Når man eksporterer fra iPhoto
Fra : Steen Jensen

Dato : 26-07-05 20:41

Jeg er efter en god anbefaling, holdt op med at pille i min billedmappe,
og eksporterer de billeder jeg skal bruge til andet, fra iPhoto til en
midlertidig mappe.
Jeg vælger formatet 'som original', og dermed lægger billederne sig på
skrivebordet, som små billeder. Alt er godt så langt henad vejen.
Billederne kan dog ikke åbnes i 'billedfremviser', så hvilket format er
disse billeder så i?
Kan jeg tage dem med til den lokale fotoforretning, og regne med de kan
åbne dem, eller skal jeg først ændre dem til jpg?

På forhånd tak

--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Storm

Dato : 26-07-05 20:54

Steen Jensen <iSteen@litespam.dk> wrote:

> [...]
> skrivebordet, som små billeder. Alt er godt så langt henad vejen.
> Billederne kan dog ikke åbnes i 'billedfremviser', så hvilket format er

Nu bruger jeg kun engelsk så jeg er lidt i tvivl om hvad billedfremviser
er - hvis det er Maccens preview forstår jeg ikke at det ikke virker.

Den viser billederne hos mig - extension eller ej.

> Kan jeg tage dem med til den lokale fotoforretning, og regne med de kan
> åbne dem, eller skal jeg først ændre dem til jpg?

Har du hakket "use extension" til i filnavn når du eksporterer?

Din fotoforretning skal have dem som jpg med extension på,
men hvis de ligger sådan i iPhoto så skulle de også blive exporteret
sådan, hvis du eksporterer original med use filename og use extension.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Steen Jensen

Dato : 27-07-05 10:01

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Har du hakket "use extension" til i filnavn når du eksporterer?

Nej, jeg bruger ikke extensions, da Mac viser billederne alligevel.

> Din fotoforretning skal have dem som jpg med extension på,
> men hvis de ligger sådan i iPhoto så skulle de også blive exporteret
> sådan, hvis du eksporterer original med use filename og use extension

Jeg ved ikke om originalbillederne ligger som jpg i iPhoto, men når jeg
eksporterer dem (uden af vælge extension), lægger de sig bare som små
billeder på mit skrivebord. Min Billedfremviser vil ikke vise dem, men
Graphic Converter har ikke problemer med det.
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Storm

Dato : 27-07-05 10:39

Steen Jensen <iSteen@litespam.dk> wrote:

> Nej, jeg bruger ikke extensions, da Mac viser billederne alligevel.

Men pc'er gør ikke - og fotoforretningen bruger nok ikke Mac.
Jeg bruger altid extensions, netop for at undgå udvekslingsproblemer.

Prøv at exportere med extensions og se om ikke det løser problemet.
(De ligger der jo selv om du har sat Maccen op til ikke at vise dem).

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Steen Jensen

Dato : 27-07-05 12:47

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Men pc'er gør ikke - og fotoforretningen bruger nok ikke Mac.

Rigtigt.
Fotohandleren kunne ikke se billeder, og selv om jeg fortalte ham, at
han bare kunne omdøbe filerne med efternavnet .jpg, så var det for meget
for den stakkels mand.
Nu har jeg eksporteret nogle billeder, så derfor navngiver jeg dem bare
med extension, så kan min fotohandler osse finde ud af at fremkalde dem.
Han har vist ikke den store ledvogtereksamen, min fotohandler
--
Bedste hilsener

Steen Jensen