Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fremkaldelse fra Føtex
Fra : Hans J. Jensen

Dato : 26-07-05 16:14

Hej

Jeg har lige hentet de første billeder som jeg har fået fremkaldt fra min
hely nye Nikon D70s. Billederne er lavet hos Føtex. Jeg synes faktisk
billederne er ok i farve osv. Dog er de lidt lysere og mere farverig end på
min computerskærk, men det skyldes jo nok primært skærmen(?).

Jeg oploadede billederne i 2000*3000 pixels, altså præcis i formatet 2:3.
Alligevel er billederne tydeligtvis blevet beskåret, specielt i siderne. Det
er ikke så meget, men det kan ses, og jeg havde lavet nogle testbillederne
hvor det var lidt vigtigt at størrelsen passede...

Når nu deres 2:3 format ikke er præcist 2:3, hvad er det så?

I hvilket format bør man oploade billederne hvis man vil have så god
overensstemmelse som muligt?

Er det bare Føtex eller er det alle forhandlere den er "galt med"?

Billederne er i øvrigt 101 mm * 151 mm (målt med lineal) så forholdet bliver
jo ca. 3:2.

Mvh. Hans

Fra : den ægte fotomand

Dato : 26-07-05 16:25

et råd, hvis du har muligheden, så brug Bilka's hjemmeside, det er billigere
og det er samme firma

Mvh Per

Fra : Børge Larsen

Dato : 26-07-05 17:23

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> et råd, hvis du har muligheden, så brug Bilka's hjemmeside, det er
> billigere
> og det er samme firma
>
> Mvh Per

Det er ikke samme firma. De er begge ejet af Dansk supermarked og derfor
søsterselskaber. Derfor behøver de naturligvis ikke at bruges samme
fortegende til billedproduktion.

mvh.

Børge

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-07-05 18:43

In article <42e66372$0$85749$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Børge Larsen wrote:

> [...]
>
> Det er ikke samme firma. De er begge ejet af Dansk supermarked og derfor
> søsterselskaber. Derfor behøver de naturligvis ikke at bruges samme

Du tager fejl, det er for nyligt annonceret at Føtex, Bilka, Netto samt
indkøbs- og administrationsfuntionerne er lagt sammen i et og samme
selskab Dansk Supermarked A/S med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2005.

Men kæderne har friheder, egne indkøbere, og eget sortiment, så de
kunne godt anvende forskellige leverandører. Der er dog stort sammenfald
i vareudbud melllem Føtex og Bilka.

Fra : Børge Larsen

Dato : 26-07-05 22:01

> [...]
>
> Men kæderne har friheder, egne indkøbere, og eget sortiment, så de
> kunne godt anvende forskellige leverandører. Der er dog stort sammenfald

Så blev jeg så kolg. Tak for informationen.

Mvh.

Børge

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 26-07-05 19:12

Børge Larsen wrote:
> [...]
>
> Det er ikke samme firma. De er begge ejet af Dansk supermarked og
> derfor søsterselskaber. Derfor behøver de naturligvis ikke at bruges

Jeg tror Per mente, at det var samme fremkalderfirma - CeWe.

/Claus

Fra : den ægte fotomand

Dato : 26-07-05 22:43

> Jeg tror Per mente, at det var samme fremkalderfirma - CeWe.
>
> /Claus

Korrekt, det var sådan det skulle forstås

/Per

Fra : KNL DtP

Dato : 26-07-05 16:50

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> skrev i en meddelelse

> Dog er de lidt lysere og mere farverig end på
> min computerskærk, men det skyldes jo nok primært skærmen(?).

Der er jo to variabler i print-sagen, nemlig skærmen man selv betragter dem på,
og så udstyret hos fotohandleren. Selvom ens egen skærm er kalibreret med f.eks.
Spyder eller andet hardware, så kan fotohandlerens udstyr jo nemt stå for mørkt
eller med ekstra boost i farvesaturationen.

Det er dog altid en idé at starte hjemme ved ens egen skærm.

> Alligevel er billederne tydeligtvis blevet beskåret, specielt i siderne.

Alle de fotohandlere jeg har prøvet gennem tiden beskærer alle en smule i
siderne. Papiret behøver ej heller at matche med de opgivne mål. 20 x 30 cm kan
godt variere mellem korrekt A4 (21 x 29,7 cm) og alt der bare minder om
førstnævnte.

> I hvilket format bør man oploade billederne hvis man vil have så god
> overensstemmelse som muligt?

Formatet i 2:3 er godt nok, men du bør nok lave lidt ekstra plads (såkaldt
bleed) rundt om billedet, så er der lidt at skære af fra maskinens side af. Det
betyder så også, at det er næsten umuligt at lave et 1:1 print, hvor f.eks.
størrelsesforhold passer helt nøjagtigt med 1 cm i filen svarer til 1 cm på det
færdige print.

Jeg plejer normalt at tilføje en sort kant på en 5-10 pixels hele vejen rundt
(alt efter hvor stort billedet skal forstørres til).

> Er det bare Føtex eller er det alle forhandlere den er "galt med"?

Jeg tror desværre, at det er næsten alle, den er galt med. De forskellige steder
jeg har benyttet, har alle hver i sær haft deres små særheder med print. Lærer
man dem at kende og derigennem tager højde for dem, kan man godt få et brugbart
resultat.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 26-07-05 20:01

"KNL DtP" skrev
> "Hans J. Jensen" skrev
[snip]

> [...]
rundt
> (alt efter hvor stort billedet skal forstørres til).

Det lyder som en god ide! Hvis du nu laver en sort kant af samme tykkelse
hele vejen rundt, har kanten så typisk også samme tykkelse hele vejen rundt
på printet? Eller skal man så selv til at skære den sorte kant til så den
har samme tykkelse?

Kan det i øvrigt anbefales selv at skære i sine billeder? (med det rette
udstyr måske?) eller kan man ødelægge kanten på en eller anden måde?
[snip]

Mvh. Hans

Fra : KNL DtP

Dato : 26-07-05 20:26

> Det lyder som en god ide! Hvis du nu laver en sort kant af samme tykkelse
> hele vejen rundt, har kanten så typisk også samme tykkelse hele vejen rundt
> på printet?

Det burden den være, såfremt fotohandleren udprinter i 102-105% (jf. Povl's
indlæg) symetrisk.

> Eller skal man så selv til at skære den sorte kant til så den
> har samme tykkelse?

Jeg har ofte indstillet beskæringsværktøjet (Crop tool) i Photoshop til f.eks.
19,6 x 29,6 cm uden at angive opløsning. Derved forbliver forholdet ~ 2:3 og jeg
får mulighed for at finjustere kompositionen ved beskæring.

Efterfølgende vælger jeg Image > Canvas size. Klikker Relative af og indtaster
nu de rigtige mål 20,0 x 30,0 cm. Baggrundsfarven sættes til sort.

Nu tilføjes der en 2 mm sort kant hele vejen rundt om billedet, som nu er i
perfekt 2:3-format. Når fotohandleren så forstørre billedet op til 105%, så
bliver en del af de sorte kanter nappet af.

> Kan det i øvrigt anbefales selv at skære i sine billeder? (med det rette
> udstyr måske?) eller kan man ødelægge kanten på en eller anden måde?

Hvis billedet ikke absolut skal have samme mål, som dem fotohandleren udskrev
dem i, kan du jo fint beskære dem. Jeg har ofte puttet mine print i klare
A4-plastlommer, men er passer 20 x 30 cm formatet ikke på den lange led.

Du kan købe en billig skæremaskine - Netto har faktisk en på tilbud til 99 kr.
Aner ikke om den kan skære lige eller flosser kanterne, men det er da et forsøg
værd.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : ha

Dato : 27-07-05 13:03

KNL DtP wrote:
> Jeg har ofte indstillet beskæringsværktøjet (Crop tool) i Photoshop
> til f.eks. 19,6 x 29,6 cm uden at angive opløsning.

Hvor er det lige det kan indstilles. Jeg bruger CS, og såvidt jeg kan se
skal der altid angives en opløsning.

Fut til news:dk.edb.grafik

/ha

Fra : KNL DtP

Dato : 27-07-05 13:29

"ha" <minnewsmail@gmail.slet.com> skrev i en meddelelse

> Hvor er det lige det kan indstilles. Jeg bruger CS, og såvidt jeg kan se
> skal der altid angives en opløsning.

Du vælger Crop-værktøjet (genvej C) og indtaster blot målene for oven. Husk den
rigtige enhed (inch, cm eller pixels). Du kan gemme indstillingen til fremtidig
brug.

Lader du Resolution stå tomt, beskærer du uden nogen form for resampling. Ellers
tvinger du PS til at op- eller nedsample din beskæring til et bestemt cm-mål i
en bestemt PPI-opløsning:

http://knl-dtp.dk/temp/croptool1.jpg

Står feltet tomt kan du under Image > Image Size se det aktuelle pixelsmål.
Nedenunder står printopløsningen i cm med den effektive opløsning i PPI:

http://knl-dtp.dk/temp/croptool2.jpg

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : ha

Dato : 27-07-05 14:12

KNL DtP wrote:
> Lader du Resolution stå tomt, beskærer du uden nogen form for
> resampling. Ellers tvinger du PS til at op- eller nedsample din
> beskæring til et bestemt cm-mål i en bestemt PPI-opløsning:

Mange tak. det kneb bare for mig at tvinge den til at gøre det
uden angivelse af opløsning. Nu gjorde jeg det så bagfra ( med
--- opløsning først), så gik det som smurt.

Igen, tak for svar..

/ha

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 27-07-05 14:20

"KNL DtP" skrev
> "Hans J. Jensen" skrev
[snip]

> [...]
> perfekt 2:3-format. Når fotohandleren så forstørre billedet op til 105%,

> bliver en del af de sorte kanter nappet af.

Jeg forstår godt at du på din måde får et billede som er præcist i forholdet
2:3, men er der nogen fordel i at "regne" i cm fremfor i pixels? Hvordan
regner computer i øvrigt i cm? Det er vel først ved "fremkaldelsen" at den
faktiske størrelse på billedet bestemmes?

Mvh. Hans

Fra : KNL DtP

Dato : 27-07-05 14:40

> men er der nogen fordel i at "regne" i cm fremfor i pixels?

Ja, hvis du skal printe noget i en bestemt størrelse, så er det noget nemmere
med 25,2 cm fremfor 2.017 pixels. Hvis du laver grafik/billeder til web regner
man udelukkende i pixels, da det her ikke giver mening at måle skærmen i cm (jf.
72 "DPI" myten - se min artikel lidt længere nede).

> Hvordan regner computer i øvrigt i cm?

Opløsning i pixels defineres som længde (målt i cm eller tommer) gange med
opløsningen (målt i PPI, Pixels Per Inch). Med andre ord afgør opløsningen i PPI
hvor mange pixels der går på en cm.

Hvis du har samme antal pixels (f.eks. 2.000 x 3.000 pixels fra et Nikon D70),
så vil opløsningen i PPI (også kaldet det effektive output opløsning) ændre sig
alt efter hvor stort et areal de 6 MegaPixels skal fordeles over. Et 10 x 15 cm
format giver dermed en højere opløsning i PPI end 20 x 30 cm, fordi det samme
antal pixels kun skal dække 1/4 af arealet.

Læs mere om opløsning her: www.knl-dtp.dk/portfolio/oplosning.pdf

> Det er vel først ved "fremkaldelsen" at den
> faktiske størrelse på billedet bestemmes?

Ja, hvis du tænker på den fysiske størrelse på papiret målt i cm.

Hvis forholdet mellem længde og bredde forbliver i et 2:3-ratio, så kan det
samme billede jo udskrives i et væld af størrelser - fra pasbillede til
A0-plakat. Billedkvaliteten vil dog være meget forskellig, fordi PPI'en ænder
sig alt efter areal.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 27-07-05 22:32

"KNL DtP" skrev
> [...]
cm (jf.
> 72 "DPI" myten - se min artikel lidt længere nede).

Hej Kristian og tak for linket til din artikel.

Jeg faldt lige over noget sjovt: I mit billedbehandlingsprogram PhotoFiltre
kan man også ændre størrelsen i cm, inch. og pixels. Som default er PPI
(pixels/inch. sat til 72... :)

Mvh. Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-07-05 22:45

In article <42e7fd32$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, Hans J. Jensen wrote:
> Jeg faldt lige over noget sjovt: I mit billedbehandlingsprogram PhotoFiltre
> kan man også ændre størrelsen i cm, inch. og pixels. Som default er PPI
> (pixels/inch. sat til 72... :)

72 dpi er den skærmopløsning man anvendte i gamle dage. I dag er 96 dpi
mere normalt, og vi er nogle der kører endnu højere.

Min 17" skærm er ca. 35 cm bred = 13.8 tommer. Og den er 1280 pixels
bred = ca. 93 dpi. Dem der kører 1280x1024 på 19" er tæt på de
72 dpi igen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-07-05 16:51

In article <42e65339$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>, Hans J. Jensen wrote:
> [...]
> billederne er ok i farve osv. Dog er de lidt lysere og mere farverig end på
> min computerskærk, men det skyldes jo nok primært skærmen(?).

Normalt plejer computerskærmen at være lysere og med mere knald på,
så din skærm har nok et problem.

> [...]
> hvor det var lidt vigtigt at størrelsen passede...
>
> Når nu deres 2:3 format ikke er præcist 2:3, hvad er det så?

Da de ikke kan skære billederne med 0,1mm nøjagtighged, men er oppe
og tale om ca. 2 mm så printer de billedet i overstørrelse og skærer
lidt af kanterne. Trykkerbranchen har gjort det i årevis.

Hvis du måler efter skulle dine billeder gerne være 2:3

> I hvilket format bør man oploade billederne hvis man vil have så god
> overensstemmelse som muligt?

2:3

> Er det bare Føtex eller er det alle forhandlere den er "galt med"?

det er alle der printer i ca. 102-105% og skører lidt af.

> Billederne er i øvrigt 101 mm * 151 mm (målt med lineal) så forholdet bliver
> jo ca. 3:2.

Det er indenfor tolerancerne på din og deres lineal.

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 26-07-05 20:14

"Povl H. Pedersen" skrev
> Hans J. Jensen wrote:

[snip]

> [...]
> og tale om ca. 2 mm så printer de billedet i overstørrelse og skærer
> lidt af kanterne. Trykkerbranchen har gjort det i årevis.

Jeg kan godt se at det ikke er meget de har skåret væk. Ud fra min vurdering
er der (på et billede af format 2000*3000) skåret ca. 40 pixels væk i begge
sider og 15 pixels i top og bund. Hvis jeg ellers kan regne er det ca. 2 til
3 % i længden og ca. 1 til 2 % i højden.

Men jeg tror at jeg (til de billeder hvor det er vigtigt) vil benytte mig af
den sorte kant som Kristian har skrevet om.

> Det er indenfor tolerancerne på din og deres lineal.

Ja, de fysiske mål på billederne er der jo ikke noget i vejen med.

(Tak for indlægget!)
Mvh. Hans

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-07-05 21:03

On Tue, 26 Jul 2005 17:14:10 +0200, Hans J. Jensen wrote:

> [...]
>
> Er det bare Føtex eller er det alle forhandlere den er "galt med"?
>
> Billederne er i øvrigt 101 mm * 151 mm (målt med lineal) så forholdet bliver

Jeg fik engang flg. da jeg forespurgte digitalshoppen.com (Coop) der
bruger fujicolor, men jeg ved ikke hvad Føtex bruger.

-citat start -

- citat slut -

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu får lov at prøve Canon Eos 20D

Fra : Vega

Dato : 27-07-05 14:58

> [...]
>
> Er det bare Føtex eller er det alle forhandlere den er "galt med"?
>
> Billederne er i øvrigt 101 mm * 151 mm (målt med lineal) så forholdet

Kan man ikke bare bruge et billedbehandlings program AdobePhotoshop CS2 og
så beskære dem i 10x15cm? Passer de så ikke præcis?

Mvh. Vega.

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 27-07-05 22:17

"Vega" skrev
> "Hans J. Jensen" skrev
[snip]
[snip]
> Kan man ikke bare bruge et billedbehandlings program AdobePhotoshop CS2 og
> så beskære dem i 10x15cm? Passer de så ikke præcis?
>
> Mvh. Vega.

Om man laver dem i 10x15 cm i dit billedbehandlingsprogram eller i 2000x3000
pixels er vel det samme. I begge tilfælde er forholdet præcist 2:3. Jeg har
ikke prøvet det og jeg kender ikke Photoshop, men jeg vil da gætte mig til
at du sagtens kan lave dem i 10x15 cm i programmet og få dem fremkaldt i
f.eks. 20x30 cm (opløsningen bliver måske bare ikke så god?). Som jeg har
forstået det er det vigtigste at man i programmet "laver" billederne i
formatet 2:3 (eller 3:4) for at få det optimale.

Mit "problem" har været været at det billede som jeg sendte til fremkaldelse
var blevet beskåret. Det vil sige at jeg ikke får det hele med på de
billeder jeg får fremkaldt. Så selv om jeg i mit billedbehandlingsprogram
beskære billederne i 10x15 cm (eller 2000x3000 pixels eller 200x300 pixels
eller...) bliver noget af billedet stadigvæk skåret væk.

(Ret mig gerne hvis jeg tager fejl mht. hvad som helst!)

Mvh. Hans