Renlighed -- hvordan? hvornår?
Fra : Britt Malka

Dato : 26-07-05 17:20

Hej

Vi har for lige godt 14 dage siden anskaffet os en Eurasier. Hun blev
3 måneder den 21. juli.

Da vi fik hende, var hun så godt som renlig. Hun sov tørt om natten,
når bare hun kom ud kl. 6 om morgenen. Men siden er det gået lidt
tilbage, synes jeg.

Jeg har stort set ingen erfaring med hunde, da jeg altid kun har haft
katte, og de er jo renlige, når man får dem, så måske har jeg for
store forventninger til, at hun skal begynde at være renlig nu. Eller
hvad?

Vi lufter hende om morgenen, når vi står op (min mand gør, rettere
sagt). Af og til har der været uheld der, men det er faktisk sjældent.
Når vi lufter hende, og hun tisser eller besørger, roser vi hende.

Desuden lufter vi hende, når hun har spist, når hun har sovet, og hvis
hun har leget meget. Dog er det svært efter spisning, fordi hun spiser
lidt af maden, drikker lidt af vandet, og så kommer hun ud. Så sker
det ofte, at hun kommer tilbage og igen spiser og drikker lidt. Hun
spiser ikke op, når hun får mad, men nyder maden

Når der har været uheld, har vi aldrig sagt noget til hende, blot
tørret op/vasket væk.

To gange har jeg set hende skulle til at tisse, og så har jeg sagt
fast "Nej, Tikva", og så har jeg sagt, at hun skulle gå udenfor og
tisse. Det gjorde hun så.

Men vi oplever flere gange, at hun fx netop har været ude, og så kort
tid efter er der alligevel en sø på gulvet eller det, der er værre.

Hvad kan vi gøre bedre? Eller er det helt normalt, at hun ikke er
renlig endnu?

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Pwh

Dato : 26-07-05 18:46

> Vi har for lige godt 14 dage siden anskaffet os en Eurasier. Hun blev
> 3 måneder den 21. juli.

Tilykke med hende.

> Da vi fik hende, var hun så godt som renlig. Hun sov tørt om natten,
> når bare hun kom ud kl. 6 om morgenen. Men siden er det gået lidt
> tilbage, synes jeg.

Hun skal muligvis vænne sig til det nye sted og er derfor blevet lidt urenlig.

> Jeg har stort set ingen erfaring med hunde, da jeg altid kun har haft
> katte, og de er jo renlige, når man får dem,

Hæ, de er muligvis renlige, men min egen møgkat slæber til gengæld
ådsler af fugle/rotter/mus ind i hytten, ikke særlig lækkert

> Når der har været uheld, har vi aldrig sagt noget til hende, blot
> tørret op/vasket væk.

Hvis du heller ikke overværer det, så er der heller ikke meget andet at gører.

> To gange har jeg set hende skulle til at tisse, og så har jeg sagt
> fast "Nej, Tikva", og så har jeg sagt, at hun skulle gå udenfor og
> tisse. Det gjorde hun så.

Flot nok, hun skal såmænd nok lærer det snart.

> Hvad kan vi gøre bedre? Eller er det helt normalt, at hun ikke er
> renlig endnu?

Mht mine egne 2 hunde, så blev Tyson renlig efter 3-4 dage,
Angel var ikke helt stueren før efter 2 mdr, så du skal nok bare
værer tålmodig lidt endnu. Småpiger er og bliver nogle små svin

/Jens

Fra : Britt Malka

Dato : 26-07-05 20:45

Godaften Jens

On Tue, 26 Jul 2005 19:46:11 +0200, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Tilykke med hende.

Tak

>Hun skal muligvis vænne sig til det nye sted og er derfor blevet lidt urenlig.

Ja, måske, omend jeg snarere har indtrykket af, at da hun begyndte at
blive mere kendt med os og stedet, blev hun mere fræk og modig

>Hæ, de er muligvis renlige, men min egen møgkat slæber til gengæld
>ådsler af fugle/rotter/mus ind i hytten, ikke særlig lækkert

Adr, nej

Det gør vores nu ikke. Især ikke den ene af dem, der tror, at han er
adelig. Eller kongelig. Mindst!

>Hvis du heller ikke overværer det, så er der heller ikke meget andet at gører.

Nej, vel?

>Flot nok, hun skal såmænd nok lærer det snart.

Det håber jeg.

Ikke, at det er et stort problem lige nu, men vi vil nødigt gøre det
forkerte.

>Mht mine egne 2 hunde, så blev Tyson renlig efter 3-4 dage,

Hvor gammel var han der?

>Angel var ikke helt stueren før efter 2 mdr, så du skal nok bare
>værer tålmodig lidt endnu. Småpiger er og bliver nogle små svin

Er hunhunde længere om at blive renlige?

Det er modsat små børn

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-05 22:22

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Er hunhunde længere om at blive renlige?

Det er vist meget individuelt fra hund til hund:
Nogle bliver renlige på tre dage. For andre kan der gå op til 6-7 mdr.

Det lyder til, at i gør det helt rigtige allerede, så bare fortsæt med det,
så skal det nok komme med renligheden.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Britt Malka

Dato : 26-07-05 23:11

On Tue, 26 Jul 2005 23:22:04 +0200, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>Det er vist meget individuelt fra hund til hund:
>Nogle bliver renlige på tre dage.

Tre dage fra fødslen?

> For andre kan der gå op til 6-7 mdr.

Ah, okay, ja, så er tre måneder jo ingenting.

>Det lyder til, at i gør det helt rigtige allerede, så bare fortsæt med det,
>så skal det nok komme med renligheden.

Tak for det

Det er meget rart at vide, at man er på rette spor.

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-05 23:28

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Tre dage fra fødslen?

Nej, nej da. Tre dage fra den er flyttet til sit nye hjem.

Det kommer jo nok også lidt an på, hvor hvalpen er vokset op og hvor meget
tid de har brugt på hundene. Vi havde engang et kuld hvalpe, og de var
næsten renlige ( om dagen ), da de flyttede til deres nye hjem som 8 uger.
Det er selvfølgelig også lettere, at træne hvalpene lidt, inden de flytter
hjemmefra, hvis man kun har 3-4 stykker, fremfor f.eks. et kuld på 8-10
hvalpe.

> Ah, okay, ja, så er tre måneder jo ingenting.

7 måneder er selvfølgelig også sent, men 4-5 mdr. er i hvert fald ikke helt
unormalt.

> Tak for det
>
> Det er meget rart at vide, at man er på rette spor.

Det er i, i hvert fald, så ingen grund til panik.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Pwh

Dato : 27-07-05 10:08

> Hvor gammel var han der?

Der har han så været 11 uger gammel, han er nu 3 år og Angel er 1.5 år.
Du kan se dem her, jeg skal altid lige prale med mine 'unger'
http://megapixel.dk/vis/billede/266550/3//114_1457.JPG

> Er hunhunde længere om at blive renlige?

Det var lidt ment som en joke, men jeg har efterhånden fået det indtryk
at de er lidt længere om at blive renlige end hannerne.

> Det er modsat små børn

Dem har jeg ingen af, så der må jeg stole på dit ord

/Jens

Fra : Britt Malka

Dato : 27-07-05 22:38

On Wed, 27 Jul 2005 11:08:16 +0200, "Pwh"
> [...]

>Der har han så været 11 uger gammel, han er nu 3 år og Angel er 1.5 år.
>Du kan se dem her, jeg skal altid lige prale med mine 'unger'

Flot skinndende pels

>Det var lidt ment som en joke, men jeg har efterhånden fået det indtryk
>at de er lidt længere om at blive renlige end hannerne.

Aha, ja, det har jeg jo ingen erfaring med.

Fra : x Vuf x

Dato : 27-07-05 23:37

On Tue, 26 Jul 2005 21:45:16 +0200, Britt Malka wrote:

>Er hunhunde længere om at blive renlige?

Nej, det er ganske tilfældigt.
Jens siger det bare for at provokere!

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP
1 pige og 2 drenge + 2 piger og 1 dreng.

Fra : Britt Malka

Dato : 28-07-05 18:31

On Thu, 28 Jul 2005 00:37:26 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospampc.dk>
wrote:

>Nej, det er ganske tilfældigt.
>Jens siger det bare for at provokere!

Nååå

Han prøvede nok at kompensere for, at små pigebørn er kvikkere på det
område end små drengebørn

Fra : Pwh

Dato : 28-07-05 21:09

> Nååå

Nemlig, jeg er og bliver en drillepind

> Han prøvede nok at kompensere for, at små pigebørn er kvikkere på det
> område end små drengebørn

Arrh, så længe det kun er på det område så går det jo nok

/Jens

Fra : x Vuf x

Dato : 28-07-05 21:56

On Thu, 28 Jul 2005 22:08:59 +0200, "Pwh" wrote:

>Nemlig, jeg er og bliver en drillepind

>Arrh, så længe det kun er på det område så går det jo nok

You wish! Keep dreaming Jens! ;-D

Fra : x Vuf x

Dato : 28-07-05 21:37

On Thu, 28 Jul 2005 19:30:58 +0200, Britt Malka wrote:

>Nååå

>Han prøvede nok at kompensere for, at små pigebørn
>er kvikkere på det område end små drengebørn

Nemlig! Og ikke kun på det område! ;-D

Fra : qfha

Dato : 27-07-05 18:56

Det lyder som I har en hvalp der har været renlig og efter flytningen
som 10 gl.(lidt sent) er usikker i sine nye omgivelser. Dels virker det
du beskriver som forvirring over, hvor man egetlig skal besørge og
dels er hun usikker udendørs og vælger derfor det sikre når I er
kommet hjem. Det er bestemt ikke ualmindeligt. Når det drejer som
indlæring hos hunde går man helt tilbage i indlæringen når noget
går galt. Det vil her sige det mønster du beskriver så fint efter
søvn, leg, spisning, ellers er hundenes behov meget regelmæssigt, så
sørg for en fast rytme. Når hun besørger korrekt ude kan du ikke
rose for meget, driv blot dig selv derud, hvor du bliver bange for at
naboer og forbipasserende tror du er rablende skør. Giv gerne en
godbid, det slutter automatisk når hun bliver større.
Du må aldrig skælde hende ud. Du ville vel heller ikke skælde en
baby ud, Du har pt. en hunde-baby, altså abstraktionsmæssigt. HUSK
det. Den skal først til at lære alt. Indendørs lægger du en avis
ved den dør som hunden skal bruge når den ellers skal luftes. Den vil
automatisk søge avisen, hvis du ikke har tæpper på gulvene, idet
hvalpe ikke kan lide det pjasker! Så kan du styre hende lidt bedre og
du vil kunne se når hun søger derover, så du hurtigt kan åbne
døren.

Ang. fodring er det ikke en kat du har altså skal du fodre på en
anden måde. Giv hende på nuværende tidspunkt tre gange på en dag.
Halvdelen af hendes tørfoder om morgen opblødt i noget vand en
portion tykmælk midt på dagen og den sidste del af fodret opblødt
senere. Hvis hun ikke spiser den afmålte portion du har sat for hende
flytter du den efter 15 min. og så slut. Hunde går ikke til og fra
deres mad og selv rationerer maden. Og hun nyder ikke maden i den
adfærd du beskriver, hun er for mæt.

Find et sted du kan komme på hvalpetræning, så du kan få lært lidt
om hunde og hundeadfærd. I øvrigt tillykke med hende.

mvh
qfha

Fra : Britt Malka

Dato : 27-07-05 22:48

On 27 Jul 2005 10:56:21 -0700, "qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> wrote:

>Det lyder som I har en hvalp der har været renlig og efter flytningen
>som 10 gl.(lidt sent) er usikker i sine nye omgivelser.

Er det sent? Katte flyttes senere.

Men okay, de skrev, at hvalpene var "klar" i slutningen af juni, og vi
så først annoncen i juli, så det kan godt tænkes.

>Dels virker det
>du beskriver som forvirring over, hvor man egetlig skal besørge og
>dels er hun usikker udendørs og vælger derfor det sikre når I er
>kommet hjem.

Det kan meget vel være tilfældet.

Vi har lejet et kæmpestort hus. Det er ca. 350 m2.

Udenfor er der 4500 m2.

Det kan meget vel tænkes, at hun slet ikke kender forskellen på
udenfor og indenfor.

Der, hvor hun blev født, var der en lille, lukket gård udenfor, og
huset var meget småt.

> [...]
>går galt. Det vil her sige det mønster du beskriver så fint efter
>søvn, leg, spisning, ellers er hundenes behov meget regelmæssigt, så

Jeg forstår ikke, hvad du mener her.

>Når hun besørger korrekt ude kan du ikke
>rose for meget, driv blot dig selv derud, hvor du bliver bange for at
>naboer og forbipasserende tror du er rablende skør.

Dem er jeg ligeglad med. Jeg taler i forvejen med kattene. Forstår
deres "miav", som er forskellige, når de vil have vand, vil ud, er
sultne osv. Så naboer! De kan rende og hoppe, hvis de ikke vil se mig
tale med mine dyr

>Du må aldrig skælde hende ud. Du ville vel heller ikke skælde en
>baby ud, Du har pt. en hunde-baby, altså abstraktionsmæssigt. HUSK
>det. Den skal først til at lære alt.

Heldigvis har vi heller aldrig skældt ud ved uheld. Kun sagt "nej" i
de to tilfælde, hvor jeg har fanget hende i gang med at tisse
indendørs.

> [...]
>hvalpe ikke kan lide det pjasker! Så kan du styre hende lidt bedre og
>du vil kunne se når hun søger derover, så du hurtigt kan åbne

Aha, tak for tippet.

>Ang. fodring er det ikke en kat du har altså skal du fodre på en
>anden måde. Giv hende på nuværende tidspunkt tre gange på en dag.

Det gør vi også.

> [...]
>flytter du den efter 15 min. og så slut. Hunde går ikke til og fra
>deres mad og selv rationerer maden. Og hun nyder ikke maden i den

Jeg tror ikke, at du har ret, for når vi giver hende hundekiks, leger
hun også med dem. Hun virker tydeligvis som om, at hun kan lide mad,
men ikke er afhængig af det.

Og så skal du også regne med, at vi har to katte i forvejen, og hun
vil gerne være en kat. (Jeps, her er et job for en dyrepsykolog.)

Hun gnubber sig op ad møblerne som en kat. Hun lægger sig ved den pæk,
vores katte er tøjet ved i haven, hun opfører sig som dem ... For
hende at se, er det attråværdigt at være kat, fordi vi havde to katte
i forvejen, og hun vil gerne i kontakt med dem. Så hun vil gøre alt
for at blive en kat.

Heldigvis er vores to katte meget som hunde

>Find et sted du kan komme på hvalpetræning, så du kan få lært lidt
>om hunde og hundeadfærd.

Ja, jeg håber også, at jeg kan finde sådan et sted i vores by.

>I øvrigt tillykke med hende.

Tak Hun er en guldklump! Og jeg har ellers været katte menneske,
men de supplerer hinanden godt.

Fra : qfha

Dato : 28-07-05 07:51

som 10 gl.(lidt sent) er usikker i sine nye omgivelser.

Er det sent? Katte flyttes senere.

Du kan selvfølgelig flytte et dyr når du vil, men i adfærdsmæssig
henseende er det mere ideelt at flytte en hvalp når den er 8 uger. Der
sker rigtigt meget i disse uger. Men har opdrætteren haft mulighed for
at stimulere hvalpene mellem den 8 og 10 uger (hvad jeg tror her er
tilfældet når hun var renlig) er det sikkert ok. En flytning for en
hvalp er et utroligt stort traume, som der ikke tales meget om, men
når man som opdrætter hhv køber og beholder egne hvalpe kan man
meget tydeligt mærke forskel.

Vi har lejet et kæmpestort hus. Det er ca. 350 m2.

Udenfor er der 4500 m2.

Det kunne måske være en ide, at gøre hendes verden lidt mindre og
dermed tryggere i en periode.

> [...]
>går galt. Det vil her sige det mønster du beskriver så fint efter
>søvn, leg, spisning, ellers er hundenes behov meget regelmæssigt, så

Jeg går udfra at al kunnen sker gennem indlæring, når hunden
herefter ikke gør som den har lært må man starte helt forfra med
indlæringen. Et eks. hunden trækker når I går tur.
Den har lært, at den skal gå pænt. Ergo må man helt tilbage i det
at gå i snor, ikke kun lappe eller forsøge at fortælle den, at den
skal gøre sådan eller sådan. Jeg tror du skal være lidt mere
bevidst om, at hunde ikke bare lærer ved at være, men skal udsættes
for systematisk indlæring fra mennesker.

adfærd du beskriver, hun er for mæt.

Jeg tror ikke, at du har ret, for når vi giver hende hundekiks, leger
hun også med dem. Hun virker tydeligvis som om, at hun kan lide mad,
men ikke er afhængig af det.

Jeg tror jeg har ret, det kan også være et spørgsmål om, at det kan
være svært at spise det hun får (husk at opblød maden), hvalpe kan
ikke lige spise voksenfoder. Det gør menneskebørn jo heller ikke.

Så hun vil gøre alt for at blive en kat.

Hun er hvalp, hvalpe underkaster sig ældre hunde og dyr for at opnå
accept. Det er hvad der sker.

Find et sted du kan komme på hvalpetræning, så du kan få lært
lidt
>om hunde og hundeadfærd.

Ja, jeg håber også, at jeg kan finde sådan et sted i vores by.

Ja, ellers må du jo ud at køre.

Vores forventning til at få en hund er "naboens" voksne hund. Vi
agerer derfor ofte forkert i forhold til at have en hvalp. Vi forventer
for meget, hunden skal nok få lært at tilpasse sig efter nogle år,
og vi har så den hund vi troede vi købte 2 år tidligere.
Hos nogle går det ikke alt kører skævt i mellemtiden, og det er
meget sjældent hvalpens skyld. Så for jeres egen og hundens skyld er
det en rigtig god ide at finde et sted du kan lære om at opdrage hund.

Men spørg endelig.

mvh
qfha

Fra : Britt Malka

Dato : 28-07-05 18:50

On 27 Jul 2005 23:50:46 -0700, "qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>at stimulere hvalpene mellem den 8 og 10 uger (hvad jeg tror her er
>tilfældet når hun var renlig) er det sikkert ok.

Det vil jeg tro, at hun har, ja. Hun virkede meget glad for sine
hunde, og de er opdrættet i et almindeligt hus med en hundegård i
haven.

>En flytning for en
>hvalp er et utroligt stort traume, som der ikke tales meget om, men
>når man som opdrætter hhv køber og beholder egne hvalpe kan man
>meget tydeligt mærke forskel.

Ja, det vil jeg gerne tro.

Vi var meget forbavsede over, faktisk, at hun hverken peb på turen
hjem eller senere. Hun sov hos os den første uge, og hun peb kun en
lille smule den første nat, hun skulle sove uden for vores
soveværelse.

>Det kunne måske være en ide, at gøre hendes verden lidt mindre og
>dermed tryggere i en periode.

God idé! Tak

Om dagen er hun sammen med mig, når jeg skriver. Det gør jeg i vores
arbejdsværelse, som vel er på 20 m2. Vi har måttet købe klimaanlæg,
fordi det er under taget, og her bliver godt varmt ellers. På grund af
klimaanlægget er døren lukket ud til. Så hermed får hun faktisk en
mindre verden, og de dage, hvor vi har været meget sammen her, og hvor
jeg har gået en lang tur med hende et par gange i løbet af dagen (plus
om morgenen, hvor min mand tager tørnen, gaab), så har hun da heller
ikke uheld.

Det vil jeg have in mente, det med den mindre verden.

> [...]
>Den har lært, at den skal gå pænt. Ergo må man helt tilbage i det
>at gå i snor, ikke kun lappe eller forsøge at fortælle den, at den

Okay.

Hun har i øvrigt lige fra start af gået rigtig pænt i snor uden at
trække. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Jo, vores ene kat går
også pænt i snor.

>Jeg tror du skal være lidt mere
>bevidst om, at hunde ikke bare lærer ved at være, men skal udsættes
>for systematisk indlæring fra mennesker.

Ja, det gør vi også, mener jeg.

>Jeg tror jeg har ret, det kan også være et spørgsmål om, at det kan
>være svært at spise det hun får (husk at opblød maden), hvalpe kan
>ikke lige spise voksenfoder. Det gør menneskebørn jo heller ikke.

Hun får hvalpetørfodder. Skal det opblødes?

>Hun er hvalp, hvalpe underkaster sig ældre hunde og dyr for at opnå
>accept. Det er hvad der sker.

Ja, og se her, hvor pænt kattene har lært hende ordren "dæk". Den
hedder bare noget andet på katsk:

http://www.malka.fr/images/tikvabalou.jpg

>Ja, ellers må du jo ud at køre.

Det har jeg sjældent mulighed for, fordi vi har kun en bil. Bussen er
ikke en mulighed. Jeg ville nødig have en stor hvalp med i bussen, og
desuden er der meget få afgange fra og til vores by.

>Vores forventning til at få en hund er "naboens" voksne hund.

Nej, det forventer jeg bestemt ikke.

Faktisk forbavser det mig, at Tikva er så artig, og de første par dage
var jeg lidt bekymret, fordi hun slet ikke lavede ulykker. Så blev hun
heldigvis lidt frækkere.

Jeg havde heller ikke regnet med, at hun var renlig eller kunne gå i
snor, da vi fik hende, men hun var faktisk begge dele. Mere eller
mindre. Men så begyndte hun at have uheld, også nogle gange lige
efter, at hun havde været ude. Det undrede mig.

Nu kan jeg forstå, at hunde kan være op til et år om at blive renlige.
Så er jeg mindre bekymret, men naturligvis vil vi gøre vores for, at
hun bliver det så hurtigt som muligt.

Hun har faktisk ændret min livsrytme Før i tiden var det arbejde
hele dagen fra tidlig morgen til sen aften. Nu går vi tur flere gange
om dagen. Bare ude i det gode vejr og nyde det. Ren afslapning. Skønt

>Hos nogle går det ikke alt kører skævt i mellemtiden, og det er
>meget sjældent hvalpens skyld. Så for jeres egen og hundens skyld er
>det en rigtig god ide at finde et sted du kan lære om at opdrage hund.

Ja, jeg mindes en overbo, hvis hund altid gøede, når der kom folk på
trappen, hvilket der gjorde hele dagen: alle beboerne, posten,
avisbuddet, reklamerne osv. osv.

Hun var bange for at skælde hunden ud, og at den så ikke ville kunne
lide hende.

Det endte med, at hun fik den aflivet, fordi hun ikke kunne styre den.
Tal om misforstået godhed her.

>Men spørg endelig.

Tak, det vil jeg gøre, mens kattene og jeg begynder at lære om hunde

>mvh
>qfha

Hvordan udtaler du det?

Fra : qfha

Dato : 28-07-05 07:56

Hovsa, der gik ged i klipningerne, håber du kan forstå det alligevel.
mvh
qfha

Fra : Britt Malka

Dato : 28-07-05 18:34

On 27 Jul 2005 23:55:33 -0700, "qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> wrote:

>Hovsa, der gik ged i klipningerne, håber du kan forstå det alligevel.

Ja, tak, det gik

Fra : x Vuf x

Dato : 28-07-05 21:38

On 27 Jul 2005 23:55:33 -0700, "qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> wrote:

>Hovsa, der gik ged i klipningerne, håber du kan forstå det alligevel.

Hvem? Hvad? Hvor?...Hvem er blevet klippet? ;-D

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 29-07-05 08:40

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem? Hvad? Hvor?...Hvem er blevet klippet? ;-D

Her en gang i September, skal de jo nok klippes igen, så kan i låne hver sin
håndsaks..... Så kan i lære det...Kan i .... Klipper i bedre end mig,
får i lov at klippe et mere

Ja der skal jo være lidt at stræbe efter

M.V.H.....Benny..

Fra : x Vuf x

Dato : 30-07-05 09:52

On Fri, 29 Jul 2005 09:40:29 +0200, "Benny Mortensen 9700" wrote:
> [...]

>hver sin håndsaks... Så kan i lære det...Kan i
>.... Klipper i bedre end mig, får i lov at klippe et mere
>Ja der skal jo være lidt at stræbe efter

Klipper du geder? Er du så ikke lidt off topic? ;-D

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP
2 drenge + 1 pige og 1 dreng.

Fra : qfha

Dato : 29-07-05 16:56

>Hun får hvalpetørfodder. Skal det opblødes?

Ja, det mener jeg. Og jeg ville give hende voksenfoder pga. det mindre
proteinindhold. Men der er ligeså mange meninger om dette, som der er
hundeejere. Så hvis hun fungerer godt på det hun får så fortsæt du
med det.

>Det har jeg sjældent mulighed for, fordi vi har kun en bil. Bussen er
ikke en mulighed. Jeg ville nødig have en stor hvalp med i bussen, og
desuden er der meget få afgange fra og til vores by

Den køber jeg ikke. Sådan noget er blot et spørgsmål om vilje
og planlægning. Når man har fundet et sted at træne kan man ofte
lave aftaler om fælles transport. Husk det er en investering i en
harmonisk fremtid! Jeg ved det er svært at tage sig sammen, for det er
også en del af den ændrede livsrytme. Tving dig selv igang.
Den bedste træning får du i raceregi. Nu er din race ikke så stor,
så det kan muligvis ikke lade sig gøre hvor du er. Men spørg
opdrætteren, og hvis du har/kan få stambog på den kan du kontakte
racens forening http://nfatrez.webzzanine.net/ .
Selv kender jeg ikke meget til racen. Mit kedskab strækker til en
munter og fugtig aften i selskab med den tyske eurasierklub og deres
medbragte hunde. Det var til en udstilling i tyskland, hvor vi alle var
endt på et hotel, hvis vært ikke kunne fordrage hunde og
hundemennesker, han placerede os derfor samlet i en afsides spisesal
på hotellet. Det endte med at alle hentede deres hunde og så såvel
mennesker og hunde råhyggede hele aftenen. Underligt nok ville han
ikke have hundefolk som kunder året efter for det var helt sikkert en
god forretning????

>Nu kan jeg forstå, at hunde kan være op til et år om at blive renlige.

Det gælder ikke her, hun har jo været renlig, men fået et
"tilbagefald", det sker ofte indlæringsmæssigt hvis hunden stresser.

>Hun har faktisk ændret min livsrytme Før i tiden var det arbejde
hele dagen fra tidlig morgen til sen aften. Nu går vi tur flere gange
om dagen. Bare ude i det gode vejr og nyde det. Ren afslapning. Skønt

Ja, det er rigtigt man oplever en adfærdsændring når der kommer en
hund i huset. Til det positive vel at mærke.

>Ja, og se her, hvor pænt kattene har lært hende ordren "dæk". Den
hedder bare noget andet på katsk:

Herligt foto hun er dejlig , kattene skal nok få tjek på hende.

Hvordan udtaler du det?

LOL

Håber klipningen fung'er nu ellers er der ikke noget at gøre ved det.

mvh
qfha

Fra : Britt Malka

Dato : 31-07-05 21:12

On 29 Jul 2005 08:55:52 -0700, "qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>proteinindhold. Men der er ligeså mange meninger om dette, som der er
>hundeejere. Så hvis hun fungerer godt på det hun får så fortsæt du

Ja, hvad ved jeg

Hun fungerer godt på det, og hun spiser meget mere nu. Måske var det
varmen tidligere? Vi har haft hedebølge her og op til 38 grader. Og
med den pels!

> [...]
>desuden er der meget få afgange fra og til vores by
>
>Den køber jeg ikke. Sådan noget er blot et spørgsmål om vilje

Ja, det er nok rigtigt.

Men korrekt, det vil jeg ikke.

I forvejen får jeg at vide, at eurasier kan man ikke træne som andre
hunde, fordi de har deres egen vilje (som chowchow), så det er muligt,
at det på forhånd er dømt som en fiasko. Det tror jeg nu ikke, men der
er ingen grund til at gøre det sværere end nødvendigt, og jeg ved, at
jeg ikke vil kunne finde tid på at bruge de ca. 3 timer, det tager
alene med bussen plus træningstiden.

>Når man har fundet et sted at træne kan man ofte
>lave aftaler om fælles transport.

Jo, måske ... hvis andre kommer fra vores lille flække ;)

>Husk det er en investering i en
>harmonisk fremtid! Jeg ved det er svært at tage sig sammen, for det er
>også en del af den ændrede livsrytme. Tving dig selv igang.

Nu må vi se. Idéen er der i hvert fald, og eftersom jeg allerede er i
gang med at ændre livsrytme, så er det da ikke udelukket.

>Den bedste træning får du i raceregi. Nu er din race ikke så stor,
>så det kan muligvis ikke lade sig gøre hvor du er.

Nej, det er så godt som umuligt.

> [...]
>mennesker og hunde råhyggede hele aftenen. Underligt nok ville han
>ikke have hundefolk som kunder året efter for det var helt sikkert en

Det lyder hyggeligt, og det er hunde, der ikke ødelægger noget, så det
er da en hysterisk hotelejer.

>Ja, det er rigtigt man oplever en adfærdsændring når der kommer en
>hund i huset. Til det positive vel at mærke.

Ja, helt afgjort.

>hedder bare noget andet på katsk:
>

>Herligt foto hun er dejlig , kattene skal nok få tjek på hende.

Tak

>Håber klipningen fung'er nu ellers er der ikke noget at gøre ved det.

Perfekt

Fra : qfha

Dato : 29-07-05 16:58

Klipper kun hunde, -og det er heller ikke altid lige heldigt .
mvh
qfha