God øvelse til at Halse
Fra : Claus

Dato : 26-07-05 17:37

Hej Gruppe

Jeg ville bare gerne have et par fif til hvordan vi får lært vores lille
hvalp at halse på kommando, jeg ved at det er enøvelse når træningen starter
efter sommerferien, Vi har selv prøvet lidt med foder og yndlings legetøj, -
han er nem at sætte op, men han ser ingen grund til at gø for at få det!!

--
Med Venlig Hilsen

Claus Fromholt Due

Fra : Is

Dato : 26-07-05 18:23

"Claus" <claus_due@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
legetøj, -
> han er nem at sætte op, men han ser ingen grund til at gø for at få det!!

Jeg har nok sagt det før ?

Jeg lærte min hund at halse ved, når jeg kørte med trillebør i haven, så
gøede hunden helt vildt. Så samtidig med at jeg begyndte at køre med
trlllebøren, kom kommandoen "halse" og hunden gøede, så der var masse af ros

Altså, når hunden alligevel gør, så kom kommandoen på !! og ros den så for
at gø !! dog ikke af ting som du ikke vil ha den gør af, post, skraldemand,
o.l.

Erik Isager

Fra : BettinaP

Dato : 27-07-05 09:18

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote in message

> [...]

for
> at gø !! dog ikke af ting som du ikke vil ha den gør af, post,

tjah, det virker da vist også for de fleste. Det lykkedes mig aldrig at få
lært min gamle RR at halse. Det eneste tidspunkt han gjorde det af sig selv
var, når jeg gik igang med støvsugeren. Og jeg forsøgte præcis den
beskrevene fremgangsmåde. Med det resultat, at han stoppede op og kiggede
uforstående på mig, når jeg sagde "ja hals, dyyygtig". Og så legede han
videre med støvsugeren. På intet tidspunkt fik han koblet de to ting sammen.
anyway, så er der med en hvalp på 3 måneder en lidt anden ting man skal være
opmærksom på:
den er ikke ret gammel og for en del hvalpe i den alder kan det virke
"uforskammet" at gø af sin ejer. Min brors dejlige rolle skulle lige over de
7 måneder før han overhovedet ville overveje at sige vov til noget som
helst. Nu hvor han er ved at runde 12 måneder er ideen forstået og han gør,
men endnu ikke længe nok, når han bliver sendt på rundering.

Så hav tålmodighed og prøv dig frem for at finde ud af, hvad der virker på
din vovse..og hvornår.

BettinaP

Fra : Jørgen

Dato : 26-07-05 19:35

Claus skrev:
> [...]
> han er nem at sætte op, men han ser ingen grund til at gø for at få det!!

Som så meget andet "lydighed"
Tag en godbid i hånden, hold den knyttede hånd på brystet med godbid.
På en eller anden tidspunkt, vil hunden gø for at få godbid.¨
Skynd dig at give godbid, mens der stadig er lyd på, og ros.
Du kan sige halse stille og rolig samtidig, eller vente.

Men tænk dig om, det er let at lære, med hel..... svært at tage væk,
hvis hunden begynder at halse i tide og utide

Jørgen s

Fra : Is

Dato : 26-07-05 19:59

"Jørgen" <hamduvednok@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Skynd dig at give godbid, mens der stadig er lyd på, og ros.
> Du kan sige halse stille og rolig samtidig, eller vente.

Jeg er imod godbidder, bl.a. skal du have den til at gentage "hals" flere
gange efter hinanden er det ikke godt at den har noget io munden ( men det
er jo min mening)

> Men tænk dig om, det er let at lære, med hel..... svært at tage væk,
> hvis hunden begynder at halse i tide og utide

Jeg mener. kan du lære den at gø på kommando, kan du også lære den at "tie"
på kommando ??

Erik Isager

Fra : Jørgen

Dato : 26-07-05 22:28

> Jeg er imod godbidder, bl.a. skal du have den til at gentage "hals" flere
> gange efter hinanden er det ikke godt at den har noget io munden ( men det
> er jo min mening)

Den skal kun have godbien indtil den har lært det, derefter kun stemmen,
og her kan du bare bede den om at blive ved

> Jeg mener. kan du lære den at gø på kommando, kan du også lære den at "tie"
> på kommando ??

Jeg har haft en af Danmarks lydigste hund, den havde en fejl den"kaldte
på mig, når den var langtids afdækket til Konkurrence, det hold den
aldrig op med, selv om jeg brugte alt min viden og andres med. den lærte
at gø på kommando, den lærte at hvisle og gud ved hvad

Jørgen s

Fra : Is

Dato : 26-07-05 23:08

> [...]
> aldrig op med, selv om jeg brugte alt min viden og andres med. den lærte
> at gø på kommando, den lærte at hvisle og gud ved hvad

Det er jo ikke alt der kan lade sig gøre ! Den må jo på en eller anden måde
ha følt, at det den "ønskede" blev opfyldt ved at gø ??

Og jeg tror ikke hunden gør mere i utide, af at ha lært at gø på kommando ??

(hvis det var så nemt at træne hunde som vi ønsker !! så var det ikke så
spændende!!)

Erik Isager

Fra : Britt Malka

Dato : 26-07-05 23:13

On Wed, 27 Jul 2005 00:07:39 +0200, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote:

>(hvis det var så nemt at træne hunde som vi ønsker !! så var det ikke så
>spændende!!)

He, he, det kan der være noget om.

Nu har jeg trænet katte, før jeg nogensinde har prøvet at træne hunde
(i ental i øvrigt), og det er udfordrende.

De kan give pote (kattene) og sitte (alle tre (1 hundehvalp og 2
katte)), og komme (alle tre), og det sidste anser jeg for det
vigtigste.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Is

Dato : 26-07-05 23:31

> [...]
>
> De kan give pote (kattene) og sitte (alle tre (1 hundehvalp og 2
> katte)), og komme (alle tre), og det sidste anser jeg for det

Ja men; når så de har lært det, har du nok også lyst til at lære dem lidt
mere ??

Erik Isager

Fra : Britt Malka

Dato : 26-07-05 23:54

On Wed, 27 Jul 2005 00:31:26 +0200, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote:

>Ja men; når så de har lært det, har du nok også lyst til at lære dem lidt
>mere ??

Ja, det er rigtigt, fordi det er sjovt

Men det vigtigste er, at de kan komme, når man kalder, for det kan
gælde deres liv.

Forleden prøvede hvalpen fx at stikke ud gennem den åbne låge, der
ikke burde have været åben! Hun forstod min panik, og kom ind igen,
men det havde jo været lettere, hvis hun bare forstod at komme. (Vi
bor tæt ved en trafikkeret vej ...)

Fra : Is

Dato : 27-07-05 13:45

> [...]
> ikke burde have været åben! Hun forstod min panik, og kom ind igen,
> men det havde jo været lettere, hvis hun bare forstod at komme. (Vi

Og hvis den så er kommet over på den ANDEN siden af vejen !! så kan en
"dæk" være lige så vigtig

Erik Isager

Fra : Britt Malka

Dato : 27-07-05 22:51

On Wed, 27 Jul 2005 14:44:44 +0200, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote:

>Og hvis den så er kommet over på den ANDEN siden af vejen !! så kan en
>"dæk" være lige så vigtig

Ja!

Disse kommandoer kan være livsvigtige!

I dag trænede vi igen. Vi har de sidste tre aftener "klikker"-trænet.
Tikva kommer nu ... når hun vil. For her til aften var hun ikke så
sulten. Men det er da fremskridt. Hun forstår også "sit". Men her
igen, kun når hun vil. Det er det, der er problemet. En Eurasier er
ikke blind lydighed, hvilket er okay for mit vedkommende, men de
livsvigtige kommandoer skal hun kunne forstå og adlyde.

Fra : Søren LH

Dato : 29-07-05 20:18

> Nu har jeg trænet katte, før jeg nogensinde har prøvet at træne hunde
> (i ental i øvrigt), og det er udfordrende.

Må jeg spørge, hvad fortrækker du at bruge som godbid til at træne katte?

Mvh
Søren

Fra : Eifelvuf

Dato : 28-07-05 10:46

"Is" skrev d. 26-07-05 23:08 dette indlæg :

> Og jeg tror ikke hunden gør mere i utide, af at ha lært at gø på
kommando ??

Næ, du har ret. Når hunden fra hvalp ved, at "nej" betyder nej (afbryd
det du er igang med, øjeblikkeligt - f.eks. at pisse på gulvet, gå ind i
stuen, el. lign.)) - så er det intet problem. Alle hunde kan lære "nej"
kommandoen.

Ved kommandoen "hals", ja så halser bæstet. Ved "nej" holder den inde
med det, den er igang med.

Mit eget vidunder lærte at gø af alt (A-L-T) - og gør kun idag på
kommando, - ja okay - når naboens kat spankulerer 10 cencimeter forbi
hundegården med højt løftet hale, og giver vufferne "fingeren", så er
det svært at lade være - men alt andet ; hvis jeg siger nej, holder han
kaje. Og vice versa.

M.v.h.
Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Eifelvuf

Dato : 28-07-05 10:38

"Jørgen" skrev d. 26-07-05 22:28 dette indlæg :

> [...]
lærte
> at gø på kommando, den lærte at hvisle og gud ved hvad

Hej Jørgen.

Det kan man da kalde en selvmodsigelse der vil noget

"Danmarks lydigste hund" - der ikke kan holde kaje i en lantidsafdækning
?

Du må jo så nok skrue lidt ned for blusset, med hensyn til "Danmarks
lydigste hund"

Danmarks lydigste hund ligger stille og holder kæft, i en afdækning.

M.v.h.
Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren LH

Dato : 26-07-05 20:13

> [...]
> legetøj, - han er nem at sætte op, men han ser ingen grund til at gø for

Min hund havde også svært ved at lære at halse. Hverken godbid eller
bidepølle kunne rigtig får det igang. Men vandslangen i haven var hun helt
syg med, og det var hvad der skulle til for at få det igang. Når først man
kan få det til at komme, er det bare sætte kommando på, samt lave en "stop
halse" kommando.

Mvh
Søren