Hvad var det jeg så? (veteranbiler m. camp~
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 26-07-05 19:28

Kom kørende på motorvejen mellem Skanderborg og Århus i dag, da jeg
passerede 3 veteranbiler med påspændte veterancampingvogne. Den forreste var
en Audi - det var tydeligt (hint: ringene), men de to øvrige kunne jeg ikke
genkende. Den bagerste mindede lidt om en aflang/fladmast VW Beetle eller en
Morris og den midterste var mere a'la en gammel Lada tror jeg. Jeg kunne
ikke rigtigt se logoet på de to, men tror det var et V eller et W eller
lignende. Jeg synes de to logoer lignede hinanden, men bilerne gjorde slet
ikke.
Jeg er muligvis ude på dybt vand hér - men er der en der har set dem måske?
Eller én som har et bud, ud fra beskrivelsen...

/Kasper Hansen

Fra : hanzen

Dato : 26-07-05 21:01

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var
> en Audi - det var tydeligt (hint: ringene),

Ja, det var sikkert en Auto-Union

men de to øvrige kunne jeg ikke
> genkende. Den bagerste mindede lidt om en aflang/fladmast VW Beetle eller
> en
> Morris og den midterste var mere a'la en gammel Lada

Gammel Lada blev lavet af de samme pressemaskiner som i sin tid lavede Fiat
124/125
Åhhhh. FIAT 125 .......... SUK.WAV

--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt

Fra : Mogens

Dato : 26-07-05 21:03

On Tue, 26 Jul 2005 22:00:33 +0200, "hanzen" <hanzen@mailmeNOT.dk>
wrote:

>Ã…hhhh. FIAT 125 .......... SUK.WAV

Ja, dét har vi jo talt om før, men "ingen" forstår det sikkert. Tænker
tit på min '70 Fiat 125 Special med 140 tunede hk, fødet gennem 2
dobbelt weber og smidt bag ud gennem et 2" supersprint
udstødningssystem med dobbelt afgang...

Mvh Mogens...

Fra : John Sahl

Dato : 26-07-05 21:05

Mogens wrote:
> [...]
> tit på min '70 Fiat 125 Special med 140 tunede hk, fødet gennem 2
> dobbelt weber og smidt bag ud gennem et 2" supersprint

Hej, mit navn er Ingen

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Mogens

Dato : 26-07-05 21:12

On Tue, 26 Jul 2005 22:05:08 +0200, "John Sahl"
<spamnet@mandezonen.dk> wrote:

>Hej, mit navn er Ingen

Ah, du må da være for ung til at forstå dén slags?
He, he...

Mvh Mogens...

Fra : John Sahl

Dato : 26-07-05 21:15

Mogens wrote:
> Ah, du må da være for ung til at forstå dén slags?
> He, he...

Nah, jeg har da haft en lille 127'er med en Lancia Abarth rally-
præpareret motor.. 1050cmm og 96Hk, den savner jeg stadig
ind i mellem.. Den blev stjålet og smadret

Fra : Thomas

Dato : 26-07-05 21:17

> Den blev stjålet og smadret

.... bliver alle dine Fiat biler ikke stjålet :((((

--
Mvh/TK

Fra : John Sahl

Dato : 26-07-05 21:28

Thomas wrote:
> ... bliver alle dine Fiat biler ikke stjålet :((((

Det er forhåbentligt slut: http://www.safetrack.dk

Men ja, jeg har faktisk fået stjålet 1 127'er og 2 Uno'er... Der var
kun kasko på den første Uno, resten var på egen regning

Fra : Mogens

Dato : 26-07-05 21:19

On Tue, 26 Jul 2005 22:15:20 +0200, "John Sahl"
<spamnet@mandezonen.dk> wrote:

>Nah, jeg har da haft en lille 127'er med en Lancia Abarth rally-
>præpareret motor.. 1050cmm og 96Hk, den savner jeg stadig
>ind i mellem..

Dét forstår jeg dælme godt - jeg har kørt Fiat 127 og prøvede da også
Abarth udgaven (hed den det?), da den kom frem. 127'eren var min 2.
bil efter mit VAG-eventyr: VW type 1. Mein Gott en spand !

>Den blev stjålet og smadret

Du er sgu da svært uheldig...

Mvh Mogens...

Fra : John Sahl

Dato : 26-07-05 21:31

Mogens wrote:
> Dét forstår jeg dælme godt - jeg har kørt Fiat 127 og prøvede da også
> Abarth udgaven (hed den det?), da den kom frem. 127'eren var min 2.
> bil efter mit VAG-eventyr: VW type 1. Mein Gott en spand !

127 Sport havde 70Hk og kunne så vidt jeg husker fås både med
en 1050 og en 1300 motor, min motor købte jeg fra en arbejdskollega
og teleporterede ned i bilen i stedet for den 900cmm motor den havde
i forvejen, opgraderede bremser, fælge, dæk og undervogn. Den fik så
også lige et par sæder fra en 205 GTI og den lød så enormt godt at
ingen af mine kammerater var i tvivl om at bilen blev stjålet af nogen
som "kendte" den i Hjørring området....

> Du er sgu da svært uheldig...

Det må være slut nu, min kvote af uheld er vist opbrugt.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 26-07-05 21:44

> Ja, det var sikkert en Auto-Union

Det er jeg ikke sikker på, har faktisk glemt hvordan den forreste så ud -
til gengæld kan den "fladmaste beetle" måske godt være sådan en Auto Union:
http://jef.daemen.org/Auto-Union/Auto-union.jpg

> Gammel Lada blev lavet af de samme pressemaskiner som i sin tid lavede
Fiat
> 124/125
> Åhhhh. FIAT 125 .......... SUK.WAV

Jeg synes bare at den havde samme logo som den anden - men jeg tager
muligvis fejl... Kan ellers godt se lighederne mellem Fiat 125 og de Ladaer
jeg havde i tankerne - no offense

/Kasper Hansen

Fra : hanzen

Dato : 27-07-05 05:59

> Det er jeg ikke sikker på, har faktisk glemt hvordan den forreste så ud -
> til gengæld kan den "fladmaste beetle" måske godt være sådan en Auto
> [...]

Frit efter hukommelsen:

En tysker lavede en bilfabrik som han opkaldte efter sig selv. Han hed Horch
Den blev senere solgt til DKW.
Efter nogle år kløede det igen i Herrrrrn Horchs fingre og han startede en
ny fabrik. Nu måtte han dog ikke bruge sit eget navn.
Herrrrrn Horch var en smart fætter så han fandt ud af hvad hør (Horch)
hedder på andre sprog og ... vupti.... på latin hedder det AUDI.
Audi blev også senere solgt til samme DKW
I dette firma var der nu samlet 4 forskellige mærker der nu blev til et
Auto-Union og her kom de fire ringe til verden.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 27-07-05 06:06

> [...]
> I dette firma var der nu samlet 4 forskellige mærker der nu blev til et
> Auto-Union og her kom de fire ringe til verden.

Jammen altså - så blev jeg helt historisk begavet også :)
Mon ikke det har været Auto-Union biler allesammen - med det ene eller andet
skilt på snuden.

/Kasper Hansen

Fra : hanzen

Dato : 27-07-05 07:28

> [...]
>
> Jammen altså - så blev jeg helt historisk begavet også :)
> Mon ikke det har været Auto-Union biler allesammen - med det ene eller

Nu blev jeg også lidt nysgerrig og googlede en smule
Her er en mindre ændring i "min" historie

1909
Wegen Streitigkeiten mit seinen Teilhabern und wegen finanzieller Probleme
scheidet Horch aus der Firma aus, die unter dem bisherigen Namen bestehen
bleibt.
Er verliert den Prozeß um die Namensrechte an der Automobilmarke.
Horch gründet in Zwickau eine neue Automobilfirma. Er nennt die Marke nach
der lateinischen Entsprechung seines Namens "Audi".

Jeg skal vist kigge lidt dybere i historien når jeg får tid. Det lyder
spændende.

Fra : hanzen

Dato : 27-07-05 07:36

> [...]
> Horch gründet in Zwickau eine neue Automobilfirma. Er nennt die Marke nach
> der lateinischen Entsprechung seines Namens "Audi".

Glemte lige

1932
Wegen der Weltwirtschaftskrise fusionieren die Audi-Werke AG, die
Horch-Werke AG, die Zschopauer Motorenwerke und die Automobilabteilung der
Wanderer-Werke zur "Auto-Union Sächsischer Motorfahrzeugfabriken".
Als Logo wählt der Vorstand vier nebeneinander angeordnete Ringe, die sich
überschneiden.
Horch wird zum Präsidenten des Reichsverbands der Sachverständigen berufen.

--
hilzen
hanzen

Min kone er så barnlig.
Når jeg er i bad sniger hun sig ind og sænker mine skibe.

Fra : hanzen

Dato : 27-07-05 07:51

> [...]
> Jammen altså - så blev jeg helt historisk begavet også :)
> Mon ikke det har været Auto-Union biler allesammen - med det ene eller

Prøv et kig her

http://www.audi.dk/omaudi/historien/

Her står bl.a. en sjov lille historie fra Horchs ansættelse hos Benz. samt
denne forklaring

Selv om automobilet buldrede frem i starten af århundredet, blev tiden efter
Første Verdenskrig vanskelig for de mindre tyske bilmærker: Audi, Horch, DKW
og Wanderer. I 1932 blev de fire mærker derfor enige om at slutte sig sammen
under fællesnavnet Auto Union - med de 4 sammenslyngede ringe som symbol på
styrken og sammenholdet.Under det nye navn og logo kørte Auto Union
bogstaveligt talt hurtigt fra alle konkurrenterne. Ikke mindst takket være
Ferdinand Porsche, der konstruerede de sølvfarvede racervogne med
12-cylindrede motorer, som var stort set uovervindelige helt frem til
udbruddet af Anden Verdenskrig.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 27-07-05 10:25

> [...]

> Ferdinand Porsche, der konstruerede de sølvfarvede racervogne med
> 12-cylindrede motorer, som var stort set uovervindelige helt frem til

Der kom forklaringen - det var da en Wanderer jeg så...
Meget tæt på den her tror jeg:
http://www.autogallery.org.ru/k/w/w24_dcda.jpg

/Kasper hansen

Fra : Aksel

Dato : 27-07-05 21:42

> [...]
> Ferdinand Porsche, der konstruerede de sølvfarvede racervogne med
> 12-cylindrede motorer, som var stort set uovervindelige helt frem til

Auto Union og Mercedes racerne fra begyndelsen af trediverne var kraftigt
støttet af nazisterne, dels på grund af prestigen ved at vinde alt, men en
anden og måske lige så vigtig grund var at Tyskland i fredsaftalen efter 1.
verdenskrig havde forbud mod at udvikle og bygge kraftige flymotorer som
kunne bruges i kampfly. Racermotorerne gav masser af nyttige erfaringer til
flymotorfabrikationen senere.

Hilsen Aksel