsdansk nok?

Tænker du på Poul Reumerth?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-07-05 18:14

jodem wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i en
> meddelelse news:42e909f6$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Tænker du på Poul Reumerth?

(Argh!) Ja selvfølgelig! Pinlig fejltagelse!

Det må være varmen (?!)

Anders Peter Johnsen

Fra : G B

Dato : 28-07-05 21:26

> (Argh!) Ja selvfølgelig! Pinlig fejltagelse!

Nej! Hvis du tænker på nogen, må det være Poul Reumert (UDEN h...)

> Det må være varmen (?!)

Uhden thvivl...

GB

Fra : jodem

Dato : 28-07-05 22:56

meddelelse news:42e91267$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> (Argh!) Ja selvfølgelig! Pinlig fejltagelse!
>
> Det må være varmen (?!)
>
> --
De hiigher og søøgher ...

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-07-05 23:45

jodem wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i en
> meddelelse news:42e91267$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> De hiigher og søøgher ...

....i garwmle bøgher...

Netop dèn udtale! ;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : jodem

Dato : 28-07-05 23:57

meddelelse news:42e95fcd$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> ...i garwmle bøgher...
>
> Netop dèn udtale! ;-D
>
> --
> Mvh
> Anders Peter Johnsen

Det var nok derfor jeg fik stavet ham med H

Fra : G B

Dato : 28-07-05 23:31

"jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i meddelelsen news:42e95489$0$2007
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> De hiigher og søøgher ...

Og du fremturer? Det er jo DIG som ikke aner, hvem du snakker om.

GB

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 17:54

> [...]

> man kan se at de ikke er vant til at omgås ordene og det derfor lyder
> lige tilstrækkeligt kunstigt og ubehjælpsomt.

Et andet sikkert tegn på et tilstræbt rigsdansk er brugen af lyden 'd',
i stedet for 'edh'. Som i den anden lyd i ordet 'æde'. Men naturligvis
er det på dansk det samme fonem ...
--
Per Erik Rønne

Fra : G B

Dato : 28-07-05 21:26

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) skrev i meddelelsen

> Et andet sikkert tegn på et tilstræbt rigsdansk er brugen af lyden 'd',
> i stedet for 'edh'. Som i den anden lyd i ordet 'æde'. Men naturligvis
> er det på dansk det samme fonem ...

Dansk og baskisk er de eneste sprog med "stød" i udtalen...

GB

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 28-07-05 12:05

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev:

> Aarhus og omegn, der tales, ifølge sprogforskere, det der er hvad
> vi kan kalde for rigsdansk.

*LOL* jeg har også været ude for en sønderjyde der mente hun talte
rigsdansk og at sønderjylland var den del af DK der var mest dansk og
havde haft det længste tilhørsforhold til Danmark. Sådan noget kan man
kun ryste på hovedet af.

Hvis du skal høre et dansk der minder om rigsdansk er det det
Dronningen taler.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 12:17

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Hvis du skal høre et dansk der minder om rigsdansk er det det
> Dronningen taler.

En lidt ældre udgave à la den der taltes i den københavnske overklasse i
slutningen af 1800-tallet. I modsætning til hendes sønner er hun jo
fuldt ud opvokset ved hoffet; sønnerne har gået på almindelig privat
grundskole, Krebs Skole, og almindelig offentlig gymnasieskole: Øregård.
--
Per Erik Rønne

Fra : jodem

Dato : 28-07-05 12:21

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kun ryste på hovedet af.
>
> Hvis du skal høre et dansk der minder om rigsdansk er det det

Ed made mochomt fåslah. Nej, hun taler udpræget Preben Christensensk.

Måske Professor Erik Lund kan leve op til kravet.

Fra : jodem

Dato : 28-07-05 12:46

"jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> "Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Ed made mochomt fåslah. Nej, hun taler udpræget Preben Christensensk.
>
> Måske Professor Erik Lund kan leve op til kravet.

Korrektion: Jørgen Lund er det vist. Redaktør af encyclopædien og vist
ellers fra Dansk Sprognævn.

Jeg er i øvrigt ikke sikker på, at der findes en Rigssprogsstandard mere.
Sprognævnet bestræber sig jo i modsætning til de store sprogs institutioner
på at være deskriptivt. Dvs. at registrere udtaler frem for at sætte normer,
hvilket ikke alene er problematisk pga. indvandring, og globalisering, men
også,
når man hører hvordan nykøbenhavnsk gennemtrænger et medie som Tv
Zulu. Kunne man ikke sende det kvindemenneske, som annoncerer programmerne
på et rengøringskursus. - Sådan en mangler de sikkert også?
- Ikke fordi det jetsetsk, man talte i 90'erne, og som Frederik har en rem
af, er så meget kønnere. Det sjove er i øvrigt, at de talende ikke er
særlig bevidste om, hvor hurtigt sproget ændrer sig, mens de bedagede jo kan
have et hgitorisk perspektiv på sagerne, (som dog ikke går tilbage til Wiens
belejring).